beantwoord

Experiabox 10houdt instelling kanaal niet vast op 5 GHz

• 3 juli 2020
  • 5 reacties
  • 179 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +16

Video-vergaderen in Teams op de surface van mijn werk ging niet goed terwijl ik op een paar meter van mijn modem zit te werken. Met een WiFi analyzer op mijn telefoon zag ik nogal wat sterke signalen op kanaal 36 van 5GHz. En de Speedtest gaf maar een paar Mbps aan.

Het modem stond op ‘auto’ maar vertikte het om zelf naar een vrij kanaal te schakelen. Ik heb WiFi dus handmatig ingesteld op kanaal 100 en het werkte perfect.

Een paar dagen later had ik opnieuw problemen met de verbinding. Het modem stond nog steeds handmatig ingesteld op kanaal 100. Maar volgens de WiFi analyzer werkte mijn modem op kanaal 36.

Kortom… de V10 lijkt het ingestelde kanaal (op 5GHz) niet vast te houden.

Het lijkt erg op dit probleem: -linkje-

Misschien toch een bug in de firmware?

icon

Beste antwoord door Franzki 12 juli 2020, 13:35

Voor mij is het de eerste keer dat ik problemen met 5 GHz tegenkom omdat mijn eigen laptop alleen 2.4 GHz heeft. Maar sommige zaken zijn inmiddels wel wat duidelijker geworden.

Het automatisch terugschakelen van kanaal 100 naar een lager kanaal is inderdaad zoals het hoort te werken, zelfs als het modem vast is gezet op kanaal 100. Inmiddels heb ik het modem op kanaal 52 gezet en dat houdt hij wel vast.

Waarom de verbinding zo beroerd is op kanaal 36 en dat het modem dit toch automatisch toewijst is voor mij nog wel een raadsel. Het lijkt erop dat het modem niet “ziet” dat dit kanaal zo druk is. Ik zie op verschillende plaatsen in huis steeds verschillende accesspoints van buren. En het lijkt met name een Devolo die stoort met een erg sterk signaal… die zit vermoedelijk aan de andere kant van de muur bij de buren in het stopcontact vlakbij mijn thuiswerkplek.

Overigens heb ik vorige week toch maar een docking-station geregeld voor mijn surface zodat ik nu gewoon bekabeld kan werken.

Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 8

Zou best eens kunnen, heel vervelend. Heb hier ook de V10 in gebruik, maar gebruik de WiFi ervan in het geheel niet. Dus merk dat soort dingen dan niet op.

Hoop voor je dat het probleem wordt opgepakt.

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @Franzki, of het een bug betreft durf ik zo niet te zeggen. Ik weet wel dat de hogere kanalen gebruikt worden door bepaalde partijen. Als die in gebruik zijn schakelt het modem terug naar een kanaal die niet gebruikt wordt. Het lijkt er op dat dat gebeurt. Die hoge kanalen worden dan gebruikt door het vliegverkeer of wat dan ook. 

Alleen dat hij automatisch niet het kanaal aan past is vreemd. Heb je het modem herstart? Blijft het dan zo? Ook na een reset? Al begrijp ik dat je dat liever niet wil. Maar wel even voor een dubbelcheck en dan kan ik dat doorgeven. 

Dat betreft kanalen waar radar op actief is dan zal DFS (Dynamic Frequency Selection) en TPC (Transmit Power Control) ingrijpen. Met name in gebieden waar radar (vliegveld, haven, leger, weer) actief is.

Wat mij verbaasd dat ook bij Franzki de snelheid keldert, dat lijkt toch op een bug.

Reputatie 8
Badge +16

Voor mij is het de eerste keer dat ik problemen met 5 GHz tegenkom omdat mijn eigen laptop alleen 2.4 GHz heeft. Maar sommige zaken zijn inmiddels wel wat duidelijker geworden.

Het automatisch terugschakelen van kanaal 100 naar een lager kanaal is inderdaad zoals het hoort te werken, zelfs als het modem vast is gezet op kanaal 100. Inmiddels heb ik het modem op kanaal 52 gezet en dat houdt hij wel vast.

Waarom de verbinding zo beroerd is op kanaal 36 en dat het modem dit toch automatisch toewijst is voor mij nog wel een raadsel. Het lijkt erop dat het modem niet “ziet” dat dit kanaal zo druk is. Ik zie op verschillende plaatsen in huis steeds verschillende accesspoints van buren. En het lijkt met name een Devolo die stoort met een erg sterk signaal… die zit vermoedelijk aan de andere kant van de muur bij de buren in het stopcontact vlakbij mijn thuiswerkplek.

Overigens heb ik vorige week toch maar een docking-station geregeld voor mijn surface zodat ik nu gewoon bekabeld kan werken.

Reputatie 8
Badge +12

Dit geeft meer duidelijkheid. Alleen waarom het modem naar kanaal 36 schakelt blijft een raadsel. Dit kan ik ook niet beantwoorden, niet heel logisch in ieder geval. Kanaal 52 werkt dus goed. En voor jouw thuiswerkpplek een mooi docking-station. Klinkt goed. :)

Reageer