Fritzbox 7360 i.c.m. Telfort IPTV

• 13 maart 2020
  • 15 reacties
  • 345 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds enkele dagen kan ik het menu van de Arcadyan STB niet meer in. Zodra ik op de menu toets druk, verschijnt er een melding dat het modem niet correct is ingesteld. Ik heb de instructies gevolgd, ook via telfort.nl/eigenmodem andere settings gedaan. Maar dat biedt niet de oplossing.

Helpdesk gebeld, beste man wist totaal niet wat hij met het probleem aan moest. Hij verzekerde mij echter dat een nieuwe STB de problemen zou oplossen…..naja….die nieuwe STB komt niet eens online! Blijft hangen op fout F561, kan software niet laden.

Vanwege de onoplosbare problemen met Experiaboxen heb ik 3 jaar geleden een Fritzbox 7360 gekocht en daarmee werkt alles uitstekend. Ik vermoed dat het daaraan ligt, combinatie fritzbox ↔️ KPN IPTV. Nu heb ik al zoveel mogelijk settings van de KPN pagina ingevoerd (kunt niet alles wijzigen in de fritzbox), maar dat lost het niet op.

Internet en bellen (via budgetphone) werkt overigens uitstekend.

Wat nu om het TV probleem op te lossen?

15 reacties

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @adsl654503 , het zou kunnen zijn doordat KPN/TFT hun strategie hebben gewijzigd inzake het tv kijken via alternatieve routers.

Gebruikte men voorheen de bridged-modus, die is nu vervangen door de routed-modus.

Geacht forumlid @Babylonia weet veel van deze materie en kan je misschien verder helpen.

Dat de helpdesk je niet kan h elpen is niet zo verwonderlijk, eigen apparatuur wordt (nog) niet ondersteund door de providers zolang de wet die daarover gaat nog niet rond is.

Reputatie 1

Hallo @adsl654503 , het zou kunnen zijn doordat KPN/TFT hun strategie hebben gewijzigd inzake het tv kijken via alternatieve routers.

Gebruikte men voorheen de bridged-modus, die is nu vervangen door de routed-modus.

Geacht forumlid @Babylonia weet veel van deze materie en kan je misschien verder helpen.

Dat de helpdesk je niet kan h elpen is niet zo verwonderlijk, eigen apparatuur wordt (nog) niet ondersteund door de providers zolang de wet die daarover gaat nog niet rond is.

Dat de helpdesk mij niet kan helpen is geen verrassing. Drie jaar geleden was Telfort ook niet in staat om mijn TV probleem op te lossen. Enige (snelle) oplossing was om een Fritzbox neer te zetten. (Ik heb destijds 3 monteurs op bezoek gehad, een hele rits modems en STB’s vervangen zonder oplossing. TV beeld ging hangen na 30min kijken).

Maar gewoon met droge ogen keihard beweren dat een nieuwe STB het probleem oplost is natuurlijk niet zo netjes, Vooral als blijkt dat het inderdaad geen oplossing is! De nieuwe STB komt niet eens online!

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @adsl654503 maar een STB van TFT/KPN moet, zeker bekabeld, altijd goed kunnen werken op het door KPN/TFT standaard meegeleverde modem.

Alle andere oplossingen, powerlines, eigen routers etc. worden niet ondersteund.

Reputatie 1

Hallo @adsl654503 maar een STB van TFT/KPN moet, zeker bekabeld, altijd goed kunnen werken op het door KPN/TFT standaard meegeleverde modem.

Alle andere oplossingen, powerlines, eigen routers etc. worden niet ondersteund.

Jaja, standaard spullen van de provider zouden altijd goed moeten werken. Eind 2016/begin 2017 ging mijn oude Zyxel modem stuk. Kreeg een Experiabox V8 en toen bevroor het TV beeld steeds na plm. 30min kijken. Telfort heeft toen een waar inruilcircus opgezet waarbij ik 3-4x nieuwe moden en/of STB gehad heb. Er kwam uiteindelijk een externe monteur die een extra test deed met een eigen Fritzbox modem. Daarmee werkte alles vlekkeloos!!

Telofrt heeft die oplossing nooit overgenomen en stuurde KPN monteurs op bezoek die het met de Experiabox V8 ook niet opgelost kregen. Ook het resetten van de lijn en omzetten van de lijn op een andere DSLAM leverde geen resultaat op. Uiteindelijk een fritzbox 7360 gekocht die het probleem wél oploste.

Ik ben redelijk gehecht aan dit modem (of een andere FB) en wil niet meer terug naar standaard bagger van de provider. Zelfs een experiabox met daarachter een fritzbox als router is geen haalbare kaart, kost teveel hoofdbrekens met beheer, energie en plaats in de meterkast. Dan zoek ik wel een andere provider die beter spul levert cq ondersteunt met eigen modem.

Met Telfort ben ik niet getrouwd, telefonie loopt al elders. TV zijn ook zat alternatieven voor om niet via de provider te moeten gaan. Contract is van augustus 2019 te verlengen dus een overstap is nabij.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @adsl654503 , bij andere xDSL- of glas-providers zult je het ook met de standaard geleverde spullen moeten doen, waar 99,9% van de klanten het goed mee kan doen.

Ziggo levert ook een standaard modem, maar die kun je bridgen, dan heb je al weer meer mogelijkheden.

Reputatie 8

M.b.t. de veranderingen ten aanzien van “bridged mode” en “routed mode” voor de TV-onyvangers van KPN/Telfort, zie een eerder onderwerp < HIER >

Nu is het zo dat Fritzbox routers in zijn algemeenheid wel degelijk “routed mode” IPTV ondersteunen.
De laatste firmware versies hebben zelfs profielen van Telfort om dat direct in te stellen. Mogelijk dat het voor glasvezel geldt, maar zou vrij gemakkelijk aan te passen moeten zijn voor VDSL connectie?

Een en ander is mogelijk nog wel afhankelijk hoe oud of jong het Fritzbox model is wat die routed mode ondersteunt? Ik ben net te weinig thuis in de verschillende Fritzbox modellen om te weten of jou router model daar wel of niet onder valt?

In ieder geval zou je om te beginnen voor jou type router de laatste firmware kunnen uploaden (voor zover nog van toepassing).

https://nl.avm.de/nc/service/downloads/?product=fritzbox-7360

(Een forumlid wat veel beter thuis was m.b.t. die Frtzboxen is helaas niet meer onder ons).

Aanvulling. Ik geloof dat de 7360 mogelijk nu net niet wordt ondersteunt?
Zie vervolgreacties bij een vergelijkbaar onderwerp:
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/tp-link-tl-sg3210-86558#post726751

Reputatie 1

M.b.t. de veranderingen ten aanzien van “bridged mode” en “routed mode” voor de TV-onyvangers van KPN/Telfort, zie een eerder onderwerp < HIER >

Nu is het zo dat Fritzbox routers in zijn algemeenheid wel degelijk “routed mode” IPTV ondersteunen.
De laatste firmware versies hebben zelfs profielen van Telfort om dat direct in te stellen. Mogelijk dat het voor glasvezel geldt, maar zou vrij gemakkelijk aan te passen moeten zijn voor VDSL connectie?

Een en ander is mogelijk nog wel afhankelijk hoe oud of jong het Fritzbox model is wat die routed mode ondersteunt? Ik ben net te weinig thuis in de verschillende Fritzbox modellen om te weten of jou router model daar wel of niet onder valt?

In ieder geval zou je om te beginnen voor jou type router de laatste firmware kunnen uploaden (voor zover nog van toepassing).

https://nl.avm.de/nc/service/downloads/?product=fritzbox-7360

(Een forumlid wat veel beter thuis was m.b.t. die Frtzboxen is helaas niet meer onder ons).

Aanvulling. Ik geloof dat de 7360 mogelijk nu net niet wordt ondersteunt?
Zie vervolgreacties bij een vergelijkbaar onderwerp:
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/tp-link-tl-sg3210-86558#post726751

Ik had al firmware 5.86 waar de downloadpagina van AVM pas 5.85 aangeeft.

Configuratiebestand XS4ALL heb ik gedownload en geopend. De gegevens waarvan ik vermoed dat ik ze moet aanpassen heb ik ook aangepast incl checksum. Maar na het laden van de bijgewerkte configuratie werkt het nog steeds niet :(

Of ik heb niet het juiste gedaan, of de 7360 werkt niet met Telfort.

Reputatie 8

Ik weet niet of je het juiste hebt gedaan, en of er nog wat aanvullende instellingen nodig zijn?

Een Fritzbox heeft in basis de mogelijkheden in huis om met routed mode IPTV samen te werken. Vele gebruikers maken met tevredenheid daarvan gebruik.

Zoals aangehaald, ben ik net te weinig op de hoogte van de specifieke instellingen en profielen die ter beschikking zijn voor het ene- of andere router model.

Hoop voor je dat er zicheen specifieke gebruiker meldt en je verder op weg kan helpen.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @adsl654503, welkom bij ons op het forum. Zoals Jan en Babylonia al noemen zal bridged mode binnenkort niet meer ondersteund worden, op dit moment kan tv kijken daarmee nog wel maar de menu's niet meer. Met de volgende update zal ook tv kijken niet meer kunnen op die manier. Als de apparatuur in routed mode is ingesteld zal je zonder problemen moeten kunnen kijken, de menu's zullen dan ook beschikbaar zijn. 

Ik heb zelf ook geen ervaring met FRITZ!Boxen, daardoor durf ik ook niet te zeggen hoe deze precies moet worden ingesteld. Veel modellen hebben een Telfort profiel wat gekozen kan worden waarna het moet werken, als deze dat profiel niet heeft zou je kunnen kijken of het lukt door de modem handmatig in te stellen.

Reputatie 1

Ik weet niet of je het juiste hebt gedaan, en of er nog wat aanvullende instellingen nodig zijn?

Een Fritzbox heeft in basis de mogelijkheden in huis om met routed mode IPTV samen te werken. Vele gebruikers maken met tevredenheid daarvan gebruik.

Zoals aangehaald, ben ik net te weinig op de hoogte van de specifieke instellingen en profielen die ter beschikking zijn voor het ene- of andere router model.

Hoop voor je dat er zicheen specifieke gebruiker meldt en je verder op weg kan helpen.

Ik kan niet verder vinden in de configuratiefile wat ik verder nog zou moeten veranderen…..dus het lijkt erop dat de 7360 niet meer gebruikt kan worden. Drie jaar geleden was dat dé oplossing voor het TV probleem van die tijd. Met Experiabox V8 was het niet op te lossen, ondanks tussenkomst van 3 KPN monteurs die alle moeite deden. Waarschijnlijk was het met een V10 wel op te lossen geweest, maar die had Telfort toen nog niet (zuster NLE wel al, maar Telfort nog niet).

Alle V8 modems heb ik toen terug gestuurd. Nu maar een V10 aangevraagd bij de helpdesk, kijken of dat helpt….zucht. Drie jaar geleden mijn vaste nr omgezet naar Budgetphone vanwege het gejank dat Telfort geen password van SIP wilde geven. Kan ik nu misschien weer terug :(

Een jaar of 15-16 geleden klant geworden bij Tiscali naar Telfort naar KPN en eigenlijk ben ik niet meer zo tevreden. Daarbij ben ik bij T-Mobile nog eens €2,50/maand goedkoper uit. Mijn contract is 6 maanden geleden verlopen, dus ik ga eens heel hard nadenken of ik nog wel wil blijven. Er is weinig dat mij bindt aan Telfort of KPN. Knap dat een organisatie een langjarige klant zo in de kou kan laten staan.

Reputatie 8

Daarbij ben ik bij T-Mobile nog eens €2,50/maand goedkoper uit. Mijn contract is 6 maanden geleden verlopen, dus ik ga eens heel hard nadenken of ik nog wel wil blijven.

Dat is helemaal geen slecht idee.

T-Mobile werkt in ieder geval nog wel met “bridged” TV mode.
Met glasvezel verbinding zijn er vele alternatieve set-ups beschreven met alternatieve routers.
Idem voor gebruik met alternatieve VOIP-providers.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061

Reputatie 1

Op tweakers.net heeft iemand het weekend met een 7360. Daar even hulp gevraagd.

Keep you posted.

Reputatie 1

Ik krijg het niet werkend met de Fritzbox 7360 die ik heb. Het is waarschijnlijk toch nét een versie die iets ouder is dan bruikbaar gaat zijn.

De persoon op Tweakers.net die het met een 7360 heeft draaien spreekt van menu’s en instellingen die mijn 7360 niet heeft. Draaien beide dezelfde firmware, vreemd toch? Het zou zomaar een V1 of V2 verschil kunnen zijn waarin V1 niet compatible is en V2 wel.

Vanwege de onoplosbare problemen 3 jaar geleden heb ik destijds die fritzbox aangeschaft en ben daar nog steeds bijzonder tevreden van (op het i-tv probleempje na). Eind 2016 is er een hele omruilcyclus opgezet met STB’s en Experiaboxen V8 en lukte het maar niet om een stabiele tv verbinding te krijgen. De V10 was toen nog niet beschikbaar voor Telfort en zo ben ik ergens mijn modem kwijtgeraakt met omruil acties. Toen ik het eenmaal aan de praat  had met de fritzbox 7360 heb ik een grote doos genomen en alle Experiaboxen en STB’s terug gestuurd. Daar zal ik dus alle Telfort modems mee overboord gezet hebben….

De klantenservice was nu wel zo vriendelijk om een V10 op te sturen. Die voor de FB gezet, STB erop ingeprikt en nu werkt tv weer zoals het moet. Maar het is een beetje 8erlijk om een modem/router constructie te draaien, dus ik heb eigenlijk drie keuzes:

• Alles over op de V10, FB eruit
  • Een nieuwere fritzbox aanschaffen en de V10 aan de kant schuiven
  • Over naar een provider die op hetzelfde prijspeil van telfort (40/4Mb ADSL en interactieve TV) wel de FB7360 ondersteunt
Reputatie 2

@adsl654503 Ik heb een 7490, die staat standaard af fabriek op “Standard View”, via de drie puntjes rechtsboven in het scherm kun je overschakelen op “Advanced View”, dan krijg je meer opties in het menu. Wellicht kan dat bij jou ook, en kun je dan verder instellen met een Wizard in het menu.

Reputatie 3
Badge

Ik krijg het niet werkend met de Fritzbox 7360 die ik heb. Het is waarschijnlijk toch nét een versie die iets ouder is dan bruikbaar gaat zijn.

De persoon op Tweakers.net die het met een 7360 heeft draaien spreekt van menu’s en instellingen die mijn 7360 niet heeft. Draaien beide dezelfde firmware, vreemd toch? Het zou zomaar een V1 of V2 verschil kunnen zijn waarin V1 niet compatible is en V2 wel.

Dat maakt inderdaad verschil, omdat de 7360 v1 een kleiner intern geheugen heeft dan de v2.
Op de v2 draait als laatste firmware versie 6.86. Die past niet op de v1.

Reageer