beantwoord

Eigen modem/router voor vervanging Experia V8

• 18 januari 2017
  • 8 reacties
  • 2049 keer bekeken

Reputatie 2
  • Gangmaker
  • 113 reacties
Wie kan mij tips geven voor het aanschaffen van een modem/router die ik als vervanger van de Experiabox V8 zou kunnen plaatsen voor het geval dat de Experiabox het laat afweten, en ik niet wil wachten totdat er een vervangend exemplaar wordt toegezonden.
Het hoeft geen technisch hoogstandje te zijn, liefst zo goedkoop mogelijk.
Gastkanaal is leuk, maar hoeft niet per sé; zo ook 5GHz-kanalen.
De Experia is aangesloten op glasvezel 50/50 en staat in de meterkast buiten het appartement, daarom is de Wifi uitgeschakeld.
Afgaand:
bekabeld (ca. 20 m kabellengte) TV-ontvanger 1 met SmartTV Philips met gebruikmaking van de glasvezelkanalen
bekabeld (ca. 20 m kabellengte) TV-ontvanger 2 met gewone HD recorder
bekabelde aansluiting met daarop een Wifi-router voor wifi naar laptop, smartphone, tablet
één telefoonlijn.
icon

Beste antwoord door JRe 19 januari 2017, 09:30

@Babylonia
De Synology ziet er inderdaad indrukwekkend uit, maar is voor mij te duur om achter de hand te hebben voor als de Experia van Telfort uitvalt.
Bedankt voor je reactie.
@nelly jacoba
Nuttige tip, die niet te duur is.
Ook jij bedankt voor je reactie.
Bekijk reactie

8 reacties

Reputatie 8
Niet elke router biedt opties om de juiste instellingen daarvoor in te stellen.
(VLAN ID's inclusief "tagged" en "untagged" opties om in te stellen).

Verder mis je in reguliere routers vaak de opties om telefoon aan te sluiten (RJ11 poortjes) en/of om VOIP in te stellen. Dan heb je weer extra VOIP-adapters of bijv. een VOIP DECT basis station. Modem/routers die het allemaal wel herbergen zijn zeker niet "goedkoop" in aanschaf.
Denk aan modem/routers van bijv. Fritz!Box en Draytek die al die functionaliteiten herbergen.

Verder mis je mogelijk wat opties om in te zetten. Bijv. "Meer TV" is niet meer beschikbaar met je TV-ontvanger.
Persoonlijk vind ik dat geen gemis, want de apps binnen dat "Meer TV" zijn doorgaans ook wel op andere manieren via internet aan te roepen, en werken binnen de TV-ontvanger toch al niet zo geweldig of met beperkte mogelijkheden. Het is maar dat je het weet.

Zelf heb ik een "Synology router" die via glasvezel direct achter het NT-glasvezelkastje is in te zetten als vervanging met de V8. Wel met de beperkingen van "geen VOIP" in de router zelf en "Geen Meer TV".
Je kan ook op Marktplaats naar een Experiabox of Zyxel 2812 met Telfort software kijken.
Heb je voor een paar tientjes een plug--and-play alternatief.
Reputatie 2
@Babylonia
De Synology ziet er inderdaad indrukwekkend uit, maar is voor mij te duur om achter de hand te hebben voor als de Experia van Telfort uitvalt.
Bedankt voor je reactie.
@nelly jacoba
Nuttige tip, die niet te duur is.
Ook jij bedankt voor je reactie.
Graag gedaan. Succes!
Reputatie 8
Als het echt alleen maar als alternatief is "om achter de hand te hebben" zijn nieuwe routers al snel te duur.
Heb eerder ook eens via marktplaats een "Telfort" ZyXEL 2812 modem/router weten te scoren, ik dacht voor € 15,-
Wordt zelfs ook nog van de laatste Telfort firmware voorzien als dat nodig is. 😉
Reputatie 2
Als het echt alleen maar als alternatief is "om achter de hand te hebben" zijn nieuwe routers al snel te duur.
Heb eerder ook eens via marktplaats een "Telfort" ZyXEL 2812 modem/router weten te scoren, ik dacht voor € 15,-
Wordt zelfs ook nog van de laatste Telfort firmware voorzien als dat nodig is. ;)

Dat klinkt heel aantrekkelijk.
Wie heeft toen de firmware erop gezet, de leverancier of deed je dat zelf.
Als je het zelf deed, hoe dan?
Reputatie 8
Het was een "Telfort" ZyXEL 2812 modem/router. Aangesloten en een reset (met omgevouwen paperclip), werd die door het achterliggende systeem van Telfort herkend, en automatisch van nieuwe firmware voorzien.

Maar ja, je moet er maar net toevallig tegenaan lopen.
Modem/routers zijn in principe in bruikleen, en moeten terug naar Telfort. Maar het komt voor dat mensen gaan samenwonen, wel het account opzeggen, maar het terugsturen op dat moment dan niet regelen (omdat ze op een ander adres zitten). Blijven ze met zo'n ding zitten, en misschien na maanden uiteindelijk dan toch maar gaan verkopen via marktplaats?
Reputatie 2
Bedankt.

Reageer