beantwoord

Einde analoog signaal, hoe nu radio luisteren?

• 31 juli 2018
  • 45 reacties
  • 9987 keer bekeken

Toon het eerste bericht

45 reacties

Reputatie 3
Badge
Is dit geen AM antenne?
Nee, die zou vele tientallenmeters lang moeten zijn.
Maar ...............
AM is een afkorting van Amplitude Modulatie,
FM is een afkorting van Frequentie Modulatie.
Verder is er ook nog PM (Phase Modulatie), en zo kan ik nog wel aantal opnoemen.
De frequentie bepaalt de afmeting van de antenne, de modulatie soort heeft daar niets mee te maken.
Am antenne's waren toch vaak een ferriet kern met wikkelingen om aan de benodigde lengte te komen.
Of de hoepels zoals op het plaatje.

Reputatie 3
Badge
Wat ik probeerde te verduidelijken is, dat de kretologie AM en FM niets te maken hebben antennes.
Zo kan je b.v. op wat "wij" de FM band noemen ook met AM uitzenden (vliegtuigen doen/deden dat daar in de buurt).
Ook kan je op de middengolf met FM uitzenden (de middengolf wordt dan wel onbruikbaar in je omgeving).
Een modulatie methode en een zend-frequentie hoeven niets met elkaar te maken te hebben 😀
Is dit geen AM antenne?
Wanneer je vraag verwijst naar mijn foto: Nee, dit is een FM dipool antenne.
Reputatie 5
Badge +8
Erg uitgebreide en leerzame topic, fijn dat je dit ook met ons deelt. Is het nu allemaal gelukt? En werkt alles naar behoren?
De oude FM tuner werkt weer als 25 jaar geleden toen we hier kwamen wonen en het RTV signaal uit de ether werd geplukt met antennes die ik onder de nok had gemonteerd (aan de schoorsteen vonden we lelijk).
Ik ben nu helemaal voorbereid voor installatie di 7/8 van het nieuwe glasvezelkastje en de overgang naar de nieuwe propositie zónder analoog signaal.
Hopelijk wel beter ontvangst, hoewel dat zal niet veel beter of slechter zijn ten opzichte van 25 jaar terug. Je hebt me wel op het idee gebracht om onze tuner/cinemaset ook niet meteen met pensioen te sturen.
Reputatie 8
Badge +11
Goed om te lezen dat de tuner weer werkt als vanouds. 🙂 Heel veel luisterplezier. Vandaag komt ook nog de monteur voor de aansluiting, dat moet goed komen. Mocht er zo nog iets zijn, dan hoor ik dat graag.
Vanmorgen werkt oog de vaste telefoon weer waarmee de overstap nu succesvol is verlopen.
De nieuwe propositie levert m.i. een iets minder scherp beeld, maar dat valt na een dag al niet meer op.
Ik verwacht dat er een zwaardere compressie wordt toegepast.
Het menu van de ontvanger werkt snel en de structuur is na even wennen, gebruiksvriendelijker.
Speedtest levert bijna 50/50 op via bekabelde Pc op een poort van de Experia box.
De speedtest op mijn labtop via Wifi komt ook dicht tegen 50/50.
Ik gebruik mijn eigen TP-Link router, aangesloten op een poort van de Experiabox, voor het WiFi signaal.
Deze heeft een beter bereik. WiFi van Experiabox is uitgeschakeld.
Al met al zeer tevreden.
Reputatie 8
Badge +11
Mooi dat alles (weer) prima werkt.
@janoniem Wij zijn de zogeheten glasHD zenders gewend vanaf 1 te zien geen 'gewoon HD' glas hd is te vinden vanaf 661. Het is dus een kleine terug gang dat voor glasvezelklanten deze niet standaard vanaf 1 zitten, KPN zou daar naar verluidt wel mee bezig zijn. Maar dat zal nog wel even duren.
Ah, dat maakt het duidelijk. Ga morgen eens controleren wat het verschil is.
Maar hoe moet ik dat nu weer aan mijn vrouw uitleggen, om NPO1 te kijken 661 intoetsen!
Niet of een lijst instellen.
Reputatie 8
De nieuwe propositie levert m.i. een iets minder scherp beeld, maar dat valt na een dag al niet meer op.
Naast het verschil voor "glas HD" zenders vanaf kanaal 661 (=resolutie 1080i), staat de TV-ontvanger mogelijk ook niet optimaal ingesteld. Onder beeldinstellingen staat die standaard namelijk op 720p
Zet die in ieder geval hoger of op "automatisch".
Reputatie 8
Badge +11
Fijn om te lezen dat je zo tevreden bent. Dat is heel fijn om te lezen. Mocht er nog iets zijn, dan hoor ik dat graag.
@Babylonia,
Beeldinstelling staat op 1080i en dat wordt ook ingevuld nadat ik kies voor automatisch.
Maar wat nu wel vreemd is, de HD kanalen staan niet meer vanaf positie 1.
Ik heb daarvoor een nieuw topic geopend.
Ik kreeg vandaag de brief dat Telfort mij “zorgeloos naar een nieuwe verbinding” gaat ombouwen.

Toen mijn vooroorlogse woonwijk destijds mocht kiezen voor glasvezel was ik diegene in mijn buurt die mensen enthousiast maakte om voldoende animo te creeren om de aanleg door te laten gaan. Daarbij heb ik menigeen geadviseerd om een glasvezel abonnement te nemen bij Telfort omdat Telfort een van de weinigen was die analoge radio aanbood, hetgeen voor velen onduidelijk was.

Persoonlijk vind ik het waanzinnig slecht dat een basale dienst als analoge radio zomaar door de providers kan worden verwijderd, alle zogenaamde alternatieven waarbij men de tv nodig heeft of een app om de settopbox te bedienen zodat deze een signaal naar een hifi versterker kan sturen zijn in alle eerlijkheid voor veel mensen in mijn omgeving te complex. Geen echte alternatieven, dus, voor een decennia oud rotsvast werkend informatie systeem.

Ik zou dreigen met “nou, dan stap ik wel over naar een ander” maar zoals we weten heeft de hele provider-markt de mogelijkheid gezien om een door ons gekochte dienst in te trekken zonder compensatie, tot op heden.

Mijn hoop is dat er een voor mij passende aanbieding komt waardoor het leed wordt verminderd, daarbij zou een kosteloze overgang van 50/50 mbps internet naar bijvoorbeeld 200/200 mbps een aardige geste zou zijn (haha, is wat veel gevraagd maar je weet tenslotte maar nooit).

Mocht een moderator hier op in willen gaan sta ik daar voor open, ondertussen moet ik mijn a-technisch gezin duidelijk maken dat “gewoon” radio luisteren er voor hen waarschijnlijk niet meer in zit.

groeten,
Paul.
Reputatie 8
Badge +17
Mijn hoop is dat er een voor mij passende aanbieding komt waardoor het leed wordt verminderd, daarbij zou een kosteloze overgang van 50/50 mbps internet naar bijvoorbeeld 200/200 mbps een aardige geste zou zijn (haha, is wat veel gevraagd maar je weet tenslotte maar nooit).
Waarom wordt het leed van analoge radio moeten missen verminderd door een hogere snelheid?

Ik snap 'm niet?!
Hallo Kees-Jan,

ik had er wel “haha etc.” achter getikt om aan te geven dat hier een korrel zout bij mag worden gebruikt 😉. Hoe kan Telfort mij uberhaupt compenseren voor het verwijderen van een produkt dat ik gewoon in een contract gekocht heb omdat ik het heel graag wilde hebben?

Het verlies van analoge radio via de coax/kabel/glasvezel/whatever is niet een-op-een uitwisselbaar tegen verbetering van het totale produkt op een ander punt, waarbij het maar zeeeeer de vraag is of er hier sprake is van een verbetering voor wie-dan-ook.

Telfort heeft een mooi produkt aan mij geleverd en ik heb er geen enkele klacht over, alleen nu wordt er wel “zomaar” iets afgenomen, en dat ene is EXACT de reden dat ik (en vele anderen die ik ken) destijds koos voor het Telfort glasvezel pakket.

groeten,
Paul.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi Piwikiwi, ik lees dat je de aankondigingsbrief hebt gekregen dat je omgezet gaat worden. Nu begrijp ik dat je erg baalt. Dit omdat de analoge radio gaat verdwijnen in het nieuwe pakket. Dit is overigens de eerste brief ter kennisgeving. Er volgt nog een volgende brief met een heel informatiepakket over hoe verder. Hier in staat duidelijk uitgelegd wat er gaat gebeuren en wat je kan verwachten. Alvast wat inlezen? Dan kan dat in de volgende topics: overstappen en vraag en antwoord Hier lees je onder andere ook dat je een extraatje kan toevoegen aan het nieuwe pakket.

Reageer