beantwoord

Experia Box V10 problemen met aansluiting apparaten

• 2 augustus 2018
  • 16 reacties
  • 1544 keer bekeken

Reputatie 1
Op 1.08 is mijn oude glasvezelsysteem van Telfort vervangen door een EBv10. De tv-aansluiting werkt, maar ethernet en WiFi matig tot niet. Enkele apparaten worden ronduit geblokkeerd (Apple tv, Plugwise, SolarEdge omvormer), WiFi (iPad, iPhone e.d.) valt regelmatig uit. Heb na lang zoeken de UPnP kunnen aanzetten in de box, helaas geen resultaat. De helpdesk van Telfort zegt, dat ze niks mogen of kunnen doen (lekkere hulp denk ik dan) en verwijzen naar het forum, ofwel los het als klanten zelf maar op.
Wat kan er aan de hand zijn en beter: hoe los ik dit probleem op.

Admin: topic verplaatst naar juiste categorie
icon

Beste antwoord door dal47 6 augustus 2018, 17:40

Ik heb inmiddels met hulp van andere experts eenvoudigweg mijn ASUS router achter de EB gezet. De switch hoef ik nu niet te gebruiken. WiFi op de EB uitgezet. Heb nu 8 poorten, waarvan ik er 2op de EB gebruik voor de tv. Alles werkt weer naar behoren.
Ieder bedankt voor alle tips en adviezen.
Maar ik ben en blijf van mening dat met een normaal serviceniveau van Telfort een hoop gedoe was te voorkomen. De monteur die de EB aansloot adviseerde om de router niet terug te zetten. Toen begon de ellende pas goed. Daar bovenop kwam de weigerachtigheid van de Telfort ‘help’desk. Was allemaal niet nodig geweest. Geen aanbeveling dus.
Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Druk eens op de herstelknop van het modem wellicht dat het daarna goed werkt, je kunt met de V10 via Wifi ook gebruik maken van de betere 5 Ghz band
Reputatie 1
Helaas helpt deze suggestie niet. Zelfs een volledige reset niet.
Wat ik nog wil toevoegen: de 3 genoemde apparaten (Apple tv, Plugwise en omvormer van SolarEdge) zijn alle 3 bekabeld met EXPERIABOX verbonden. Dat WiFi op iPhone, iPad en iMac geregeld uitvalt is extra probleem.
Voor plugwise zou je hun website en of forum moeten raadplegen.
https://www.plugwise.com/nl_NL/veelgestelde-vragen#2

Het klopt dat de klanten service daar geen ondersteuning in kan of mag bieden.
We zijn zelf verantwoordelijk voor ons eigen thuis netwerk.

Had je voorheen een Sitecom als router werkte daar alles wel goed mee samen?

In verband met veiligheid kan je upnp beter uitzetten.
Reputatie 1
Tot de aansluiting van de EXPERIABOX v10 werkte alles feilloos. De Setup was toen de oude XMS-Telfort glasvezel box met ingebouwd modem en daaraan mijn eigen ASUS 66 router. De laatste heb ik nu er tussenuit gehaald om conflicten te vermijden. Ik heb Plugwise gecontact en zij hebben de apparatuur op afstand gecheckt en dat werkt, maar niet via mijn modem. Naar hun mening wordt het signaal in de v10 geblokkeerd (poorten?).
Dat we zelf verantwoordelijk zijn voor thuisnetwerk is prima, maar toch niet als alles 3 dgn terug goed werkte en ik vanwege een systeem-update van Telfort sinds 1.08 ineens met een blokkerende v10 zit opgescheept. Kan gebeuren, maar biedt dan als Telfort de service om e.e.a. werkend te krijgen. Het woord service kent Telfort helaas niet. De Plugwise kan ik missen, maar niet de Apple tv en de aansluiting op de zonnepanelen (SolarEdge).
UPnP aanzetten wordt elders op dit forum juist geadviseerd!
Reputatie 8
Badge +16
Stap voor stap,

Heb je de Apple TV helemaal opnieuw ingesteld of alleen de netwerkkabel aangesloten.

Gezien het feit dat de IP range kan verschillen is het volledig opnieuw instellen van de Apple TV aan te bevelen.
Reputatie 8
Badge +17
https://forum.telfort.nl/internet-267/uitleg-port-forwarding-instellen-op-een-experiabox-v10-69379
Reputatie 1
Dank voor de reacties. Na volledige herinstall werkt de Apple tv weer als ie rechtstreeks verbonden is met de v10. Omdat deze nog maar 2 vrije poorten heeft (na 2 tv’s), wil ik de poorten uitbreiden met een switch. Ik heb een Netgear prosafe5 de GS105 (4 extra utp-poorten dus). Heb deze als test geprobeerd met de Apple tv en de Plugwise gekoppeld maar dan krijg ik geen verbinding. Alleen rechtstreeks op het modem dus. Iemand een idee hoe ik de switch wel goed verbonden krijg met de v10, moeten er bepaalde instellingen veranderd worden in de v10?
Reputatie 8
Badge +16
....
Ik heb een Netgear prosafe5 de GS105
....

En dat is dus een unmanaged switch waar je helemaal niets mee kan, voor ITV moet je een switch hebben die IGMP ondersteund zoals deze: https://tweakers.net/pricewatch/263447/netgear-prosafe-gigabit-plus-gs105e/specificaties/

Het is voor mij al weer even geleden hoe je het e.a. in moet stellen maar er zijn forumgebruikers die je daar wel mee kunnen helpen

Ter info, de V10 is zover dicht getimmerd dat je er nauwelijks instellingen kan aanpassen
Reputatie 1
Dank voor je antwoord. Maar is igmp ondersteuning ook nodig als er geen tv op de switch wordt aangesloten, maar direct op het modem. Op mijn oude constellatie met iTV (ook van Telfort) en de switch achter mijn eigen ASUS 66 router had ik geen enkel probleem met andere apparaten waaronder sonos en Apple tv.
Reputatie 8
Badge +11
Hallo dal47, welkom op het forum! De telefonische klantenservice kan hier inderdaad niet zoveel aan doen, doordat het over het thuisnetwerk gaat. Mijn mogelijkheden zijn daarin ook beperkt, maar ik denk met je mee. Dat de Apple TV het weer doet scheelt, maar de rest moet het dan ook weer doen natuurlijk.
Een switch heeft alleen IGMP snooping nodig als je er ook een tv-ontvanger van ons op aansluit, als er alleen internetapparaten op worden aangesloten is dat niet noodzakelijk. Ik weet niet waar je tv's precies staan, maar vermoedelijk staat de Apple TV bij een daarvan samen met een tv-ontvanger. Je kunt die beide daar aansluiten op een switch die IGMP snooping ondersteund, zodat ze samen nog maar 1 poort innemen op de Experia Box. Lukt het daarmee beter om de verdeling rond te krijgen?
Reputatie 1
Hallo Jasper. Het meedenken waardeer ik. Zelfs als ik 1 tv + de Apple tv via ‘een switch die igmp snooping ondersteunt’ (deze heb ik overigens niet) samen op 1 poort van de EB zou zetten, heb ik alsnog uitbreiding met 4 poorten nodig. Dus qua verdeling gaat dit voorstel niet werken.
Daarmee ben ik terug bij mijn vraag:
  1. hoe krijg ik de switch die ik nu heb (Netgear gs105) werkend op de EB (welke instellingen moet/kan ik veranderen).
  2. Of als dit niet kan. Wat is dan het alternatief? Toch weer mijn Router (ASUS rt66) er achter? Hoe doe ik dat in de EB qua instellingen.
  3. Kan ik de EB niet zo instellen dat deze alleen voor itv werkt en verder louter als doorgeefluik van internet fungeert naar de router. Zo ja, hoe stel ik dat?
Je hoeft normaler wijs niks te veranderen je kan deze switch prima gebruiken voor alles behalve je tv ontvanger deze moet dan regelrecht naar de EB.
Optie 2 en 3 kan prima dan krijg je nat achter nat.
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/hoe-sluit-ik-een-5ghz-router-achter-de-experiabox-aan-67152
Hier ook nog eventuele nuttige info.
https://forum.telfort.nl/internet-267/port-forwarding-2e-router-asus-71902

Je hebt met de gs105 en de 105e samen 2×4 poorten zou genoeg kunnen zijn, anders de gs108e
Reputatie 8
Badge +11
Daarmee komt de verdeling er dan nog niet nee. De switch die je hebt zou vanuit de doos zo moeten werken, zoals Galdor het ook beschrijft.
Is het met zijn tips gelukt om het aan te sluiten?
Reputatie 1
Ik heb inmiddels met hulp van andere experts eenvoudigweg mijn ASUS router achter de EB gezet. De switch hoef ik nu niet te gebruiken. WiFi op de EB uitgezet. Heb nu 8 poorten, waarvan ik er 2op de EB gebruik voor de tv. Alles werkt weer naar behoren.
Ieder bedankt voor alle tips en adviezen.
Maar ik ben en blijf van mening dat met een normaal serviceniveau van Telfort een hoop gedoe was te voorkomen. De monteur die de EB aansloot adviseerde om de router niet terug te zetten. Toen begon de ellende pas goed. Daar bovenop kwam de weigerachtigheid van de Telfort ‘help’desk. Was allemaal niet nodig geweest. Geen aanbeveling dus.
Voor een deel heb je gelijk maar dat die service zich beperkt tot Telfort eigen apparatuur is eigenlijk normaal.
Het forum is precies daarvoor zodat klanten elkaar kunnen helpen waar Telfort medewerkers dat niet kunnen/mogen.

Het belangrijkste is dat het werkt.
Reputatie 8
Badge +11
Fijn om te lezen dat het nu allemaal werkt!
Met apparatuur van een derde partij is het voor de klantenservice wat lastiger omdat we daar niet alle documentatie over hebben, ik snap dat zij daarin voorzichtig zijn. Ze willen je graag helpen, maar als ze dat niet kunnen doen is het beter om daar eerlijk in te zijn. Gelukkig hebben we hier op het forum mensen zoals Galdor, Tuut-Tuut en jimny die graag meehelpen en meedenken 🙂

Reageer