beantwoord

Experia Box V10A icm Ubiquiti Amplifi wifi mesh systeem

Hoi,

Binnenkort krijg ik de Experia Box en ik heb op dit moment mijn internet geregeld via glasvezel icm Ubiquiti Amplifi. Waarom ik overstap vanaf glasvezel is een lang verhaal en even niet relevant 😉

Ik ben super tevreden over het makkelijke systeem van Ubiquiti. Ik had al een beetje gezocht en eerdere topic gevonden over hoe je de experia box aan een andere router hangt. Alleen is dit geen standaard router en ik ben echt niet thuis in al die technische termen.

Dus kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe ik straks het beste alles kan installeren? Ohja, ik krijg er ook interactieve tv bij (dmv eigen draadloze verbindingset van Netgear).

Alvast dank!
icon

Beste antwoord door Babylonia 12 februari 2019, 16:49

MaluMaxime schreef:

Alleen is de Ubiquiti Amplifi geen modem, maar een router. Ik heb dus de router functie van de experia box niet nodig, maar wel als modem.

De Experia Box V10A is niet anders te gebruiken dan als modem/router, zoals het wordt uitgeleverd.

Van wat ik elders lees, lijkt de basis router van de Ubiquiti Amplifi mesh set niet rechtstreeks achter glasvezel verbonden te kunnen worden. In de gebruiksaanwijzing heb ik uiterst summier wel iets kunnen terugvinden m.b.t. VLAN's. Met de reacties elders op fora kun je met de Ubiquiti basis, deze dan wel NAT achter NAT gebruiken. Een LAN-poort van de Amplifi zou je dan in bridge kunnen zetten waarachter je een TV-ontvanger kunt aansluiten.

https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Routing-Switching/Guide-VLAN-IPTV-Setup-with-UniFi-Devices/td-p/1951454

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1800137

Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 6
Badge +9
Hoi MaluMaxine, ik lees dat je binnenkort een koperverbinding vans on krijgt. Nu wil je graag jouw Ubiquiti modem gebruiken daarvoor. Je weet echter nog niet h ie je deze kan instellen, daar ben je vast informatie over aan het inwinnen.

Nu moet ik zeggen dat ik daar ook niet helemaal in thuis ben, het is namelijk geen apparatuur van ons. Ik heb wel een lijst met instellingen voor een eigen modem. Heb je daar iets aan?
Bedankt voor je reactie. Allen is de Ubiquiti Amplifi geen modem, maar een router. Ik heb dus de router functie van de experia box niet nodig, maar wel als modem.
Reputatie 6
Badge +9
O zo ja, dat had ik moeten weten. Deze moet dus als router achter het modem hangen. Hoe je dat precies in moet stellen durf ik niet te zeggen. @Babylonia heb jij een idee?
Reputatie 8
MaluMaxime schreef:

Alleen is de Ubiquiti Amplifi geen modem, maar een router. Ik heb dus de router functie van de experia box niet nodig, maar wel als modem.

De Experia Box V10A is niet anders te gebruiken dan als modem/router, zoals het wordt uitgeleverd.

Van wat ik elders lees, lijkt de basis router van de Ubiquiti Amplifi mesh set niet rechtstreeks achter glasvezel verbonden te kunnen worden. In de gebruiksaanwijzing heb ik uiterst summier wel iets kunnen terugvinden m.b.t. VLAN's. Met de reacties elders op fora kun je met de Ubiquiti basis, deze dan wel NAT achter NAT gebruiken. Een LAN-poort van de Amplifi zou je dan in bridge kunnen zetten waarachter je een TV-ontvanger kunt aansluiten.

https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Routing-Switching/Guide-VLAN-IPTV-Setup-with-UniFi-Devices/td-p/1951454

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1800137
Reputatie 8
Badge +19
MaluMaxime schreef:

Bedankt voor je reactie. Allen is de Ubiquiti Amplifi geen modem, maar een router. Ik heb dus de router functie van de experia box niet nodig, maar wel als modem.

Je hebt de Experiabox V10a sowieso nodig om zonder problemen interactieve TV te kunnen ontvangen.
Daarnaast is de V10a niet te bridgen, en als dat wel had gekund dan had je op de Ubiquiti voor iTV en internet aparte VLAN's moeten aanmaken.
Daar kan Babylonia je meer over vertellen.
De meest voor de hand liggende optie lijkt me nu om de Ubiquiti aan te sluiten op een vrije LAN-poort van de V10a en deze een eigen subnet te geven.
Hoe en wat, dat wil Babylonia vast wel aan je uitleggen... 😉
Ik ga er vandaag mee aan de slag dus ben benieuwd. Ik ga de Ubiquiti eerst maar gewoon aansluiten de V10 en kijken of t allemaal werkt.

De Ubiquiti werkte namelijk als router aan het glasvezel modem prima. Inderdaad niet direct aan glasvezel, je hebt altijd een modem nodig.

Hopelijk hoef ik de Ubiquiti niet in bridge mode te zetten, want dan gaan er een hoop functies verloren zoals gastnetwerk en kindertijdslimiet etc.
Reputatie 6
Badge +9
Hopelijk gaat het allemaal werken en dat je er zonder echte problemen uit komt. Mocht je toch nog met vragen komen te zitten, laat het ons weten, dan denken we mee.

Reageer