Experiabox

• 10 augustus 2018
  • 39 reacties
  • 792 keer bekeken

Goedendag.

Ik ondervind de laatste maanden erg veel problemen met mijn internetverbinding. WiFi en bedraad.
Pagina's die maar niet laden en als ze laden gaat dit vaak langzaam. Ook filmpjes op Facebook of Netflix werkt vaak niet lekker. Dot geldt voor zowel op de telefoon als op de pc. Ik heb 7 jaar geleden (als ik het goed heb) de Experiabox V8 ontvangen. Ik vrees dat die zijn beste tijd heeft gehad. Ik heb van alles geprobeerd. Instellingen gewijzigd in router en ook nieuwe kabel getrokken.
Kortom, het internet is een beetje hopeloos zeg maar.

Mijn vraag. Zou ik aanspraak kunnen maken op de nieuwere Experiabox V10? Aangezien die ook een sterker WiFi signaal afgeeft en hogere snelheid behaald is dat op zijn minst al fijner. Maar voor het probleem hoop ik het met de V10 op te kunnen lossen.

Met vriendelijke groet, Jeroen Jager.

39 reacties

Reputatie 8
Ik heb van alles geprobeerd. Instellingen gewijzigd in router en ook nieuwe kabel getrokken.
En om welke kabel gaat het dan? De kabel tussen ISRA-punt en Experia Box V8 ?
Als dat langer is dan pakweg 80 cm (ik denk al gauw als je het hebt over "nieuwe kabel getrokken",
moet die voldoen aan speciale eisen, wil je ongestoord internet ontvangen.

Voor algemene informatie zie volgende reactie < HIER > en vervolgreacties.

Ten aanzien van de uitgifte van een Experia Box V10 zul je die waarschijnlijk niet krijgen. Zie:
https://forum.telfort.nl/internet-267/welk-modem-krijg-je-bij-telfort-69350
Het is de router die de problemen geeft. Aangezien de router vlakbij staat en alleen door 1 glazen door moet wat betreft wifi.
Zoals ik ook al aangaf heeft mijn pc bekabeld er ook last van.

Daarom ontvang ik graag een nieuwe verse router zodat alle problemen verholpen zijn. Aangezien ik al 7 jaar klant ben van Telfort en de techniek ook niet stil staat vind ik het niet rechtvaardig om een nieuwe oude V8 te ontvangen. Als dat helaas niet anders kan ben ik genoodzaakt een andere provider te zoeken.

Ik snap het energiezuinige geldbesparende beleid wel maar achter lopen op techniek schiet je ook geen reet mee op. Dus daarom als er iets vervangen moet worden en er is een mogelijkheid voor verbetering dan wil ik ook die verbetering.

Mvg Jeroen.
Reputatie 8
Badge +17
Ik lees niets over de kabellengte terug waar Babylonia om vraagt, want als die kabel veel te lang is dan krijg je met een V10 precies hetzelfde, echter zoals je hebt kunnen lezen is Telfort daarover heel duidelijk in bij vervanging krijg je weer een V8 en hoe vaak dat gedreig met overstappen hier niet voorbijkomt dat wil je echt niet weten
Hoi.

Mijn kabellengte van ISRA-punt naar router is 75cm.
Van router naar pc niet meer dan 15meter.
Van router naar boven toe niet meer dan 25meter.
Reputatie 8
Badge +17
Kun je ISRA punt indien mogelijk open schroeven om te kijken naar eventuele corossie, de kabel van 75 cm is prima.
Als je inlogt op je modem welke snelheid staat er op de statuspagins.

Inloggen op je modem via http://192.168.2.254 gebruikersnaam = admin ww = 1234 als dit de 1e keer is of na een reset
Vanwege regelgeving zal er in de v10 geen sterkere wifizender zitten dan in de v8. Er kan allicht iets verschil optreden naarmate apparatuur ouder wordt en over een grotere afstand is 2,4 ghz altijd sterker dan 5ghz. Op 10 meter afstand word dit verschil al merkbaar daarmee doel ik op de reikwijdte van de wifizenders.

Om wat voor verbinding gaat het dus de geleverde snelheid, en hoe oud is je eigen apparatuur, ook dat speelt mee in snelheids beleving.
Hoe oud mijn apparatuur is qua snelheidsbeleving is niet van toepassing, lijkt mij.
Heeft allemaal altijd prima gefunctioneerd.
Zoals ik eerder zei heeft alle apparaten er last van.
-bekabelde pc (ook als ik hem op wifi zet)
-telefoons
-smart tv bovenverdieping
-hue bridge ondervind hinder van slechte verbinding (is bekabeld)

In ieder geval geeft de V8 een downloadsnelheid aan van ca. 11mb/s. Op mijn adres is 80mb/s mogelijk, mits dit klopt.
107114Kbps is de preciese down van de V8.

Wat betreft het wifi signaal tussen de V8 en de V10...…..
Van de V8 is bekend dat het signaal brak is en in de V10 verbeterd is. Op papier misschien hetzelfde maar praktijk blijkt anders.
Daarbij zijn alle smartphones en steeds meer apparaten uitgerust met 5ghz. De V8 heeft dat niet en hiermee bedoel ik dan het onnodig achterlopen op vooruitgang.
Het ISRA punt ziet er in orde uit.
Reputatie 8
Badge +17
Je krijgt op je modem 107 Mbps binnen en waar het daarna mis gaat is mij niet duidelijk of meet je zelf de snelheid via de wifi
107Mbps. Oke dan heb ik met de converter een verkeerde waar gebruikt.
Dus dat komt binnen.
Maar wat gaat er naar buiten?
Dat is de vraag hahaha.

Is er een handige tool voor de pc die alle verbindingen met de router op snelheid kan testen?
Reputatie 8
Badge +17
De upload staat ook op de statuspagina

Speedtest.net is een prima tester maak van de test een prinscreen en plaats die in je volgende post
Nee sorry, ik bedoel geen uploadsnelheid.
Maar de snelheid die vanuit de experiabox uiteindelijk doorgevoerd wordt naar andere apparaten.
Reputatie 8
Badge +17
Wat heb allemaal aan devices hangen achter je modem en zoals je aangaf heb twee ethernetkabels aangesloten dan zou het best kunnen dat er met het lan gedeelte van het modem iets mis is.
Ook met de ethernet kabels kan iets aan de hand zijn
Vanaf de router gaat er 1 kabel naar de splitter in de woonkamer.
Vanaf de splitter zijn de volgende dingen aangesloten
-ipcam
-receiver
-printer (of wifi, weet even niet meer)
-pc
-Hue bridge

Over wifi gaat:
-6 smartphones
-smart tv boven
-pc zolder
-toon (eneco)
-huisalarm (nog niet in werking)

Snelheidtest op pc geeft steeds ca. 97down en 27up aan.
Nu moet ik wel zeggen dat het vandaag weer even goed gaat, op de pc in ieder geval.
De kans is groot dat als ik volgend weekend weer thuis kom ik haast geen pagina meer geladen krijg op de pc en smartphone. Ook Netflix op de smart tv werkt dan amper.
Speedtest op Smartphone is down & up 27Mb/s.
Is dat een goede resultaat?
Reputatie 8
Badge +17
De Toon van Eneco heb je die allang hangen en is dat tevens een soort van Slimme meter, die geven namelijk nog wel eens dit soort klachten.
De splitter is dat een switch
Toon is een draadloos control schermpje in de woonkamer en in de meterkast slimme meters inderdaad.
Het gaat inderdaad om een Switch ja.
En Toon hangt er inderdaad al een langere tijd.
Reputatie 8
Badge +17
Alles nog even nagelezen maar ik kom geen harde reset van je modem tegen, wil je dat eens uitvoeren door met een puntig voorwerp het resetgaatje achterop 10 sec in te drukken
Reputatie 8
Kennelijk toont de informatie in de modem/router je normale waarden die mogelijk zijn.
Anders dan wat je praktisch ervaart met de rest van je apparatuur.

Koppel alle apparatuur, switches etc. achter de modem/router eens af, en sluit slechts één rechtstreeks bekabelde verbinding aan van een PC met de modem/router. Niets anders!!
Wat zijn dan de download en upload via: http://www.speedtest.net/nl

En toon een schermafdruk van de statuspagina van de modem/router.
Met waarden m.b.t. attainable rate en actual rate, noise margin etc.
Reputatie 8
Badge +17
In tegenstelling met wat @Babylonia je nu adviseerd, zou ik je toch vriendelijk willen verzoeken om allereerst de harde reset uit te voeren, hetzelfde gaat webcare je namelijk ook vragen en sommige dingetjes die babylonia vraagt heb je in dit topic al uitgevoerd
Reputatie 8
Dat klopt dan toch. Die reset had je al eerder voorgesteld, dan wat ik erna als advies geef.
Jouw advies van eerst een reset hoef ik toch niet nog eens te herhalen?
Dat staat boven kijf. ;)
Daarna de rest in volgorde zoals voorgesteld.
Wat betreft mijn opmerking over de hardware dat speelt in de beleving wel degelijk mee omdat ook je netwerkkaart uptodate moet zijn en je cpu speed en je graphische kaart als we het over een pc hebbe
Maar dat zal in dit specifiek geval niet of minder van belang zijn.

Ik lees in de opsomming een splitter ik neem aan dat daarmee een switch wordt bedoelt
Welk merk model en indien daar een tv ontvanger aan hangt zal deze managed moeten zijn en vanwege de tv igmp ondersteuning moeten hebben.

Verder zou ik de smart tv boven en pc op zolder indien mogelijk bedraad aansluiten daarmee zal de wifi vraag afnemen en de verbinding met internet voor die apparaten verbeteren.

De v10 zal je niet krijgen maar de Telfort Wifi versterker die tevens 4 utp aansluitingen heeft zou uitkomst kunnen bieden voor de toestellen met 5ghz en de mogelijkheid de smart tv bedraad aan te sluiten.

Netflix op een smartv bij ons via 2,4 ghz in een gelijkvloerse appartement werkt niet ideaal via 5ghz wifi gaat het goed, maar bedraad is altijd beter.

Op een tablet en telefoon kan je als je op de ssid tikt de verbindings snelheid zien voor 2,4 ghz wifi is 72mbps het max en meest ideaal. Getoond plaatje is via 5 ghz wifi, dit is puur intern mijn verbinding naar buiten is 50Mbps.

De speedtest op je telefoon lijkt me matig, maar via 2,4 ghz met een dsl verbinding niet superslecht zonder de specs van de telefoon te weten.

Hoi.
Bedankt voor alle tips en adviezen.
Het is een wirwar en een opeenstapeling waardoor momenteel dingen door elkaar gehaald worden.

1, Harde reset.
Had ik al een aantal malen uitgevoerd. Dan is hij weer even springlevend maar kan dezelfde dag nog inkakken, mits het aan de box ligt.

2, Alles afkoppelen en alleen pc bedraad aankoppelen heb ik pas volgend weekend de mogelijkheid voor. Screenshot zal ik zometeen uploaden.

3, Alles is up-to-date. Zojuist gisteren nog alles nagelopen in de pc. Ook waar ik kon Firmware upgrades gedaan.

4, Die splitter bedoel ik inderdaad een switch/hub mee. Hierachter zit geen digitale tv op aangesloten.

5, De bovenverdieping moet ik alles weer opnieuw heraanleggen vanwege kamerswitch van kids.
De zolder heeft alleen een pc maar daarvan werkt het ethernet kaartje niet meer vandaar wifi op zolder.
Wat betreft de wifi vraag, al vraag op het moment maar 1 apparaat een wifi verbinding laden zeer regelmatig de pagina's op bv smartphone nog traag. Of Netflix op de smart tv. Of de computer als ik hem op wifi zet.

6a, Wat betreft de speedtest is nog afwachten. Vandaag werkt alles redelijk naar behoren. Niet zo snel als voorheen maar het is goed te doen. Ik ben benieuwd wat de test aangeeft bij een inkak moment, maar goed dat volgt nog. Wat betreft mijn telefoon. Het is een Land Rover Explore. Met een zeer goede WiFi en 2.4 en 5ghz ondersteuning. Ik zeg zeer goed omdat de Explore gemaakt is voor outdoor en er goede hardware in zit evenals de gps en bluetooth die fenominaal blijkt te zijn. Dus daar zal het dan wel niet aan liggen denk ik.

6b, Als ik op de telefoon op de wifi druk zie ik staan linksnelheid 52Mbps op 2,4ghz.

Reageer