beantwoord

Einde analoog signaal, hoe nu radio luisteren?

• 31 juli 2018
  • 45 reacties
  • 12819 keer bekeken

Ik ga over enige tijd over op de nieuwe propositie (van zwarte naar witte afstandbediening).
Een stevige HiFi set met zware B&W speakers en o.a. een FM tuner zorgde voor aangenaam radio luisteren.
Maar het analoge signaal verdwijnt en dan is de tuner werkeloos.

Wat zijn de alternatieven om via deze installatie radio te luisteren?
We willen geen kabels zichtbaar van tv ontvanger naar HiFi set.
En mijn vrouw wil zelfs de tv niet inschakelen om radio te luisteren.
icon

Beste antwoord door janoniem 5 augustus 2018, 21:46

De oude FM tuner werkt weer als 25 jaar geleden toen we hier kwamen wonen en het RTV signaal uit de ether werd geplukt met antennes die ik onder de nok had gemonteerd (aan de schoorsteen vonden we lelijk).
Ik ben nu helemaal voorbereid voor installatie di 7/8 van het nieuwe glasvezelkastje en de overgang naar de nieuwe propositie zónder analoog signaal.
Bekijk reactie

45 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Bij mij hangt als 'antenne' een simpel stuk installatiedraad achter de kast. Aangesloten op antenne-ingang van de tuner.
Niet te kort houden en er wat bochten in maken en hoppa, klaar is Kees. Oh nee, GJ 😉
In het begin even zoek naar 'de juiste houding' van de draad, maar altijd storingsvrije ontvangst.
Zo zijn wij ooit ook met TV én radio ontvangst begonnen. Aan het eind van de kabel zat wel een dipool voor de radio ontvangst. De coax naar de zolder is nog aanwezig en die bracht mij op het idee het eens met zo'n kale coax te proberen. Heel verrassend, de publieke radiozenders ontvang ik al ruisvrij.
Sky Radio heeft mogelijk hier een te zwak signaal, dat gaat in ieder geval zónder antenne nog niet lukken.
Wanneer er geen betere opties zijn is terug naar het "via de ether" tijdperk inderdaad de beste oplossing.
Reputatie 8
Badge +11
De coax is afgeschermd (ik ga er van uit de je de kern gebruikt en niet de mantel). Klein stukje strippen op zolder en daar je 'kleerhanger' op zetten kan wonderen doen.

Op onderstaande pagina staan de frequenties voor Sky. Misschien kun je eens een andere proberen.
https://www.skyradio.nl/muziek/frequenties
Heeft je HiFi set een optical ingang(spdif)? Dan kan je via de optical out van de tv ontvanger het geluid daarheen sturen, via de ontvanger kan je dan radio luisteren en meteen handig om ook zo naar het tv geluid te luisteren, zo gaan wij het oplossen.
Reputatie 1
Badge
is easy 🙂 2 opties heb je daarvoor........ anders net als ik al jaren doet een hardware internet radio Freecom radio kopen.....keuze uit 1000 zenders.....have fun :)

Afgaande op het plaatje zelfs 3, HDMI tel ik niet mee tenzij het video(beeldsignaal) door gelust kan worden. De kunst is radio luisteren zonder extra uitgaven voor hardware.
Reputatie 8
Badge +11
Ik begrijp uit de vraag dat zowel een extra apparaat aanzetten als het trekken van een kabel geen optie is.
Reputatie 8
Badge +9

We willen geen kabels zichtbaar van tv ontvanger naar HiFi set.

Ik neem aan dat daar nu ook een kabel tussen zit (coax)..?
Vervang die gewoon door een optische of een analoge kabel, op de TV-ontvanger die je krijgt zitten beide uitgangen.
De TV hoeft dan ook niet aan te staan voor radio-ontvangst.
TV en ontvanger staan in andere hoek dan HiFi set met FM tuner. Er ligt géén buis van de één naar de ander. Er ligt wel een kabel van FM tuner door muur naar zolder (waar vroeger de antenne hing).

Bedankt voor frequenties Sky Radio, verklaart moeilijke ontvangst.
We zitten in Achterhoek en cirkels komen niet zo ver.

Moet die "kleerhanger" nog bepaalde afmetingen hebben voor optimaal signaal?

"TV hoeft niet aan te staan" ? ?
Hoe stem ik dan af op bepaald station?
En een goede fm antenne op zolder aan de bestaande coax kabel?
Reputatie 8
Badge +9
"TV hoeft niet aan te staan" ? ?
Hoe stem ik dan af op bepaald station?

Het geluid van zowel de TV als de radio komt binnen op de TV-ontvanger, niet op de TV.
Als je dus vanuit de TV-ontvanger een audiokabel op een geluidsset aansluit dan wordt het geluid daarheen gestuurd en kies je op de TV-ontvanger de radiozenders vanaf kanaal 801.
Reputatie 8
Badge +11
Voor de afmetingen zullen best voorkeuren (ik zeg bewust niet voorschriften) zijn. Ik kan me zo niets voor de geest halen in dat verband. Proefondervindelijk vaststellen lijkt me met dit soort low-tech prima.
Ik zou zeggen neem eens een meter of anderhalve meter die je lekker op z'n Jan-boeren-fluitjes in wat bochten buigt. Moet je natuurlijk wel ergens kwijt kunnen, maar de meeste zolders vallen niet onder de pronkkamers.
Zoals Nelly Jacoba aangeeft is een knappe FM-antenne ook een mooie optie (mocht een beetje knutselen niet werken).
Weer bedankt voor meedenken en delen.
Ik heb inmiddels een pagina gevonden voor antenne zelfbouw
Daar ga ik maar eens mee aan de slag zodra de tropische temperaturen wat afnemen.
Reputatie 8
Badge +11
Dank voor het delen!
Nog een aanvulling vwb het maken van een FM antenne.
Ik loop wat kennis betreft flink achter want in mijn beleving was vroeger een dipool horizontaal geplaatst.
Ik lees nu dat alle zenders in ons land vanaf 1980 al verticaal gepolariseerd zijn, wel even rekening mee houden bij de opstelling.
Reputatie 8
Badge +11
Bij mij achter de kast loopt hij in de vreemdste bochten. Er zal best een stukje verticaal bij zitten 😎
En het is geen dipool. Ik heb alleen de kern aangesloten zitten.
Wel leuk dat je ons op de hoogte houdt.
Antenne's van auto radio's hebben dit zover ik weet ook niet of goed weggewerkt.
Maar ik ben geen antenne bouwer, ik heb ooit als kind tv gekeken met stukje electra draad als antenne werkte nog redelijk ook.
Doe ik het zolderluik open, wat zie ik........

Nog uit het horizontale tijdperk, dus even kantelen volgens de nieuwste inzichten.
Als ik me niet vergis moest je zo'n dipool met lintkabel aansluiten, die was 300 ohm.
Dat wijkt af van de coax impedantie maar dat zal niet zo'n probleem zijn.
Ik ga het proberen en sluit dan af met het resultaat.
Reputatie 8
Badge +11
We zijn heel benieuwd janomiem of het lukt? We horen het graag. Is anders een van de alternatieven een oplossing? Zoals bijvoorbeeld die van Enterprise?
Reputatie 3
Badge
Als laatste redmiddel, wil je ook verderweg gelegen zenders kunnen ontvangen, is er ook een mogelijkheid, om (net als vroeger) weer een antenne op je dak te zetten.
Zolang deze niet meer dan 5m uit de woning steekt, is het niet te verbieden........
Reputatie 8
Badge +11
Met daarop als aanvulling dat dat waarschijnlijk nauwelijks een beter radiosignaal zal opleveren. Gezien de houten nokbalk en de beschot denk ik dat het gaat om een houten dak met pannen.
Klopt, het is een houten dak met zogenaamde "sneldekkers" (wel goed geïsoleerd).
De dipool hangt inmiddels verticaal in de nok en de hoeveelheid zenders die nu stereo ruisvrij binnenkomen is méér dan 10 (het maximum aantal voorkeuze toetsen).
Sky Radio is zelfs mono met beperkte ruis te ontvangen. En dat is verklaarbaar want op het dekkingsoverzicht vallen we behoorlijk buiten de cirkel.
Zo kunnen wij weer jaren vooruit tot ook radio via FM uit de ether verdwijnt.
Afhankelijk van de bron voorlopig nog niet, in tegenstelling tot Noorwegen. En dan hangt het nog van de ontwikkeling van de DAB markt af.
https://www.radiofreak.nl/fm-blijft-primaire-luisterbron-afschakeling-pas-rond-2027-2032/
Is dit geen AM antenne?
Reputatie 8
Badge +11
Mooi dat het in elk geval werkt. Nu kun je rustig kijken voor verbeteringen.

Reageer