Experia Box v10a laat HP Jetdirect niet zien

• 23 november 2019
  • 55 reacties
  • 670 keer bekeken

Toon het eerste bericht

55 reacties

Reputatie 8

Dit soort vreemd gedrag kan ook aan de V10A zelf liggen.
Die is op het punt van uit te geven IP-adressen “buggy”. Indertijd door een aantal eerste “test”gebruikers al eens vast gesteld. (Kwamen er twee IP-adressen voor hetzelfde apparaat voor). Firmware is nooit afdoende gecorrigeerd. Geregeld komen vergelijkbare berichten terug. Juist bij apparaten die in idle status gaan, en opnieuw worden geactiveerd. (o.a. zonnepanelen omvormers).

Het zou zo maar eens met een V10 (zonder A) opgelost kunnen zijn?  Dan wordt het een vervelende touwtrekkerij tussen Telfort en jou of men bereid is die V10A om te ruilen?

De V10A is de slechtste uitgegeven modem/router van KPN/Telfort. Misschien op een uitzondering na, hebben alle testers dit model modem/router na de test weer in de doos gedaan en hun oude router model weer aangesloten. (Verdere uitleg lijkt me overbodig).

Reputatie 1
Badge +1

Dat was mijn eerste conclusie, het ligt aan de v10a. Ik denk dat wachten op een firmware update geen optie is.

Ik heb mijn ZyXEL modem nog en daar heb ik nooit problemen mee. Ik weet niet of je verplicht bent die terug te sturen als je hem nog gebruikt.

Reputatie 8

Je kunt die ZyXel voorlopig nog gebruiken. (Heb ik al uit andere forumberichten gelezen).

Ik bedenk me overigens wel een trucje, een dezer dagen bij een ander onderwerp bedacht,
om een V10 te laten opsturen. Neem voor een maand een tweede telefoonnummer erbij.
Heb je een router met twee telefoonpoortjes nodig. (De V10A heeft er slechts één). Op grond van dat tweede telefoonnummer is dat een geldige reden de V10A om te ruilen voor een V10.

Binnen een maand zeg je het 2e telefoonnummer weer op. Kost je € 2.50 voor die ene maand.

Kun je gewoon vanuit “Mijn Telfort” regelen. Kost je 10 minuten werk.

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb alleen internet van Telfort, maar ik vind het geen probleem om mijn oude modem te gebruiken.

Reputatie 8

Tot die ZyXEL er de brui aan geeft. Ze vallen inmiddels bij bosjes uit. Zijn echt aan vervanging toe.
Vandaar dat je ook een andere modem/router is aangeboden. (Ze worden nu massaal omgeruild).
Je kunt natuurlijk wachten tot het zover is, maar komt dan altijd net op het verkeerde moment.

Maar goed, kijk maar wat je past. Je hebt in ieder geval inzicht hoe aan een V10 te komen. :wink:

Reputatie 3
Badge

Een andere optie is om hem in te stellen via telnet, ik heb nog een oude HP printer met ingebouwde JetDirect kaart en via telnet <ip-adres> kom ik gelijk binnen zonder gebruikersnaam of wachtwoord.

telnet kan je als het goed is oproepen vanuit een terminal of xterm venster.

Wijst eigenlijk zichzelf:

Je zal met jouw printserver wel net iets andere opties krijgen.

Daar kijken of je ook kan kiezen voor alleen DHCP, is dat niet mogelijk dan zou ik BOOTP/DHCP uitzetten en een vast ip-adres, subnet-netmask, default gw (gateway) en eventueel host-name instellen.

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb even m’n oude laptop erbij gepakt die telnet ondersteund, maar ik krijg het antwoord: “connection refused”. Als ik hier kijk staat er niets over telnet ondersteuning bij de EX.

Reputatie 3
Badge

OK, jammer.

Dan blijft alleen de optie van een ander modem over, hopelijk werkt het met een V10 wel als het je lukt om die te krijgen.

Reputatie 8
Badge +10

Goedemorgen @gravico, ik ben er niet zo in thuis, dank voor de extra toelichting :slight_smile: Ik zie dat je met behulp van @Babylonia en @RS2000 verschillende dingen hebt geprobeerd, maar dat het nog niet is gelukt. Dat is jammer. Is de situatie nog hetzelfde? Zo ja, ik kijk graag naar wat ik voor je kan doen wat het modem betreft.

Kan je voor mij je postcode, huisnummer en eventueel klantnummer toevoegen aan je forumprofiel? Laat je het weten wanneer je ze hebt ingevuld? Dan kijk ik er voor je naar.

Reputatie 1
Badge +1

Het is helaas niet gelukt ondanks alle hulp, ik gebruik nu weer het oude modem.

Als je mij een v10 kan sturen, dan graag.

Ik heb m’n postcode + huisnummer toegevoegd.

Reputatie 8
Badge +10

@gravico Jammer om te horen dat het ondanks alle hulp niet is gelukt. Dan regel ik dat er een V10 jouw kant op komt. Laat je ons hier weten of alles is gelukt?

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb de v10 ontvangen maar daar werkt het ook niet mee. De Jetdirect krijgt  geen IP-adres, wat wel op de v10a was. Ik heb een foto gemaakt van de testpage van de verschillende modems. Wat mij opvalt is dat alleen bij de ZyXEL (waar het wel werkt) bij bootp server een adres staat. Misschien kan iemand hier iets mee?

Reputatie 8

Bij de V10 staat de BootP nog in “progress”.

Voor een juiste installatie je printer helemaal uitzetten.
Start dan de V10 eens opnieuw op. Daarna pas de printer.

Reputatie 1
Badge +1

Gedaan, maar bootP blijft in progress, en krijgt geen IP-adres. Is een bootP server iets dat in het modem zit?

Reputatie 8

Dat is een al wat ouder protocol om IP-adressen aan te roepen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/BootP

Vandaar dat het op een ZyXEL mogelijk nog wel werkt, en de nieuwe type modem/routers niet meer. Tegenwoordig wordt DHCP gebruikt.

Kun je in die HP printer via menu op een display geen vast IP-adres instellen?
Dan zou dat een optie kunnen zijn.

EDIT:
Net hierboven in eerdere reactie, en vervolgreactie gelezen dat dat niet kan.
Dan houden de opties helaas op om die printer nog aan de gang te krijgen.

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb net een experimentje gedaan: Als ik de printer met de ZyXEL verbind en die weer met de v10 krijgt hij zijn oude IP-adres dat ik had vastgezet in de ZyXEL.

Reputatie 8

Jawel, maar de ZyXEL heeft een ander sub-net als de V10
Heb je dat sub-net van de V10 dan in dezelfde range gezet als dat van de ZyXEL?
(Of andersom de ZyXEL in die van de Experia Box V10), anders kun je de printer nog niet bereiken.

En zo gauw de stroom van de printer is,
of mogelijk 24 uur verder vanaf nu is de lease op het IP-adres van de printer ook weer voorbij.

Reputatie 1
Badge +1

De printer kreeg het IP van de ZyXEL zoals hierboven op de testpage, en daar kon ik niet mee printen. Toen ik probeerde de v10 in 192.168.1.254 te zetten kon ik niet meer inloggen op het modem. Ik heb hem toen een harde reset gegeven.

Ik denk dat het voorlopig het makkelijkst is om de ZyXEL te gebruiken tot ie er mee stopt.

De HP Laserjet 2100 heeft een parallele poort, ik vraag me af of een parallel naar USB kabel gaat werken op m’n Mac

Gaat het probleem nog steeds over een printserver of een printer ik volg dit draadje uit intresse.

We hebben het dan op basis van wat zoek werk over twee gescheiden apparaten de printer zelf en de printer server.

Geven beiden een probleem of enkel 1van beiden (de printserver) met andere woorden met de printserver er tussenuit gaat dat wel goed?

Ik lees net de laatste reactie dus wel 2 gescheiden apparaten.

De printer zelf is ook al op leeftijd mogelijk tijd voor een andere printer die wifi aan boord heeft of een netwerk aansluiting. Nu zal de printer zelf nog prima zijn blijkbaar niet in combinatie met de huidige printserver juist vanwege het bootp deel.

Reputatie 8

Toen ik probeerde de v10 in 192.168.1.254 te zetten kon ik niet meer inloggen op het modem.

Nadat je een router een ander sub-net hebt gegeven, is die niet meer bereikbaar onder het “oude” IP-adres. Maar omdat je PC / laptop op dat moment nog steeds “ook nog steeds” op de IP-lease draait van het oude IP-nummer, moet je ook de PC / laptop herstarten.

Of…..

Om het wachten van een herstart van een PC te vermijden…
De netwerk-adapter van PC of laptop even uitschakelen, zodat de IP-lease wordt beëindigd.
Daarna weer opnieuw inschakelen.

Het klinkt allemaal problematisch, alsof dat eigen zou zijn aan een “Experia Box”.
Maar dat zijn gewoon de basis-regels / conventies zoals die gelden bij verandering van een sub-net. Die regels gelden voor elke router.

Reputatie 1
Badge +1

@Galdor68 De printer is een degelijke HP Laserjet met Postscript en werkt goed, maar heeft alleen een parallelle poort. Dan is zo’n printserver een mooi oplossing om hem te blijven gebruiken. Totdat je een nieuw modem krijgt omdat “de oude niet optimaal functioneert” Er is functionaliteit uit gehaald en ik denk dat dat softwarematig is.

Een nieuwe printer kopen kan altijd nog, maar ik ga liever op zoek naar een oplossing om de oude te blijven gebruiken.

Reputatie 8

Een nieuwe printer kopen kan altijd nog, maar ik ga liever op zoek naar een oplossing om de oude te blijven gebruiken.

Dat is een nobel streven. Die mentaliteit mag ik wel in deze tijd van onnodig voortijdig weggooien van apparatuur als die technisch gezien nog niet versleten is.

Het zal echter steeds moeilijker worden om een oplossing te vinden.
Je hebt al een paar opties geprobeerd. Vraag me af wat je nog meer te vinden is?

Reputatie 8

Aanvulling:

Vond op YouTube mogelijk een meer handige oplossing dan via een Telnet sessie:
https://www.youtube.com/watch?v=80O1bug3uEw

Dat BootP - DHCP server tooltje wat is geïnstalleerd, zou je o.a. kunnen downloaden via:
https://bootp-dhcp-server.software.informer.com/Veilige-download/

Ik heb het zelf even gedownload (ZIP-bestand - virusvrij) en gekeken wat je ermee kunt.

Na installatie, gewoon onder programma’s “BootP - DHCP”, kun je het oproepen, krijg je eerst een pop-schermpje waar je je netwerk gegevens invult. In mijn geval maak ik gebruik
van een eigen router (Synology RT1900ac) in een ander sub-net dan een Experia Box.

(Bij een Experia Box zou de gateway en DNS-server dan moeten zijn 192.168.2.254 )

Daarna kun je het hoofdscherm openen:

In het onderste gedeelte bij “Relation List” vul je dan je printer aan met de MAC-gegevens
en geeft je het dan een eigen IP-adres binnen het bereik van je sub-net.
Ik vermoed dat “als het werkt” erna onder in dat lijstje je printer erbij staat.

Reputatie 1
Badge +1

Dit gaat dan toch alleen onder Windows werken? Als de printserver uit gaat is ie dat IP-adres weer kwijt.

Reputatie 8

En die printerserver kan niet in slaapstand waarbij de IP-lease behouden blijft?
Het zit hem in de lengte of in de breedte. Je kunt ook een nieuwe laserprinter kopen?
(Die vervolgens ook in slaapstand gaat als je niet print).

Heb je eigenlijk al geprobeerd of het werkt met dat tooltje?

Reageer