Experiabox

• 10 augustus 2018
  • 39 reacties
  • 790 keer bekeken

Toon het eerste bericht

39 reacties

Ik zie niks verkeerds maar ik ken de Experia niet uit eigen ervaring.

Gezien de mischien wat starre houding ten aanzien van het modembeleid, zou je om meer uit je wifi te halen en daarmee uit je verbindingssnelheid kunnen overwegen om een wifi accespoint met 5ghz en eventueel utp aansluitingen aan te schaffen. Nu reikt 2,4 ghz verder dan 5 ghz dus je zou er dan het best 2 kunnen inzetten 1 voor de bovenverdieping en zolder en 1 voor de benedenvloer.

De Experiabox hangt vermoedelijk in de meterkast daar is op zich niks mis mee maar de doodsteek voor een goede wifi dekking zelfs met een v10 zal het niet heel veel verbeteren.

Staat de wifi modus ingesteld op b,g,n en kanaalbreedte 20/40 dit kan nog iets schelen.
De experiabox hangt neutraal in het huis.
Hangt aan de muur in de gang naast de meterkast gelijk bij de trap zodat de verbinding naar boven op zijn opmtimaalst is.

Ik heb ook met de modussen gespeeld en kaneelbreedte. Dat leek steeds wat uit te maken maar bleek later toch weer niet. Ik heb hem nu wel handmatig op kanaal 13 staan. Geen enkele andere wifi verbinding overlapt deze. Zal hem weer terug zetten op 20/40. Advies is gewoon b,g,n,? niet alleen n?
Reputatie 8
Ten aanzien van de eerder geplaatste afbeeldingen m.b.t. status Experia Box V8.
Tot aan de Experia Box zelf zie ik afgerond ruim 100 Mbps als download en 30 Mbps upload.
Dat zou op zichzelf wel goed moeten lopen.

Wat ik verder aan apparatuur zie binnen de Clients aan aangesloten apparatuur, zie ik een aantal apparaten die voor problemen zouden kunnen zorgen als een aantal instellingen in de Experia Box V8 niet worden aangepast. Nog afgezien van wat @Galdor68 benoemt als mogelijk probleem met een gebruikte switch, ten aanzien van "IGMP Snooping" als daar een TV-ontvanger op wordt aangesloten.

Een Chromecast en tegenwoordig ook nogal wat printers maken gebruik van "multicast" streaming protocollen. TV-ontvangers ook.

Mocht je een TV-ontvanger achter een switch hebben hangen,
lees dan met name de volgende reactie < HIER >

De juiste switch is via Telfort voor een erg scherp prijs aan te schaffen < HIER >

Ten aanzien van Chromcast, maar mogelijk ook m.b.t. printerprotocollen zie < HIER >

En geef die apparaten een vast IP-adres middels "Static DHCP".
2e plaatje < HIER >
Alleen N zou nog wel kunnen, uitproberen wat het beste resultaat geeft, maar dat 20/40 zou ik zeker toepassen daarmee worden twee banden gecombineerd, dat kan net het verschil uitmaken tussen de volle 72Mbps en de verbindings snelheid die je nu op je telefoon ziet, nu zal dat cijfer altijd fluctueren afhankelijk van hoever je van de experia afstaat.

Met een wifi analyzer app op een tablet of telefoon zou je de sterkte in dBm kunnen meten waarbij een lagere dBm een betere sterkte is.
Vooral het verschil in sterkte tussen de 1e verdieping en de zolder kan nuttig zijn om te vergelijken.

De plek van je Eb is wel goed gekozen en als vandaar naar je isra een goede kabel zit zoals eerder naar gelinkt, zou dat weinig problemen mogen opleveren.
Reputatie 8
Badge +17
De experiabox hangt neutraal in het huis.
Hangt aan de muur in de gang naast de meterkast gelijk bij de trap zodat de verbinding naar boven op zijn opmtimaalst is.

Ik heb ook met de modussen gespeeld en kaneelbreedte. Dat leek steeds wat uit te maken maar bleek later toch weer niet. Ik heb hem nu wel handmatig op kanaal 13 staan. Geen enkele andere wifi verbinding overlapt deze. Zal hem weer terug zetten op 20/40. Advies is gewoon b,g,n,? niet alleen n?

Op zich lijkt er niets mis met je modem echter je ondervindt wel verschillende download en upload problemen, wellicht dat webcare je modem gaat vervangen echter daar ga ik niet over.
Zet in je forumprofiel je klantnummer en postcodeen huisnummer zodat webcare weet wie je bent
Reputatie 5
Badge +8
Hi Jeroen, welkom op het forum. Ik zie dat je samen met deze toppers hierboven al zo goed als alles hebt geprobeerd. 7 jaar is ook een tijdje geleden. Een laatste vraag van mijn kant: heeft dit in het verleden met de V8 wel goed gewerkt?
Hoi Alex.
Sinds ik klant ben bij Telfort nooit problemen gehad.
Pagina's laadden altijd nornaal en snel. Want dat vind ik nog steeds het gekke eraan. Als ik het internet op ga komt hij wel direct op Google. Zoeken dat gaat redelijk tot normaal maar zodra ik een pagina aanklik is de wachttijd vaak 20 seconden waarvan vaak de pagina zelfs helemaal niet geladen wordt of je ziet alleen de text van de pagina. Op mobiel gaat dit 'soms' iets beter maar dat komt waarschijnlijk omdat op mobiel de pagina's kleiner zijn om te laden.

Ook heb ik twee weken geleden mijn pc compleet nieuw geïnstalleerd. Dus niet vanuit Windows. De telefoon die ik heb is ook pas 2 weken oud. Dus hieraan zal het niet liggen.

Ook ondervind mijn ipcam last van de verbinding. Die is bedraad. Maar hij verliest dus vaak de connectie en daar schiet je dus ook niets mee op. Denk hierbij aan 1x in de 3 minuten en dan binnen 20 seconden weer online.

Wat betreft de switch.
Heeft het altijd goed gedaan en is ook zo oud naar nog niet. Ik gok 1,5jr. Kortom met de complete huidige setup van alles heeft alles gewoon perfect gewerkt en er is niets veranderd.

Het enige wat ik zou kunnen overwegen te proberen is alles een vast IP adres te geven. Is wel een hoop werk maar daar ligt het probleem toch niet. Want na een router reset met de huidige setup zou het horen te werken aangezien dat altijd gewerkt heeft. Gewoon standaard instellingen.

Groet,
Jeroen.
Reputatie 8
Kennelijk heb je niets met de aanbevelingen gedaan.

Met name wat betreft de mogelijke problemen met een gebruikte switch, ten aanzien van "IGMP Snooping" als daar een TV-ontvanger op wordt aangesloten.
Meer uitleg waarom dat zo belangrijk is zie:
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301

Verder de Chromecast die je gebruikt, en een printer die waarschijnlijk eveneens gebruik maakt van "multicast" streaming protocollen waarbij die IGMP Snooping een rol spelen.

Zonder de aanbevolen aanpassingen zul je problemen *blijven* ervaren.
Reputatie 5
Badge +8
Hoi.
Bedankt voor alle tips en adviezen.
Het is een wirwar en een opeenstapeling waardoor momenteel dingen door elkaar gehaald worden.

2, Alles afkoppelen en alleen pc bedraad aankoppelen heb ik pas volgend weekend de mogelijkheid voor. Screenshot zal ik zometeen uploaden.

Hi Jeroen, ik zie dat hier bijna alles is doorgenomen. Laat hier even weten of jet dit ook hebt als alleen je pc is aangesloten op je modem. Met de verbinding zelf is niets mis, dan zou de eerste stap een nieuwe Experiabox zijn. Ik hoor graag van je.
Hoi.

Alex, ik ben pas morgen thuis (int chauffeur).

Babylonia, dat is allemaal niet voor mij van toepassing.

Ten eerste staat mijn pc dag en nacht aan aangezien die de beelden opneemt van mijn beveiligingscamera.

Ten tweede lees mijn setup eens terug. Je blijft Wij hebben geen tv kastje (meer). Wij hebben IPTV gewoon op de pc.

Ten derde heb ik deze switch
https://eu.dlink.com/be/nl/products/dgs-108-8-port-gigabit-ethernet-switch
Deze ondersteund igmp snooping
Reputatie 5
Badge +8
Hoi.

Alex, ik ben pas morgen thuis (int chauffeur).

Laat je hier even weten wanneer je dit hebt getest (alleen pc op de Experiabox)? 🙂
Reputatie 8
Babylonia, dat is allemaal niet voor mij van toepassing.
Natuurlijk wel.

Eerder heb ik je tevens expliciet verwezen naar specifieke instellingen aangaande instellingen in de Experia Box V8 m.b.t. Chromecast en DLNA gerelateerde "multicast" streams.

"Ten aanzien van Chromcast, maar mogelijk ook m.b.t. printerprotocollen zie < HIER >"

Beide apparaten gebruik je. (Die heb ik eerder terug gezien in een afbeelding die je plaatste).
Dus geldend voor jou toepassing. Mogelijk ook van toepassing m.b.t. je beveiligingscamera?
(M.b.t. multicast streams en DLNA / Chromecast / Airplay / Airprint gerelateerde protocollen).

In die verwijzing staat exact beschreven dat met de standaard instellingen van de Experia Box V8 daarin haperingen zijn te verwachten. En dat je dus bepaalde instellingen moet aanpassen om dat verholpen te krijgen. Notabene met schermafdrukken erbij welke instellingen worden bedoeld en hoe aan te passen.

Mag je wel een swicth gebruiken die IGMP Snooping ondersteunt.
Zonder ook DIE instellingen in de Experia Box V8 aan te passen zul je problemen *blijven* ervaren.

Wij hebben geen tv kastje (meer). Wij hebben IPTV gewoon op de pc.
Dat valt onder de noemer: "iTV online" (zonder P).
https://telfort.itvonline.nl

IPTV, is TV met een separaat IP-nummer in een ander sub-net (voor Telfort in de 10.x.x.x reeks) wat expliciet aan een TV-ontvanger wordt toegewezen via een apart VLAN waarin de TV-stream wordt doorgestuurd, en in de TV-ontvanger wordt "uitgepakt". Dat is een internationaal gehanteerde norm voor TV-diensten, waarbij je een aparte media-box (TV-ontvanger) gebruikt om TV te decoderen, separaat van andere internet content.
Reputatie 8
Badge +11
Heb je het al kunnen testen? We zij erg benieuwd. 🙂
Reputatie 5
Badge +8
Ik heb helaas geen reactie meer van je gehad. Laat me gerust weten of ik nog iets voor je kan doen.

Reageer