beantwoord

EB V8 loopt steeds vaker vast

• 13 juli 2018
  • 30 reacties
  • 1180 keer bekeken

Zoals de titel al aangeeft loopt de laatste 4 weken de modem steeds vaker vast.Televisie, internet en telefonie werken dan geen van alle meer.
De modem is met de computer ook niet meer te bereiken, het enige wat ik dan nog kan doen is de modem uitzetten en weer aanzetten.
Het gaat dan weer een paar dagen goed.
De wifi op de EB staat uit, dmv een powerline adapter heb ik voor de wifi een Ubiquiti AP AC LR in gebruik.
Verder ingeplugged op de modem een nas, STB en mediaplayer.
De modem is met een utp-kabel aangesloten op de isra, verbindingsproblemen hebben wij eigenlijk nauwelijks tot niet.

Wel staat de modem samen met de nas in een kastje waar het toch wel behoorlijk warm kan worden.
Ik weet niet of dit voor de problemen kan zorgen of dat de modem op zijn laatste benen loopt.
Alle devices hebben via DHCP een statisch ip-adres.

Iemand enig idee?
icon

Beste antwoord door mannegie 28 juli 2018, 11:24

Inmiddels werkt de modem bijna 15 dagen na de laatste reboot. Geen problemen meer gehad, dus ik relateer het aan de warmte.
Rest mij nog het zoeken van goede plaats voor de nas, deze staat nu op een plek waar het niet echt handig is🙁
Bekijk reactie

30 reacties

Reputatie 8
Zoals de titel al aangeeft loopt de laatste 4 weken de modem steeds vaker vast.Televisie, internet en telefonie werken dan geen van alle meer.
Dat is in tegenspraak met:

De modem is met een utp-kabel aangesloten op de isra, verbindingsproblemen hebben wij eigenlijk nauwelijks tot niet.
Verder:

Wel staat de modem samen met de nas in een kastje waar het toch wel behoorlijk warm kan worden.

Met dit warme weer zou dat best net op een kantelpunt kunnen komen dat het meer problemen oplevert. Zorg voor voldoende luchtcirculatie en ventilatie. (Kastje met ventilatiegaten onder en boven. Evt. met een "fan" erbij geplaatst).

Ten aanzien van een NAS bij elkaar met een modem/router (met WiFi), in hetzelfde kastje, is ook geen goed idee ten aanzien van elektromagnetische interferentie. Lees ook eens een eerder probleem over een dergelijke opstelling, en hoe het werd opgelost. Meteen bovenaan met het antwoord erbij:
https://forum.telfort.nl/internet-267/onderbrekingen-vdsl-60412

Verder is het met storingen altijd een goed idee om alle kabels nog eens te testen met een kabeltester. Ondanks "goed bevonden" kabels, kan de verbinding van poortjes zelf ook voor problemen zorgen. Door het simpel uit- en weer terugplaatsen van connectors wordt net een kantelpunt in demping door wat vervuiling/corrosie mogelijk net weer "schoon geschraapt".

Die situatie heb ikzelf afgelopen week meegemaakt, bij het "routinematig" nalopen van de apparatuur van een netwerk wat ik beheer (zie set-up). Een bekabelde verbinding met een Access Point bleek slechts een connectie te hebben van 100 Mbps inplaats van 1 Gigabit. WiFi kwam dan ook niet hoger dan 100 Mbps. Na correctie was dat ongeveer het dubbele met de gebruikte smartphone.

De meer verfijnde mogelijkheid van kabels testen in de firmware van een Netgear GS105Ev2 switch die tevens in gebruik is. Pikte tevens een matige kwaliteit kabel eruit (verbonden met een printer) wat standaard door een provider een keer was bijgeleverd (herkenbaar aan een vaak standaard aangeplakt labeltje met "LAN"). Terwijl de simpele kabeltester die nog wel als "correct" had aanmerkt.

Dergelijke goedkope kabeltesters, testen alleen op "mismatch", maar kunnen een mate van demping door slecht gekozen materiaal (aluminium kerndraden met een dun laagje koper eroverheen of onvoldoende twisting van aderparen, waardoor meer interferentie), er niet tussenuit pikken.
Verbaast me dat die de firmware van die Netgear daar verder gaat en nog wel verschil opmerkt.
(Die meet tevens kabellengtes op).

Na vervanging door een andere kabel (met bovendien dubbele afscherming) was te test positief.

Waarom zo uitgebreid deze reactie?
Juist uit eigen ervaring bij een routinematig onderzoek wat ik van de week aantrof, laat maar weer eens zien hoe kwetsbaar een netwerk eigenlijk is. Wilde om die reden in zijn algemeenheid nog eens benadrukken dat bekabeling zo ontzettend belangrijk is. Er wordt vaak erg luchtig en nonchalant mee omgesprongen, terwijl goede bekabeling cruciaal is.
Zoals ik het zie loopt de modem vast en heeft dit niets te maken met de verbinding vanaf het isra-punt. Kan de modem intern ook niet bereiken, alleen stroom eraf helpt.
Voor de zekerheid heb ik de nas verplaatst alhoewel ze altijd naast elkaar gestaan hebben zonder problemen, zij het dat er toen wat meer ventilatie was dan nu.
Kabels heb ik getest met de Netgear (heb toevallig hetzelfde model als bovengenoemd), hierin geen problemen.
Ik wacht het nu eerst even af, als de modem weer vastloopt zal ik de laptop met een kabel verbinden om te zien of de modem dan wel reageert.
Reputatie 8
Weet niet of je wat andere "reserve" stroom adapters hebt liggen (12 Volt).
Zou je die mogelijk eens kunnen gebruiken.

Staat me iets van bij dat ik in de maand mei, met dat hete weer (mogelijk temperatuur afhankelijk ??), en tevens toen ook wat onweersbuien, op een dag ook eens verschillende keren mijn Experia Box de verbinding verbrak. Door opnieuw even power eraf en weer inschakelen werd het hersteld.

Heb er toen een stroom adapter van een V10 voorgezet. Kreeg ik geen onderbrekingen meer.
Maar zou evengoed tijdelijke storingen m.b.t. het onweer in zijn algemeenheid kunnen zijn geweest?
Heb enkele dagen later de oude stroom adapter terug geplaatst. Erna ook geen problemen meer.
Ik heb er eentje liggen van een EB V10. Zal deze eens toepassen als de modem weer vastloopt.
Ondertussen merk ik wel dat de temperatuur in het kastje niet mer zo hoog is, mogelijk is dit de oplossing alhoewel ik de nas liever dicht bij de mediaspeler heb staan.
De verbinding van de nas gaat nu via de Netgear en de powerline adapter naar de modem / mediaspeler.
Hoop dat dat geen problemen gaart geven met streamen.
Reputatie 8
Heb nog even gezocht naar problemen met warmte. Komen toch wel vaker voor.
Een heel specifieke die me nog bijstaat, maar kan de draad niet meer terugvinden was, dat iemand zijn Experia Box 90 graden gedraaid had opgehangen. De ventilatiesleuven onder en boven, hoe minimaal die sleufjes ook zijn, zitten dan niet verticaal.

Warmte hoopt zich dan op "aan de zijkant" die naar boven wijst en niet weg kan.
De modem/router was in vrij sterke mate verkleurd (creme/bruinkleurig), precies in die richting.

EDIT: gevonden:
https://forum.telfort.nl/internet-267/wifi-verbinding-valt-weg-en-tv-hapert-72958/index1.html#post598722

Ander heel vreemde oplossing m.b.t. warmte (zie fotootje) ;)
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/experia-box-v8-remming-door-thermische-beveiliging-70911

Ten aanzien van de aanbevelingen van Telfort zelf:
https://forum.telfort.nl/internet-267/tips-van-telfort-zo-voorkom-je-dat-je-modem-kapot-gaat-70637
Vandaar ook mijn opmerking over warmte. Ik weet dat een keer op mijn werk de airco in ons datahok was uitgevallen en de it-afdeling hier redelijk paniekerig over was. Temperatuur liep ook daar hoog op en voor de time being hebben ze toen een mobiele airco geplaatst totdat de vaste airco was vervangen.

Voorlopig wacht ik af, temperatuur in de huiskamer (waar de modem staat) is niet bijzonder hoog, op dit moment 24 graden. In het kastje is het iets warmer.
Reputatie 8
Vandaar ook mijn opmerking over warmte
Om die reden in mijn eerste reactie reeds advies hoe temperatuur te verlagen ;)

Afgelopen week kreeg ik ook een tempertauurmelding van de CPU van mijn PC.
(Is ook een combinatie met het stof wat er in opgehoopt zit, moet hem eens gaan schoonmaken).
Heb de fan-regeling wat hoger gezet.
Reputatie 8
Badge +11
Hi mannegie, van een wegvallende verbinding word je niet blij natuurlijk! Ik ben met meteen voor je gaan bekijken en ik zie ook dat jouw Experia Box soms stabiel werkt, maar soms ook totaal niet. Van vandaag zie ik nog geen verbrekingen, maar ik zie dat er gisteren 8 keer een verbreking was. Of dat een verbreking was vanuit het netwerk of dat je dat zelf doet middels een herstart. Heb je de verschillende stroomadapters al kunnen testen zoals Babylonia voorstelde? Als dat geen effect heeft gehad, zou je de Experia Box als test ook op (of naast) het kastje kunnen zetten. Daarmee zou het apparaat meer koeling (voor zover mogelijk met dit weer) moeten kunnen krijgen zodat we dat kunnen testen.

Ander heel vreemde oplossing m.b.t. warmte (zie fotootje) ;)
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/experia-box-v8-remming-door-thermische-beveiliging-70911

Ik moest hier even om lachen haha 😃
Hi Jasper,

Gisteren heb ik niets gedaan met de EB, dus de verbrekingen zullen vanuit het netwerk gekomen zijn. Doordat ik de nas zaterdag uit de kast heb gehaald is de temperatuur daar vrij normaal en lager dan altijd geweest is. Eruit halen is lastig, moet dan alle bekabeling weghalen.
Omdat er tot op heden nog geen problemen zijn heb ik de adapter nog niet geprobeerd, dat ga ik doen als de modem weer een keer vastloopt.
Ik weet niet of het monitoren vrij makkelijk gaat maar mogelijk zouden jullie dit een paar dagen kunnen volgen?
Ik zit niet op een nieuw modem te wachten, als deze zijn werk doet gaat alles prima, echter het steeds vaker vastlopen is vervelend. Niet voor mij, maar wel voor mijn vrouw:D
Reputatie 8
Badge +11
Zowel jouw vrouw als jij moeten nergens last van hebben 🙂 Ik heb de verbinding nu weer gecontroleerd en het lijkt nu juist wel weer stabiel te zijn. De Experia Box uit een kastje halen kan lastig zijn als die zo goed zit ingebouwd inderdaad, maar als de NAS er al uit is zal dat de temperatuur ook al helpen. Mocht de modem weer vastlopen ben ik benieuwd wat de andere adapter doet 🙂
Inmiddels werkt de modem bijna 15 dagen na de laatste reboot. Geen problemen meer gehad, dus ik relateer het aan de warmte.
Rest mij nog het zoeken van goede plaats voor de nas, deze staat nu op een plek waar het niet echt handig is🙁
Reputatie 8
Bedankt voor de terugmelding.
En succes met het vinden van een mooi plekje. voor de NAS.
Reputatie 8
Badge +11
Dank voor de terugkoppeling ,dat is duidelijk inderdaad. Hopelijk is er een mooi plekje te vinden voor de NAS zonder dat er een verbouwing voor nodig is om deze mooi weg te werken.
Helaas liep vanavond rond 18:30 uur de modem weer vast. Harde reset moeten doen om weer verbinding te krijgen. Ik had de adapter van de EB v10 al klaar liggen, helaas, deze past niet.
Het kastje waar de modem in staat is niet warm, de modem voelde ook niet echt warm aan.

Ik heb vanmorgen een soft reboot gedaan omdat mijn vrouw het idee had dat de tv ietwat schokkerig beeld vertoonde.
Ik kan er niet echt de vinger op leggen, is het misschien de dsl-lijn die even de verbinding kwijt was of is het toch modem gerelateerd?
Reputatie 8
Badge +11
Het was niet de bedoeling dat er weer iets terugkwam met de modem! Ik heb de verbinding meteen gecontroleerd en ik zie een 'lost service' melding staan, dat betekent dat de Experia Box de verbinding met het netwerk even verloor door iets uit het netwerk. Het is nu dus gelukkig niet modem gerelateerd :)
Hou het voor de zekerheid wel in de gaten, als dit vaker gebeurt kunnen we er mee aan de slag. Het lijkt nu een incident te zijn geweest.
Het was vanavond opnieuw raak, rond half 9 modem weer volledig vastgelopen en opnieuw een harde reset moeten doen.
Modem is niet warm, dus lijkt het mij niet een warmteprobleem te zijn.
Wat ik niet begrijp is dat als de netwerkverbinding (dsl-lijn) wegvalt, ik dan ook gewoon niet meer in de modem kan via de lanverbinding.
Reputatie 8
Wat ik niet begrijp is dat als de netwerkverbinding (dsl-lijn) wegvalt, ik dan ook gewoon niet meer in de modem kan via de lanverbinding.
Kan hem zitten in een niet goed functionerende modem/router, maar ook in problemen in je eigen netwerk. Zie o.a het antwoord < HIER > en in zijn algemeenheid < DEZE > en vervolgreacties.
De bekabeling had ik onlangs al getest naar aanleiding van je opmerking over de Netgear. Deze geeft aan dat de kabels OK zijn, voor de rest is er niets veranderd.
De STB gaf aan dat de verbinding met de modem verbroken was, op basis daarvan heb ik getracht te kijken in de modem, wat dus niet lukte.
STB staat zo'n 30cm van de modem af.

Ik denk dat Telfort eerst maar moet kijken of er iets gebeurt is.
Reputatie 8
Badge +11
De modem houdt de verbinding met de buitenwereld wel zo te zien, ik zie dat er gisteren nog een verbreking was maar verder geen recente verbrekingen. De verbinding tot en met het modem blijft er dus wel, maar daarna gaat het mis. Dat je op dat moment ook niet meer in kunt loggen op de Experia Box is vreemd, als je een computer met een kabel aansluit op de Experia Box en die verder alleen aansluit op het stopcontact zou je daar zelfs op moeten kunnen inloggen. Misschien dat de warmte wel wat schade heeft achtergelaten in de Experia Box, ik zit er daardoor nu toch aan te denken om deze te gaan vervangen. Sterker nog, ik heb dit nu in gang gezet, er is een nieuwe Experia Box naar je onderweg. Binnen 2 werkdagen zal je deze ontvangen. Ik hoor graag hoe het daarmee gaat! 🙂
Hoi Jasper, bedankt voor je reactie. Ik vond het ook al vreemd, een verbreking van de lijn moet niet leiden tot het vastlopen van een modem / router.
We gaan het zien...
Moet de oude modem nog retour?
Moet de oude modem nog retour?

Hier staat alles over wat en hoe retour.
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/modems-en-andere-apparatuur-terugsturen.htm
Thanx
Inmiddels de nieuwe modem in gebruik, een EB v10. Ik had nog een nieuw stekkertje willen knijpen aan de kabel naar het isra punt, ware het niet dat ik de stekkertjes even niet kan vinden😒
Verbinding lijkt stabiel, nu maar afwachten...
Reputatie 8
Badge +11
Goed om te lezen dat de nieuwe modem in gebruik is en dat het nu stabiel lijkt! Ik heb de verbinding vanaf hier ook weer nagekeken en daar ziet het er sinds het aansluiten van de nieuwe Experia Box (30 augustus) ook stabiel uit. Ik wacht je bevindingen ook af 🙂
Ik ga dit de komende tijd gewoon eens even volgen. Zal op enig moment mijn bevindingen posten.

Reageer