beantwoord

Experiabox V8 vervangen met Linksys WRT32X

• 29 juni 2019
  • 3 reacties
  • 305 keer bekeken

Omdat ik niet tevreden ben met de mogelijkheden en prestaties van mijn Experiabox V8, heb ik een vervangende router gekocht. In dit geval betreft dat de Linksys WRT32X.

Ik ben inmiddels al een paar dagen bezig met het internet afstruinen op zoek naar manieren om deze nieuwe router werkend te krijgen op het Telfort netwerk. Ik heb al tientallen verschillende manieren en combinaties geprobeerd, maar tot nu toe ben ik nog niet verder gekomen.

Het probleem (op dit moment):
  1. Na het aansluiten van de kabel tussen het glasvezelkastje en de WAN-poort op mijn Linksys, kan er geen IP-adres verkregen worden.
  2. Na het overgaan van DHCP naar PPPoE als verbindingstype met onderstaande instellingen, is het probleem niet opgelost.
  3. Na het flashen van DD-WRT zijn er veel extra opties beschikbaar, waaronder betere VLAN configuratie. Nu heb ik heel wat verschillende combinaties geprobeerd, welke neerkomen op de PPPoE instellingen hieronder, maar dit heeft nog geen werkend resultaat tot gevolg gehad. De logs geven de volgende error:
code:
Jan 1 03:34:38 2013 System Log PPPoE:#482 ppp1 Timeout waiting for PADO packets

Nu heb ik het idee dat ik over moet gaan naar DD-WRT om überhaupt kans te maken op een werkende configuratie, maar zou ik het liefste de standaard firmware (voor nu) behouden. De VLAN instellingen in DD-WRT stijgen mij een beetje boven het hoofd uit. M.a.w. hoop ik dat iemand op dit forum mij hiermee misschien kan assisteren.

Ik ben ervan op de hoogte dat het installeren van de nieuwe router achter de Experiabox veel minder hoofdpijn oplevert. Dit is voor mij geen optie omdat ik nu juist de Experiabox niet aan de rand van mijn netwerk wil hebben.

PPPoE instellingen:
  • User Name: kpn@direct-adsl
  • Password: kpn
  • VLAN ID (meerdere waardes geprobeerd): 1;5;6;34
  • MTU: auto
  • MAC-adres wordt niet gekloond van de oude Experiabox
Ik heb vernomen dat de user name en password waardes niet uitmaken omdat deze niet gecontroleerd worden, maar wel verplicht zijn.

Nog een paar afsluitende puntjes:
  • Het missen van telefonie wil ik op gaan lossen door de Experiabox ergens anders in mijn netwerk te introduceren. Voor zover ik op internet gelezen heb, moet dit mogelijk zijn.
  • Het missen van iTV wil ik op gaan lossen met een correcte VLAN configuratie. Hierbij wil ik routed IPTV toepassen.
  • Het missen van automatische updates op de Experiabox en iTV-ontvangers zijn geen probleem.
Ik hoop dat ik alles duidelijk en netjes op een rij heb gezet om dit probleem z.s.m. op te kunnen lossen. Ik hoor heel graag of en wie mij hiermee kan helpen!

Dump van websites die ik gebruikt heb:
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 4 juli 2019, 11:54

We hebben geen reactie meer van je gezien op het Forum. Kan ik opmaken dat je een oplossing hebt gevonden?
Bekijk reactie

3 reacties

Reputatie 8
Na het overgaan van DHCP naar PPPoE als verbindingstype met onderstaande instellingen, is het probleem niet opgelost.
Telfort gebruikt in het geheel geen PPPoE verbinding. Die zou je dus ook niet moeten gebruiken.
(Veel gegevens die je hebt geraadpleegd gaat over KPN. Dat werkt net wat anders).

Nog een paar afsluitende puntjes:
  • Het missen van telefonie wil ik op gaan lossen door de Experiabox ergens anders in mijn netwerk te introduceren. Voor zover ik op internet gelezen heb, moet dit mogelijk zijn.

Dat gaat hem niet worden, omdat bij Telfort VOIP van het hetzelfde VLAN gebruik maakt als internet.
Je kunt de Experia Box dan niet actief erachter hangen.
Ofwel je hebt VOIP, maar geen internet, ofwel internet maar geen VOIP.
Bovendien blijf je op die wijze nog steeds met twee "routers" in je netwerk zitten.

Voordat je die Linksys had aangeschaft, had je je beter vooraf kunnen oriënteren welke router je het beste ervoor zou kunnen inzetten. De meest makkelijke en complete optie is die met een Fritz!box. Daar staat de optie van aansluiting van Telfort er zo tussen. Dat profiel kiezen en het werkt. (Laatste firmware gebruiken, mocht je 2e hands naar een dergelijke router kijken).

De VOIP-gegevens kun je uit de V8 halen. Zie < DEZE reactie en vervolgreacties >
Die gegevens tik je dan in de Fritz!box, en ook dat werkt dan. Één "niet Telfort" apparaat voor alles.

Omdat ik niet tevreden ben met de mogelijkheden en prestaties van mijn Experiabox V8, heb ik een vervangende router gekocht. In dit geval betreft dat de Linksys WRT32X.
Als je nog binnen een 14 dagen bedenktijd zit, zou ik die maar terugbrengen.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @ThomasIAm, wat leuk dat je ons Forum hebt gevonden. Ik lees dat je de Experia Box wilt vervangen voor een Linksys router. Deze krijgt alleen geen IP adres.

Je hebt al heel veel onderzocht, maar nog zonder resultaat jammer genoeg. Nu heb ik buiten wat jij hebt gevonden ook geen ideeën. Ik zie dat Babylonia hier er ook mee bezig is geweest. Heb je daar wat aan?
Reputatie 8
Badge +11
We hebben geen reactie meer van je gezien op het Forum. Kan ik opmaken dat je een oplossing hebt gevonden?

Reageer