beantwoord

Fax gebruiken via glasvezel

Vraag ik heb een alles in 1 printer inclusief fax kan deze fax ook werken via glasvezel?
icon

Beste antwoord door Babylonia 6 mei 2018, 13:39

FAX ontvangen:

(Waarschijnlijk staan de instellingen voor de fax in mijn printer nog niet ingesteld).
Aangepast, test uitgevoerd. En ook dat werkt !!

Of met andere woorden via zo'n simpele VOIP ATA-adapter heb je de complete "ouderwetse" functionaliteit van zenden en ontvangen van faxen weer terug. 🆒 ;)
(Blijft natuurlijk altijd een gok of het bij elke vergelijkbare andere printer ook zal werken).

Zelfs met een splitter in de kabel, om enerzijds de printer met fax-functionaliteit te verbinden, anderzijds mijn (oude) draadloos Panasonic telefoon basisstation. Dat setje zou ik eventueel ook "achter" de printer kunnen hangen, want er is ook nog een 2e RJ11 poortje op de printer.

In een latere reactie plaats ik wel schermafdrukken + fax website URL's waarbij je het een en ander kunt uittesten. Dat verzenden loopt nu naar een website in USA. Met het "Telfort VOIP account" net even te duur om daar meerdere testen te blijven uitvoeren.

Ga ik nu de andere lijn die op VoiPBuster staat ingesteld ook de nodige aanpassingen doen, zodat ik goedkoper eventuele vervolgtesten voor uitbellen daarmee kan doen.

Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Daar is niet een eenduidig antwoord op te geven.
Gewoon proberen.
Reputatie 3
Badge +8
Hi pd1loi, dank je wel voor je bericht! Helaas is het via een digitale aansluiting niet mogelijk om fax te gebruiken. In dit geval heb je een analoge verbinding nodig, die we helaas niet meer leveren via Telfort. In dit geval zou ik adviseren om gebruik te maken van de scanner. Werkt je alles-in-1 printer wel gewoon goed via het netwerk? Ik hoor het graag!
Reputatie 8
Badge +16
Als je een telefonieabonnement via Telfort hebt, zou je het gewoon kunnen proberen... dus wat Babylonia hierboven ook al schrijft. De bekende piepjes van de fax zitten in hetzelfde frequentiegebied als een spraaksignaal. Dus ondanks alle digitale bewerkingen onderweg zouden die piepjes er aan de andere kant gewoon weer uit moeten komen.

Los daarvan blijft de vraag waarom je zou faxen als het veel sneller en beter als mailbijlage kan...
Reputatie 8
Helaas is het via een digitale aansluiting niet mogelijk om fax te gebruiken. In dit geval heb je een analoge verbinding nodig.
Digitaal wordt in de Experia Box weer omgezet naar analoog. Zou in principe moeten werken.
Maar heb eerder al wel gelezen dat de huidige Telfort ims.imscore.net telefoon provider die fax protocollen niet meer ondersteunt. Via de oude provider instellingen die eerder eerder werden gebruikt wel. Zie eerder bericht daarover in het forum < HIER >

Verder is het gewoon een "verdienmodel" van KPN om te beweren dat alleen met "analoge telefoon lijnen" fax mogelijk zou zijn. Gewoon een kwestie van dubbel verdienen aan een klant. Achter de wijkcentrale is het namelijk allemaal weer digitaal, en gaat alles via glasvezel. Er bestaan al vele, vele jaren overigens ook al helemaal geen analoge telefooncentrales meer.

Andere mogelijkheid die zou kunnen werken is om een zogenaamde VOIP ATA-adapter te gebruiken.
https://www.voipshop.nl/cisco-spa112-voip-ata-voor-2-telefoons/pid=27667
"Mogelijkheid om te faxen via VoIP"

Dat zou je kunnen zien als het stukje omzetting van VOIP naar analoog, zoals het ook in de Experia Box V8 / V10 is voorzien. Is het wel weer afwachten als je de Telfort ims.imscore.net telefoon provider gebruikt, of die het T38 protocol ondersteunt?
Gezien de eerdere melding van die gebruiker op het forum, ik vermoed van niet.
Zou je eventueel nog een andere VOIP provider erbij kunnen nemen die het wel ondersteunt (en bovendien goedkoper). En die gegevens in die ATA adapter kunnen ingeven.

M.b.t. fax over VOIP en dat T38 protocol (inmiddels alweer wat gedateerde info):
https://www.3cx.nl/voip-sip/fax-voip/
https://www.3cx.nl/voip-sip/t38/

In de tekst naar de laatste verwijzing wel weer een opmerking:
"Voor het G3-faxapparaat op een analoge lijn is dit proces transparant. Het analoge faxapparaat hoeft geen T38 te kennen."

Misschien wel interessant om het eens door mezelf uit te proberen. 🆒
Ik heb hier nog ergens een ouder type VOIP ATA adapter liggen, en heb zelf ook een (oudere) Samsung alles in 1 printer met fax erbij. Waarvan ik de fax eerder overigens niet gebruikte.
Misschien een testje in het weekend (nu geen tijd)?
Reputatie 3
Badge +8
Dank jullie wel voor de berichten en al jullie inzicht, @Babylonia & @Franzki! Technisch gezien ondersteunt Telfort de verbinding voor fax inderdaad niet. Wanneer je het wilt proberen en het werkt, is dit natuurlijk mooi meegenomen. Ik heb het ook besproken met de technische dienst en zij geven ook aan dat de verbinding via Telfort het fax signaal niet ondersteunt. Maar je tips zijn heel erg nuttig, Babylonia, en uitproberen kan nooit kwaad 🙂 Als iemand het heeft uitgeprobeerd en het werkt, dan horen we dat natuurlijk graag. Alle tips zijn welkom!
Reputatie 8
Nog niet aan het testen geslagen, maar eerst wat extra info vergaren wat handig daarin kan zijn.
Kwam een website tegen met uitvoerige informatie (Engels), waarbij zelfs voor een aantal merken printers de instellingen worden vernoemd. (Maar zal in onderdelen mogelijk wel gedateerd zijn).

De basis-info waar allemaal op te letten is echter zeer verhelderend.
Dat zou je kunnen vergelijken met je eigen printer/fax apparaten.

https://www.voipmechanic.com/faxingissuesandotherdevices.htm
Kijk dan links bij de index iets verder naar beneden bij het kopje "Faxing over VoIP"
Een hele reeks menu's waar in onderdelen de verschillende thema's worden behandeld.

Toevallig staan de instellingen van de "Cisco/Linksys" ATA-adapter die ik hier nog heb liggen erbij,
compleet met schermafbeeldingen.
https://www.voipmechanic.com/voip-ata-access.htm
https://www.voipmechanic.com/voip-fax-settings-linksys.htm
https://www.voipmechanic.com/linksys-sipura-star-codes.htm

Het is al een wat verouderde ATA-adapter, maar via < AliExpress > zijn er altijd nog erg goedkope aanbiedingen (goed kijken of het inclusief verzendkosten is). Daar heb ik die van mij ook vandaan.

MAAR LET OP !!
Vanuit ervaring weet ik dat die ATA-adapter NIET werkt in combinatie met de huidige door Telfort gebruikte ims.imscore.net VOIP provider. Alleen al in de werking met telefonie, (om van fax maar te zwijgen). Mogelijk een net ontbrekende nieuwe codec die door ims.imscore.net wordt gebruikt, die in die ATA-adapter niet is in te stellen?

Het is al weer wat langer geleden dat ik het hier thuis testte. De aanmelding/registratie van ims.imscore.net was er wel, maar ik dacht me te herinneren dat de telefoon wel over ging, maar geen gesprekken, of wel- of niet kunnen uitbellen?? In ieder geval één functie werkte niet.

Echter met andere VOIP providers die ik uittestte --met telefonie, niet met fax uitgeprobeerd--
werkte het wel: VoipBuster en CheapConnect. Heb die ATA-adapter een jaar lang met succes toen ook ingezet bij een kennis met een "Vodafone" internet abonnement (Tegenwoordig T-Mobile).

Ik vermoed dat de vervanger van dat oudere Linksys ATA-model daarin beter voorziet.
(Maar nog steeds mijn scepsis of het werkt met Telfort's ims.imscore.net voor fax).
De ATA adapters Cisco SPA112 VoIP ATA en SPA122 ATA

Dat model (althans de eenvoudigste van die twee) wordt bijvoorbeeld wel benoemd door onafhankelijke VOIP-providers, zoals: https://help.voys.nl/index.php/Cisco_SPA122

Overigens het instellen van die adapters met de in Nederland (Europa) gebruikte belschema's kan nog wel een hele uitdaging zijn. (Maar heb daar inmiddels zelf wel de nodige ervaring in opgedaan).

Tot zover even de informatie. Kunnen anderen daarmee misschien ook al aan de gang. 🆒
Reputatie 8
Inmiddels enkele stappen verder.
De eerder genoemde < Linksys ATA adapter > die ik hier had liggen maar weer eens tevoorschijn gehaald, en "fris" opnieuw er tegenaan kijkend, kan het onderstaande bijgesteld worden 🆒

MAAR LET OP !!
Vanuit ervaring weet ik dat die ATA-adapter NIET werkt in combinatie met de huidige door Telfort gebruikte ims.imscore.net VOIP provider.
---- knip ----
Het is al weer wat langer geleden dat ik het hier thuis testte. De aanmelding/registratie van ims.imscore.net was er wel, maar ik dacht me te herinneren dat de telefoon wel over ging, maar geen gesprekken, of wel- of niet kunnen uitbellen?? In ieder geval één functie werkte niet.

Heb nu dan toch een werkende telefoon over die Linksys ATA adapter kunnen bewerkstelligen. ;)
Zowel binnenkomend als uitgaand.

Omdat de adapter eerder bij een kennis een tijd lang achter diens internetconnectie heeft gehangen, en ik die voor bellen met "CheapConnect" had ingeregeld, stond me nog bij dat ik indertijd wel wat heb zitten stoeien met het belschema voordat het werkend was. (Afwijkend met die van VoipBuster).
Dat "CheapConnect" belschema zat nog als zodanig ingesteld, en mogelijk zat daar de clou??

In ieder geval werkt het nu ook met het Telfort ims.imscore.net VOIP account ingesteld.

De Telfort VOIP gegevens (wachtwoord) had ik eerder reeds m.b.v. Wireshark uit de Experia Box V8 kunnen halen. Een uitvoerige beschrijving hoe die gegevens te achterhalen (en tevens ook vanuit een ZyXEL modem/router), is beschreven < HIER > en vervolgreacties. (Gaat niet met de V10).

Om de "doorvoer" van VOIP via de Experia Box V8 mogelijk te maken, heb ik de VOIP accounts in de V8 uitgeschakeld, modem/router herstart, daarna komen de poorten 5060 en 6000 vrij (die laatste poort in gebruik voor VoipBuster), en kon ik daarna die poorten doorsturen naar mijn 2e router (Synology), en van daaruit verder naar de ATA-adapter.

Omdat het nu allemaal werkt "buiten de Experia Box om", heb ik er die nu tussenuit gehaald, en mijn Synology router rechtstreeks achter het NT-glasvezelkastje gehangen. (Met aangepaste instellingen voor de internetconnectie en TV). En ook dan blijft de Linksys ATA VOIP-adapter zijn werk doen.

Nu nog de stap om daadwerkelijk de all-in-one printer met fax faciliteiten aan te sluiten, en kijken of we daarmee kunnen faxen.
Los daarvan blijft de vraag waarom je zou faxen als het veel sneller en beter als mailbijlage kan...
Email moet je weer uitprinten en weer inscannen en als bijlage versturen. Een document die ondertekent moet worden via een fax is dan toch een paar stappen sneller.

Ik ben zelf benieuwd gaat het om het ontvangen of het versturen?
Als er ook nog een gewone telefoonaansluiting is kan je die gebruiken voor die lijn kan je dan bij KPN een nummer aanvragen (PSTN) en die voor de fax gebruiken.
https://www.kpn.com/zakelijk/telefonie/pstn.htm
Reputatie 8
Ik ben zelf benieuwd gaat het om het ontvangen of het versturen?
Beide.

Als er ook nog een gewone telefoonaansluiting is kan je die gebruiken voor die lijn kan je dan bij KPN een nummer aanvragen (PSTN) en die voor de fax gebruiken.
Daar kun je voor kiezen met de benodigde extra kosten voor zo'n lijn.

Maar daarmee is het hele idee om via "VOIP" te faxen, en dat hele testen overbodig.
Het gaat de topic starter (en mij) er juist om, om te kijken hoe je dat voor elkaar kunt krijgen met een glasvezel internetverbinding en VOIP. 🆒
(Mij meer als "hobby" - om te weten of het zou kunnen).

Maar er zijn wel branches die heel bewust FAX inzetten als een soort van getekend "bewijs".
(Zeker als er handtekeningen aan te pas moeten komen), zoals bij documenten bij advocatenkantoren en notarissen. Waarna het echte document mogelijk nog per aangetekende reguliere post wordt nagestuurd of per koerier bezorgd.
Ik ben inderdaad heel benieuwd naar je resultaten, en uiteraard zal het de vraagsteller ook om beide gaan daar was die vraag en mogelijk alternatief aan gericht.

Via windows is het zonder een faxserver niet meer zo eenvoudig er werd geen modem herkend voorheen (modem in pc tijdperk) had ik dit werkend.
Reputatie 8
UPDATE:
De eerste testresultaten uitgevoerd.

Instellingen in de Linksys ATA-adapter aangepast zoals aangegeven bij de volgende web-pagina:
https://www.voipmechanic.com/voip-fax-settings-linksys.htm
Op enkele instellingen na (verschil G711a en G711u, als zijnde verschil tussen Europa en USA):
Kijk onderaan de tekst: http://www.en.voipforo.com/codec/codecs.php#g711

Printer met telefoonkabeltje op "lijn" connectie verbonden met de ATA-adapter.

FAX verzenden:
Een test website opgezocht waar je naartoe kunt faxen.
Handmatig in de printer via quickmenu de opties doorlopen. Faxnummer kiezen en faxen.
Het werkte direct de eerste keer !!

Test voor het ontvangen van een fax die vanuit een locatie wordt verzonden nog niet gelukt.
(Waarschijnlijk staan de instellingen voor de fax in mijn printer nog niet ingesteld).
Reputatie 8
FAX ontvangen:

Aangepast, test uitgevoerd. En ook dat werkt !!

Of met andere woorden via zo'n simpele VOIP ATA-adapter heb je de complete "ouderwetse" functionaliteit van zenden en ontvangen van faxen weer terug. 🆒 ;)
(Blijft natuurlijk altijd een gok of het bij elke vergelijkbare andere printer ook zal werken).

Zelfs met een splitter in de kabel, om enerzijds de printer met fax-functionaliteit te verbinden, anderzijds mijn (oude) draadloos Panasonic telefoon basisstation. Dat setje zou ik eventueel ook "achter" de printer kunnen hangen, want er is ook nog een 2e RJ11 poortje op de printer.

In een latere reactie plaats ik wel schermafdrukken + fax website URL's waarbij je het een en ander kunt uittesten. Dat verzenden loopt nu naar een website in USA. Met het "Telfort VOIP account" net even te duur om daar meerdere testen te blijven uitvoeren.

Ga ik nu de andere lijn die op VoiPBuster staat ingesteld ook de nodige aanpassingen doen, zodat ik goedkoper eventuele vervolgtesten voor uitbellen daarmee kan doen.
Reputatie 8
Als aanvulling verder gegaan in een andere draad m.b.t. telefonie met een PAPT2T ATA adapter.

De schermafdrukken met instellingen betreffen tevens de beste opties voor fax zoals 2 maanden terug eigenlijk al zeer uitvoerig uitgeprobeerd na de vorige reactie. Had echter geen tijd om het verhaal verder af te maken. Opgemerkt daarbij dat in de printer zelf geen instellingen gewijzigd konden worden m.b.t. het faxen als het gaat om communicatie, zoals dat bij eerdere bronnen mogelijk wordt geadviseerd.
Dus alles is puur vanuit de instellingen in de PAP2T ATA adapter verwezenlijkt.

Zie aanvulling bij volgende onderwerp vanaf < HIER > en vervolgpagina's.

Reageer