beantwoord

Eigen gastnetwerk naast de V10

• 21 januari 2019
  • 27 reacties
  • 1174 keer bekeken

Reputatie 1
  • Starter
  • 11 reacties
Wens: Gastnetwerk met eigen router (achter Experia Box v10) op 2e verdieping.

Gegevens:
• Glasvezel-internet
• Experia Box v10 op begane grond. Met wifi aan, voor devices op begane grond. Meestal twee Macs en twee telefoons.
• Vanaf de Experia Box v10 zijn twee netwerkkabels doorgetrokken naar de 2e verdieping.
• Vanaf de Experia Box v10 is een netwerkkabel doorgetrokken naar de 1e verdieping.

Toelichting
• Op de 2e verdieping wil ik graag een (eigen) router aansluiten en daarop het gastnetwerk laten draaien.
• Op de begane grond wil ik graag de bestaande wifi in stand houden (privé-netwerk).
• Eventuele extra, indien mogelijk: op de 1e etage een apparaat om het privénetwerk te versterken.

Vragen
1. Als dit kan, hoe moet ik dan de Experia Box v10 instellen?
2. Hoe moet ik de nieuwe router instellen?
3. Zijn er speciale vereisten aan de nieuwe router qua specificaties?
4. Kan ik op de 1e verdieping volstaan met een access-point, of verlies ik dan de wifi beneden? Is nog een nieuwe router dan wel de oplossing daarvoor?
5. Tips voor een simpele, goede router die dit aankan?

NB. Ik heb zeer uitgebreid gezocht op het KPN- en Telfort-forum, geGoogled en op Tweakers gekeken, maar ik heb geen sluitende antwoorden gevonden.

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid en topic verplaatst naar juiste categorie
icon

Beste antwoord door GiC 24 januari 2019, 20:24

@ Babylonia ; dank voor je advies. Voor nu is dat teveel van het goede. Ik wil het heel simpel houden :)

Ik heb dezelfde vraag op het KPN-forum losgelaten en daar heb ik denk ik mijn oplossing wel gevonden. Als ik het proces achter de rug heb, post ik daar ook mijn bevindingen etc.

In elk geval dank aan iedereen hier!
Bekijk reactie

27 reacties

Reputatie 8
Badge +7
Hallo @GiC ,
Ik zou een router of accesspoint kopen die een ingebouwde gasttoegang heeft en die dan toegankelijk maken voor gasten.
Een echt accesspoint sluit je zo aan op je modem en een router dien je in te richten als accesspoint.
Bij sommige routers kun je eenvoudig in het menu een vinkje plaatsen voor gebruik als accesspoint en bij andere routers maak je er een accesspoint van door de DHCP-server uit te schakelen.
Reputatie 1
Ik zou een router of accesspoint kopen die een ingebouwde gasttoegang heeft en die dan toegankelijk maken voor gasten.
Dank voor je antwoord JanD. Is het zo simpel? Wat voor accesspoint zou hiervoor geschikt zijn? Op Tweakers en Amazon.de lijk ik 'guest' niet als feature te kunnen toevoegen aan het zoeken naar een access-point.
Reputatie 1
Bevat dit verhaal een goede oplossing?
Reputatie 6
Badge +12
Ha GiC, leuk dat je je vraag op het Forum stelt 🙂. Nu moet ik zeggen dat ik hier geen ervaringsdeskundige in ben met een eigen router achter het modem, maar gelukkig zijn er hier op het Forum genoeg gebruikers die hier meer vanaf weten, of het zelf gebruiken. @JanD schiet al te hulp en ik hoop dat hij op je laatste vraag ook antwoord heeft.
Heb je dit topic gevonden? Dat is de meest uitgebreide uitleg die ik erover kan vinden en ik hoop dat je daar de antwoorden vindt die je zoekt en anders kan Jan je misschien nog verder op weg helpen 🙂.
Reputatie 1
Heb je dit topic gevonden?

Dank je Cindy. Ja, ik ben ook op dat forum al wat verder gekomen door die auteur (wjb). Er valt behoorlijk veel te weten over instellingen, apparatuur en de consequenties van een keuze voor een bepaalde oplossing. Ben nog wel even bezig met lezen... 🙂
Reputatie 6
Badge +12
Stof tot nadenken hoor ik 😉. Fijn dat je op weg bent!
Reputatie 8
Badge +7
Bevat dit verhaal een goede oplossing?
Hallo @GiC ,
Is een goed verhaal als je met de technische termen overweg kunt.
Alleen bridgemodus is niet mogelijk bij een Telfort modem.
Reputatie 8
Als Access Point of router alleen voor een 1e of 2e verdieping, denk eens aan de mogelijkheden van een Synology MR2200ac. Kun je eventueel uitbreiden met meerdere MR2200ac apparaten in een WiFi mesh opstelling.

https://www.synology.com/nl-nl/products/MR2200ac

Enkele schermafdrukken nu net m.b.t. WiFi en een gast netwerk:
https://forum.telfort.nl/wifi-269/experia-box-v10a-maakt-verborgen-wifi-netwerken-aan-80421/index2.html#post667853

Andere bijdragen:
https://forum.telfort.nl/wifi-269/internet-aan-en-uit-op-tijd-via-experiabox-78324#post650720
https://community.synology.com/forum/2/post/120141?reply=390330
Reputatie 1
@ Babylonia ; dank voor je advies. Voor nu is dat teveel van het goede. Ik wil het heel simpel houden :)

Ik heb dezelfde vraag op het KPN-forum losgelaten en daar heb ik denk ik mijn oplossing wel gevonden. Als ik het proces achter de rug heb, post ik daar ook mijn bevindingen etc.

In elk geval dank aan iedereen hier!
Reputatie 8
De oplossing waar jezelf naar verwijst als antwoord, lijkt me helemaal niet eenvoudiger, met nog een extra switch erbij. Een extra 2e bekabeling vanuit de 2e verdieping weer terug naar de begane grond, daarop dan die switch en daar dan nog eens een Access Point. Van daaruit weer verbinding naar de eerste verdieping?

Waarom allemaal die op en neer bekabeling, en een extra switch?

Het komt ook niet overeen met je eigen doelstellingen.

Wens: Gastnetwerk met eigen router (achter Experia Box v10) op 2e verdieping.

Toelichting• Op de 2e verdieping wil ik graag een (eigen) router aansluiten en daarop het gastnetwerk laten draaien.

Een eigen router impliceert al een ander LAN sub-net dan van de Experia Box.
Met wat ik begrijp uit de reactie bij KPN om privé en zakelijk te scheiden.
Dat lijkt me op zichzelf een prima streven om privé en zakelijk te scheiden.
Daarbij dan nog een gast netwerk voor bezoekers die zowel niets met je privé te maken hebben,
en niets met je zakelijk netwerk, maar je als gast wel internet connectie wilt bieden.
Ofwel feitelijk drie netwerken.

Er zijn natuurlijk 101 mogelijkheden.
Mocht je het toch simpeler willen houden met slechts één hoofd netwerk, en een gast netwerk, en daarbij meerdere LAN-poorten op een apparaat nodig hebben om meerdere randapparaten aan te sluiten, zou je ook een ander model router als Access Point kunnen instellen die al extra LAN-poortjes heeft. Dan heb je die switch al ingebouwd. (Voor ongeveer hetzelfde bedrag als die MR2200ac bijv. een Synology RT1900ac).

Overigens de routers van Synology hebben zowel gebruikt als router, maar ook in Access Point mode, nog steeds een extra WiFi gast netwerk ter beschikking. Verder vanuit zakelijk oogpunt, de mogelijkheid van een zeer uitgebreide VPN-server. Ook binnen de functie als Access Point kun je dat inzetten.

Je hoeft het allemaal nu niet te gebruiken, omdat je het eenvoudig wilt houden. Maar als je over enkele maanden misschien wel die mogelijkheden zoekt, heb je de functies ervoor direct binnen handbereik.
Reputatie 1
Waarom allemaal die op en neer bekabeling, en een extra switch?
Het advies van wjb komt overeen met wat ik las op computertotaal.nl. Daarbij ligt de bekabeling er al (met verbouwing aangelegd). Als access-point heb ik een TP-Link Archer C6 router besteld. Als switch de Netgear GS105E.

Als prutsende leek ben ik al blij met een goede oplossing. En voldoet het waarschijnlijk aan wat we hier nodig hebben. Overigens gaat het niet om een privé + zakelijk + gastnetwerk, maar alleen privé + zakelijk (= gastnetwerk).

Waar ik door jouw post nu over twijfel, is of ik wel een switch nodig heb met deze router die ik als access-point ga gebruiken.
Reputatie 8
Die TP-Link heeft al 4 LAN poortjes, dus die switch zou je niet nodig hoeven te hebben.
Maar het is de vraag of die TP-Link als Access Point ingesteld, of die nog wel "IGMP Snooping" ondersteunt? Dat heb je nodig als je daarop een TV-ontvanger aansluit plus nog wat andere apparatuur.

Maar daar kom je dan wel achter als het in huis komt. Werkt het allemaal onbezorgd zonder haperen van TV-beeld, kun je de Netgear switch alsnog retour sturen. (Of houden, is altijd handig).
Reputatie 1
Volgens mij ondersteunt de TP-Link geen IGMP-snooping. Switch is dus waarschijnlijk nodig.
Dank Babylonia!
Reputatie 8
Als ik het nalees in de gebruiksaanwijzing (PDF), zou de router wel degelijk IGMP ondersteunen.
Blz. 51 / 52

Om de router in Access Point mode te zetten, is via een simpele instelling in de router, blz. 20
Reputatie 1
Heel fijn om te weten Babylonia. You're the best!
Edit: dit ook even ter info op het KPN-forum gezet.
Reputatie 1
Bij de buren wordt nu weer gezegd dat waar het gaat over IGMP in de manual, het gaat over een IGMP proxy server en niet over IGMP snooping. Ik laat het voor nu even los 🙂
Reputatie 8
Meestal als je instellingen kunt doen voor IGMP Proxy, voldoet het achterliggend ook aan IGMP Snooping. Dat is mogelijk wellicht al standaard aanwezig, omdat tegenwoordig erg veel netwerk gerelateerde services van multicast gebruik maken. Niet alleen een TV-ontvanger, maar ook zaken om een netwerkprinter aan te roepen, Chromecast en aan DLNA gerelateerde multicast streams.
Reputatie 1
Misschien moesten jullie ook samen maar even in gesprek? 😎

(Zou trouwens een goed idee zijn de fora van Telfort en KPN samen te voegen. Zelfde club nietwaar?)
Reputatie 8
Badge +11
Ik zie ook dat het op het KPN forum gelukt is met de hulp van wjb. Fijn om te lezen dat het daarmee gelukt is! :)

(Zou trouwens een goed idee zijn de fora van Telfort en KPN samen te voegen. Zelfde club nietwaar?)
Het merk Telfort gaat op in KPN, daarna zal er inderdaad nog 1 forum overblijven 😉
Reputatie 8
En....?
Gebruik je die TP-Link Archer C6 router inmiddels? En heb je daar perse nog die Netgear Switch bij nodig, of werkt het ook allemaal nog zonder die switch?

Off topic letterlijk samenvoegen zal een flinke uitdagingen worden verwacht ik.
Twee flinke data bases mergen met wellicht dubbele gebruikersnamen, succes Insided aplaus als dat lukt.
achterliggend zijn er genoeg verschillen om niet echt van 1 club te kunnen spreken de firmware van de Experia's is al verschillend om maar iets te noemen.
Reputatie 8
Het lijkt me beter het oude forum als een schaduw forum te "archiveren", waar je nog wel berichten kunt raadplegen, maar dan niet meer nieuwe berichten kunt plaatsen.
Reputatie 8
Badge +7
Het lijkt me beter het oude forum als een schaduw forum te "archiveren", waar je nog wel berichten kunt raadplegen, maar dan niet meer nieuwe berichten kunt plaatsen.
Zo heeft de kabelboer het bij de fusie ook gedaan.
Reputatie 1
En....?
Gebruik je die TP-Link Archer C6 router inmiddels? En heb je daar perse nog die Netgear Switch bij nodig, of werkt het ook allemaal nog zonder die switch?

Yep, uitstekende router met goed wifi-bereik. Haal meer dan 90 Mbps up/down op het 100 Mbps netwerk. En dat vanuit de meterkast 🙂 Op 2e etage is er nu een gastnetwerk op de Experia V10. En beneden, via WAN-LAN verbinding, het eigen netwerk met de TP-Link Archer C6.

TP-Link ondersteunt IGMP Snooping, dus een switch is vooralsnog niet nodig.

Volgende stap is op de 1e etage nog een access-point te maken vanuit de TP-Link. Ik hoop dat ik daar een oud Tele2 modem voor kan inzetten. Nog niet aan toegekomen.

Reputatie 8
TP-Link ondersteunt IGMP Snooping, dus een switch is vooralsnog niet nodig.
Mooi dat het allemaal als zodanig aanwezig is, met die schermafdruk erbij.
Dus mijn aanname welke ik eerder deed < HIER >, is daarmee in overeenstemming.
Het zou namelijk niet logisch zijn dat je wel instellingen zou kunnen maken m.b.t. IGMP Proxy, dat er geen rekening wordt gehouden met IGMP Snooping gerelateerde instellingen.

Volgende stap is op de 1e etage nog een access-point te maken vanuit de TP-Link. Ik hoop dat ik daar een oud Tele2 modem voor kan inzetten. Nog niet aan toegekomen.
Ben benieuwd of dat gaat lukken? Door providers geleverde modem/routers hebben vaak aangepaste eigenzinnige firmware, welke zich moeizaam of helemaal niet in andere gebruiksfuncties laten instellen. Maar proberen kun je altijd. Niet geschoten is altijd mis. Succes.

Reageer