beantwoord

Eigen router achter experiabox v10

• 8 september 2017
  • 9 reacties
  • 6621 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Hoe kan ik het beste de router (s) configureren?
Experiabox v10 staat in de meterkast en de Unifi Amplifi hd staat in de huiskamer.
Deze is met een utp kabel (cat 6) verbonden van LAN experiabox naar WLAN van de Amplifi.

De experiabox is niet in bridge mode te zetten, de Amplifi wel, echter dan ervaar ik problemen met mijn sonos systeem.

Zowel de experiabox als de Amplifi staat dhcp aan, wifi is uitgeschakeld op de experiabox.

Iemand tips?
icon

Beste antwoord door boogie 10 september 2017, 21:18

Goedenavond Babylonia, heb de nas op dhcp gezet en in de AmpliFi een vast ip adres ingesteld voor de nas.
Werkt nu goed, bedankt voor je hulp.
Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 8
Badge +16
@Babylonia zou je boogie van advies kunnen voorzien?
Reputatie 8
De experiabox is niet in bridge mode te zetten, de Amplifi wel, echter dan ervaar ik problemen met mijn sonos systeem.

Zowel de experiabox als de Amplifi staat dhcp aan, wifi is uitgeschakeld op de experiabox.

Het komt mij vreemd over als je de Amplifi in bridge-mode hebt gezet dat beide apparaten IP-adressen zouden kunnen uitgeven op basis van DHCP. (Of zouden kunnen ontvangen vanuit een toegewezen IP).
"Bridge-mode" van de Amplifi zou feitelijk inhouden dat dit apparaat als "switch" werkzaam is, en uitgegeven IP-adressen vanuit de Experia Box V10 worden uitgegeven. De Amplifi is dan slechts verlengstuk van de V10.

Voor de beeldvorming heb ik de V10 zelf nu even aangesloten en in de menu's gekeken, maar zou er nu niet direct de vinger op kunnen leggen waar het probleem zou kunnen zitten.

Mogelijk heb je enig houvast aan de volgende draad m.b.t. "Chromecast".
Zou mogelijk een vergelijkbare problematiek kunnen zijn met je Sonos draadloze boxen.
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/problemen-met-verbinding-en-chromecast-na-wissel-oude-modem-naar-v10-66817
Reputatie 1
Badge
Babylonia, bedankt voor je snelle reactie.
Ik ga van het weekend even verder kijken.

Nu heb ik beide routers in dhcp staan, maar twee kapiteins op een schip kan problemen geven.
Sonos set zit op de AmpliFi en alles werkt.
Reputatie 8
Je hebt nu in jou situatie twee routers "NAT achter NAT" staan.
Gezien de functionaliteit van de Ubiquiti AmpliFi HD en de uitbreidingen ermee met WiFi Mesh Points zou je die het beste als basis en "hoofdrouter" voor je LAN-netwerk beschouwen.
https://www.amplifi.com

De Experia Box V10 gebruik je dan enkel voor TV en telefoon.
De Ubiquiti AmpliFi HD erachter voor de rest.
Dat is prima te doen. Zo heb ik mijn set-up thuis ook ingeregeld met 2 routers. Dus met twee sub-nets. In dat geval heb ik de WiFi van de Experia Box uitgezet en maak (in mijn geval) enkel gebruik van de WiFi van de 2e router.

Mocht je thuis nog een NAS of iets dergelijks gebruiken waarbij je extern van buiten een connectie wilt leggen met de services die je thuis hebt draaien. Zou je met 2 routers wel 2x poorten moeten doorsturen naar de apparaten waar die services op draaien.

- Éénmaal van Experia Box naar Ubiquiti AmpliFi HD
- Nog een keer van Ubiquiti AmpliFi HD naar achterliggende apparaten.

Meer informatie te vinden in eerdere draad:
https://forum.telfort.nl/internet-267/een-router-achter-de-modem-aansluiten-55100

Overigens DMZ zou ik niet instellen (in de 1e router).
Door de eigen firmware van Telfort blijkt dat niet goed te werken (is de ervaring met V8).
Reputatie 1
Badge
Babylonia bedankt weer voor je reactie.
Heb alleen een synology nas aan de experiabox en een pc van mijn zoon hangen.
De nas heeft een vast ip adres (192.168.2.100)

Heb de experiabox en nas in de meterkast staan en de AmpliFi in de woonkamer.

Zou jij dit anders doen?
Reputatie 8
Omdat de AmpliFi zodanig afwijkend is van een "gewone" router, met WiFi Mesh Points, verwacht ik niet dat dit zich laat combineren als "Access Point" in hetzelfde sub-net van de Experia Box.
De informatie bij "WiFishop" geeft zelfs aan dat twee Ubiquiti AmpliFi HD sets al niet te combineren zijn. Laat staan met een "verouderde" V10.

Dus in jou situatie zou ik voorstellen een "NAT achter NAT" set-up, zoals eerder aangehaald, en dan de NAS (en PC) te laten verhuizen achter de AmpliFi HD router.

Weet niet of je het vaste IP voor de Synology NAS hebt ingesteld, in de NAS zelf, of in de router, maar indien in de NAS, moet je die instelling eerst veranderen in "automatisch IP verkrijgen vanuit DHCP".
Anders kom je erna met aansluiting in een ander sub-net (neem aan dat je een ander sub-net gebruikt voor de AmpliFi HD), en kun je erna NIET meer in de NAS.
Stel erna vaste IP-adressen dan in, in de AmpliFi HD (en niet in de NAS).

Voor port forwarding in de V10 (naar de AmpliFi HD),
zie aanwijzingen op het Synology forum < HIER > (Zelf maak ik ook gebruik van een Synology NAS).
Reputatie 1
Badge
bedankt voor je uitleg, ga er mee aan de slag.
Reputatie 1
Badge
Goedenavond Babylonia, heb de nas op dhcp gezet en in de AmpliFi een vast ip adres ingesteld voor de nas.
Werkt nu goed, bedankt voor je hulp.
Reputatie 8
Mooi.

En werkt eventuele connectie van buitenaf ook naar je NAS?
Daarvoor zou je dan wel port forwarders moeten instellen.
(Anders komt dat wel tegen de tijd dat je van die functies gebruik van wilt maken).

Reageer