Experia Box v10a laat HP Jetdirect niet zien

• 23 november 2019
  • 55 reacties
  • 790 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Ik heb een nieuwe experiabox v10a gekregen, maar heb een probleem met de printserver. Computer en printserver zijn met draad verbonden. Het apparaat staat niet bij connected devices hoevaak ik ook op refresh klik.

De Jetdirect krijgt wel een IP adres, dat kan ik zien in de test page (192.168.2.xx)

Handmatig toevoegen met MAC adres en IP werkt ook niet. 

Hij staat nu weer op de ZyXEL aangesloten en daar werkt het gewoon.   Heeft iemand een idee?

55 reacties

Reputatie 8
Badge +11

Geen idee of het bij bekabelde printers ook werkt, maar de draadloze van mij werd door dit tooltje weer prima ingesteld:

https://support.hp.com/be-nl/topic/printscandoctor

Reputatie 1
Badge +1

Dat is helaas alleen voor Windows, ik werk met een Mac.

Reputatie 8
Badge +11

Ai, daar had ik geen rekening mee gehouden. Mac is niet mijn ding, maar al ik wat tegenkom zal ik het zeker melden.

Reputatie 8
Badge +11

@gravico 

Ik heb even zitten zoeken (https://www.google.nl/search?client=opera&q=hp+print+scan+doctor+mac&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8).

Helpt het de drivers opnieuw te installeren?

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb helemaal geen drivers geïnstalleerd, de Mac gebruikt een algemene postscriptdriver. Het probleem zit echt in de nieuwe Experiabox want met de ZyXEL werkt alles gewoon.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @gravico, ik lees dat je een nieuw modem ontvangen hebt, ter vervanging van het Zyxel modem dat je hebt. Niet fijn dat het nog niet wil lukken met de printer in combinatie met het nieuwe modem. 

Ik zie dat @GJC met je mee gezocht heeft en je op weg geholpen heeft, dat is fijn. We hebben je uit voorzorg een nieuw modem toegestuurd, omdat de Zyxel modems al wat ouder zijn. Het komt de laatste tijd vaker voor dat deze er zomaar mee ophouden. Ik begrijp dat het alleen even zoeken is om je printer weer goed te laten werken. Kan je de tip van GJC uitproberen en de drivers opnieuw installeren? Als je het niet probeert, weten we niet of het helpt :slight_smile:

Laat je ons weten of het is gelukt?

Reputatie 1
Badge +1

Hoi Alexandra,

Het gaat om een externe printserver. Die verbind je met een utp kabel aan het modem en dan hoort ie in de lijst met verbonden apparaten te staan. Ik heb daar nog nooit drivers voor geïnstalleerd. Met de printer zelf is niks mis.

Reputatie 3
Badge

Wat is het probleem nu precies, dat hij niet in je modem staat of dat je nu niet kunt printen?

Indien het laatste, heb je op de mac wel het ip-adres van de printer gewijzigd naar het nieuwe ip-adres?

Reputatie 1
Badge +1

Dat staat toch duidelijk in de titel: Experia Box v10a laat HP Jetdirect niet zien

En dan bedoel ik in het lijstje met verbonden apparaten. In de ZyXel verschijnt de printserver wanneer ik hem aanzet, en kan ik printen.

Reputatie 8

Die printer-server staat mogelijk nog ingesteld op het IP sub-net van de ZyXel??
Dat is een ander sub-net dan gebruikt in de V10A.
Je zou het sub-net van de V10A ook kunnen wijzigen naar hetzelfde bereik als van de ZyXEL.
Misschien dat dat het makkelijkste is??

Reputatie 1
Badge +1

Ik kan op de HP Jetdirect EX niets instellen, maar op de testprint (wanneer aangesloten op de v10a) staat subnet mask: 255.255.255.0 dat is toch hetzelfde als op de ZyXEL?

Reputatie 8

Het gaat niet om het subnet mask maar om het subnet zelf.
Bij een ZyXEL ligt dat in het bereik  192.168.1.xx
Bij een Experia Box in het bereik     192.168.2.xx

Zou je handmatig apparaten hebben ingesteld, kan dat in het verkeerde subnet liggen.

Reputatie 1
Badge +1

De Jetdirect krijgt wel een IP adres, dat kan ik zien in de test page (192.168.2.xx)

Dat stond al in mijn start post, dat krijgt ie van de v10a. Dan zou het toch moeten werken?

Reputatie 3
Badge

Kunnen printen is echt niet afhankelijk of je de printserver nu wel of niet in 1 of andere router ziet.

Kan je dat nieuwe printserver ip-adres wel pingen vanaf de mac?

Heb je nu al gekeken of het juiste ip-adres ook staat ingesteld bij de printerinstelling op de mac, ik neem toch aan dat je de printer daarop ooit een keer hebt ingesteld.

Reputatie 1
Badge +1

Misschien ben ik te simpel, maar als een netwerkprinter niet in je netwerk verschijnt dan doet ie het niet.

Ik kan op de Mac geen ingesteld IP adres van de printer achterhalen, maar als ik op printer toevoegen klik kan ik wel kiezen voor IP en daar een adres invoeren, dat ga ik proberen. (hij staat nu op de ZyXEL)

Pingen heb ik geen verstand van.

Reputatie 1
Badge +1

Hij doet het!

@RS2000 Je had gelijk, ik had de printer een vast IP adres gegeven in de Mac maar dat was lang geleden. Dit is niet te zien bij de printer voorkeuren maar bij systeeminformatie. Ik wist alleen nog van een vast IP adres in het modem.

Dus printer opnieuw toegevoegd en dan kiezen voor IP en het HP Jetdirect protocol en het juiste IP adres invullen.

Ik zie hem nog steeds niet in het modem, maar het werkt.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Reputatie 3
Badge

Fijn dat het nu weer werkt.

Het enige waar je nog op moet letten is dat de printserver wel steeds hetzelfde ip-adres krijgt van de Experia box.

Heb je hem nog steeds vast ingesteld via Static DHCP in de Experiabox en klopt dat i.d.d. met het ip-adres wat de printserver nu heeft?

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb heb hem vastgezet met het IP-adres en MAC-adres van de printserver. Dat moet goed gaan lijkt me. De printer staat meestal uit, daarom had ik dat gedaan.

Reputatie 1
Badge +1

Helaas, het vast zetten van het IP-adres werkt niet in de experiabox. vandaag kreeg de printserver een ander IP-adres. Iedere keer de printer opnieuw toevoegen schiet niet op.

Dus de vraag blijft: waarom wordt de HP Jetdirect niet herkend door de experiabox v10a.

Reputatie 3
Badge

Het zou misschien zo kunnen zijn dat de JetDirect printserver staat ingesteld op BOOTP i.p.v. DHCP, een BOOTP client zou normaal zonder problemen moeten werken met een DHCP server maar misschien dat die Experiabox daar toch niet goed mee omgaat (en die Zyxel wel).

Kan je inloggen via een webinterface of telnet op die JetDirect printserver en daar kijken/veranderen hoe hij staat ingesteld?

Reputatie 1
Badge +1

De Jetdirect is al een oudje en heeft geen webinterface vziw.

In de testprint staat: config by: bootp

Het gaat om dit apparaat (oud youtube filmpje)

Reputatie 8

In dat filmpje heeft de gebruiker precies hetzelfde probleem, dat die printserver geen IP-adres krijgt.
Met een oplossing erbij hoe je dat oplost met een hulpbestandje.

Het zou een oplossing kunnen zijn voor jezelf.
Heb even gezocht, maar vind nergens meer een te downloaden bestandje van het programma:

cabletron tftp bootp service

Wel afbeeldingen en gebruiksaanwijzing, maar daar schiet je weinig mee op.
Aan jezelf om er verder naar te zoeken.

Reputatie 1
Badge +1

Die man werkt met Windows XP, ik heb macOS

Maar mijn printserver krijgt wel een IP-adres, te zien op die testprint, maar kan het niet vastzetten.

Reputatie 8

Eigenlijk vreemd dat je dat IP-adres “vanuit de V10A” dan niet zou kunnen vastleggen?

Er wordt in ieder geval vanuit de router door de DHCP-server een IP-adres uitgegeven, wat door de printerserver wordt aanvaard / overgenomen.

Dus als je in de router het IP-adres met “DHCP Reservation” vast zet, zou telkens hetzelfde IP- adres uitgegeven worden. (Wat dan door de printerserver naar ik vermoed wordt overgenomen).

Voor meer uitleg hoe je dat in de V10A instelt, zie < HIER >

Alleen het eerste plaatje bij "Vast IP-adres = DHCP Reservationis op jou situatie van toepassing.

Reputatie 1
Badge +1

Zo had ik het gisteren vastgezet, maar vanmorgen kreeg hij toch een ander IP-adres. Dit werkt blijkbaar alleen als het apparaat wordt gezien als connected device, en dat doet ie niet.

Reageer