beantwoord

Cisco SPA112 configureren

Reputatie 1
Beste, ik wil graag achter mijn eigen router voip van telfort draaien op een Cisco SPA112. ik gebruik namelijk zelf de Netgear R7800, echter lukt het mij maar niet om het werkend te krijgen. ik heb zelf al dankzij wat forums de SIP gegevens kunnen uitlezen, alleen dat ik het op de voip ata apparatuur niet werkend krijg. de telefoon lijn lijkt volgens de SPA112 actief te zijn maar kan ik niet in en uit bellen. Ik ben zelf al bijna een week bezig geweest met het configureren van de SPA112 wat geen succes heeft opgeleverd.

Wat ik tot nu toe heb kunnen invullen
gebruikersnaam: XXXXXXXXXXXX@ims.imscore.net
wachtwoord: (20 cijferige wachtwoord)
RTP package size: 0.0020
outband proxy: aan
codec: g711a

Hoop hierbij dat jullie mij verder kunnen helpen.
icon

Beste antwoord door Babylonia 8 juli 2018, 14:51

Tekes schreef:

Ik heb elk beveiligings instelling in de netgear r7800 uitgezet en de PAP2 in DMZ mode gezet, ook handmatig de poorten opengezet (poort 5060 en 16384 UDP) maar blijft maar steeds de voicemail horen van mijn vastelijn.

DMZ doorsturen naar je PAP2 - NOOIT doen !! Omdat je daarmee feitelijk alle poorten doorstuurt naar de PAP2. Met mogelijk nog niet (bewust) ontdekte veiligheidslekken, zou dat een makkelijke bron voor hackers kunnen zijn. Nooit meer risico's naar je toehalen dan nodig.
Ofwel toegang ALTIJD zo minimaal mogelijk instellen.

Het doorsturen van poort 16384 UDP is overbodig. Hooguit alleen poort 5060.
Andere eventueel gebruikte poorten worden door de PAP2 zelf geregeld als connectie naar buiten toe, (als oproep naar de VOIP server toe). Mogelijk is zelfs poort 5060 niet eens nodig als port forwarding.

Via het mobiele telefoonnet en gebruik van een app, kun je namelijk ook bellen via de "Telfort VOIP" verbinding. Binnen die verbinding is er beslist geen port forwarding gebruikt.
Niet dat het erg zinvol is om daar "Telfort VOIP" voor toe te passen (te duur voor telefonie).
In het buitenland (buiten Europa) en een WiFi-verbinding zou het echter wel handig kunnen zijn om een VOIP-verbinding zoals VoipBuster daarvoor in te zetten.

Om de oproep naar achterliggende VOIP-servers te activeren / aan te melden, wil het wel eens helpen de PAP2 adapter even van de stroom af te halen, en weer in te schakelen.

In mijn geval heb ik nu de Linksys PAP2T adapter achter mijn 2e router aangesloten.
Port forwarding voor de poorten 5060 (Telfort VOIP), en poort 6000 (VoipBuster) ingesteld.
In eerste instantie vanuit de Experia Box naar mijn 2e router (Synology RT1900ac),
van daaruit weer verder naar de PAP2T adapter.

De Status pagina's die ik zojuist heb vastgelegd:

Voor Telfort VOIP (1e lijn):

Voor VOIPBuster (2e lijn - alleen gebruikt voor uitbellen):

Het belschema van links naar rechts, voor Telfort VOIP (Nederlands georiënteerd):
- internationaal met blokkering voor buitenlandse nummers
----> echter met uitzondering van nummers die beginnen met 001, 003 of 004
- interlokale nummers binnen Nederland
- aanvullingen specifiek voor 0800 of 0900 nummers, 085, 088 nummers
- (blokkade voor 0909 en 0906 nummers. Feitelijk niet opgenomen in het belschema).
- 040 regio aanpassing met enkel de nummers die ook daadwerkelijk kunnen als abonnee nummer
- alarmnummer (niet getest)
- "gemeentelijke" nummers beginnend met nummer 14

VoipBuster wat een meer internationaal afgestemde VOIP-provider is, werken doorgaans typische Nederlands georiënteerde servicenummers niet. Dat belscherma zit wat anders in elkaar.

- Internationale nummers (zonder blokkades voor bepaalde continenten / regio's)
- interlokale nummers (= binnen Nederland). Om het intikken van 0031 als "voorloop" te vermijden, wordt dat in het belschema automatisch aangevuld.

- In het belschema heb ik wel wildcards voor 08xx en 09xx nummers erbij staan, maar servicenummers als 0800 en 0900 nummers werken daarbij waarschijnlijk niet.
Of 085 en 088 werken, niet geprobeerd.
Zou normaal voor aansluitingen binnen Nederland zijn gebonden.
Voor lokale gesprekken binnen de regio wordt det gehele voorloop 003140 automatisch aangevuld.

Bekijk reactie

23 reacties

ik heb zelfde probleem ik zal graag ook hulp willen
Reputatie 7
Badge +16
Proxy instellen zoals in onderstaande afbeelding

Daarnaast bij Displayname & UserID je telefoonnummer met +31
Use Auth ID op Yes

Loginnaam als xxxxxxxxxxxx@ims.imscore.net
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Tekes en SCHRIJVER, wat balen dat het niet lukt om de telefoon aan de praat te krijgen. Dat is erg balen. Nu heb ik hier zo weinig verstand van. Maar ik zie dat Tuut-tuut al instellingen heeft gedeeld. Lukt het daar mee?
Reputatie 1
@Tuut-Tuut Dank voor je hulp. ik heb de wijzigingen gedaan alleen krijg ik nog steeds de telefonie niet werkend. Zodra ik vanuit mijn mobiel naar mijn vast nummer bel gaat het het toestel af alleen hoor ik verder niks. Als ik direct vanuit mijn vast toestel naar een ander nummer bel krijg ik alleen de melding dat de lijn bezet is.

@Bart - Telfort Jammer genoeg heeft het niet geholpen.
Reputatie 7
Badge +16
Probeer eens de instellingen per bladzijde hier te posten ZONDER je inloggegevens en IP adres. Ik kan dan kijken of je settings overeen komen met mijn Linksys PAP2, deze is namelijk vergelijkbaar met jouw Voip adapter.
Reputatie 1
@Tuut-Tuut Ik heb mijn huidige netwerk situatie veranderd aangezien ik gebruik maak van vast bellen wat ik zonder de experiabox niet kan. In de kast had ik toevallig ook nog een Linksys PAP2 liggen die heb ik geconfigureerd aangezien jij ook een linksys PAP2 gebruikt.

netwerk situatie momenteel: experiabox v10 > r7800 AP Mode > Linksys PAP2

Nu heeft de experiabox v10 ook voip geregisteerd en actief staan, jammer genoeg kan ik het niet uitzetten omdat er geen optie voor is.
Ik zou nog de experiabox v8 erachter kunnen zetten en via de voip optie handmatig de SIP gegevens verwijderen/uitzetten
Reputatie 8
Inderdaad heeft de Experia Box V10 niet de mogelijkheid om de daarin geregistreerde VOIP uit te zetten. Daarmee blijft ook poortnummer 5060 gereserveerd voor de VOIP service in de modem/router. Kan dan ook niet doorgestuurd worden naar de Linksys PAP2 adapter.
(Daarmee voldoet de V10 NIET aan de Nederlandse wetgeving).

De Experia Box V8 heeft die restricties NIET.

Met de Linksys PAP2 achter de Experia Box V8 heb ik dan ook een werkende telefoon met het Telfort VOIP account. (Zowel uitbellen als telefoon aannemen).

Als je de Experia Box V10 er helemaal uit zou kunnen halen (en een eigen router kunt aansluiten), heb je in ieder geval geen restricties m.b.t. poortnummer 5060. Andere VOIP providers kun je eventueel nog wel met andere poortnummers inrichten.

Verder heb ik instellingen in de Linksys PAP2 adapter zodanig aangepast, dat o.a. tijdinstellingen worden uitgelezen vanuit een "tijd-server". En "Audio" codecs e.d. het meest optimaal met "analoge" FAX kan blijven werken.

Bijgeleverde afbeeldingen zijn bij opklikken niet altijd groot genoeg om goed te lezen.
(Als door te scrollen pagina's, heb ik afbeeldingen als geheel aan elkaar geplakt "per menu").
Door met de rechter muisknop een afbeelding als keuze in een nieuw tabblad te openen, kun je de afbeeldingen 1:1 bekijken, en de instellingen beter uitlezen.

System:

SIP:

Provisioning:

Regional:

Line:
(De Outbound proxy server van ims.imscore.net, kan per regio mogelijk net iets verschillen.
Verder heb ik een eigen bel-schema gemaakt waarbij lokaal geen netnummers nodig zijn).

User 1:

-
Reputatie 1
@Babylonia Als eerst dank ik je voor al je moeite!
Alleen heb ik het nog steeds niet werkend gekregen met alleen mijn eigen router in het netwerk.
Ik heb elk beveiligings instelling in de netgear r7800 uitgezet en de PAP2 in DMZ mode gezet, ook handmatig de poorten opengezet (poort 5060 en 16384 UDP) maar blijft maar steeds de voicemail horen van mijn vastelijn.

Waarschijnlijk ligt het aan de Netgear R7800, aangezien er geen enkel RTP pakketten wordt gestuurd en ontvangen.
Ik zal vanavond eens met de Experiabox v8 testen of ik het daarmee wel werkend krijg.

ps: Zou je misschien jou dialplan kunnen kopieren, want ik kreeg het zelf niet zo goed in en kwam het uiteindelijk anders uit dan op jou foto.
Reputatie 8
Tekes schreef:

DMZ doorsturen naar je PAP2 - NOOIT doen !! Omdat je daarmee feitelijk alle poorten doorstuurt naar de PAP2. Met mogelijk nog niet (bewust) ontdekte veiligheidslekken, zou dat een makkelijke bron voor hackers kunnen zijn. Nooit meer risico's naar je toehalen dan nodig.
Ofwel toegang ALTIJD zo minimaal mogelijk instellen.

Het doorsturen van poort 16384 UDP is overbodig. Hooguit alleen poort 5060.
Andere eventueel gebruikte poorten worden door de PAP2 zelf geregeld als connectie naar buiten toe, (als oproep naar de VOIP server toe). Mogelijk is zelfs poort 5060 niet eens nodig als port forwarding.

Via het mobiele telefoonnet en gebruik van een app, kun je namelijk ook bellen via de "Telfort VOIP" verbinding. Binnen die verbinding is er beslist geen port forwarding gebruikt.
Niet dat het erg zinvol is om daar "Telfort VOIP" voor toe te passen (te duur voor telefonie).
In het buitenland (buiten Europa) en een WiFi-verbinding zou het echter wel handig kunnen zijn om een VOIP-verbinding zoals VoipBuster daarvoor in te zetten.

Om de oproep naar achterliggende VOIP-servers te activeren / aan te melden, wil het wel eens helpen de PAP2 adapter even van de stroom af te halen, en weer in te schakelen.

In mijn geval heb ik nu de Linksys PAP2T adapter achter mijn 2e router aangesloten.
Port forwarding voor de poorten 5060 (Telfort VOIP), en poort 6000 (VoipBuster) ingesteld.
In eerste instantie vanuit de Experia Box naar mijn 2e router (Synology RT1900ac),
van daaruit weer verder naar de PAP2T adapter.

De Status pagina's die ik zojuist heb vastgelegd:

Voor Telfort VOIP (1e lijn):

Voor VOIPBuster (2e lijn - alleen gebruikt voor uitbellen):

Het belschema van links naar rechts, voor Telfort VOIP (Nederlands georiënteerd):
- internationaal met blokkering voor buitenlandse nummers
----> echter met uitzondering van nummers die beginnen met 001, 003 of 004
- interlokale nummers binnen Nederland
- aanvullingen specifiek voor 0800 of 0900 nummers, 085, 088 nummers
- (blokkade voor 0909 en 0906 nummers. Feitelijk niet opgenomen in het belschema).
- 040 regio aanpassing met enkel de nummers die ook daadwerkelijk kunnen als abonnee nummer
- alarmnummer (niet getest)
- "gemeentelijke" nummers beginnend met nummer 14

VoipBuster wat een meer internationaal afgestemde VOIP-provider is, werken doorgaans typische Nederlands georiënteerde servicenummers niet. Dat belscherma zit wat anders in elkaar.

- Internationale nummers (zonder blokkades voor bepaalde continenten / regio's)
- interlokale nummers (= binnen Nederland). Om het intikken van 0031 als "voorloop" te vermijden, wordt dat in het belschema automatisch aangevuld.

- In het belschema heb ik wel wildcards voor 08xx en 09xx nummers erbij staan, maar servicenummers als 0800 en 0900 nummers werken daarbij waarschijnlijk niet.
Of 085 en 088 werken, niet geprobeerd.
Zou normaal voor aansluitingen binnen Nederland zijn gebonden.
Voor lokale gesprekken binnen de regio wordt det gehele voorloop 003140 automatisch aangevuld.

Reputatie 1
Dank voor al je hulp Babylonia! je bent een held.
Ik heb het probleem al gevonden, de oorzaak zit bij mijn eigen router (netgear r7800). Want wat ik ook maar portforwarde ik kreeg het maar niet aan de praat. ik had even de experiabox v8 direct aan de glasvezelkastje aangesloten en daar de PAP2T weer aan, ik hoefde niet eens de PAP2T te herstarten en kon probleemloos gebeld worden en bellen naar andere nummers.

Graag zou ik de R7800 wel willen houden omdat de wifi bereik en hardware performance heel goed is.

Opzich zou de topic gesloten kunnen worden aangezien het hoofdprobleem opgelost is.
Alleen moet ik nog wat testjes doen met de R7800 om de poorten te activeren.
Anders moet ik maar helaas voor een ander router.
Reputatie 7
Badge +16
Toch heb ik de PAP2 aangesloten staan op de V10 en werkt deze gewoon, zowel uitgaand als inkomend qua oproepen zonder speciale aanpassingen in de V10
Reputatie 8
Goed te horen.
Min of meer geef ik bepaalde opties wel aan in mijn vorige reactie, maar dit heb ik eigenlijk nooit getest met de V10. (Ging eigenlijk altijd uit van port forwarding van poort 5060, maar dat is niet in te stellen met de V10 omdat de Telfort VOIP service niet uitgeschakeld kan worden, en die poort dus "bezet" blijft).

In mijn vorige reactie schreef ik o.a.:
"Mogelijk is zelfs poort 5060 niet eens nodig als port forwarding.

Via het
mobiele telefoonnet en gebruik van een app, kun je namelijk ook bellen via de "Telfort VOIP" verbinding. Binnen die verbinding is er beslist geen port forwarding gebruikt."

Dat bellen naar buiten lukt ook met smartphone en die "VOIP app" via WiFi op mijn eigen netwerk, ondanks wel of geen port forwarding.
Maar dat is niet verwonderlijk omdat "uitgaande data" geen port forwarding nodig heeft.

Maar het gaat ook om "gebeld te kunnen worden".

Heb het nu ook getest zonder port forwarding met nu als eerste de Experia Box V8
Zonder actieve VOIP ingesteld (zoals eerder reeds ingesteld met een ATA adapter erachter. En tevens erachter een 2e router, mijn Synology router (NAT achter NAT) nu ook zonder port forwarding.

Ik kan zowel uitbellen als gebeld worden !!

Vervolgtest met de Telfort VOIP nu WEL actief ingesteld in de Experia Box V8.
Kan nog steeds uitbellen, vanachter de PAPT2T adapter.
Aanvankelijk kon ik met die instelling echter niet terug gebeld worden,

Maar na reboot van de Experia Box V8, en daarna ook nog eens de PAPT2T adapter, zodat alle mogelijke aanmeldingen opnieuw via het boekje gaan, lukte het nu wel !!

Erna geprobeerd met de V10 te testen, maar die meld VOIP nu niet meer aan bij Telfort..
Internet en TV wel actief, maar geen VOIP. Ook niet met afkoppeling met de PAPT2T adapter.

Opnieuw de PAPT2T adapter aangekoppeld, hoewel in die PAT2T wel aangemeld nu ook geen mogelijkheid tot bellen met Telfort VOIP (wel uitbellen met VoipBuster). Reset van de V10 ga ik nu niet doen, ben ik alle instellingen kwijt. (Herstel en reboot doet verder niets met Telfort VOIP).

De V8 terug gehangen, en alles is weer actief. Met jou positieve ervaring erbij van de V10 ga er eigenlijk maar vanuit dat met een reset van de V10 het alsnog wordt gecorrigeerd tot een werkende VOIP.

Met de vervolg inzichten blijkt het dus niet nodig te zijn port forwarding in te stellen voor VOIP. niet voor uitbellen, maar ook niet om terug gebeld te worden. Goed om dat in het vervolg mee te nemen.
Heb nu zelfs een telefoon achter de PAP2T aangesloten, en eentje achter de Experia Box V8.
Beide gaan over als ik met de smartphone naar mijn vaste lijn bel !!
Reputatie 5
Badge +8
Fijn dat je met alle hulp het hoofdprobleem hebt kunnen oplossen. Daar ben ik heel blij om. Nu ben je in ieder geval weer bereikbaar. 🙂 Dat is heel fijn. Nu is er alleen nog een ander klein probleemje begrijp ik . Heb je al kunnen testen met de R7800 of het lukt?
Reputatie 1
De topic zou gesloten mogen worden met het resultaat opgelost.

Het probleem was namelijk dat SIP ALG uit stond (wat normaal ook uit hoort met voip achter je router)
Alleen in mijn geval was dit door SIP ALG weer in te schakelen gebruik kon maken van de PAP2T/SPA112. de RTP poorten leken geblokkeert te worden door de netgear r7800. portforwarden/dmz niks helpt wat je ook maar probeert.

Als Babylonia mij niet geholpen had, was ik waarschijnlijk gestopt met het proberen om voip achter mijn eigen router werkend te krijgen. 😃

Ik dank hierbij voor al jullie reactie's en hulp en vooral Babylonia. toen ik de configuratie zag van je PAP2T zag ik dat je zelf volgens mij ook heel wat tijd ingestoken hebt om de PAP2T werkend te krijgen.

Ik dank je nogmaals voor al je hulp en duidelijk uitleg!!
Reputatie 8
Topic wordt niet zomaar gesloten.
Omdat het een meer algemeen topic is geworden, kunnen andere gebruikers mogelijk ook daar op inhaken als ze daarover vragen hebben. Blijft het bij elkaar.

Heb er inderdaad best wel wat tijd in gestoken. Maar het meeste had ik al eerder gedaan naar aanleiding van een ander onderwerp m.b.t. tot gebruik van "analoge" fax. Het was een mooie gelegenheid om het complete verhaal af te ronden. Zie < DEZE DRAAD > en vervolgreacties.
Reputatie 1
Ik heb de setup momenteel nu bijna 2 dagen draaien en het werkt allemaal perfect!
Alleen als ik met mijn vast telefoon uitbel komt het aan de andere kant als prive nummer uit.
Waarschijnlijk staat min Dial plan niet goed in de SPA112.

Ik zal straks nog even de ander topic doorlezen om meer over het voip/fax te weten.
Reputatie 8
Tekes schreef:

Alleen als ik met mijn vast telefoon uitbel komt het aan de andere kant als prive nummer uit.

Bedoel je daarmee dat er geen nummer wordt getoond (afgeschermd|)?
Dat is niet afhankelijk van het Dial plan, maar wellicht de instellingen onder "Subscriber information".
Zie deze afbeelding (halverwege waar informatie met rood onleesbaar is gemaakt).

Je hebt links een veld "Display name", en rechts "User ID". Mogelijk zijn die niet ingevuld?
De aanmelding zelf is in dit geval gerelateerd aan: "Auth ID" (aan de linkerkant),
en de instelling rechts bij "Use Auth ID".
Reputatie 1
Apart, want volgens mij staat die wel goed.
Reputatie 8
Voor wat betreft VOIP van Telfort zal de weergave ervan beslist ook afhankelijk zijn van instellingen op:
"Mijn Telfort". Onder het menu:

Nummerweergave & nummervermelding
Nummerweergave -----> Moet op "AAN" staan.

(Als ik vanuit thuis bel naar mijn mobiele nummer is het tel.nummer / de achterliggend daaraan gekoppelde vastgelegde gebruiker van adreslijst gewoon herkenbaar).
Reputatie 1
Babylonia, je bent de beste!

Het zat inderdaad op "UIT".

Hierbij is bij mij alles opgelost.

Dank voor al je moeite Babylonia!
Reputatie 8
Graag gedaan. 😉
Reputatie 5
Badge +8
Top om te lezen dat het nu allemaal werkt. Dat is heel fijn. Thanks Babylonia. 🙂 Mochten we nog iets voor je kunnen betekenen, dan horen wij dat graag.
Reputatie 8
Ingegeven door resultaten van een gebruiker in een ander draadje < HIER > m.b.t. VOIP, en eerdere vergelijkbare resultaten bij mezelf met een Experia Box V10, twijfelde ik aan mezelf, met hetgeen ik eerder in DEZE draad aan inzichten "heb bijgesteld".
Bij nader inzien moet ik op die "bijstellingen" uiteindelijk op een aantal punten toch weer terug komen.

Aanleiding voor de eerder ingegeven bijstelling was o.a. het bericht van @TuutTuut < HIER >

Enkele aanhalingen uit mijn antwoord daarop waren o.a.:

Babylonia schreef:

Min of meer geef ik bepaalde opties wel aan in mijn vorige reactie, maar dit heb ik eigenlijk nooit getest met de V10.
(Ging eigenlijk altijd uit van port forwarding van poort 5060, maar dat is niet in te stellen met de V10 omdat de Telfort VOIP service niet uitgeschakeld kan worden, en die poort dus "bezet" blijft).

Babylonia schreef:

Erna geprobeerd met de V10 te testen, maar die meld VOIP nu niet meer aan bij Telfort..
Internet en TV wel actief, maar geen VOIP. Ook niet met afkoppeling met de PAPT2T adapter.

Opnieuw de PAPT2T adapter aangekoppeld, hoewel in die PAT2T wel aangemeld
nu ook geen mogelijkheid tot bellen met Telfort VOIP (wel uitbellen met VoipBuster).
Reset van de V10 ga ik nu niet doen, ben ik alle instellingen kwijt....

De V8 terug gehangen, en alles is weer actief.
Met jou positieve ervaring erbij van de V10 ga er eigenlijk maar vanuit dat met een reset van de V10 het alsnog wordt gecorrigeerd tot een werkende VOIP.

Datgene wat in rood is aangegeven is eigenlijk tegen mijn gevoel en principes in. Vanuit een vertrouwen iets zondemeer aannemen dat het wel zal kloppen, zonder het zelf getest te hebben.

Dat had ik eigenlijk beter niet kunnen doen, en pas tot betere meer genuanceerde bijstellingen te komen door eerst de resultaten uit eigen tests met die van anderen te vergelijken, en die eerst te doorgronden.

Met de negatieve V10 ervaring in dat andere draadje (die ik eerder ook had, maar met een test niet zover ging om een reset uit te voeren), ben ik nu uiteindelijk alsnog opnieuw gaan testen met de V10,
door die te resetten, tot meerdere keren toe. Met erna tevens meerdere keren de hersteltoets gebruikt, omdat positieve resultaten uitbleven. Ook verwisseling van (geteste) kabels, leverde geen bruikbaar resultaat op. Of met andere woorden, het werkt gewoon NIET, althans met de V10.
Terug naar de V8, geen probleem. En opnieuw naar de V10 alsnog weer problemen.

Waarom werkt het bij @TuutTuut dan wel? (Ik ga uit van zijn integriteit aangaande zijn antwoorden, dus zoek naar andere verschillen die onbewust en onbedoeld over het hoofd worden gezien).

De enige vraag / omstandigheid die ik kan bedenken is wat hierbij niet ter sprake is gekomen welke internetverbinding @TuutTuut gebruikt?
De gebruiker in het andere draadje en ikzelf hebben de V10 achter glasvezel hangen.
(De WAN-poort aangesloten middels een ethernetverbinding).
Gebruikt @TuutTuut mogelijk een VDSL-verbinding?

Mocht dat het geval zijn, zit er blijkbaar een verschil in de werking van de achterliggende services via de ene- of andere methode als inkomend data-signaal. Dus dat zouden we in advies naar de toekomst toe alsnog als nuancering mee moeten nemen.

Dus als (voorlopige) eind conclusie zou ik willen aangeven dat:
1. Gebruik van VOIP in principe geen aparte port forwarding nodig heeft. (Omdat de VOIP-ATA adapter zelf een uitgaande aanroep doet met de VOIP-server, tot er een actieve connectie is).
2. De Experia Box V8 geen restricties heeft, ondanks eigen ingestelde VOIP die poort 5060 gebruikt.
3. Voor een Experia Box V10 er WEL restricties zijn, (poort 5060 is geblokkeerd),
voor wat betreft glasvezel aansluitingen.

Reageer