Fritz!Box3490 aansluiten om de Experia box V8 te vervangen

• 6 maart 2020
  • 1 reactie
  • 318 keer bekeken

Reputatie 1

Zoals beloofd in het gerelateerde Fritz!Box 7590 topic even een kort verslag van mijn ervaringen met de Fritz!Box 3490.

Ik had dus een werkende ExperiaBox v8 met daarop de IPTV kastjes (3x) aangesloten en daarachter dan weer een Fritz!Box 3490 met het prive-netwerk.

Double NAT dus en dus altijd een success voor problemen en slecht functioneereende toepassingen (bijvoorbeeld  IP telefonie van een derde -bedrijfs gebonden- partij,  VPN access naar het eigen netwerk, etc etc) Tijd om er iets aan te doen.

Achteraf was het appeltje eitje maar het kan ook anders verkeren dus mijn advies is te beginnen beginnen aan het begin.

VOORBEREIDING

1. documenteer je netwerk. Iets wat iedereen altijd zou moeten doen maar vaak niet doet en daarna ook niet meer actualiseerd. Een mooi moment om het wel te doen zodat als het niet werkt je precies weet in welke combinatie het wel werkte (denak aan patches -wat gaat naar wat- , denk aan IP nummers en DHCP pools, MAC-adressen etc etc. Ik gebruik een simel schriftje met aantekeningen en een paar schematjes. Je kunt het ook in Visio, excel, powerpoint etc doen… wat je wilt.
  2. zorg dat alle firmware up-to-date is. Voor de Fritz was dat op dit moment v7.12. Ook al staat het systeem op automatisch bijwerken het loont altijd de moeite even te kijken wat een handmatige update doet. Voor de Experia kon ik overigens geen optie vinden om een firmware update te doen. 
  3. check instellingen in de experiabox die je later over wilt zetten naar de Fritz!Box. Denk aan poorten die open staan voor games of andere remote access of bijvoorbeeld DynDNS instellingen.
  4. trek handleiding, how-to's , troubleshoot guides, bruikbare forum informatie etc etc die je nodig zou kunnen hebben van het internet. Als je straks aan de slag gaat en het werkt toch niet kan je niet meer het Internet op om de oplossing daar te zoeken.
  5. maak een backup van je routers en… controleer of je die ook terug kunt zetten. Immers een backup is alleen succesvol als je hem kunt terugzetten, dat wordt vaak vergeten.

UITVOERING

1. Controleer of alles (het internet, stroom, TV, etc etc) normaal werkt voordat je begint. Als je al begint met onderdelen of internet wat niet goed werkt weet je straks niet meer wat de oorzaak van je probleem is. de verandering die je maakt of het slechte werking daarvoor.
  2. Start je browser en open de admin pagina van je Fritz!Box. Ik had zelf even het wachtwoord van een door KeePass 128 bits gegeneerd password teruggezet naar iets simpels als bijv 1111. je weet immers niet hoevaak je opnieuw moet gaan inloggen en dan steeds opnieuw je hele string intikken of copieren is niet zo handig.
  3. Trek de NT aansluiting tussen Experiabox en NT kast (ik heb dus glas) los en verbind NOG NIET op de Fritz!Box!
  4. Start de Configuratie wizard > ‘configuring internet connection’ en volg de aanwijzingen
  5. je wordt geinstrueerd de verbinding te maken tussen de NT kast en LAN1 en als alles soepeltjes verloopt maakt de Fritz!Box verbinding en krijg je iets te zien als:

6. En voordat ik er erg in had kon ik via onderstaande schermpje via de optie ‘overview’ concluderen dat mijn internet weer ‘up’ was

7. als laatste de 3 IPTV kastjes omgepatched naar een switch (in mijn geval een GigaSwitch die op LAN2 van de Fritz!Box zit) aangesloten. Kastjes een reset (met de schakelaar) gegeven waarna ze getuige het overzicht ‘HomeNetwork’>'Network’ een IP nummer uit de DHCP pool kregen.

8. Tot slot TV's aangezet en ook dat werkte. Hoera
  9. Tot slot heb ik er wel voor gekozen om alle opties in de Fritz!Box die van buiten af op enige manier toegang gaven tot de Fritz!Box of het interne netwerk uit te zetten. Ik heb nu immers de Fritz!Box direct aan het grote boze netwtwerk hangen dus het kan geen kwaad deze opties de aankomnde dagen stuk voor stuk tegen het licht te houden, de wachtwoorden aan te passen en gecontroleerd en waar nodig weer aan te zetten inclusief de DynDNS instellingen.

Succes.

Greetz Jeroen

1 reactie

Reputatie 8
Badge +11

@Jeroen_033 Dankjewel voor het delen van deze instructies! Ik weet zeker dat veel forumbezoekers hier veel aan hebben en mee geholpen zullen zijn :smiley:

Reageer