beantwoord

Experia Box V8 met Netgear Orbi rbkxx

• 18 november 2019
  • 26 reacties
  • 1291 keer bekeken

Ik ben in het bezit van een Experia Box V8. Graag zou ik hier een Netgear Orbi rbkxx op aansluiten. Mijn vragen: kan ik de de Netgear Orbi router zonder problemen achter de Experia Box V8 aansluiten? Zo niet, wat zijn de problemen en welke instellingen kan/moet ik veranderen?

icon

Beste antwoord door Babylonia 20 november 2019, 18:49

Wel heb ik gelezen, dat het KPN-mesh systeem bekabeld met de Experia Box V8 samenwerkt.

Maar niet de samenwerking met de WiFi van de V8 als onderdeel in het mesh systeem.
Precies de reden waarom je het KPN systeem bekabeld moet aansluiten aan de Experia Box V8. Datgene wat ik nu precies boven je laatste reactie schrijf.

“Dus ook daar zal naar ik vermoed één KPN WiFi-versterker bekabeld moeten worden aangesloten aan de V8. En van daaruit de andere KPN WiFi-versterkers draadloos kunnen communiceren.”

Gezien je reacties heb ik mijn twijfels, of je wel begrijpt hoe een en ander in zijn werk gaat?
Lees het gewoon nog eens een paar keer terug.

Verder kan webcare je weinig van advies dienen in andere apparatuur dan die van KPN/ Telfort zelf. Het beleid ten aanzien van vrije modem/router keuze komt van het kader van KPN/Telfort. Medewerkers hebben daar geen zeggenschap in.

Bekijk reactie

26 reacties

Reputatie 8

Het lijkt me dat je die wel zou moeten kunnen aansluiten.
(Andere routers, mesh routers en Access Points zijn ook aan te sluiten achter een V8).

Zelfde problematiek als bij andere type routers en Access Points omtrent gebruik van IP sub-nets.
(NAT achter NAT versus “Access Point” mode waarbij zelfde sub-net wordt gebruikt).

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @JacoPlaza, welkom hier op het Forum. 

Ik lees dat je graag jouw Netgear achter het modem wilt aansluiten. Dit lijkt mij ook zeker mogelijk. Kom je er zo verder uit? Zo niet, kun je aangeven waar je tegenaan loopt? 

Hoi @Babylonia en @Bart - Telfort , 

Bedankt voor de snelle reacties! Op dit moment ben ik mijzelf nog aan het oriënteren. Problemen heb ik derhalve nog niet ondervonden, maar verwacht ze wel omdat de NETGEAR-router achter de Experia-router komt. Zover mijn kennis reikt, is de Experia-router niet uit te schakelen. Bij NETGEAR heb ik wel gelezen, dat de NETGEAR Orbi met de meeste (grote) aanbieders werkt, maar er worden geen modem-routers genoemd. Ik veronderstel dat ik in de Experia V8 al het verkeer ongehinderd moet doorlaten (geen fiirewall e.d.) en dat ik alles in de NETGEAR moet regelen. Klopt dit?

Ik voorzie met zo'n multiroom systeem niet meer problemen dan al door Babylonia aangestipt. Gaat het om 1 enkel toestel of een set.

Ga je deze enkel voor wifi toegang gebruiken of komt er ook een bedraad aangesloten tv ontvanger op? 

Hoi @Galdor68 ,

Het gaat om een set en ik begrijp dat ik WiFi van de Experia V8 moet uitschakelen. Ik gebruik het systeem alleen voor WiFi, tv is niet direct aan mij besteed.

Groetjes,

JacoPlaza.

Reputatie 8

Zover mijn kennis reikt, is de Experia-router niet uit te schakelen.

Nee, niet uit te schakelen. Maar eventueel wel te vervangen door enkele andere modem/router modellen, en dat dan weer afhankelijk of het om een “koper” verbinding gaat, of glasvezel.

Waarbij ik overigens vermoed dat de Netgear Orbi’s, die mogelijkheden niet hebben om er eentje (de basis “hoofd” router) direct aan te sluiten op internet (bijv. achter glasvezel).
Ze zijn naar ik denk echt bedoeld als aanvullend “mesh” systeem.
(Maar heb de mogelijkheden overigens nooit diepgaand bestudeerd van de Netgear Orbi's).

Gaat het om 1 enkel toestel of een set.

Ik vermoed een set, anders heb je er namelijk niets aan in de werking van “mesh”.
(En zullen als “mesh” ook niet samenwerken met de Experia Box modellen V10 en V10A).

Hoi @Galdor68 ,

Ik had al aangegeven dat ik het Netgear Orbi rbk50 als set achter de Experia V8 wil gebruiken. Als jij aangeeft dat het niet bij de Experia v10(a) werkt, kan ik het bij de Experia V8 zeker vergeten. Helaas weet ik niet of Telfort andere modem/router combinaties ondersteund of toestaat?

groetjes,

JacoPlaza. 

Reputatie 8

Je begrijpt de informatie verkeerd. (Overigens info door mij gegeven, niet door Galdor68 :wink: ).
De Experia v10(a) hebben een mogelijkheid om direct met een “KPN” WiFi versterker als “mesh” een samenwerking aan te gaan. De Experia v10(a) is dan zelf onderdeel van de mesh connectie.

Bij gebruik van Netgear Orbi's is dat een op zichzelf staand systeem, en heeft geen “mesh” binding met de Experia v10(a) modem/routers. Daar is de KPN firmware te eigenzinnig voor om daar goed mee samen te werken. (Ben maar blij dat je daar juist niet aan vast zit).

Bij gebruik van de Netgear Orbi's, gebruik je één apparaat als “basis”.
De andere exemplaren werken als “satelliet” met die eerste “hoofd” Netgear Orbi.
Die eerste “basis” Netgear Orbi moet bekabeld met de Experia Box V8 aangesloten worden.

Dat staat allemaal los van een Experia Box V8, V10 V10A of willekeurig elke andere modem/router.

Er is blijkbaar de verkeerde persoon genoemd ik hen niet gezegd dat het niet zal werken. Verder staat in het start bericht rbkxx niet specifiek rbk50 er zijn ook enkele orbi routers verkrijgbaar vandaar mijn vraag een set of een enkele router. 

Als alternatief die standaard met de v8 moet samenwerken heeft KPN ook een mesh set. 

Hier te vinden https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/draadloos/

Ik sluit me bij Babylonia aan de Orbi te kiezen tenzij het gaat om aansluit en gebruiksgemak.

Reputatie 8

In zijn algemeenheid is dat “mesh” overigens nog volop in ontwikkeling. Als ik zie hoeveel firmware updates er zijn voor die Netgear Orbi is dat IMO wel een indicatie met wat men tegen kan komen.
https://www.netgear.nl/support/product/RBK53#download

(En klik dan verder op “Eerdere versies weergeven”).

De Negear apparaten hebben overigens wel mogelijkheden om TV-ontvangers separaat in een NAT achter NAT set-up te gebruiken. Zie gebruiksaanwijzing vanaf blz 84.

Excuses @Galdor68 ,

Ik heb inderdaad de verkeerde naam genoemd. Bedankt voor je antwoord. Ik ga het KPN-systeem bekijken. 

groetjes, JacoPlaza. 

Geen probleem, succes met je keuzes.

Hoi @Babylonia ,

De firmware updates heb ik gezien. Ik ervaar dat als positief: dan weet je dat het systeem de aandacht heeft en wordt verbeterd. Nog excuses dat ik in een vorig antwoord de verkeerde naam heb gebruikt. 

Groetjes, JacoPlaza. 

Reputatie 8

Excuses niet nodig hoor. De juiste info is in ieder geval “binnen”. :wink:

Vind het overigens ook een goede zaak de relatief snelle opvolging van firmware updates.
Dan neemt men hun taken serieus (overigens algemeen een goed punt bij Netgear).
Die Orbi’s worden over het algemeen toch als een van de betere mesh systemen beoordeeld.

Houd wel rekening dat de Experia Box V8 niet als “mesh” samenwerkt met de huidige KPN WiFi mesh versterkers. Daar is de V8 te oud voor. Dus ook daar zal naar ik vermoed één KPN WiFi-versterker bekabeld moeten worden aangesloten aan de V8. En van daaruit de andere KPN WiFi-versterkers draadloos kunnen communiceren.

https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm

Persoonlijk zou het niet mijn keus zijn “KPN” gerelateerde apparaten aan te schaffen.
Altijd maar afwachten hoe de ondersteuning is. Firmware updates bij problemen laten doorgaans erg lang op zich wachten. Bovendien vraag ik me af, als je eens een keer van provider wisselt, niet bij KPN/Telfort, hoe het dan staat met de ondersteuning en beschikbaarheid van firmware updates?
En of het dan allemaal “op zichzelf” nog steeds correct blijft werken, zonder een internet account en connectie met een KPN/Telfort achtergrond?

Tja @Babylonia ,

Ik zou (en ik denk vele gebruikers met mij) willen dat KPN/Telfort zich iets coulanter zouden opstellen in de (vrij) keuzes van modem/router. Wellicht dat @Bart - Telfort nog een advies heeft?

Wel heb ik gelezen, dat het KPN-mesh systeem bekabeld met de Experia Box V8 samenwerkt.

Groetjes,

JacoPlaza.

Reputatie 8

Maar niet de samenwerking met de WiFi van de V8 als onderdeel in het mesh systeem.
Precies de reden waarom je het KPN systeem bekabeld moet aansluiten aan de Experia Box V8. Datgene wat ik nu precies boven je laatste reactie schrijf.

“Dus ook daar zal naar ik vermoed één KPN WiFi-versterker bekabeld moeten worden aangesloten aan de V8. En van daaruit de andere KPN WiFi-versterkers draadloos kunnen communiceren.”

Gezien je reacties heb ik mijn twijfels, of je wel begrijpt hoe een en ander in zijn werk gaat?
Lees het gewoon nog eens een paar keer terug.

Verder kan webcare je weinig van advies dienen in andere apparatuur dan die van KPN/ Telfort zelf. Het beleid ten aanzien van vrije modem/router keuze komt van het kader van KPN/Telfort. Medewerkers hebben daar geen zeggenschap in.

Hoi @Babylonia en @Galdor68 ,

Zojuist heb ik gelezen, dat zowel de TPLink Deco als ook de Netgear Orbi RBKxx in acces point modes kunt zetten. Ze zijn dat zonder problemen op een bestaande router aan te sluiten. Helaas mis je dan wel de functionaliteit van de ingebouwde router.

Ik ben eruit en wil jullie beiden bedanken voor het geduld en het technische advies. Wanneer ik één van beide systemen aanschaf kan het niet mis gaan.

Groetjes en nogmaals dank,

JacoPlaza.

Reputatie 8

Zojuist heb ik gelezen, dat zowel de TPLink Deco als ook de Netgear Orbi RBKxx in acces point modes kunt zetten. Ze zijn dat zonder problemen op een bestaande router aan te sluiten.
Helaas mis je dan wel de functionaliteit van de ingebouwde router.

Je kunt de eerste “basis” router van het TP-Link of Netgear mesh systeem ook als “router” inzetten achter de Experia Box V8. Vernoemd in mijn eerste reactie. (Zijnde een NAT achter NAT set-up).

Voor wat betreft de Netgear (TP-Link niet eerder aan bod gekomen) inclusief gebruikmaking van TV-ontvanger opties binnen het netwerk van de Netgear zelf. Ook dat is reeds vernoemd.

Oké @Babylonia ,

Fijn dat je mij er nog even aan herinnerd dat je het allemaal al ‘vernoemd’ hebt. Desondanks toch bedankt voor je inspanning. 
Groetjes,

JacoPlaza. 

Reputatie 8

Ik vernoem het nogmaals omdat met de antwoorden die je geeft, je blijk geeft de eerdere informatie kennelijk nog steeds niet goed begrepen te hebben of van de mogelijkheden doordrongen te zijn.

Reputatie 8
Badge +12

Qua systeem heb je volgens mij alle informatie al ontvangen. Ik zal daar verder niet op inhaken. 

Wat betreft de vrije routerkeuze, dit komt er op den duur aan. Europa is namelijk bezig om dit te verplichten. Echter hangt hier nog geen harde datum aan. Dus het is nog even afwachten. 

Oké @Bart - Telfort ,

Ik heb alle benodigde informatie uit online-handleidingen gehaald en weet voldoende. Ook is het mij bekend hoe ik de Experia Box V8 in de bridge modus kan zetten (en eruit kan halen). Voorlopig heb ik het mesh systeem in de acces point modus gezet.

Met vriendelijke groet,

JacoPlaza.

Reputatie 8

Met het in bridge zetten van de Experia Box V8, verlies je wel de TV-diensten en telefonie.
Je houdt daarmee alleen internet over. (Als je alleen internet afneemt, in dat geval geen probleem).

Hoi @Babylonia ,

Dat is bekend en reeds ‘vernoemd’:wink: , vandaar dat ik het mesje-systeem in acces Point modus heb gezet. Overigens heb ik tv van Ziggo en telefoondienst wordt nauwelijks gebruikt. 

JacoPlaza. 

Reputatie 8

Bij een “bridge mode” van de Experia Box zou je de eerste Netgear Orbi router erachter juist niet in Access Point mode moeten zetten, maar juist als “router” mode moeten inzetten.

Reageer