Automatisch aanpassen next-hop ip-adres werkt niet op USG

• 6 mei 2020
  • 9 reacties
  • 280 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo,

Mede dankzij dit forum heb ik al enige maanden een werkende setup voor internet en IPTV draaien op basis van een USG. Gedurende die maanden heb ik een enkele keer handmatig het next-hop ip-adres moeten aanpassen waarna na een reboot van de USG de boel weer prima werkte. Onlangs heb ik het script voor het automatisch aanpassen van De Beer ICT ingesteld om van het handmatig aanpassen af te zijn.

De laatste paar weken lijkt het wel of het next-hop adres wekelijks verandert. Wellicht heeft dit iets te maken met de verdere integratie van Telfort en KPN. Hierdoor ben ik erachter gekomen dat het script niet goed werkt in de zin dat het niet automatisch het next-hop ip-adres aanpast en toepast.

Probleem

Het script (tvroute.sh) an sich werkt; na een reboot van de USG staat het next-hop ip-adres weer goed. Echter, als ik met behulp van onderstaande instructies (van De Beer ICT) het script wil schedulen, verdwijnt dit schedule na enkele dagen weer. Ik zie het volgende:

1. Schedulen:

configure
set system task-scheduler task updateIPTVroute executable path /config/scripts/post-config.d/tvroute.sh
set system task-scheduler task updateIPTVroute interval 10m
commit
save
exit

Geeft als resultaat:

[ system task-scheduler ]
Restarting periodic command scheduler: cronStopping periodic command scheduler: cron.
Starting periodic command scheduler: cron.

Saving configuration to '/config/config.boot'...
Done

Alles gaat goed.

2. Controle:

configure
show system task-scheduler

Geeft als resultaat:

task updateIPTVroute {
executable {
path /config/scripts/post-config.d/tvroute.sh
}
interval 10m
}

Ziet er goed uit.

3. Controle na enkele dagen:

configure
show system task-scheduler

Geeft als resultaat:

Configuration under specified path is empty

Met andere worden: aangenomen dat in eerste instantie het script elke 10 minuten wordt afgetrapt, stopt dat na een paar dagen met als gevolg dat, meestal op het verkeerde moment, IPTV het niet doet.

Zijn er hier mensen op het forum bij wie dit script wel continu automatisch wordt afgetrapt? 

9 reacties

Reputatie 8

Zelf heb ik geen Ubiquity UniFi router, maar naar ik vermoed kun je beter die hele aanpak met een script via die “next-hop” ip-adres methode omzeilen.

Een en ander is wel afhankelijk van de ondersteuning van de Ubiquity UniFi van een aantal achterliggende classificaties, en of je dat kunt opnemen in een script?

Bij de informatie die KPN zelf geeft om een eigen modem/router in te zetten, werkt het eenvoudigste, als je de volgende twee opties via scripts (of menu-opties) kunt instellen.

Wat zijn de instellingen voor de routed mode televisie?

Voeg eveneens bij de DHCP Option 60 (Vendor Class Identifier),
         de string: IPTV_RG (ASCII karakter) toe
         (dit is nodig voor een goede communicatie met de TV-ontvanger).
         Daarnaast moet je optie 121 (Classless Static Route Option) [RFC3442] toepassen.

Option 60 (Vendor Class Identifier)   -   IPTV_RG

Dat zorgt dat er een IP-adres wordt opgevraagd voor IPTV

Option 121 (Classless Static Route Option) [RFC3442]  <--  dat is die classificatie

Die vervangt dat hele gedoe met „Next-hop“ waarbij je die IP-reeks
213.75.112.0 /21  zou moeten beschrijven.

Met wat ik op het Ubiquity forum tegenkom wordt die laatste classificatie „RFC3442“ wel beschreven. Je zou daar nog eens verder op kunnen zoeken naar meer reacties op het forum aangaande die IPTV optie. Reactie op het Ubiquity forum  < HIER >  en zoek op „RFC3442“.

Bij het instellen van een DrayTek router voor IPTV, hoefde ik alleen:

Option 60 (Vendor Class Identifier) - IPTV_RG als extra in te stellen.

Option 121 (Classless Static Route Option) [RFC3442]

Daar voldeed de router al aan en nam het automatisch achterliggend reeds mee.
Het was niet nodig dat in een tekst string als code / script vast te leggen.
Het hele gedoe met die IP-reeks  213.75.112.0 /21  daarmee ook niet.
Was daarmee relatief vrij simpel te configureren. (Gewoon met menu opties van de DrayTek).

Reputatie 1

Hi Babylonia,

Dank voor je reactie. Ik heb glasvezel van Telfort en ik begrijp niet helelmaal waarom je aan de KPN-instellingen refereert. Bij Telfort wordt niet gerept over DHCP option 60 en 121.

Reputatie 8

De IPTV-dienst aangaande.routed mode is voor Telfort en KPN precies hetzelfde.
Daarom refereer ik naar de KPN website omdat de informatie bij KPN (inmiddels) uitgebreider is.
Bij Telfort ontbreekt juist die cruciale informatie, die de instellingen een stuk vereenvoudigen.

De enige verschillen tussen Telfort en KPN internet aansluitingen zijn:
Dat voor een Telfort aansluiting geen PPPoE aanmelding geldt,
maar simpel automatisch een IP-adres verkrijgen.

Verder gebruikt Telfort voor internet + VOIP  VLAN 34  in plaats van VLAN 6 bij KPN.
(VOIP via de Experia Box gaat bij KPN nog wel over VLAN 7).
Voor een eigen modem/router ook gewoon via hetzelfde VLAN als internet.

Voor IPTV geldt voor beiden (dus KPN alsook Telfort) hetzelfde VLAN 4

In je eerste reactie refereer je naar een Telfort aansluiting van  De Beer ICT
M.b.t. die “next-hop” schrijft hij:

3 Bepaal het next-hop adres voor IPTV

Log in op de USG (als admin) via een terminal en voer het volgende commando uit:

cat /config/config.boot | grep 213.75.112.0/21 -A1 | grep next-hop | awk ‘{ print $2}’

Dat is nu precies hetzelfde IP bereik als wat gebruikers bij KPN aanhalen bij set-ups,
als de optie van 121 (Classless Static Route Option) [RFC3442] ontbreekt / niet wordt toegepast.

Vandaar dat ik nu juist in mijn eerste reactie jou daar opmerkzaam op maak om het op die wijze te proberen. Jij hebt tenslotte problemen met de huidige set-up. In de set-up met bijv. een DrayTek router, hebben die extra functies, --zonder problemen--, al bewezen te werken.

Reputatie 8

Aanvulling:
Vond nog wel een onderwerp bij Ubiquity op het forum waarin een script werd opgenomen m.b.t. die “RFC3442”   Betreft een onderwerp van 4 - 3 jaar terug < HIER >.

Een van die reacties is precies datgene wat ik eerder ook heb aangehaald als vereenvoudiging.

Thank you for mentionning me in your post. Actually the real guy to thanks is @c0mm0n. He is the first one who requested support for rfc3442 in order to make Orange France IPTV to work on the ERL without having to enter routes manually (we are sharing the same ISP), as you can see here (on the beta forum).

Gaandeweg de reacties waren er toch enkele problemen. Is niet verder aangevuld, omdat het onderwerp aangemerkt staat als “solved”.  Je mag toch hopen dat die implementatie van  die “RFC3442” classificatie inmiddels is verwezenlijkt in de USG routers en het wordt ondersteund?

Met betrekking tot “option 60” (verkrijgen IP / DHCP in de 10.x.x reeks voor je TV-ontvanger m.b.t. TV-stream), staan er ook diverse onderwerpen beschreven en allen als “solved”.

Dus het lijkt me dat je die scripts volledig zou moeten kunnen implementeren?

Reputatie 1

Dank voor alle uitleg. Het probleem is volgens mij dat het aanmaken van twee VLANs via de GUI niet mogelijk is en dat je daarom met JSON-files aan de slag moet. Ik heb gisteren uitgebreid gegoogled voor zowel KPN als Telfot en heb nergens een oplossing gevonden die niet op basis van het aanpassen van JSON-files werkte. Ik ga er voor het gemak dan ook maar van uit dat dit tot op heden niet mogelijk is en ik wil het voor wat dat betreft hierbij laten.

Mijn oorspronkelijke vraag staat nog steeds: hoe voorkomt ik dat het automatisch aftrappen van het ‘next-hop’ script stopt?

Reputatie 8

Ik heb mijn vorige reactie nog net iets verder aangevuld.

Misschien is het net langs elkaar heengegaan?
Zou je nog de betreffende forumberichten kunnen terugzoeken bij Ubiquity. Ik denk dat daar meer te vinden is, dan bij KPN of Telfort. De implementatie van IPTV in routed mode (of bridged), komt uiteraard ook bij andere providers voor over de wereld. Tenslotte maken providers gebruik van bestaande internet techniek, waar ze uit moeten kiezen.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @L2v2P, je hebt een aardige puzzel voor je zo te zien, het gaat mijn pet te boven :slight_smile:  Gelukkig heb je al op weg geholpen. Ik hoop dat je eruit komt met de uitleg en tips die Babylonia je gegeven heeft. Laat je ons weten hoe het is afgelopen?

Naast de genoemde bronnen door Babylonia, toch ook de Tweakers site noemen, de kans dat je daar meer know how en hulp vind is groter dan hier op het Telfort forum, niks ten nadele van de kennis van Babylonia uiteraard.

Telfort klant met usg pro.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1871195

Ubiqiti algemeen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1759619

Reputatie 8

Bij de eerste link bij tweakers kom je niets tegen m.b.t. “RFC3442”.
Bij het tweede veel langere “algemene” onderwerp wel. Gebruik de zoekoptie “RFC3442” voor het betreffende topic en je krijgt diverse scripts waarin die classificatie wordt toegepast.

Dat vervangt dat hele gedoe met „Next-hop“ waarbij je die IP-reeks
213.75.112.0 /21  zou moeten beschrijven.

Reageer