beantwoord

Gastnetwerk krijgt geen internetverbinding

• 26 december 2018
  • 15 reacties
  • 495 keer bekeken

Badge
Ik heb een Airport Extreme aangesloten op m'n ExperiaBox V10. Op het modem en op de AE heb ik ieder een gewoon en een gastnetwerk. Alles werkt, behalve het gastnetwerk op de AE. Dat krijgt geen toegang tot internet. Die krijgt wel een IP-adres (169.xxx.xxx.xxx), een subnetmasker (255.255.0.0), maar geen routeradres.

Het modem gaat iedere nacht uit en de AE is ook al een paar keer gereset. Niks schijnt te helpen.

Hoe los ik dit op?
icon

Beste antwoord door Franzki 27 december 2018, 13:12

Ik zou het dan toch echt eerst proberen bij Apple support... want misschien probeer je nu iets te doen wat het apparaat niet kan, namelijk Airport Extreme met gastnetwerk achter een Telfort modem/router.
Bekijk reactie

15 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Ik zou het dan toch echt eerst proberen bij Apple support... want misschien probeer je nu iets te doen wat het apparaat niet kan, namelijk Airport Extreme met gastnetwerk achter een Telfort modem/router.
Badge
Gisteravond heb ik gebeld met Apple. Dat duurde wat langer dan ik had verwacht, dus op een gegeven moment heb ik gevraagd of ze over een half uurtje terug konden bellen. (Anders werd m'n eten koud) Dat zouden we doen, maar hebben ze niet gedaan. Ze hebben wel een mail gestuurd. Het belangrijkste daaruit:

--
Op basis van de door u verstrekte gegevens denken we dat u de volgende informatie nuttig zult vinden:

- Een AirPort-basisstation opnieuw instellen
- Gastmodus is niet beschikbaar voor sommige IPv6-configurations op AirPort-apparaten
- AirPort-basisstations: over de functie Gastnetwerk

We zijn er om u te helpen. U kunt bij Apple Support meer te weten komen over uw product, de nieuwste software-updates downloaden, en tips en oplossingen delen met andere gebruikers. Ook kunt u zien hoe u het beste contact met ons kunt opnemen.

Met vriendelijke groet,
Apple Support
---

De onderste link kende ik al. De bovenste komt me niet helemaal onbekend voor, maar moet ik nog eens doorlezen. Maar de middelste link lijkt me naar de verklaring te leiden, waarom het gastnetwerk op de Airport Extreme geen verbinding krijgt met het internet. Nu nog een paar keer doorlezen, volgens mij is bij de vertaling uit het Engels niet de meeste optimale vertaling gekozen. Maar ik krijg de indruk dat IPv6 en gastnetwerk niet vanzelf samengaan in de Airport Extreme en dat dat er dus voor zorgt dat m'n gastnetwerk op de AE geen toegang krijgt tot het internet.
Reputatie 8
Badge +16
Maar ik krijg de indruk dat IPv6 en gastnetwerk niet vanzelf samengaan in de Airport Extreme en dat dat er dus voor zorgt dat m'n gastnetwerk op de AE geen toegang krijgt tot het internet.

Maar wat gebruik je dan precies met betrekking tot IPv6?

In je openingspost heb je het over IPv4-adressen (169.xxx.xxx.xxx).
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @MaVaNi ,
alles inzake IPv6 bij Telfort kun je voorlopig nog even vergeten, Telfort en KPN draaien uitsluitend nog op IPv4, dus je kunt alle vinkjes inzake IPv6 op je apparatuur weghalen of IPV6 uitzetten.
Reputatie 8
Badge +19
Hallo @MaVaNi ,
alles inzake IPv6 bij Telfort kun je voorlopig nog even vergeten, Telfort en KPN draaien uitsluitend nog op IPv4, dus je kunt alle vinkjes inzake IPv6 op je apparatuur weghalen of IPV6 uitzetten.

Behalve als MaVaNi (als dan niet bewust) wel IPv6 (6to4 tunneling) gebruikt, want dat is tenslotte wel in te schakelen op de V10...
De Experia Box V10 heeft echter geen IPv6 DHCP server, waardoor IPv6 adres toewijzing geschiedt op basis van SLAAC.
Omdat de V10 geen DHCP heeft voor IPv6 vermoed ik ook dat hij daarom geen link-local adres krijgt op de AE, en derhalve dus ook geen verbinding krijgt op zijn gastnetwerk op de AE.
Mocht je het link-local IPv6 adres voor de AE toch ergens kunnen achterhalen dan kan je dat adres gebruiken i.p.v. het IPv4 adres dat de DHCP-server van de V10 uitgeeft aan de AE.
Maar of dat probleemloos gaat werken betwijfel ik.

Ergo... mocht IPv6 ingeschakeld zijn op de V10 zet die dan gewoon uit.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Enterprise ,
Met alle respect, maar ik kan geen pagina in de Experia V10 vinden waar IPv6 aan/uit gezet kan worden?
Reputatie 8
Badge +19
Hallo @Enterprise ,
Met alle respect, maar ik kan geen pagina in de Experia V10 vinden waar IPv6 aan/uit gezet kan worden?

Die staat (uiteraard) onder DMZ want de V10 heeft geen DHCP server voor IPv6...

Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Enterprise ,
Ik heb alléén maar dmz ipv4 en géén dmz ipv6😥
Ik zie onder portforwarding en onder mirroring ook geen ipv6 staan in mijn modem.
Reputatie 8
Badge +19
Oke...
Ik vertel wat ik weet van de V10 (en dat is niet zoveel want ik gebruik dat ding niet... 😉) en wat ik op internet kan vinden van de V10.
Jouw advies om alles met betrekking tot IPv6 maar uit te zetten op de V10 is valide want als het al kan via alleen DMZ is dat i.v.m. je veiligheid sowieso niet aan te raden.

Misschien zit er nog verschil tussen de V10 firmware van Telfort en KPN...?
Ik weet het niet...
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Enterprise ,
Bedankt voor het meedenken, maar als je zelf geen V10 hebt wordt het lastig vergelijken, maar het kan inderdaad in een firmwareverschil tussen KPN en Telfort zitten, niks om je druk over te maken, nu maar weer on topic.☺
Reputatie 8
Badge +16
Die krijgt wel een IP-adres (169.xxx.xxx.xxx), een subnetmasker (255.255.0.0), maar geen routeradres.
De 169.xxx.xxx.xxx IP-adressen worden door Windows ingevuld op het moment dat er geen IP-adres verkregen wordt via DHCP. Het lijkt er dus op dat je gastnetwerk van de EB10 niet bereikbaar is via de AE.

Daarnaast heeft een AE zelf wel de mogelijkheid voor een eigen gastnetwerk, maar dat is alleen in combinatie met een Airport router.

De AirPort Express is vooral handig als een compacte uitbereiding van je bestaande Wi-Fi-netwerk. Ook is het mogelijk om een gastnetwerkfunctie op te zetten, zodat je niet iedereen toegang hoeft te geven tot je eigen netwerk. Voor beide functies is het vereist dat de hoofdrouter ook een AirPort is. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om met een AirPort Express een netwerk van een ander type router uit te breiden.

(bron: https://www.iculture.nl/uitleg/airport/)
Badge
@Franzki: Die tekst staat alleen bij de Airport Express, ik heb een Airport Extreme.
Reputatie 8
Badge +16
Bij de Extreme staat dat het het grote broertje is van de Express... vandaar dat ik dacht dat hetzelfde zou gelden.

Voor alle duidelijkheid... probeer je via de AE het gastnetwerk van de EB10 door te geven? Of gebruik je de eigen gastnetwerk functie van de AE?
Badge
Ik gebruik de eigen gastnetwerkfunctie van de AE.
Reputatie 8
Badge +11
Hallo MaVaNi, als het om het eigen gastnetwerk van de AirPort gaat kan je inderdaad het beste bij Apple vragen om tips. Zij hebben dat apparaat geleverd (tegenwoordig hebben ze die niet meer in het assortiment) en dit soort instellingen zullen zij daarom beter kennen dan ons.

Reageer