beantwoord

EdgeRouter VoiP icm Experiabox

• 18 juni 2020
  • 17 reacties
  • 325 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb momenteel een werkende oplossing voor IPTV en Internet icm met een Edgerouter, maar wil graag ook telefonie nog werkend krijgen. Heb hiervoor de Experiobox achter eth1 gehangen en een bridge gecreerd die het verkeer van vlan 7 overzet. Echter zit ik niet bij KPN, maar bij Telfort en daar gaat het VoiP verkeer over vlan 34 ipv 7. Nu kan ik vlan 34 niet in de bridge bij plaatsen waardoor ik de koppeling niet werkend krijg.

Wie weet hoe ik dit zou kunnen oplossen?

icon

Beste antwoord door Babylonia 3 juli 2020, 10:01

Begrijp dat KPN het zelfde principe gebruikt nu en ook internet en voip op het zelfde vlan zet, dit gaat me niet helpen dus. En naast mijn e-mail accounts van telfort die ik toch nog niet gebruik, gaan mijn kosten omhoog voor het zelfde, het levert me dus niets op, kost alleen meer.

“Zelf”overstappen naar KPN (en het Telfort account opheffen), kost op die wijze inderdaad meer, om van de “voordelen” die het KPN abonnement zou opleveren om dan wel hun VOIP te kunnen inzetten met de SIP-gegevens die zij inmiddels wel ter beschikking stellen, op eigen aan te sluiten VOIP apparatuur. (VOIP ATA-adapte, VOIP telefoons, of VOIP basis station).

Je Telfort abonnement “stilzwijgend” laten overgaan naar KPN later dit jaar, gaat vooralsnog onder dezelfde overeenkomst en voorwaarden die je nu hebt. De kosten ervan zijn lager als vergelijkbare abonnementen van KPN. Maar dan kun je die VOIP dus niet gebruiken.

Je zou er ook voor kunnen kiezen nu “tijdelijk” een 2e telefoonnummer extra te nemen.
Kost je € 2,50 (per maand) voor een extra lijn.

Als dat 2e nummer actief is (dat kan in 10 minuten geregeld zijn), neem je een account bij een onafhankelijke VOIP provider (zoals bijv. CheapConnect).
En laat je het oude telefoonnummer porteren naar CheapConnect.
Kost ongeveer een dag of 5-7 voordat het is geporteerd.

Op dat moment is er opnieuw slechts één telefoonnummer weer actief op je Telfort abonnement.
En stoppen ook de extra kosten van die € 2,50 p/mnd voor een extra telefoonlijn.

Feitelijk de situatie die je nu hebt, alleen met een ander telefoonnummer.

Je koopt een VOIP ATA-adapter, om analoge telefoons aan te sluiten.
(Of nieuwe VOIP telefonie apparatuur). En je kunt het CheapConnect nummer daarin opnemen.
Dat loopt allemaal via het reguliere internet, zonder daarvoor extra VLAN's te moeten instellen.

De minimale extra kosten van porteren van je oude nr. naar CheapConnect + jaar abonnement, heb je snel weer terug verdient, door de aanzienlijk lagere telefoniekosten in vergelijking met KPN/Telfort. (Per VOIP nr. € 8,95 per jaar + eenmalig € 5.00 voor de portering).

Je zou bovendien ook nog een extra “betamax” VOIP provider ernaast kunnen nemen, voor alleen “uitbellen”. Dat is nog goedkoper. Ben je jaarlijks nog minder aan kosten kwijt voor vaste telefonie.

Bekijk reactie

17 reacties

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @arjanhs123 , Telfort geeft de SIP-gegevens niet vrij en gaat dit ook nooit doen i.v.m. de komende inlijving door KPN in de loop van dit jaar.

Reputatie 1

Hoef ook niet perse de SIP gegevens, maar wil gewoon de Experiabox achter de Edgerouter plaatsen zodat ik dan de VoiP via deze kan gebruiken.

Weet je wanneer de overgang naar KPN een feit is dan ?

Reputatie 8
Badge +8

Hoef ook niet perse de SIP gegevens, maar wil gewoon de Experiabox achter de Edgerouter plaatsen zodat ik dan de VoiP via deze kan gebruiken.

Weet je wanneer de overgang naar KPN een feit is dan ?

Hallo @arjanhs123 , je kunt wèl je eigen router achter de Experiabox plaatsen, niet andersom.

Telfort wordt medio dit jaar ingelijfd bij KPN.

Wanneer? Daar word je als ruimschoots van te voren over ingelicht per mail en/of post.

Reputatie 1

Gaan dan ook de vlans wijzigen zodat er een opsplitsing komt tussen voip en internet zoals het nu het geval is bij kpn? Dus 4 IPTV, 6 internet en 7 voip? Of wordt deze dan ook samengevoegd net als bij Telfort waar het nu 4 iptv en 34 voor internet en voip is ?

Gaan dan ook de vlans wijzigen zodat er een opsplitsing komt tussen voip en internet zoals het nu het geval is bij kpn? Dus 4 IPTV, 6 internet en 7 voip? Of wordt deze dan ook samengevoegd net als bij Telfort waar het nu 4 iptv en 34 voor internet en voip is ?

Volgens de berichtgevingen, zou er niks aan de modeminstellingen veranderen, dus ook dat verschil niet. We zullen toch echt de migratie moeten afwachten, of nadere berichtgeving hierover. Medio dit jaar is een ruim begrip, zeker omdat we volgende week als op de helft van het jaar zitten, het zal vanaf het 3e of 4e kwartaal plaatsvinden. 

Reputatie 1

Dus dan blijf ik ook na overgang met zelfde zitten en heb voip en internet op het zelfde vlan waardoor ik de experiabox niet achter mijn eigen router kan zetten om ook voip te krijgen via de experiobox. Wel jammer.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @arjanhs123 , of je moet de automatische overstap niet afwachten maar nu bewust overstappen naar KPN, je raakt dan wèl de email-accounts kwijt bij Telfort.

Reputatie 1

Begrijp dat KPN het zelfde princiepe gebruikt nu en ook internet en voip op het zelfde vlan zet, dit gaat me niet helpen dus. En naast mijn e-mail accounts van telfort die ik toch nog niet gebruik, gaan mijn kosten omhoog voor het zelfde, het levert me dus niets op, kost alleen meer.

Reputatie 8
Badge +12

Bij KPN heb je wel vrije routerkeuze. Zij hebben een servicetool waarmee je de SIP gegevens kan instellen in bepaalde eigen modems. Dat zou dan dus betekenen dat je de hele Experia Box niet meer nodig bent. Andere opties weet ik ook niet. 

Reputatie 1

Bij KPN heb je wel vrije routerkeuze. Zij hebben een servicetool waarmee je de SIP gegevens kan instellen in bepaalde eigen modems. Dat zou dan dus betekenen dat je de hele Experia Box niet meer nodig bent. Andere opties weet ik ook niet. 

Blij met een antwoord? Markeer deze dan als beste!

Graag markeer ik deze dan zelf, dank u.

Reputatie 8
Badge +12

Prima, ga je gang. 

Mocht er nog iets zijn, waar we je mee kunnen helpen, dan horen we graag weer van je. 

Reputatie 8

Begrijp dat KPN het zelfde principe gebruikt nu en ook internet en voip op het zelfde vlan zet, dit gaat me niet helpen dus. En naast mijn e-mail accounts van telfort die ik toch nog niet gebruik, gaan mijn kosten omhoog voor het zelfde, het levert me dus niets op, kost alleen meer.

“Zelf”overstappen naar KPN (en het Telfort account opheffen), kost op die wijze inderdaad meer, om van de “voordelen” die het KPN abonnement zou opleveren om dan wel hun VOIP te kunnen inzetten met de SIP-gegevens die zij inmiddels wel ter beschikking stellen, op eigen aan te sluiten VOIP apparatuur. (VOIP ATA-adapte, VOIP telefoons, of VOIP basis station).

Je Telfort abonnement “stilzwijgend” laten overgaan naar KPN later dit jaar, gaat vooralsnog onder dezelfde overeenkomst en voorwaarden die je nu hebt. De kosten ervan zijn lager als vergelijkbare abonnementen van KPN. Maar dan kun je die VOIP dus niet gebruiken.

Je zou er ook voor kunnen kiezen nu “tijdelijk” een 2e telefoonnummer extra te nemen.
Kost je € 2,50 (per maand) voor een extra lijn.

Als dat 2e nummer actief is (dat kan in 10 minuten geregeld zijn), neem je een account bij een onafhankelijke VOIP provider (zoals bijv. CheapConnect).
En laat je het oude telefoonnummer porteren naar CheapConnect.
Kost ongeveer een dag of 5-7 voordat het is geporteerd.

Op dat moment is er opnieuw slechts één telefoonnummer weer actief op je Telfort abonnement.
En stoppen ook de extra kosten van die € 2,50 p/mnd voor een extra telefoonlijn.

Feitelijk de situatie die je nu hebt, alleen met een ander telefoonnummer.

Je koopt een VOIP ATA-adapter, om analoge telefoons aan te sluiten.
(Of nieuwe VOIP telefonie apparatuur). En je kunt het CheapConnect nummer daarin opnemen.
Dat loopt allemaal via het reguliere internet, zonder daarvoor extra VLAN's te moeten instellen.

De minimale extra kosten van porteren van je oude nr. naar CheapConnect + jaar abonnement, heb je snel weer terug verdient, door de aanzienlijk lagere telefoniekosten in vergelijking met KPN/Telfort. (Per VOIP nr. € 8,95 per jaar + eenmalig € 5.00 voor de portering).

Je zou bovendien ook nog een extra “betamax” VOIP provider ernaast kunnen nemen, voor alleen “uitbellen”. Dat is nog goedkoper. Ben je jaarlijks nog minder aan kosten kwijt voor vaste telefonie.

Reputatie 1

Dank je voor de info, concreet is het als ik blijf bij telfort zoals het nu is en zo blijft het ook. Stap ik over kost het meer geld en kies ik voor een ATA dan kan ik het relatief eenvoudig oplossen door deze dan te gebruiken. Denk dat ik maar voor de laatste optie ga.

Dank je.

Reputatie 8

….met dien verstande dat je het “Telfort” VOIP nummer dan elders onderbrengt (CheapConnect).
Zoals in mijn vorige reactie uitgelegd.

Ik heb dat zelf al langere tijd op die wijze draaiend. Precies als zodanig het nummer geporteerd.
Maak zelf echter geen gebruik van die Grandstream ATA, maar van een Yealink VOIP Dect basis station (met enkele Dect handsets), en een Yealink VOIP bureau telefoon.

Verder heb ik het “nu” geldende Telfort VOIP nummer, de SIP-gegevens ervan nog op tijd met een trucje kunnen achterhalen. En --zonder gebruik van de Experia Box--  in één van die andere VOIP apparaten geactiveerd ingesteld hebben. Het trucje om Telfort SIP-gegevens te achterhalen werkt nu echter niet meer. Enkele maanden terug is de firmware aangepast.

Die Grandstream ATA adapter heb ik eerder bij een kennis ingeregeld met een KPN abonnement, en KPN VOIP nummer, in combinatie met een DrayTek router.

Mocht je tegen die tijd daar nog extra vragen over hebben, zie ik wel vervolgreacties komen.

Succes.

Reputatie 1

Ja zo had ik het ook begrepen en wil ik het uiteindelijk ook gaan doen, wel jammer dat Telfort niet gewoon zoals KPN gewoon deze gegevens vrij geeft zodat er niet zo'n omslachtige manier gebruikt hoeft te worden om het zelfde doel te bereiken.

Dank je voor de info, als het zover is en ik opnieuw vragen heb laat ik het weten.

Arjan

Reputatie 3
Badge

…. wel jammer dat Telfort niet gewoon zoals KPN gewoon deze gegevens vrij geeft …….

Telfort wil dat wel, maar KPN niet. Wil je die gegevens hebben dan ben je zo gedwongen een (duurder) KPN abonnement te nemen. Precies wat KPN graag wil. En dan noemt  KPN hun beltarieven ook nog eens  “Voordelig”. Je moet maar durven! 

Zoals Babylonia al aangaf is een een onafhankelijke telefonie provider als CheapConnect of VoIPPlanet  een verademing! En goedkoop.

Reputatie 8

Zeker is het bellen via alternatieve VoipProviders een verademing! En goedkoop.

Hier verder naar onder een lijstje van de kosten die ik afgelopen jaren heb gemaakt voor vaste telefonie. (Houd ik bij in een Microsoft excel bestand).

Bij Telfort heb ik ook nog een nummer, omdat het nog deel uitmaakt van een alles-in-één pakket van enkele jaren terug, en ik geen extra kosten heb voor dat nummer. Maar benut het nr. feitelijk niet.
Heb het hooguit als “reserve” en een enkele keer als test. En kan het inzetten als “fax”.
(Mijn all-in-one printer heeft die mogelijkheid). De belkosten ervan houd ik niet bij. Dat is te miniem.

Verder heb ik twee officiële CheapConnect telefonienummers + nog 4 “interne” gratis SIP-nummers.

Dan nog twee accounts bij goedkope “betamax” VOIP providers, alleen bedoeld om uit te bellen.

Telefonie via “vaste lijn” zet ik met name in voor langere telefoniegesprekken met een bureautelefoon met een speaker. Kan ik gewoon rustig zitten, zonder een lamme arm te krijgen van het vasthouden van een telefoonhoorn. De kwaliteit van de speaker / audio van een bureautelefoon is beter en met meer volume dan van “handset” telefoons. (Mijn gehoor is niet meer optimaal).

Tevens ook voor vrijwilligerswerk waarbij je vaak lange wachttijden hebt bij telefonisch contact met organisaties of zorginstellingen. 20-25 minuten in de wacht is geen uitzondering.
Dus telefoniekosten kunnen “normaal gesproken” dan snel oplopen.

Bij typische servicenummers kun je helaas geen gebruik maken van de “betamax” VOIP-providers. Echter, via vaak ook te benutten “buitenland-nummers” van diezelfde organisaties, kan men dan vaak toch weer “via een achterdeurtje” dan toch weer uitbellen met bijv. “VoipBuster”.

Heb ik in een adreslijst vastgelegd. De juiste VOIP-provider wordt automatisch gekozen.
Bij opwaardering met € 10,- beltegoed, heb je dan 4 maanden “vrij bellen”.
Na die 4 maanden wordt het beltegoed bij elk telefoniegesprek verder afgebouwd / verrekend.
Als het bijna op is, vul je het beltegoed weer aan, en heb je weer 4 maanden “vrij bellen”.

Belkosten en 4 maanden “vrij bellen” gelden voor heel Europa en enkele landen zoals USA.

Vóór 2019 belde ik met name via mobiele telefonie.

2020 is nog niet afgelopen, dus er komen nog wat kosten bij.
Maar is te overzien. Ik heb nog redelijk wat beltegoed.
En schat in dat met het beltegoed ik het grootse deel van het jaar daar nog mee vooruit kan.

CheapConnect:

VoipBuster - nog 88 vrije beldagen tegoed.

PoewerVoip:

Lijken me toch geen gekke belkosten voor 3 officiële telefoonlijnen waar mensen mij op kunnen bereiken, en waar ik ook op kan uitbellen. Ook goedkoop bellen naar het buitenland.
Normaal “zonder de belkosten” er nog bij, heb je bij KPN / Telfort al € 60,- per jaar aan kosten om twee telefoonnummers extra aan te houden.

Bij nieuwe abonnementen (bij KPN) heb je dat eerste nummer niet eens “gratis”,
en komt er nog eens € 30,- bij.   Ofwel zou je voor 3 nummers € 90,- per jaar kwijt zijn.

En dan moet je er nog mee gaan bellen, en komen de gesprekskosten er nog bovenop.
Bij erg veel bellen, kun je dat wel afkopen voor “onbeperkt bellen”, maar kost je bij Telfort
€ 10,- per maand extra naar vaste lijn + mobiel  = € 120,- per jaar daar weer bovenop.
(Bij KPN zijn die kosten € 16,50 p/maand voor onbeperkt bellen vast + mobiel voor Europa).
Of dat dan ook voor 2 of 3 telefonienummers geldt heb ik niet uitgezocht.

Reageer