vraag

Experia V10 beperkingen

• 6 december 2018
  • 7 reacties
  • 785 keer bekeken

Hoi allemaal,

Als nieuwe klant van Telfort, de aansluiting staat gepland voor 2-1-19, ben ik mij eens aan het verdiepen in de apparatuur die ik geleverd ga krijgen. Over de TV kastjes zelf heb ik nog niks te klagen, alleen de AB die erbij zit (de witte) vind ik onhandig ingedeeld. Dat word opgelost door een Logitech Harmony, dus daar ga ik niet verder op in.

Maar over de Experiabox zelf,en dan vooral de mogelijkheden ben ik een beetje geschrokken. Functies die ik bij een eerste overzicht al direct mis zijn o.a.:
• VPN-server en zelfs VPN-passthrough
Telfort rept hier met geen woord over, terwijl dit steeds meer gebruikt word.
• QoS
Zit wel in de V8, maar zou niet in de V10 zitten. Dat kun je toch niet menen?
• Nederlandstalige gebruikers interface
KPN/Telfort zet haar eigen firmware op de apparaten, waarom dan niet meteen in het NL?
• Parental Control
In de tegenwoordige tijd met alles wat op het net te vinden is heel belangrijk. Alleen URL-blocking volstaat hierbij niet. Ja, ik weet dat met je kinderen praten net zo belangrijk is, maar je kunt ze niet altijd in de gaten houden.

Verder lees ik op dit forum veel opmerkingen over verbindingsproblemen met apparaten als beveiligingscamera's en spelcomputers, waarvan die laatste plug&play zouden moeten zijn.

Verder vind ik het maximum aantal statische IP-adressen (32) vreemd. Wat is het voordeel om dat te beperken. Door al je eigen apparaten een vast IP-adres toe te kennen kun je de DHCP range klein houden, en heb je een veiligere set-up.

Dit alles resumerend ben ik eens goed aan het rondkijken om een eigen router aan te schaffen die deze mogelijkheden wel bied. Ik zit hierbij te denken aan TP-link C2300 of C3150. Ik heb zeer positieve reviews gelezen over deze apparaten waarbij vooral de tether-app als een uitkomst word gezien.

Ik heb een glasvezelaansluiting, dus deze router zal volledig in de plaats van de experiabox komen. Ik gebruik geen telefoon, alleen internet en IPTV.

Nu kom ik hier op het forum heel veel draadjes tegen van mensen die een eigen router achter de experia zetten, meestal omdat zij vanwege een koperverbinding afhankelijk zijn van het modem. Die informatie is dus zeer interessant, maar niet volledig.

Wie kan mij helpen om mij de juiste configuratie van deze TP-link te geven, zodat alles werkt, ook meer-tv. En kan ik dan nog steeds alle poorten op de router willekeurig gebruiken of worden er dan poorten aan een specifieke functie gekoppeld. Bij de meeste providers zijn poort 3 en 4 van de router enkel voor IP-TV geschikt. Heb je maar 1 tv, en 3 andere apparaten die je bedraad aan wilt/moet sluiten moet je nog steeds aan de switch. Dat is wel een pluspuntje van Telfort, maar voor mij niet relevant. Als er poorten worden toegekent aan IP-tv is dat zo.

Ik ben geen expert, maar weet wel redelijk hoe een netwerk functioneert, en waarom dingen werken. Gelukkig weet ik niet alles, want dan blijft er niets meer te vragen.

Hoor graag van jullie.

Ger

7 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Ik kan je niet aan een werkende setup voor een TP-Link helpen want ik gebruik een Fritzbox 7490.
Deze heb ik overigens volledig werkend gekregen voor alle diensten van Telfort, dus ook vaste telefonie en iTV in 'Routed Mode' waardoor ook OTT-content zoals 'Meer TV' te ontvangen is.
Of dit voor een TP-Link ook te realiseren is weet ik uiteraard niet.

De Telfort modems zijn overigens firmwarematig zo geconfigureerd dat deze ook iTV in Routed Mode doorgeven en niet meer in Bridged Mode zoals een paar jaar geleden nog het geval was.
Hierdoor kunnen alle LAN-poorten op de modem gebruikt worden voor iTV, en is dit niet beperkt tot poort 3 en 4.
Reputatie 8
• VPN-server en zelfs VPN-passthrough
• QoS
• Nederlandstalige gebruikers interface
• Parental Control
In de tegenwoordige tijd met alles wat op het net te vinden is heel belangrijk. Alleen URL-blocking volstaat hierbij niet. Ja, ik weet dat met je kinderen praten net zo belangrijk is, maar je kunt ze niet altijd in de gaten houden.

Wat betreft "Parental Control" denk ik niet dat er routers zijn die zulke uitgebreide functies hebben dan bijv. een Synology RT2600. Eerder uitvoerig beschreven < HIER > en zie Synology info.

De jongste firmware biedt nog eens extra internet bescherming op diverse niveaus, wat je doorgaans pas tegenkomt bij routers voor bedrijfstoepassingen in een heel andere prijsklasse.
Een aardig blog-artikel (weliswaar in het Engels) te vinden < HIER >

Verder tevens een Nederlandstalige web-interface, en zeer uitgebreide Nederlandstalige helpfile en online zelfstudie.

De VPN-server mogelijkheden (of VPN als Client) gaan ook verder dan menig ander merk.

Zeer uitgebreide "Mini-NAS" functionaliteit met aangekoppelde USB-drive, welke qua gebruiksinterface veel overeenkomsten vertoont met de Synology NAS-systemen.
Tevens in te zetten als media-server. Connectie via Windows, Apple, Android en iOS apps.

De firmware is volledig geïntegreerd om uit te breiden met het Synology WiFi "mesh" systeem.

Op dit moment wel "één maar" / beperking m.b.t. TV
Als je die router direct achter het NT glasvezelkastje hangt (zeer eenvoudig in te stellen), heb je op dit moment géén routed TV op de LAN-poorten. Ook de "KPN" opties "Uitgelicht" en "Apps op TV" met spelletjes, Netflix en YouTube is er niet (voorheen benoemd als "Méér TV").
Verder wel alle andere gebruikelijke IPTV mogelijkheden van de Telfort TV-ontvanger met alle zenderpakketten die je afneemt en functies als "OnDemand" en "Terugkijken".

Meer uitgebreide VLAN functies wat betrekking heeft op die hiervoor besproken TV-beperking, staat de komende maanden in 2019 alsnog in de planning om verder uit te breiden. (Als resultaat uit de vele verzoeken die bij Synology m.b.t. het gebruik van VLAN's zijn binnengekomen). Achter de schermen maakt de firmware nu al gebruik van extra VLANS t.b.v. VPN, gast netwerk en de mogelijkheden om internet en IPTV in te stellen via hun "Jip & Janneke" interface.
Het is daarin eigenlijk een relatief kleine stap om daarin verder te gaan.

Die verdergaande VLAN mogelijkheden als uitbreiding op de firmware is afgelopen oktober aangekondigd tijdens de "Synology events" die elk jaar plaatsvinden. Waar ontwikkelingen en nieuwe producten voor het komende jaar worden doorgenomen.

Ten aanzien van die TP-Link routers:
Met wat ik uit de handleiding haal van bijv. de C3150 (PDF), mis ik daarin toch verdergaande VLAN instellingen om die router rechtstreeks achter Telfort glasvezel te hangen.

Er is wel een mogelijkheid om een enkele LAN-poort in een soort van "bridge" mode te zetten, waarbij IPTV vanuit de Telfort router die ervoor zit, over die ene LAN-poort door te sturen. Maar die situatie is met inbegrip van de Telfort router ervoor. Niet als "vervanging" van de Telfort router.
(In de handleiding van de C3150 (PDF), vanaf blz 75 en verder).

Een vergelijkbare set-up is met een ander TP-Link router model eerder beschreven < HIER >
Reputatie 8
Badge +11
Welkom bij ons doeffgek, ik lees dat je bent geschrokken van de instellingen van de V10. Darom ben je eens verder gaan zoeken om te kijken welk modem geschikt voor je is en hoe je deze kan instellen naar jouw wensen. Belangrijk daarbij is dat je geen functies verliest van de dienstverlening die wij bieden. Nu lees ik dat er nog niet direct de oplossing is voor de modems die jij in gedachten had, maar wel andere modems. Kun je hier zo verder mee?
@Bart - Telfort Ik heb nu 1 reactie gekregen over een router van Synologie, maar daar word al bij gezegd dat routed TV niet mogelijk gaat zijn. Dus nee ik ben niet geholpen met dat antwoord. Een ander antwoord gaat over een fritz!BOX, en dat spreekt me meer aan. Die worden ook bij XS4ALL geleverd, en die leveren dezelfde diensten als Telfort. Niet helemaal waar, want Telfort levert op dit moment helemaal geen diensten, terwijl dat wel zou moeten.

@Enterprise, bedankt voor jouw reactie. Ik ga me hier zeker verder in verdiepen. Mag ik je tzt benaderen voor de correcte instellingen en eventuele toelichting? alvast bedankt.

Als mensen nog andere routers weten die de experiabox compleet kan vervangen hoor ik het graag.

Helaas zijn er veel dringendere problemen die eerst verholpen dienen te worden! daarna kan ik me op dat avontuur gaan storten.
Reputatie 8
Badge +19
@Enterprise, bedankt voor jouw reactie. Ik ga me hier zeker verder in verdiepen. Mag ik je tzt benaderen voor de correcte instellingen en eventuele toelichting? alvast bedankt.
Ja hoor, je mag me hier te allen tijde voor benaderen.
Doe dat dan weer in dit topic zodat ik een notificatie krijg als je hebt gereageerd.

Helaas zijn er veel dringendere problemen die eerst verholpen dienen te worden! daarna kan ik me op dat avontuur gaan storten.
Succes daarmee... 👍
Reputatie 8
Badge +11
Ik begrijp het helemaal. Ik kan je zo ook niet helpen met de synologie router. Het spijt mij. Ik heb hier ook geen ervaring mee. Hopelijk lukt het met de fritz!BOX beter. Of wellicht komt er nog iemand langs die wel verstand heeft van de synologie router.
Reputatie 8
M.b.t. de Synology router heb ik in de achterliggende links al het een en ander uit de doeken gedaan, hoe je die rechtstreeks achter glasvezel kunt hangen. Er staat reeds voor de komende maanden een keer geheel nieuwe firmware aangekondigd met meer uitgebreide VLAN's, die de bezwaren van nog niet "routed mode" dan weg zal halen.

Tot die tijd zou je ook nog een andere set-up kunnen instellen, met de router achter de Experia Box (NAT achter NAT), maar waarbij je één poort van de Synology router in bridge zet, waardoor die poort in hetzelfde sub-net zit als de Experia Box, inclusief routed mode, en inclusief alle opties die de TV-ontvanger heeft. Die set-up is beschreven < HIER >

Reageer