beantwoord

Bij gebruik eigen router krijg ik geen IP-adres

• 15 maart 2019
  • 26 reacties
  • 1233 keer bekeken

Reputatie 1
Ik zag op het forum dat het mogelijk is om je eigen router te gebruiken in plaats van de Experia Box, ik heb daarvoor een EdgeRouter POE.

Ik heb deze geheel conform de instructies geinstalleerd en krijg daarmee geen internet. Wanneer ik het modem van Telfort gebruik krijg ik wel een verbinding. Nu heb ik het IP adres gekloond op mijn router dan werkt het. Maar aangezien ik de experiabox ook nog voor de telefonie wil inzetten, is dat niet wenselijk.

Dus is het mogelijk om een IP adres te ontvangen zonder het clonen van het MAC Adres? Op de een of andere manier lukt het bij mij niet. Wie kan mij helpen om dit werkend te krijgen?
icon

Beste antwoord door Babylonia 29 maart 2019, 18:37

Helaas is het niet mogelijk om de Experia-box te gebruiken voor telefonie achter een andere router.

Dat heb je eerder ook nergens aangegeven dat je dat van plan was. In ieder geval niet duidelijk dat je dat bedoelt, anders had ik je dat wel meteen kunnen vertellen dat dat niet gaat.

In je eerste reactie schrijf je: "Ik zag op het forum dat het mogelijk is om je eigen router te gebruiken in plaats van de Experia Box,"

Omdat diverse mensen inderdaad die Experia Box vervangen, komt die Experia Box dan niet meer in beeld. Voor telefonie gebruikt men bijv. een modem/router met VOIP mogelijkheden, zoals bij Fritz!box of DrayTek. Of eigen VOIP apparatuur in de vorm van een DECT basis station, VOIP ATA-adapter of een volledig VOIP toestel.

Dat de Experia Box er niet achter te hangen is, is omdat VOIP van hetzelfde VLAN gebruik maakt dan internet. Men zou bijv. wel één LAN poortje van de Edgerouter kunnen bridgen t.b.v. VOIP waarop de Experia Box dan wordt aangesloten. Maar feitelijk maak je in die opstelling van twee routers gebruik, met ieder een eigen WAN-poort, die ieder ook een WAN IP-adres nodig hebben.
In jou situatie, ofwel het IP-adres wordt toegewezen aan de Edge router, of aan de de Experia Box. Maar niet aan allebei tegelijk.
Bekijk reactie

26 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Is dit een DSL of een glasvezelverbinding..?
Indien glasvezel, oude of nieuwe abonnement (voor of na 5 januari 2015)..?
Reputatie 1
Het gaat om een glasvezel verbinding, en deze is in januari opgeleverd. Ik heb een ZTE FTU, en daarna de EB10.
Reputatie 1
Ik heb deze geheel conform de instructies geinstalleerd en krijg daarmee geen internet. Wanneer ik het modem van Telfort gebruik krijg ik wel een verbinding. Nu heb ik het IP adres (Ik bedoel MAC adres) gekloond op mijn router dan werkt het. Maar aangezien ik de experiabox ook nog voor de telefonie wil inzetten, is dat niet wenselijk.
Reputatie 8
Badge +19
Als voor vaste telefonie de EB10 nodig blijft dan wordt het lastig...
Op de nieuwe glasvezel NTU komen alle diensten binnen op één ethernetpoort en worden de VLAN's gescheiden door de achterliggende hardware.
Als de Edgerouter die niet kan scheiden dan gaat het niet werken.
Dan zal je de EB10 moeten gebruiken en de Edgerouter als accesspoint achter de EB10 moeten instellen.
Reputatie 1
De Edgerouters zijn volledig VLAN capable, daar zit het probleem niet. Maar op de een of andere manier krijg ik geen IP zonder het MAC adres van de EB10 te clonen. Daar begint het. Ik wil eigenlijk gewoon het VLAN instellen op de EdgeRouter en dan een IP ontvangen. Dat moet toch mogelijk zijn? Waarom werkt dat niet. Ik heb het ingesteld zonder gekloond MAC adres, en een hele dag gekeken of na het aflopen van de originele lease ik een adres zou ontvangen. Zonder resultaat. Dus lijkt het erop dat ik alleen maar gebruik zou mogen maken van de ExperiaBox als router.
.
Reputatie 8
Badge +19
Waarom dat niet werkt zal je misschien in de handleiding van de Edgerouter kunnen vinden.
Het is tenslotte een router en geen modem.
Hieronder staan de instellingen van Telfort voor eigen hardware.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm

Maar daarmee heb je de telefoon nog niet werkend want Telfort geeft het wachtwoord voor de SIP-server niet aan de klant...
Reputatie 1
Die instellingen heb ik gebruikt, maar ik krijg alleen maar een IP wanneer ik het MAC adres van de ExperiaBox kloon op de EdgeRouter. En het zou moeten werken zonder een gekloond MAC adres, of daar een technische verklaring voor is vraag ik me af.
Reputatie 8
Badge +19
De technische verklaring hangt af van de compatabiliteit van de Edgerouter met het Telfort netwerk...
Je had voor minder geld beter een Fritzbox 4040 kunnen kopen, die is behalve vaste telefonie 'out of the box' geschikt voor zowel Telfort internet en Routed iTV.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @UniquePW. Welkom hier op het Forum. Ik zie dat @Enterprise je al van de nodige adviezen en uitleg heeft voorzien. Ik heb helaas niet veel informatie over het gebruik van een eigen router in plaats van de Experia Box. Daar weet @Enterprise een stuk meer van af. 😉 Wellicht heb je ook nog iets aan de informatie die op het KPN Forum wordt gedeeld. Ik zie daar verschillende configuratiescripts staan voor de EdgeRouter. Ik hoop dat je zo uit de voeten kunt!
Reputatie 1
De technische verklaring hangt af van de compatabiliteit van de Edgerouter met het Telfort netwerk...
Je had voor minder geld beter een Fritzbox 4040 kunnen kopen, die is behalve vaste telefonie 'out of the box' geschikt voor zowel Telfort internet en Routed iTV.

Fijn dat je zo tevreden bent met Fritz, maar ik ben niet op zoek naar een andere Router. Ik zoek naar een olossing voor het ontvangen van een ip met een ander MAC adres. Telfort Internet en Routed TV draait prima als ik een MAC adres kloon.
Reputatie 1
Dag @UniquePW. Welkom hier op het Forum. Ik zie dat @Enterprise je al van de nodige adviezen en uitleg heeft voorzien. Ik heb helaas niet veel informatie over het gebruik van een eigen router in plaats van de Experia Box. Daar weet @Enterprise een stuk meer van af. 😉 Wellicht heb je ook nog iets aan de informatie die op het KPN Forum wordt gedeeld. Ik zie daar verschillende configuratiescripts staan voor de EdgeRouter. Ik hoop dat je zo uit de voeten kunt!

Bedankt voor je ondersteuning. Die scripts van het KPN forum zijn de basis van mijn oplossing. En dat werkt wanneer ik TV wil kijken en voor internet met een MAC adres gekopieerd op mijn router. Helaas is telfort verschillend, omdat er geen PPPoe gebruikt wordt, en telefonie niet op VLAN 7 zit maar gewoon op VLAN 34 zit.

Mijn vraag is meer is er een technische reden waarom de ExperiaBox een IP ontvangt vanuit Telfort, en daarna een ander apparaat niet. Kan iemand het MAC adres releasen?
Reputatie 7
Badge +9
Die vraag durf ik zo niet te beantwoorden. Ik heb dit nog even overlegd met een collega van de Technische Dienst en ook hij geeft aan dat er waarschijnlijk een verkeerde setting ergens in de router staat, maar welke is voor ons niet te achterhalen. Ik weet zo ook niet of de EdgeRouter compatibel is met ons netwerk.

@Babylonia, wil jij hier misschien ook eens een blik op werpen? ☺
Reputatie 1
Dat zou geweldig zijn wanneer er nog tips zijn, ik heb VLAN 34 geactiveerd voor WAN, en wellicht dat er nog extra DHCP opties nodig zijn. Ik ben van een volledig schone installatie uitgegaan. (nieuwe firmware, volledig lege install, alleen gebruik van Wizard vanuit Ubiquiti om te starten).
Reputatie 8
Badge +19
Fijn dat je zo tevreden bent met Fritz, maar ik ben niet op zoek naar een andere Router. Ik zoek naar een olossing voor het ontvangen van een ip met een ander MAC adres. Telfort Internet en Routed TV draait prima als ik een MAC adres kloon.
Ik heb geen Fritz 4040 maar ik weet dat deze prima geschikt is voor het nieuwe glasvezelabonnement.
Waarom de Edgerouter geen IP-adres krijgt zonder het MAC-adres te klonen kan ik je helaas niet vertellen...
Reputatie 8
@Babylonia, wil jij hier misschien ook eens een blik op werpen? ☺
Zelf heb ik geen Edge router, dus kan het alleen van "horen zeggen" wat ermee mogelijk is.
MAC klonen zou niet nodig moeten zijn.
Heb eerder op het Telfort forum toch wel configuraties voorbij zien komen m.b.t. zo'n Edge router.
Zou de topic starter ook eens naar kunnen kijken:

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/internet-iptv-op-edgerouter-75189
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/edge-router-lite-en-telfort-tv-76808
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/hulp-gezocht-bij-het-instellen-van-een-edgerouter-x-79953
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/edge-router-met-iptv-en-internet-via-powerline-adapter-76457
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/nieuwe-experia-v10a-vervangen-door-eigen-router-80573
Reputatie 1
Het antwoord wat als beste antwoord is gemarkeerd is helaas niet de oplossing. Helaas is het niet mogelijk om de Experia-box te gebruiken voor telefonie achter een andere router. Op geen enkele manier krijg ik telefonie aan de gang als de ik EdgeRouter eerst wil gebruiken. Dat is zeer jammer aangezien de EdgeRouter veel sneller is dan de Experiabox. Maar omdat ik niet zonder telefonie kan zitten hebben ik toch de ExperiaBox als eerste router in gebruik genomen.
Reputatie 8
Helaas is het niet mogelijk om de Experia-box te gebruiken voor telefonie achter een andere router.

Dat heb je eerder ook nergens aangegeven dat je dat van plan was. In ieder geval niet duidelijk dat je dat bedoelt, anders had ik je dat wel meteen kunnen vertellen dat dat niet gaat.

In je eerste reactie schrijf je: "Ik zag op het forum dat het mogelijk is om je eigen router te gebruiken in plaats van de Experia Box,"

Omdat diverse mensen inderdaad die Experia Box vervangen, komt die Experia Box dan niet meer in beeld. Voor telefonie gebruikt men bijv. een modem/router met VOIP mogelijkheden, zoals bij Fritz!box of DrayTek. Of eigen VOIP apparatuur in de vorm van een DECT basis station, VOIP ATA-adapter of een volledig VOIP toestel.

Dat de Experia Box er niet achter te hangen is, is omdat VOIP van hetzelfde VLAN gebruik maakt dan internet. Men zou bijv. wel één LAN poortje van de Edgerouter kunnen bridgen t.b.v. VOIP waarop de Experia Box dan wordt aangesloten. Maar feitelijk maak je in die opstelling van twee routers gebruik, met ieder een eigen WAN-poort, die ieder ook een WAN IP-adres nodig hebben.
In jou situatie, ofwel het IP-adres wordt toegewezen aan de Edge router, of aan de de Experia Box. Maar niet aan allebei tegelijk.
Reputatie 1

Klopt, maar om de vraag niet te ingewikkeld te maken heb ik het beperkt tot de eerste stap.
Bedankt voor de ondersteuning!

De eerste stap om een werkende situatie te krijgen is inderdaad zorgen dat het MAC adres niet twee keer gebruikt wordt. Dat is in de praktijk onmogelijk wanneer ik alleen maar een IP krijg met een gekloond MAC adres.

Ik moet wachten op regels vanuit de overheid, of ik stap over naar UPC of KPN waar het wel werkt, dus nog even wachten tot het contract is uitgediend. Voor nu ben ik veroordeeld om de Box ook als router te gebruiken.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @UniquePW ,
Bij Ziggo gaat het zeker niet werken je eigen router voor de kabelmodem.
De kabelmodem moet altijd eerst, eventueel te bridgen en daar achter je eigen router.
Bij KPN werk het net zo als bij Telfort, dus ook niet.
Ik hoorde deze week uit betrouwbare KPN-bron dat KPN hun modem wel voor je in de bridgestand kunnen zetten.
Of dat bij Telfort ook kan weet ik niet.
Zelf kun je dat niet doen en je moet toestemming van KPN hebben voor de bridgemodus, die zij voor je aan kunnen zetten.
Reputatie 1
Hallo @UniquePW ,
Bij Ziggo gaat het zeker niet werken je eigen router voor de kabelmodem.
De kabelmodem moet altijd eerst, eventueel te bridgen en daar achter je eigen router.
Bij KPN werk het net zo als bij Telfort, dus ook niet.
Ik hoorde deze week uit betrouwbare KPN-bron dat KPN hun modem wel voor je in de bridgestand kunnen zetten.
Of dat bij Telfort ook kan weet ik niet.
Zelf kun je dat niet doen en je moet toestemming van KPN hebben voor de bridgemodus, die zij voor je aan kunnen zetten.

Bij Ziggo kun je de kabelmodem bridgen, werkt perfect! Dan gaan alle verbindingen direct door naar de EdgeRouter heb ik jaren gebruik van gemaakt! Het kabelmodem kun je dan vergelijken met onze NTU. (Glasvezel)

Bij KPN werkt het niet zoals bij Telfort, omdat bij KPN je VLAN 7 hebt waarover de telefonie loopt, VLAN 4 voor TV en VLAN 6 voor PPPoe internet. Doordat alles een apart VLAN is gaat dat ook werken. En kun je prima instellen op de EdgeRouter, helaas werkt het alleen bij Telfort niet.

Als KPN een Bridge instelling beschikbaar heeft dan is dat ook prima, maar dan graag vanaf de NTU, dat er verschuivingen zijn geeft dan nog enige hoop, het zou erg mooi zijn als Telfort dat ook gaat doen 😃
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @UniquePW ,
Je hebt mijn reactie over het kabelmodem verkeerd begrepen c.q. gelezen, jij wilde eerste je eigen router aansluiten en daarachter het modem en dat gaat dus niet, daarom schreef ik dat je je router niet vóór je kabelmodem kunt plaatsen, dus niet tussen AOP en Ziggo modem.
Reputatie 1
Hallo @UniquePW ,
Je hebt mijn reactie over het kabelmodem verkeerd begrepen c.q. gelezen, jij wilde eerste je eigen router aansluiten en daarachter het modem en dat gaat dus niet, daarom schreef ik dat je je router niet vóór je kabelmodem kunt plaatsen, dus niet tussen AOP en Ziggo modem.

Nee ik heb het niet verkeerd begrepen, het is logisch dat je geen UTP aan een COAX aansluiting kunt aansluiten net zoals je geen UTP aan een glasvezel kan aansluiten. Het gaat erom dat de eerste router in huis een eigen router is. Of wat ook kan dat de provider een goede router zou leveren.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @UniquePW ,
Het kunnen en mogen gebruiken van een eigen modem achter een AOP of IS/RA of NT is al jaren een discussie op diverse fora, Telfort/KPN niet uitgezonderd.
Bij Telfort/KPN is het dus wel mogelijk een eigen modem direct achter het IS/RA te plaatsen voor internet en tv, mits je geen vaste telefonie via het modem gebruikt, want de SIP-gegevens worden (nog) niet vrijgegeven door Telfort/KPN.
Het IP probleem bij glasvezel speelt bij meerdere modellen routers er lopen een aantal topics over Asus routers die meteen op de NT geen IP krijgen ondanks een goede configuratie, de verbindende factor in die gevallen is dat deze vaak van oud naar nieuw glasvezel zijn omgezet. Dat lijkt hier niet het geval te zijn, dus twee mogelijkheden er ziet iets hinderlijks binnen het systeem van Telfort of toch een compabliliteits verhaal.
Reputatie 8
Bij KPN werkt het niet zoals bij Telfort, omdat bij KPN je VLAN 7 hebt waarover de telefonie loopt, VLAN 4 voor TV en VLAN 6 voor PPPoe internet.
Telfort gebruikt VLAN 34 voor zowel VOIP als internet, geen PPPoE.
VLAN 4 voor TV.

Reageer