beantwoord

Experia Box V10 DMZ werkt niet correct na een herstart

Reputatie 1
Ik had een DMZ host ingesteld met DHCP binding voor mijn Fritzbox.

De DMZ aangezet voor deze host

Echter na een herstart van de ExperiaBox krijgt de Fritzbox toch een ander ipaddress Zie:

Om deze toch in de DMZ te krijgen moet ik in het gedetailleerd scherm DMZ op aan zetten.

Volgens mij kan dit NIET de bedoeling zijn en snap ik niet waarom de Experiabox niet het IPAddress 192.168.2.230 uitgeeft.

Kan iemand mij hiervoor een oplossing geven, want ik moet dus elke keer bij een restart deze handeling uitvoeren.
icon

Beste antwoord door almulder 3 januari 2019, 13:01

Ik ben dat geklooi met die Experiabox nu helemaal zat. Intussen heb ik een Fritzbox 7590 direct op de glasvezel modem aangesloten en werkt het nu perfect. Ik kan weer mijn eigen netwerk net zo configureren als ik zelf wil.
Zie: https://forum.telfort.nl/tips-en-verbeterideeen-273/ervaring-telfort-oude-glasvezelnetwerk-naar-het-nieuwe-netwerk-instellen-fritzbox-voor-externe-voip-79856#post664128

Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8
"DHCP-binding" betekent feitelijk een vast IP-adres geven binnen de DHCP IP-range, dus er niet buiten. (Kijk simpel onder het regeltje "Selecteer uit beschikbare apparaten" en kies daar je Fritzbox router die "aanvankelijk" reeds actief een IP zou hebben vanuit DHCP binnen de range).

Verder stel je DMZ in binnen een ander menu van de V10 in. Dat gedetailleerde menu (je laatste plaatje) geldt meer als een status menu en "referentie" als de andere menu's correct zijn ingesteld.

Bij instellen van een ander IP-adres, herstart niet alleen de Experia Box, maar ook de Fritzbox.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi almulder, Ik lees dat het niet helemaal goed gaat met het instellen van de DMZ Host. Dit omdat na het herstarten een ander IP adres uitgegeven wordt. Ik zie dat Babylonia hier al op gereageerd heeft. Heb je hier al mee aan de slag kunnen gaan? Heeft het het probleem opgelost? We horen het graag.
Reputatie 1
Er is geen oplossing geboden. DHCP binding moet ook werken voor IPAddresses die NIET in de DHCP reeks passen. Zie ook: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983#M16227
Zoals je in het eerste plaatje ziet heb ik de reeks teruggebracht naar 192.168.2.200. De host heb ik 192.168.0.230 gegeven. Bij een DHCP server moet dit gewoon mogelijk zijn. Binnen mijn eigen interne netwerk maak ik gebruik van een DHCP server waarbij het normaal is om vaste IP adressen te kunnen assignen.

Dat het laatste plaatje alleen maar een overview is snap ik, maar dat het adres ahv het macaddress niet wordt uitgegeven snap ik niet.
Reputatie 8
Door de eigenzinnig uitgeklede en aangepaste firmware versies die KPN/Telfort in hun modem/routers pushed, is het maar de vraag of de door hen geleverde modem/routers zich netjes aan de gebruikelijke netwerkconventies houden. Het levert heel vaak problemen op.
Daar heeft menig gebruiker zich al op stuk gebeten.

Gewoon de meest voor de hand liggende instellingen gebruiken --na een fabrieksreset--, en daar niet te ver van afwijken, levert doorgaans de minste problemen op. Dan werkt het gewoon prima.

Gewoon het volledige IP-bereik vasthouden zoals het standaard in de V10 wordt ingezet.
(192.168.2.1 t/m 192.168.2.252 en de gateway op 192.168.2.254).
Hooguit een ander sub-net gebruiken. (Zelf gebruik ik 192.168.22.xx en elders 192.168.65.xx).
Vaste IP adressen binnen de pool van het DHCP-bereik in de Experia Box vastleggen.

De link die je zelf aanhaalt naar een uitleg bij KPN,
ook DIE geeft aan om dat binnen de DHCP-pool te doen:

"Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250."

Zelf gebruik ik geen DMZ, maar heb voor achterliggende services de poorten daarvoor apart doorgestuurd. Web-server, VPN-servers op verschillende niveaus, VPN Clients naar andere servers, bestands-servers op verschillende niveaus. NL-domein + SSL certificaat op de WAN internetaansluiting. Het werkt hier allemaal. Maar wel met inachtneming zoals eerder uitgelegd.
Reputatie 1
Ik ben dat geklooi met die Experiabox nu helemaal zat. Intussen heb ik een Fritzbox 7590 direct op de glasvezel modem aangesloten en werkt het nu perfect. Ik kan weer mijn eigen netwerk net zo configureren als ik zelf wil.
Zie: https://forum.telfort.nl/tips-en-verbeterideeen-273/ervaring-telfort-oude-glasvezelnetwerk-naar-het-nieuwe-netwerk-instellen-fritzbox-voor-externe-voip-79856#post664128
Reputatie 8
Opgelost dan. Succes.
Reputatie 7
Badge +9
Fijn dat het dat je nu voor jou de oplossing hebt gevonden. Daar ben ik blij om.

Mocht je zo nog andere vragen hebben, dan horen wij dat graag.

Reageer