beantwoord

Fritz!Box 7490 in combinatie met Experia Box V10

• 16 januari 2019
  • 46 reacties
  • 3114 keer bekeken

Toon het eerste bericht

46 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Ik had overal al gezocht maar had dit topic dus nog niet gevonden. Hier gaat het absoluut mee lukken.
Super bedankt voor je hulp

Graag gedaan.
Ik stap binnenkort ook noodgedwongen over naar de nieuwe propositie, heb een aanbieding van internet en tv, wil met vaste telefonie overstappen naar cheapconnect en krijg dan dus een ander abonnement. Heb Fritzbox 7490 en wil deze gebruiken i.p.v. experia. Zou dus geen probleem moeten zijn. Weet iemand of ik nu een Telfort of KPN configuratie krijg of zijn de instellingen hetzelfde? In het provider menu van de Fritzbox kan ik namelijk niet kiezen voor KPN....
Reputatie 8
Badge +19
Weet iemand of ik nu een Telfort of KPN configuratie krijg of zijn de instellingen hetzelfde? In het provider menu van de Fritzbox kan ik namelijk niet kiezen voor KPN....
Of je een Telfort of KPN verbinding krijgt kan een webcare medewerker vast wel beantwoorden.
De configuraties zijn overigens niet hetzelfde want KPN gebruikt andere VLAN's dan Telfort.

Ik kan in de Fritzbox 7490 wel kiezen voor een KPN-verbinding, alhoewel de naam KPN-Divider me niets zegt lijken dit configuraties te zijn voor KPN DSL en KPN glasvezel.
Deze configuraties zijn overigens alleen beschikbaar voor de Fritzbox 7490 vanaf firmwareversie OS 7.0 dus controleer je Fritzbox over deze hierover beschikt.
Deze zijn beschikbaar via de instellingen-Wizard.
Je kan de firmware indien gewenst zelf downloaden en installeren vanaf deze pagina van AVM.

http://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7490/other/fritz.os/

Zie afbeelding.

Dank voor snelle reactie, hoop dat het zo gaat lukken! Nog een andere vraag: ik wil stoppen met vaste telefonie bij Telfort en overstappen naar Cheapconnect. Ik heb een Siemens Gigaset A260, een vrij oude telefoon die DECT-standaard wel ondersteunt. Gaat dit i.c.m. de Fritzbox lukken of moet ik hiervoor een andere telefoon aanschaffen?
Reputatie 8
Badge +19
Dank voor snelle reactie, hoop dat het zo gaat lukken! Nog een andere vraag: ik wil stoppen met vaste telefonie bij Telfort en overstappen naar Cheapconnect. Ik heb een Siemens Gigaset A260, een vrij oude telefoon die DECT-standaard wel ondersteunt. Gaat dit i.c.m. de Fritzbox lukken of moet ik hiervoor een andere telefoon aanschaffen?
Dat zal best wel lukken, gewoon aansluiten op de phonepoort (FON 1 of 2) en de gegevens van Cheapconnect inkloppen in de Fritz... 👍🏼
Voor zover ik weet gebruikt Cheapconnect naast poort 5060 (gereserveerd door Telfort) ook een aantal alternatieve poorten die je kan gebruiken.
Reputatie 8
https://forum.cheapconnect.net/index.php?topic=61.0

Meer actueel:
https://forum.cheapconnect.net/index.php?topic=549.0
Het zal op de overgenomen provider Divider betrekking hebben
Persoonlijk zou ik van de Telfortglasvezel config uitgaan. Zeker zolang er nog geen KPN op de factuur staat. Maar dat zal de tijd leren als @chabie is omgezet.
Dank voor alle reacties! Het kan nog even duren voordat het zover is, maar ik laat zeker weten of alles functioneert.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @chabie. Volgens mij hebben @Enterprise, @Galdor68 en @Babylonia je al prima op weg geholpen met betrekking tot de FRITZ!Box en Vast Bellen. 😄 Betreft je eerste vraag: je hebt op dit moment een oud glasvezelabonnement bij ons en wordt binnenkort automatisch overgezet naar de nieuwe glasvezelverbinding. Het samengaan met KPN staat hier los van. Je blijft dus gewoon je Telfort-abonnement behouden. Als je nog vragen hebt over het samengaan van Telfort en KPN, stel die dan vooral in het algemene topic. 🙂

Dank voor snelle reactie, hoop dat het zo gaat lukken! Nog een andere vraag: ik wil stoppen met vaste telefonie bij Telfort en overstappen naar Cheapconnect. Ik heb een Siemens Gigaset A260, een vrij oude telefoon die DECT-standaard wel ondersteunt. Gaat dit i.c.m. de Fritzbox lukken of moet ik hiervoor een andere telefoon aanschaffen?Dat zal best wel lukken, gewoon aansluiten op de phonepoort (FON 1 of 2) en de gegevens van Cheapconnect inkloppen in de Fritz... 👍🏼

Voor zover ik weet gebruikt Cheapconnect naast poort 5060 (gereserveerd door Telfort) ook een aantal alternatieve poorten die je kan gebruiken.

Hoe kan ik die poort aanpassen?
Reputatie 8
Badge +19

Hoe kan ik die poort aanpassen?

Als er geen andere telefoon wordt gebruikt op poort 5060 dan kan je zelf de gewenste poort openzetten via 'Internet > Permit Access > Port Sharing'.
Voor de duidelijkheid als je de Experia niet gebruikt is deze poort toch vrij in te zetten?
Reputatie 8
Badge +19
Voor de duidelijkheid als je de Experia niet gebruikt is deze poort toch vrij in te zetten?
Ja, daar kom ik ook nét achter... 😆
Chabie moet dus gewoon de gegevens van Cheapconnect invullen, poort 5060 wordt vanzelf gebruikt, deze hoef je niet apart in te stellen.
Heb telefoonnummer opnieuw ingevoerd en het werkt nu. Fritzbox is overigens nu nog aangesloten aan de Genexis, omdat ik nog op de oude propositie zit... Telefoonnummer is ook nog niet geporteerd maar ik kan al wel uitbellen. Ik hoef in ieder geval geen extra poort open te zetten.
Heb daar nog wel een vraag over: Permit Access > Port Sharing is leeg wanneer ik dit benader vanaf mijn Linux laptop met Firefox... Vanaf de mobiele telefoon lukt het wel, zie dan alleen de aangesloten devices via LAN of Wifi maar de telefoon niet, wel de mogelijkheid om IP adres handmatig in te vullen
Reputatie 8
Badge +19
Heb daar nog wel een vraag over: Permit Access > Port Sharing is leeg wanneer ik dit benader vanaf mijn Linux laptop met Firefox... Vanaf de mobiele telefoon lukt het wel, zie dan alleen de aangesloten devices via LAN of Wifi maar de telefoon niet, wel de mogelijkheid om IP adres handmatig in te vullen
Waarom je dit niet ziet komt wellicht door de gebruikte browser of besturingssysteem, op mijn Windows 10 desktop PC met Firefox zijn de devices wel zichtbaar, net zoals op mijn Android tablet met de Chrome browser.
Je hebt wel de meest recente OS 7.1 geïnstalleerd op de Fritzbox..?

En waarom zou je telefoon beschikbaar moeten zijn voor portsharing, dit is alleen beschikbaar voor LAN of WLAN devices, niet voor een DECT telefoon.

Wanneer wordt je trouwens overgezet naar het nieuwe glasvezelabonnement..?
Ik zou in jouw geval eerst de nieuwe verbinding eens afwachten en daarna aan de definitieve instellingen gaan sleutelen.
Bij het nieuwe NT kastje dat je krijgt komen de VLAN's allemaal over één glasvezelpoort binnen en worden in de modem gescheiden, er zitten dus wel wat verschillen in hoe de verbindingen tot stand komen.
Dat je het nu met het oude abonnement werkend hebt gekregen is geen garantie voor de werking met het nieuwe abonnement.
Ik heb OS 7.1 geïnstalleerd, heeft met browser te maken, in chromium lukt het inderdaad wel op laptop...
Zal nog wel 1-2 weken duren voordat ik word overgezet, dus ik volg je advies en laat het even rusten tot die tijd!
Reputatie 8
Badge +19
Ik heb OS 7.1 geïnstalleerd, heeft met browser te maken, in chromium lukt het inderdaad wel op laptop...
Zoiets dacht ik al... 😉

Zal nog wel 1-2 weken duren voordat ik word overgezet, dus ik volg je advies en laat het even rusten tot die tijd!

Verstandig...
Uiteindelijk word ik volgende week overgezet naar het nieuwe netwerk, vertrouw erop dat alles goed gaat met de Fritzbox, heb alleen nog één vraag: Als ik IPTV aansluit op LAN2, daarachter de managed switch van Netgear die ik gekregen heb (GS105E) met 3 Arris ontvangers, kan ik dan LAN3 en 4 dan gebruiken voor bekabeld internet? Of moet ik de tv-ontvangers aansluiten aan een andere switch die met de Netgear is verbonden en het bekabelde internet aansluiten aan de Netgear? Kortom fungeert de Fritzbox ook als managed switch?
Reputatie 8
Als het goed is maakt het niet uit waarachter je de TV-ontvangers aansluit, of die poortjes benut voor internet. Dus zowel poortjes van de Fritz!box als de Netgear switch kun je daarvoor inzetten.
Dat is heel mooi, dank voor snelle antwoord!
Reputatie 7
Badge +9
Hallo @chabie. Ik zie dat @Babylonia je vraag al uitstekend heeft beantwoord. Laat het gerust weten als je toch nog ergens hulp bij nodig hebt.

Reageer