beantwoord

Experia Box V10a, mediaplayer Playon!HD Mini 2 van A.C.Ryan kan de Synology NAS DS 112 niet benaderen

• 4 december 2019
  • 11 reacties
  • 231 keer bekeken

Hallo,

Ik heb de Experia Box v10A geïnstalleerd. Sindsdien kan ik met mijn mediaplayer Playon!HD Mini 2 van A.C.Ryan niet de Synology NAS DS 112 benaderen. De mediaplayer geeft dan aan: Logon fail.

Tot drie keer toe met klantcontact van Telfort gebeld. De derde medewerker heeft met me meegekeken en mij ervan verzekerd dat de instellingen op Experia Box v10A goed staan. De NAS staat op de Experia Box v10A bij Overview tussen de Connected Devices en is vanaf de laptop te benaderen (ik kan in mijn mappen).

Ik heb tot nu toe het volgende geprobeerd, maar zonder resultaat:

1. reset (12 sec.)  Experia Box v10A en daarna de NAS opnieuw ingeschakeld;
  2. In de NAS heb ik de instellingen op DHCP gezet;
  3.  in de Experia Box v10A heb ik de 5 GHz op Hide SSID gezet;
  4. In de mediaplayer heb ik de instellingen op DHCP IP (auto) gezet.

Is er iemand die mij verder kan helpen. Na heel veel keer opnieuw opstarten etc. weet ik echt niet meet wat ik nog zou kunnen proberen. Ik gebruik de mediaplayer en NAS sinds 2013 en heb niet eerder problemen ondervonden.

Bij voorbaat dank voor reacties. Met vriendelijke groet,

Pieter 

icon

Beste antwoord door Pieter M 4 december 2019, 20:46

Het is gelukt!

Ik stream weer muziek met de mediaspeler van de NAS. De oplossing was uiteindelijk om het veranderde IP-adres van de NAS in te voeren in de mediaspeler bij bestandsbeheer.

Kennelijk dacht ik te ingewikkeld en lag de oplossing veel dichterbij. Ontzettend bedankt voor het meedenken!

Groet, Pieter

Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 8

Zowel NAS als media-player staan zelf op DHCP.
Wat inhoudt dat ze beide een IP-adres krijgen toegewezen vanuit de Experia Box V10A.
Dat is op zichzelf prima.

Maar voor verder een meer consistente aanpak van je netwerk, is het wel aan te bevelen, deze apparaten een “vast” IP-adres toe te wijzen vanuit de modem/router.
Dat kun je doen via de volgende aanwijzingen < HIER >

Verder kan de beveiliging in de NAS zodanig staan, dat als je een paar keer verkeerd bent ingelogd vanuit de media-player om “shares” te benaderen, het IP-adres in een blacklist wordt gezet?. Dan komt het apparaat er niet meer in via “dat” IP-adres. Controleer vanuit je PC in de NAS of dat het geval is. Zet evt. een uitzondering in de NAS bij de instellingen voor beveiliging.

Mappen op je NAS toegewezen vanuit “Media-server” (photo - music -video),
zou je altijd moeten kunnen benaderen.

Overigens maakt het voor de werking niet uit of je de SSID zou verbergen of niet.

Hoi babylonia,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik had er nog niet bij gezegd dat ik sinds het nieuwe modem ook niet meer kan inloggen op de NAS. Als ik het IP adres in de adresbalk van mijn browser typ kan er geen verbinding tot stand komen. Dit was met het oude modem nooit een probleem.

Weet jij hier raad mee?

Groet, Pieter 

Reputatie 8

Weet je wel zeker dat je in de NAS niet een “vast” IP hebt vastgelegd? Met naar ik vermoed nu een V10A gekregen als vervanging van je ZyXEL is je sub-net in dat geval namelijk anders geworden.

Van    192.168.1.xxx     naar     192.168.2.xxx

Als je NAS echt op DHCP staat, herstart je NAS eens. (Powerknopje vasthouden totdat je een piep hoort. Sluit de NAS netjes af. Na een paar minuten als die uit staat, weer opnieuw opstarten).

Wordt daarmee de lease van het oude IP-adres geschoond, en krijgt je NAS vanuit het nieuwe sub-net een IP adres toegewezen.

Op de NAS heb ik Netwerkconfiguratie automatisch ophalen (DHCP) aangevinkt. Meer niet. Afgelopen weekend lukte dit nog met oude modem. Die heb ik toen nog een keer aangesloten om in te kunnen loggen. Per abuis verliet ik de Synology-interface met het pijltje Vorige i.p.v. uit te loggen. Sindsdien kan ik met zowel oude als nieuwe mofem niet meer inloggen op NAS.

Ik heb NAS herstart. Maar kan nog niet inloggen op NAS.

Reputatie 8

Kun je de NAS op zichzelf wel vinden?

Na herstart is er mogelijk een ander IP-adres toegewezen aan de NAS?
(Zolang in de router niet daar een vast IP-adres is ingesteld).

Je kunt de Synology router met de volgende link opzoeken:   http://find.synology.com/
(Hoop dat die link nog werkt op dat relatief oude Synology NAS model).

Of heb je wel de juiste IP, bereik je ook het inlogscherm van de NAS,
maar kun je vervolgens niet inloggen?  Dan is mogelijk die “blacklist” van kracht?

Het is met jouw link gelukt om in te loggen op NAS. 

Van    192.168.1.xxx     naar     192.168.2.xxx 

Klopt, er staat bij Standaardgateway inderdaad een 2

Hoe nu verder?

Verder kan de beveiliging in de NAS zodanig staan, dat als je een paar keer verkeerd bent ingelogd vanuit de media-player om “shares” te benaderen, het IP-adres in een blacklist wordt gezet?. Dan komt het apparaat er niet meer in via “dat” IP-adres. Controleer vanuit je PC in de NAS of dat het geval is. Zet evt. een uitzondering in de NAS bij de instellingen voor beveiliging.

waar check ik de blacklist?

Is “v6.00.27 build129” de juiste Firmware Version?

Het is gelukt!

Ik stream weer muziek met de mediaspeler van de NAS. De oplossing was uiteindelijk om het veranderde IP-adres van de NAS in te voeren in de mediaspeler bij bestandsbeheer.

Kennelijk dacht ik te ingewikkeld en lag de oplossing veel dichterbij. Ontzettend bedankt voor het meedenken!

Groet, Pieter

Reputatie 8

Het is met jouw link gelukt om in te loggen op NAS.

Als je kunt inloggen in de NAS is er geen blacklist actief.
Dus daar hoef je je dan geen zorgen om te maken.

Je weet nu dat je kunt inloggen in de NAS (met het nieuwe LAN IP-adres).
Eerder heb ik je al aangegeven hoe je een IP-adres “vast” zet.
Doe dat dan ook, voor een set-up waar jezelf meer persoonlijke controle over hebt.

Is “v6.00.27 build129” de juiste Firmware Version?

De firmware versie betreft kennelijk die van de Telfort V10A. Ja die klopt.
Het zou wel handig zijn als je informatie geeft, op welk apparaat het betrekking heeft.
Bijv. voor je NAS zou dat voor DSM als laatste kunnen zijn < DEZE >
Dat lijkt er erg veel op, maar heeft niets te maken met de firmware van de Telfort router.

Reputatie 8

Vergissing van dit bericht (vandaar deze aangepaste tekst). Reactie die geschreven werd hoorde bij een ander onderwerp, maar kan een eenmaal geschreven bericht niet weggooien.

Reputatie 8
Badge +9

Dag @Pieter M. Van harte welkom hier. Ik zie dat @Babylonia je flink op weg heeft geholpen en het probleem inmiddels is opgelost. Dat is goed om te lezen! Mocht je toch nog ergens hulp bij nodig hebben, dan weet je ons te vinden.

Reageer