Experiabox V10a aanpassen/vervangen icm Asus Rt-N66U

• 21 juli 2019
  • 13 reacties
  • 363 keer bekeken

Reputatie 1

Dag allemaal.

Aangezien ik vermoed dat de huidige Experiabox V10 en ik, geen grote vrienden gaan worden,
zoek ik naar een oplossing om of mijn eigen router werkende te krijgen en de WiFi van de V10 uit te zetten.
Of, en dat zou nog mooier zijn, de V10 eruit te knikkeren, en er iets stabiels neer te hangen wat dus bellen, tv en internet kan geven.

Ik weet dat er een hoop over is geschreven, maar vaak is dat niet in Jip en Janneke taal, en dat zoek ik wel, en ben wel handig, en weet wel wat van routers, maar al die termen zeggen mij totaal niets, dus de opmerkingen van: o, dan moet je zus en zo aanpassen?? dan ben ik de weg al kwijt.

Dus wat zijn mijn opties in dit verhaal??

Ik heb nog een Asus RT-N66U liggen die tot 2 weken geleden mij perfect voorzien heeft van stabiel en snel WiFi, kan deze de volledige functie overnemen van de V10??
En wat voor signaal komt er uit de NT media/glaskast? kan je daar ook je router rechtstreeks op aansluiten??
Of is er hier op het forum een how-to over in het boeren Hollands zodat ook ik het voor elkaar gaat krijgen...

Ik ben benieuwd

13 reacties

In boeren hollands is met netwerk termen soms lastig.
Asus en Telfort zijn zeker bij klanten die van oud glasvezel komen geen goede vrienden.

Elke router die Vlan en IGMP ondersteund kan je aansluiten de meest makkelijke zijn de Fritzboxen van AVM hierin kan je redelijk makkelijk voor Telfort glasvezel kiezen.

Het dillema en probleem blijft telefonie daar zijn instellingen en gegevens voor nodig die we niet krijgen.
Er zijn wel mogelijkheden die zijn vrij omslachtig.

Als wifi accespunt is de Asus wel bruikbaar dat zal op korte termijn je beste optie zijn.

Zojuist dit topic terug gevonden ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/na-verandering-abonnement-werkt-mijn-asus-router-niet-meer-waarom-eigenlijk-80234#post680042
Reputatie 1
@Galdor68
Het blijkt dat ik dus een V10 heb, en geen V10a.
Als ik de interne WiFi van de V10 kan uitzetten, en de Asus zo kan instellen dat deze probleemloos
en ouderwets weer normaal WiFi geeft, dan ben ik al tevreden voor nu.
Dan kan ik minder gefrustreerd en pissig gebruik maken van Wifi, ooit zal ik het bellen er wel uit gooien,
maar nu zit er nog 1 thuis die het nog niet wil
Reputatie 8
Een V10 alleen voor TV en telefoon, erachter in een "NAT achter NAT" set-up je Asus router kan ook. Heb je "twee gescheiden" netwerken. Zet je de WiFi van de V10 uit.
(Dus de Asus niet als "Acces Point" inzetten, maar als zelfstandige router met eigen netwerk).
De v10 is in dat opzicht iets fijner.
De wifi zet je vrij eenvoudig uit inloggen via 192.168.2.254 gebruikers naam admin de eerste keer geen pasword die kan je bij de v10 nadien instellen.

Na het inloggen kiezen voor wifi uitzetten op toepassen klikken en klaar voor de zekerheid nog naar instellingen tablad herstart daar Herstart kiezen je zou er voor kunnen kiezen de v10 als extra toegans punt actief te houden.
Reputatie 1
Dank heren....

Ik heb weer normaal WiFi, in mijn geval heb ik het op de volgende manier voor elkaar gekregen:
  • Asus RT-N66U via utp op de WAN-poort, aangesloten op de lan-poort van de Experiabox V10
  • Asus met een andere utp kabel op een lan-poort aansluiten op de laptop
  • Asus gereset door minimaal 10sec de resetknop in te drukken
  • Inloggen op de Asus door admin/admin
  • naam en wachtwoord gewijzigd (is bij mij verplicht
  • daarna op snel instelhulp links boven
  • dan gaat hij automatisch detecteren met wat voor netwerk hij te maken heeft
  • daarna kan je de SSID voor 2.4Ghz & 5Ghz aanpassen
  • Asus afkoppelen
  • dan kan je inloggen in de Experiabox
  • WiFi uitzetten
  • Asus op zijn plek hangen
  • Asus aansluiten met alleen een utp van de Experiabox naar de WAN-poort
  • Experiabox herstarten
  • tadaaa, nu ineens wel snelheid via Wifi
Net nog getest na 90 minuten.....haal nog steeds tegen de 50/50Mb via Wifi😎

Reputatie 8
  • Asus afkoppelen

Daar hoef je de Asus niet voor af te koppelen. Gewoon laten zitten
Vanuit het netwerk van de Asus kun je altijd "terug" naar het eerste netwerk.
Ofwel gewoon inloggen in de Experia Box.

Probeer het maar eens.
Kijk die snelheden moet je met de v10 ook halen minstens de eerder gehaalde 30Mb. Lukt dat niet blijf ik erbij dat de wifiradio in beide(?) V10 toeststellen defect zijn. Zie ook je andere topic.
Reputatie 1

• Asus afkoppelen
Daar hoef je de Asus niet voor af te koppelen. Gewoon laten zitten
Vanuit het netwerk van de Asus kunt altijd "terug" naar het eerste netwerk.
Ofwel gewoon inloggen in de Experia Box.

Probeer het maar eens.

Als je het niet heel erg vind, probeer ik nu even niks meer, het werkt stabiel, en dat wou ik voorlopig
even zo houden
Je had 2 topics, hier word mijn vraag in die ander al beantwoord.😁😁
Reputatie 1
Ja, ik merk dat ze nu een beetje door elkaar heen gaan lopen, zal het in de gaten houden dat het niet te verwarrend gaat worden
Ja, ik merk dat ze nu een beetje door elkaar heen gaan lopen, zal het in de gaten houden dat het niet te verwarrend gaat worden
Wil je meer netwerk technisch iets vragen vooral mocht je ooit van de Experia afwillen/kunnen gebruik dan dit topic.
Reputatie 8
Kijk die snelheden moet je met de v10 ook halen minstens de eerder gehaalde 30Mb.....
Ter info wat met V10 mogelijk is via diens eigen WiFi bij 100/100 Mbps glasvezel account:

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/wifi-storing-met-de-experia-box-v10-opgelost-72912/index10.html#post616974
Reputatie 8
Badge +11
Hi @DexterXL, welkom bij ons op het forum. Ik zie dat je beide topics al flink tot leven zijn gekomen en inderdaad raakvlakken met elkaar hebben. Laten we in een van beide topics verder gaan, om het overzichtelijk te houden. Ik stel voor dat we dat in je andere topic doen, dat topic had je eerder aangemaakt met de originele vraag over de WiFi verbinding en in dit topic gaat het over het vervangen van de (WiFi van de) Experia Box met het doel om de WiFi te verbeteren 🙂

Reageer