beantwoord

Externe toegang tot webcam werkt niet meer na nieuw Experia V8 modem

Beste forumleden,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen want ben inmiddels ten einde raad: nadat ik een nieuw Experia V8 modem heb gekregen omdat de oude kapot was kan ik via mijn 'externe' IP adres geen toegang meer krijgen tot mijn webcam. Ik zal zo goed mogelijk proberen te omschrijven wat de set-up is en wat ik geprobeerd heb (ik heb uiteraard al behoorlijk wat ge-Googled).

Naast een Experia V8 modem heb ik een Netgear R7000 router. De WiFi functie van het modem is uitgeschakeld, maar dat lijkt mij irrelevant. De webcam zit op port 80 die ik heb geforward, zowel via de Netgear als Experia instellingen. Voor Experia zoals beschreven in dit topic van Kees-Jan: https://forum.telfort.nl/internet-267/uitleg-port-forwarding-instellen-op-een-experiabox-v8-69489. Als ik via https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ check of de port open staat dan krijg ik een positief antwoord. Via het 'lokale' IP adres kom ik wel op de webcam (192.168.1.254 met gateway 192.168.1.1 - mocht dat relevant zijn). Als ik echter in de app IPCamViewer ga en het externe IP adres invul (precies zoals de settings met het oude modem) heb ik echter geen toegang en krijg ik de foutmelding 'Could not retrieve data'.

Als ik mijn externe IP via Command Prompt ping dan verstuurd & ontvangt hij gewoon data. Overigens ook voor lokale IP van de camera. Heb ook gedubbelcheckt of inlog correct is (zelfs nieuwe user aangemaakt) maar dat is niet het probleem.

Wat ik mij nog afvroeg is of het modem goed staat ingesteld, daar staat namelijk als LAN IP 192.168.2.1 (vs. de 192.168.1.1 als gateway). Als ik echter het LAN IP verander naar bv. 192.168.1.254 of 192.168.1.1 dan krijg ik de melding dat de poort niet open staat.

De webcam settings:

Router settings:

Iedere tip, advies of anderszins is meer dan welkom! Alvast hartelijk dank en natuurlijk een gelukkig nieuwjaar!

Groeten,
Ivo

Admin: topic verplaatst naar juiste categorie
icon

Beste antwoord door Babylonia 5 januari 2019, 13:18

Inmiddels een TeamViewer sessie gehad.
Had toch nog even wat voeten in aarde voordat het werkend was. Maar het is uiteindelijk wel gelukt.

Na een kleine maar essentiële fout gevonden te hebben (MAC adres voor vast IP-adres één letter verkeerd), en erna ondanks alle juiste instellingen NAT achter NAT (met twee routers achter elkaar) en vanuit die opstelling met dubbele port forwarders, was er aanvankelijk nog steeds geen externe connectie mogelijk.

Om het probleem beter te traceren hebben we de IP-camera achter de Netgear losgekoppled en rechtstreeks aan de Experia Box gehangen. Poorten toen even rechtstreeks naar de IP-camera doorgestuurd. Dat werkte direct.

Dus kennelijk zat het probleem niet in de Experia Box, maar in het traject erna.
Alle instellingen van port forwarders weer terug naar de Netgear en IP-camera daar weer achter.
Ondanks een vast IP in de Experia Box voor de Netgear, hebben we "als test" in de Netgear, de DHCP voor automatisch een IP-adres verkrijgen uitgeschakeld, en ook DAAR een vast IP-adres ingesteld voor de WAN-poort van de Netgear. (Hetzelfde IP als in de Experia Box reeds was vastgelegd). Dus feitelijk "dubbelop" een vast IP.

Toen was de IP-camera van buitenuit WEL te benaderen.
Vreemd dat het bij die dubbele IP-adres toekennig wel werkte?

We hebben in de Netgear DHCP instelling voor de WAN-poort als "test" toen weer opnieuw ingeschakeld. Zodat weer opnieuw slechts op één plek een vaste IP-adres toewijzing van toepassing was (en wel in de Experia Box). Toen bleef de IP-camera echter nog steeds gewoon van buitenuit te benaderen!! Precies wat de bedoeling was.

Een vreemde discrepantie, maar het komt wel vaker voor dat een onverklaarbare fout hersteld wordt, door een functie uit te schakelen en opnieuw weer in te schakelen.

Probleem is in ieder geval opgelost.

Bekijk reactie

10 reacties

Reputatie 8
Je kiest IP-bereiken die erg snel tot verwarring zullen leiden en waarbij je het overzicht snel zult verliezen.

Een Experia Box gebruikt standaard een LAN sub-net in het bereik 192.168.2.xx
Met een gateway IP-adres van 192.168.2.254 (om de router zelf te bereiken).

Je Netgear heb je ingesteld met een LAN sub-net in het bereik 192.168.1.xx
Met een gateway IP-adres van 192.168.1.1 (om de router zelf te bereiken).

Je IP-camera geef je echter een vast IP-adres wat weer erg lijkt op de gateway van je Experia Box.
192.168.1.254 Het lijkt mij dat dit al snel tot vergissingen leidt.

Kies beter LAN IP-subnetten die veel duidelijker van elkaar verschillen, en IP-adressen die geen associaties met andere apparaten oproepen in hun gebruikte connecties.

Idem voor een IP camera met poort 80. Dat is de standaard gebruikte poort voor internet.
Ook die zou ik niet standaard kiezen voor een IP-camera. Al is het alleen maar om te gemakkelijk doordringen door andere lieden dan jezelf naar je IP-camera te voorkomen.
Ook al zul je daar best een moeilijke inlognaam en wachtwoord voor gebruiken.

Verder is het in jou geval met twee routers achter elkaar een kwestie van twee keer de instellingen doen, waarbij je twee keer vaste IP-adressen instelt in de router voor de apparaten die met elkaar verbonden zijn, en twee keer poorten doorstuurt.

In de Experia Box een vast IP-adres voor je Netgear router, zodat die altijd hetzelfde adres krijgt toegewezen. (De Netgear zelf op automatisch een IP-adres verkrijgen vanuit DHCP zetten).
Port forwarding ten behoeve van je IP-camera vanuit die Experia Box naar de Netgear.

In de Netgear een vast IP-adres voor je IP-camera, zodat die altijd hetzelfde adres krijgt toegewezen. (De camera zelf op automatisch een IP-adres verkrijgen vanuit DHCP zetten).
Port forwarding naar de IP-camera.

Ik zie overigens 3 poorten doorgestuurd in je Netgear router naar de IP-camera.
En slechts één poort in de Experia Box. Wat is de bedoeling van die andere poorten?
Dankjewel Babylonia voor het uitgebreide antwoord! Erg nuttig.

Als ik het LAN sub-net verander van de Netgear router komen alle apparaten weer in de lijst met 'aangesloten apparaten', behalve de IP-camera - ook niet na harde reset van de camera. Als ik het LAN sub-net dan weer terug verander naar de oude settings komt de IP-camera weer in de lijst. Volgens mij stond DHCP niet aan en was dat de veroorzaker, dat heb ik nu wel aangezet.

Volgende probleem: ik probeer nu de poort anders te zetten, maar wat ik ook probeer in Netgear en/of Experia instellingen, de poort blijft gesloten volgens de Open Port Check tool. Ik heb verschillende poorten toegevoegd (20, 53, 110, 333, 1911, 3389, ...) maar geen van allen werkt. Enig idee hoe dit nou weer kan? Kan al Googlent niets vinden.
Reputatie 8
IvoIvo schreef:

Als ik het LAN sub-net verander van de Netgear router komen alle apparaten weer in de lijst met 'aangesloten apparaten', behalve de IP-camera- ook niet na harde reset van de camera.

Het zou "misschien" kunnen dat je er niet onderuit zou kunnen komen door in de IP-camera zelf een IP adres vast te leggen, en niet gebruik te maken van een automatische IP-adres toekenning vanuit DHCP?? Ik ken je IP-camera en zijn mogelijkheden niet. Om welk merk/type gaat het?
Je eerder getoonde plaatje m.b.t. je IP-camera roept namelijk wel vragen op.

Wat zijn de "andere" settings van je IP-camera dan die je toont met je eerdere plaatje?
Ik zie daar namelijk een instelling: "Disable DHCP setting" Dat menu is alleen relevant als je ook zou kunnen kiezen voor "Enable DHCP" (of iets in die strekking).

De rest van je problemen m.b.t. poorten is gewoon gerelateerd aan hetgeen ik eerder heb uitgelegd. Goed instellen en het zou moeten werken. (Heb dat hier functioneel met alle Telfort modem/routers met uitzondering van de Experia Box V10A waarvan de problemen al lang en breed bij Telfort bekend zijn gemaakt).
Reputatie 7
Badge +9
Hallo IvoIvo, welkom op ons forum! Ik ben zelf niet bekend met IP-camera's, dus ik ben ook heel blij met de hulp die Babylonia hierboven al heeft gegeven 🙂 Is het met zijn laatste tips nog gelukt om de camera's aan de praat te krijgen?
Hi Babylonia (& Jasper),

Was laat thuis dus vandaar de verlate reactie, dank weer voor de suggesties. De camera is een 'Viscoo IP-D4522H'.

De instellingen die ik had zijn als volgt, waarbij DHCP van de webcam nu wel op enable stond nav je eerste post (maar met de oude IP range 192.168.1.X omdat ik anders niet op de camera kon komen):

Maar dit werkte nog niet.

HUIDIGE OPZET:

Heb de IP camera nu dus een vast adres gegeven: 192.168.8.8

Vervolgens in Experia een vast IP address voor de Netgear ingesteld: 192.168.2.100 (via https://forum.telfort.nl/internet-267/experiabox-v8-te-sterke-firewall-en-geen-5ghz-internet-57193#post496638)

De Netgear staat op automatisch IP adres ophalen:

Port forwarding vanuit Experia naar Netgear:

In Netgear vast IP adres voor de camera:

De camera zelf staat standaard op 192.168.8.8 zoals eerdere screenshot (dus niet op automatisch DHCP).

Port forwarding naar de IP camera:

Maar dan werkt het nog steeds niet, wat ook kan kloppen want de poort staat dicht:

Ik vermoed dus dat ik ergens een fout maak met een intern IP adres, maar weet niet waar - in de Experia box? Bij Static DHCP op basis van MAC adres heb ik geprobeerd een ander adres dan 192.168.2.X in te vullen maar dat accepteert hij niet (waarschijnlijk kun je uit deze opmerking wel zien dat ik er geen verstand van heb...).

Dank!
Reputatie 8
Misschien een idee om "ergens" in de komende dagen een "teamviewer" sessie te organiseren en instellingen door nemen?? Zou je me via een persoonlijk bericht kunnen benaderen om tel.gegevens uit te wisselen. (Moet in het weekend nog wel even weg).
Hartelijk dank voor het aanbod, ik stuur je een PB!
Hartelijk dank voor de teamviewer sessie Babylonia! Fantastisch hoe je geholpen hebt, ik was er zelf niet opgekomen.

Voor de rest: de oplossing zat in Netgear modem toch een statisch IP instellen, daarna deed de webcam het wel. En bij terugschakelen naar automatisch deed de webcam het nog steeds. Zat dus iets onverklaarbaars.

Nogmaals hartelijk dank en een fijn weekend!

Groeten,
Ivo
Reputatie 8
Inmiddels een TeamViewer sessie gehad.
Had toch nog even wat voeten in aarde voordat het werkend was. Maar het is uiteindelijk wel gelukt.

Na een kleine maar essentiële fout gevonden te hebben (MAC adres voor vast IP-adres één letter verkeerd), en erna ondanks alle juiste instellingen NAT achter NAT (met twee routers achter elkaar) en vanuit die opstelling met dubbele port forwarders, was er aanvankelijk nog steeds geen externe connectie mogelijk.

Om het probleem beter te traceren hebben we de IP-camera achter de Netgear losgekoppled en rechtstreeks aan de Experia Box gehangen. Poorten toen even rechtstreeks naar de IP-camera doorgestuurd. Dat werkte direct.

Dus kennelijk zat het probleem niet in de Experia Box, maar in het traject erna.
Alle instellingen van port forwarders weer terug naar de Netgear en IP-camera daar weer achter.
Ondanks een vast IP in de Experia Box voor de Netgear, hebben we "als test" in de Netgear, de DHCP voor automatisch een IP-adres verkrijgen uitgeschakeld, en ook DAAR een vast IP-adres ingesteld voor de WAN-poort van de Netgear. (Hetzelfde IP als in de Experia Box reeds was vastgelegd). Dus feitelijk "dubbelop" een vast IP.

Toen was de IP-camera van buitenuit WEL te benaderen.
Vreemd dat het bij die dubbele IP-adres toekennig wel werkte?

We hebben in de Netgear DHCP instelling voor de WAN-poort als "test" toen weer opnieuw ingeschakeld. Zodat weer opnieuw slechts op één plek een vaste IP-adres toewijzing van toepassing was (en wel in de Experia Box). Toen bleef de IP-camera echter nog steeds gewoon van buitenuit te benaderen!! Precies wat de bedoeling was.

Een vreemde discrepantie, maar het komt wel vaker voor dat een onverklaarbare fout hersteld wordt, door een functie uit te schakelen en opnieuw weer in te schakelen.

Probleem is in ieder geval opgelost.
Reputatie 7
Badge +9
Goed om te lezen dat het opgelost is en de camera weer te bereiken is 🙂
Bedankt voor de ondersteuning Babylonia!

Reageer