beantwoord

Fritz!Box 7490 in combinatie met Experia Box V10

• 16 januari 2019
  • 46 reacties
  • 3114 keer bekeken

Ik heb overal gezocht op dit forum naar hetgebruik van een FritzBox 7490 in combinatie met een Experiabox V10.
Ik heb nu Telfort Glasvezel (de oude aansluiting met analogeTV) en moet binnenkort over naar de 'nieuwe uitleverstraat' zoals Telfort dat zelf zegt. Maar dat betekent ook dat ik een Experiabox MOET gaan gebruiken en dat wil ik helemaal niet! In mijn Fritzbox heb ik diverse VOIP accounts staan die ik wil blijven gebruiken.
Er schijnt een oplossing mogelijk te zijn met een managed TP-Link T2500G-10TS switch en VLAN's
om het Internet en IPTV te scheiden.
Een FritzBox direct achter de Experiabox werkt mogelijk ook omdat de Experiabox de VOIP functionaliteit van de Fritzbox blokkeert (Lekker jongens daar bij Telfort).

Kortom, wie kan mij op weg helpen?
icon

Beste antwoord door Babylonia 17 januari 2019, 00:25

En ik heb me laten vertellen dat je de Experiabox nodig hebt om een PPPoE verbinding tot stand te brengen.Een FritzBox direct achter de Experiabox werkt NIET omdat de Experiabox de VOIP functionaliteit van de Fritzbox blokkeert.
Telfort maakt geen gebruik van PPPoE, dus die informatie die je je hebt "laten vertellen" is niet juist.
Verder als je de Fritzbox rechtstreeks achter glasvezel zet (voor een 7490 model achter het "NT-kastje"), zijn er geen blokkades van poort 5060 m.b.t. VOIP.
Neem het advies van @Enterprise over. Die gebruikt een Fritzbox als zodanig.

Telfort VOIP SIP-gegevens kun je achterhalen met een Telfort Experia Box V8 of ZyXEL modem/router. Voor meer informatie hoe die gegevens te achterhalen zie het volgende onderwerp vanaf < HIER >
Bekijk reactie

46 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Als je de juiste gegevens invul zal je vast wel gebruik kunnen maken van de fritzbox maar dan moet je idd wel de juiste gegevens zien te vinden en ik weet dat niet omdat er hier geen glas is.
Reputatie 8
Badge +19
In de nieuwe glasvezelpropositie kan je de Fritzbox 7490 rechtstreeks op de NT aansluiten (WAN-poort naar LAN-poort 1 van de Fritzbox).
Je Fritzbox dient wel te beschikken over de meest recente firmware (OS 7.0) waarin de mogelijkheid zit om de Telfort glasvezelverbinding direct met de wizard op te zetten (zie afbeelding).
Je hebt de Experiabox dus niet nodig en ook geen managed switches.

Zolang een externe VoIP-provider (zoals VoipBuster, Cheapconnect etc.) die je gebruikt andere poortnummers (dus behalve poort 5060) gebruikt dan kan je deze gewoon blijven gebruiken.
Je Telfort VoIP verbinding moet over poort 5060.
Je internet en (Routed) TV-verbinding werken met deze instellingen prima.

Ja, mijn HUIDIGE Telfort Glasvezel laat het aansluiten van de Fritz!Box toe, geen enkel probleem en alles werkt. Telfort Telefonie gaat weliswaar buiten de Fritz!Box om en komt rechtstreeks uit het glasvezelmodem.
Ik lees op het forum zoveel ellende over de combinatie Experiabox V10 in combinatie met eigen router, dus ik kan me niet voorstellen dat het echt zó simpel is.
Het Telfort telefoonnummer overzetten naar de Fritz!Box zal zeker NIET gaan omdat Telfort de SIP inloggegevens niet vrijgeeft.
Telfort zegt ook gewoon zelf dat het niet mogelijk is, al weet ik dat er mensen zijn die met kunstgrepen de eigen router aan de praat gekregen hebben.
En ik heb me laten vertellen dat je de Experiabox nodig hebt om een PPPoE verbinding tot stand te brengen.Een FritzBox direct achter de Experiabox werkt NIET omdat de Experiabox de VOIP functionaliteit van de Fritzbox blokkeert.
Ik ben een leek, dus ik moet het hebben van de techneuten die het al voor elkaar gebokst hebben..
Ervaringsdeskundigen, meld je aub.
Reputatie 8
Telfort maakt geen gebruik van PPPoE, dus die informatie die je je hebt "laten vertellen" is niet juist.
Verder als je de Fritzbox rechtstreeks achter glasvezel zet (voor een 7490 model achter het "NT-kastje"), zijn er geen blokkades van poort 5060 m.b.t. VOIP.

Telfort VOIP SIP-gegevens kun je achterhalen met een Telfort Experia Box V8 of ZyXEL modem/router. Voor meer informatie hoe die gegevens te achterhalen zie het volgende onderwerp vanaf < HIER >
Reputatie 8
Badge +19
Ik gebruik de Fritzbox inderdaad, weliswaar op een DSL-verbinding maar heb deze werkend voor alle diensten.
En lees deze ook even, een Fritzbox 7590 rechtstreeks aangesloten op glasvezel.

https://forum.telfort.nl/tips-en-verbeterideeen-273/ervaring-telfort-oude-glasvezelnetwerk-naar-het-nieuwe-netwerk-instellen-fritzbox-voor-externe-voip-79856

En lees deze ook even, een Fritzbox 7590 rechtstreeks aangesloten op glasvezel.
https://forum.telfort.nl/tips-en-verbeterideeen-273/ervaring-telfort-oude-glasvezelnetwerk-naar-het-nieuwe-netwerk-instellen-fritzbox-voor-externe-voip-79856

Kijk, daar kan ik mee vooruit!
Erg bedankt Babylonia en Enterprise voor jullie snelle input
Ter voorbereiding van de overstap zal ik even een Experia Box V8 op de kop tikken, factory reset uitvoeren en aansluiten op mijn nieuwe Glasvezel aansluiting. En daarna proberen de VOIP gegevens van Telfort te achterhalen en in mijn huidige Fritz!Box 7590 toevoegen.
Na jullie posts heb ik goede hoop dat het gaat werken!

En IPTV dóór de FritzBox 7590 is neem ik nu aan ook geen probleem?
Reputatie 8
Badge +19
Kijk, daar kan ik mee vooruit!Erg bedankt Babylonia en Enterprise voor jullie snelle input
Ter voorbereiding van de overstap zal ik even een Experia Box V8 op de kop tikken, factory reset uitvoeren en aansluiten op mijn nieuwe Glasvezel aansluiting. En daarna proberen de VOIP gegevens van Telfort te achterhalen en in mijn huidige Fritz!Box 7590 toevoegen.
Na jullie posts heb ik goede hoop dat het gaat werken!

En IPTV dóór de FritzBox 7590 is neem ik nu aan ook geen probleem?

Graag gedaan... 😉
Als je het wachtwoord via telnet wil achterhalen dan heb je de ZyXEL 2812 nodig omdat je met deze als enige Telfort modem een telnetsessie kan uitvoeren.
En dat is gewoon de snelste en eenvoudigste manier om het SIP-wachtwoord te achterhalen, de Wireshark methode op een Experiabox V8 of ZyXEL 2812 werkt ook maar is een stuk bewerkelijker...
Ik heb een Word documentje met uitleg over de telnetsessie in mijn Google drive staan, ik zal je deze via een PB'tje toesturen, dan heb je die alvast.

Wat IPTV met de Fritzbox betreft, elk model Fritzbox dat is geupdate naar firmwareversie OS 7.0 is voor zover mij bekend voorzien van de Telfort glasvezelconfiguratie, zo ook de 7490.
Reputatie 8
Het is te hopen dat er op marktplaats nog werkende ZyXEL 2812 routers worden aangeboden "van Telfort"? Die zijn inmiddels aardig aan "het verslijten".

Heb twee weken terug nog getest met de V8 of de VOIP-gegevens nog steeds zijn te achterhalen.
En het werkt nog steeds als zodanig.
Reputatie 8
Badge +19
Het is te hopen dat er op marktplaats nog werkende ZyXEL 2812 routers worden aangeboden "van Telfort"? Die zijn inmiddels aardig aan "het verslijten".

Heb twee weken terug nog getest met de V8 of de VOIP-gegevens nog steeds zijn te achterhalen.
En het werkt nog steeds als zodanig.

Zo is het, de gegevens zijn altijd te achterhalen... 😉

@jeroen.bluemink
Het enige dat 'verstopt' is is overigens het wachtwoord voor het telefonieplatform, de overige gegevens zijn gewoon uit te lezen in de SIP-instellingen van de V8.

Naar verluid alleen bij of voor Telfort klanten via KPN lijkt dit niet te werken, dat zou verder encrypted zijn
Link
Zo is het, de gegevens zijn altijd te achterhalen... 😉

@jeroen.bluemink
Het enige dat 'verstopt' is is overigens het wachtwoord voor het telefonieplatform, de overige gegevens zijn gewoon uit te lezen in de SIP-instellingen van de V8.

Enterprise, Nog eens bedankt voor je hulp!
En hoe kan ik jou een privébericht sturen?
Reputatie 8
Badge +19
Naar verluid alleen bij of voor Telfort klanten via KPN lijkt dit niet te werken, dat zou verder encrypted zijnLink
Reden te meer om het wachtwoord nú nog te achterhalen zolang we als Telfortklant ons nog niet naar de nukken van KPN hoeven te voegen... 😆
In de link wordt overigens alleen gesproken over de Wireshark methode, ik ben benieuwd wat een telnetsessie zou opleveren... die zal vermoedelijk ook wel een onleesbaar wachtwoord opleveren.

Over het vrijgeven van deze gegevens door de providers horen we trouwens ook niets meer... 🙄
Reputatie 8
Badge +19

Enterprise, Nog eens bedankt voor je hulp!
En hoe kan ik jou een privébericht sturen?

Graag gedaan.
Ik heb je nu toegevoegd als 'volgend' dus je kan me nu een PB sturen.
Reputatie 8
Naar verluid alleen bij of voor Telfort klanten via KPN lijkt dit niet te werken, dat zou verder encrypted zijnLink
Daar zit het hem waarschijnlijk niet in. Heb zelf een "KPN ExperiaBox V8" van marktplaats en juist eerder deze week bij een kennis geprobeerd diens KPN SIP-gegevens te achterhalen.

De V8 van KPN is gewoon meer uitgekleed dan die van Telfort. Dus er missen menu's die je bij de Telfort V8 nog wel kunt bereiken om een capture op te kunnen slaan (waarvan je het bestand in Wireshark uitleest), wat bij de KPN V8 helemaal ontbreekt. (Onder het "Telfort" menu EXTRAS ----> Diagnostic).

Als berichtgeving van de minister nog lang op zich laat wachten op de vorig jaar aangereikte consultatie, denk ik dat ik eens met een paar ICT jongens ga praten, om te kijken of het niet op een andere wijze is te achterhalen. De KPN V8 heb ik namelijk opengemaakt, en op het moederbord zit een contact met 4 pinnetjes waarop je een seriële USB-kabel kunt aansluiten.
Daarmee zou je op root niveau zaken kunnen uitlezen.

Vergelijkbaar zoals eerder ook "Telfort ZyXEL 2812" modem/routers benaderd konden worden om er de originele fabrieks firmware op te kunnen zetten. Heb een voorbeeld filmpje waarmee het is te vergelijken: https://youtu.be/r9PlyP4AdrM?t=290

Fotootje van het moederbord van een "KPN Experia Box V8" met 4 van de 6 stekkertjes van een "seriële" USB-kabel op 4 pinnetjes op het moederbord. Alle elektronische onderdelen zitten verder compleet op het moederbord, met twee "lege" plastic helften als behuizing er omheen.
Opvallend is het ontbreken van enige afscherming van het moederbord. Dus een KPN/Telfort V8 is wellicht ook zeer storingsgevoelig voor elektromagnetische invloeden van buitenaf.

Reputatie 7
Badge +9
Dag @jeroen.bluemink. Van harte welkom hier op het Forum en leuk dat je jouw vraag hier stelt. Ik zie dat @Babylonia en @Enterprise je al hebben geholpen. 🙂 Dank je wel, mannen!
Dag @jeroen.bluemink. Van harte welkom hier op het Forum en leuk dat je jouw vraag hier stelt. Ik zie dat @Babylonia en @Enterprise je al hebben geholpen. 🙂 Dank je wel, mannen!

Hallo Natasja,
Ik ben ook héééél blij met de inspanningen van mensen zoals Babylonia en Enterprise.

Telfort laat mijns inziens zijn eigen abonnees volledig in de kou staan als het gaat om ondersteuning van "eigen router". Wanneer wordt Telfort Customer Support eindelijk eens wakker?
@jeroen.bluemink er mag ondersteuning worden verwacht voor een werkende verbinding en de vrijgave van benodigde gegevens voor het instellen waaronder dus het sip deel voor eigen apparatuur. Meer mag je in weze niet verwachten. Het thuis netwerk ligt bij de gebruiker en voor hulp de fabrikanten van deze apparatuur.

Wil je ook voor eigen apparatuur meer ondersteuning heb je de verkeerde provider gekozen.
Reputatie 8
Badge +19
@jeroen.bluemink
Excuses voor het off-topic gaan, de discussie over het 'Besluit Eindapparaten' wordt al in een ander topic gevoerd en heeft weinig te maken met je oorspronkelijk 'technische' vraag betreffende de Experiabox en de Fritzbox... 😊

*Admin: reacties omtrent verstrekken SIP-gegevens verplaatst naar nieuw topic.
Reputatie 8
Badge +19
En wellicht ten overvloede, maar dan toch ter informatie...
De nieuwe firmware (OS 7.0 en hoger) van de Fritzbox heeft een scala aan mogelijkheden om via de wizard met enkele muisklikken de juiste verbinding op te zetten met verschillende providers, zowel voor DSL-, glasvezel, PPPoE en Bridged verbindingen.

Reputatie 1
In de nieuwe glasvezelpropositie kan je de Fritzbox 7490 rechtstreeks op de NT aansluiten (WAN-poort naar LAN-poort 1 van de Fritzbox).
Je Fritzbox dient wel te beschikken over de meest recente firmware (OS 7.0) waarin de mogelijkheid zit om de Telfort glasvezelverbinding direct met de wizard op te zetten (zie afbeelding).

Zolang een externe VoIP-provider (zoals VoipBuster, Cheapconnect etc.) die je gebruikt andere poortnummers (dus behalve poort 5060) gebruikt dan kan je deze gewoon blijven gebruiken.

het voordeel van de Fritzbox is juist dat het een glasvezel modem is.

direct glas als input.

hij vervang zowel het nt kastje, als het modem. Daarnaast is de WiFi gewoon top erop.

xs4all levert deze standaard bij glas abbo’s.

xs4all = ook kpn
Reputatie 8
Badge +19

het voordeel van de Fritzbox is juist dat het een glasvezel modem is.

direct glas als input.

hij vervang zowel het nt kastje, als het modem. Daarnaast is de WiFi gewoon top erop.

xs4all levert deze standaard bij glas abbo’s.

xs4all = ook kpn

Dat gaat alleen op voor de Fritzbox 5490 die XS4ALL levert, deze heeft als enige Fritzbox een rechtstreekse glasvezelaansluiting.
Een NT is volgens XS4ALL echter wel nodig voor deze modem (zie de link hieronder).
De overige Fritzbox modellen kunnen ook op glasvezel aangesloten worden, maar wel via de WAN-of LAN poort 1 van de Fritzbox.

https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet/installeren/glasvezel-aansluiten/5490-aansluiten.htm
@Enterprise de nieuwste generatie ftu Optie a TK01 Optie TY01 daarnaast dus optie2 aansluiten op een NT voor de andere FB modellen waarbij dus de lan 1 opgeofferd moet worden jammer als je alle 4 nodig zou hebben. Het is niet direct noodzakelijk meer afhankelijk van de situatie hier in huis ligt ook een ty01 patch vraag me wel af of deze nog intact is.
Ps @dfrenner de 5490 is niet standaard maar wel mogelijk leuke verlengactie trouwens.

Goeiedag allemaal,

Vrijdag jl. ben ik overgezet naar de nieuwe propositie van Telfort. De NT wordt niet meer vervangen door de monteur. Op de NT wordt alleen de kabel van poort 1 naar poort 4 gezet. Vervolgens de experiabox aangesloten vervolgens de tv ontvangers en alles werkte prima. Monteur was in 5 min klaar
Omdat ik geen experiabox wil (draadloze dekking, instellingen enz) had ik inmiddels een 2e hands fritzbox 7490 gekocht als vervanger voor de experiabox.
Helaas krijg ik deze niet geïnstalleerd. Ik heb zoals @Enterprise hierboven beschrijft de kabel op Lan 1 aangesloten en vervolgens loop ik de gehele wizard door Kies voor Telfort glasvezel enz. en op het eind test hij de internetverbinding en krijgt hij geen verbinding.
Daarbij even een kanttekening: de Fritzbox 7490 staat op firmware 6.83. Is dat het probleem? Alleen als ik hem direct probeer te updaten lukt dat niet. (logisch denk ik, omdat er nog geen internetverbinding is)
Zoals gezegd via de wizard lukt het ook niet
Op dit moment weet ik even niet hoe verder
Suggesties zijn welkom

Alvast dank
Reputatie 8
Badge +19
@teuntje67
Met de nieuwste firmware OS 7.1 moet het lukken.
Lees onderstaande reactie eens en volg de aanwijzingen op.

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/fritz-box-7590-aansluiten-om-experia-box-v10-te-vervangen-80589#post670652
@teuntje67
Met de nieuwste firmware OS 7.1 moet het lukken.
Lees onderstaande reactie eens en volg de aanwijzingen op.

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/fritz-box-7590-aansluiten-om-experia-box-v10-te-vervangen-80589#post670652

@Enterprise
Ik had overal al gezocht maar had dit topic dus nog niet gevonden. Hier gaat het absoluut mee lukken.
Super bedankt voor je hulp

Reageer