ASUS RT-AC68U instellen als main router, Acradyan Experiabox V8

• 18 januari 2017
  • 7 reacties
  • 3034 keer bekeken

Ik zou graag mijn ASUS router instellen als main router, zodat ik al de functionaliteiten van deze router kan gebruiken.

Ik heb verschillende fora's gevonden echter krijg ik het niet werkend.

Ik heb onderstaande stappen gevolgd om de experiabox in bridge mode te krijgen

1. http://192.168.2.254/atmint.stm/3/1 uitvoeren en modem herstarten.
2. DHCP server op de Arcadyan uitzetten.
3. Firewall filtering uitgezet.
4. Modem herstarten

Echter krijgt mijn Asus Router op standaard instelling (Automatic IP) geen internet verbinding.

Als ik mijn Asus router instel op PPPoE heb ik username en password nodig.

Welke username en password moet ik invullen?
Zou iemand mij stap voor stap kunnen uitleggen hoe de ASUS router in te stellen?
Graag zou ik ook TV via mijn router laten versturen en tevens de vraag of ik TV en internet over 1 UTP kabel kan versturen om hem bij aankomst via een switch weer op te delen.

Hoop vragen dus

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

7 reacties

Graag zou ik ook TV via mijn router laten versturen en tevens de vraag of ik TV en internet over 1 UTP kabel kan versturen om hem bij aankomst via een switch weer op te delen.

Dat kan in ieder geval zonder probleem.
Reputatie 8
Kennelijk wil de topic starter de Experia Box blijven gebruiken?
Mocht je achter glasvezel zitten, kun je de Experia Box er volledig tussenuit halen, afhankelijk of je een extra VOIP adapter inzet voor telefonie.

In het geval dat je de Experia Box V8 nodig hebt als "modem" voor connectie van internet via VDSL, kun je beter de twee routers NAT achter NAT instellen (dus niet in bridge). Dat levert de minste problemen op aangaande TV en telefonie. Zo pas ik dat ook toe. De Experia Box voor telefoon en TV, de rest via een 2e router.

Telfort werkt niet via PPPoE. Username en password zijn niet van toepassing.
Voor aansluiting "rechtstreeks" zie volgende reactie en hetgeen ervoor- en erna is beschreven:
https://forum.telfort.nl/internet-267/experiabox-vervangen-49307/index6.html#post538449

Aanvullende informatie:
https://forum.telfort.nl/internet-267/draytek-router-ontavngt-geen-wan-adres-glasvezel-64388/index1.html#post540271

Dat kan in ieder geval zonder probleem.

Kunt u mij uitleggen hoe ik dit dan via mijn router kan instellen?
Heb het geprobeerd met het IPTV tabje en daarbij ingevuld bij:
Internet VLAN 34
LAN3 VLAN4
LAN4 VLAN4

Resultaat geen internet en tv.

Ik snap dat het met switches kan, maar neem aan dat mijn router het ook kan. Waar de kabel uit komt wil ik dan wederom een router neer zetten die de signalen weer kan scheiden TV en internet en daarbij ook wifi aanbied (bereik is niet overal voldoende).

Dus Experiabox-->ASUS RT-AC68U (internet+tv)-->Router die VLAN weer uit elkaar kan halen (weet iemand een geschikte?) -->Internet/tv appart

Heb trouwens inderdaad een ADSL aansluiting
Je steekt een utp kabel in een lan poort van je modem.
Andere kant in lan poort van een switch of router.
Je kan op de resterende lan poorten van die switch of router dan 1 of meerdere pc's en een tv ontvanger aansluiten.
Je hoeft daarvoor niets in de Experia box in te stellen. Werkt hier vlekkeloos out-of-the-box.
Reputatie 8
Dan gebruik je de 2e router dus als "switch" of "Access Point"?
Betekent wel dat de Experia Box niet in bridge moet staan, maar gewoon in de "normale" instellingen van Telfort.
Inderdaad.

Ik heb dus in mijn meterkast experiabox en asus router (zorgt grotendeels voor het wifi in heel mijn huis). Naar mijn woonkamer gaat 1 utp kabel waarover ik tv en internet moet verdelen. Om dat de tv in een slecht bereik gedeelte staat wil ik daar meteen een 2de router plaatsen.
Hoe moet ik dus de asus router instellen zodat deze het internet en tv signaal over 1 utp kabel verstuurd, waarna ik hem met mijn 2de router weer uit elkaar kan plukken (en is dit mogelijk)?

Als experiabox niet in bridge wordt gezet, zijn beide routers inderdaad een Accespoint/switch.
Reputatie 8
Als je beide extra routers in Access Point laat staan, kun je daar gewoon een 2e TV-ontvanger aan koppelen.Daar hoef je geen extra instellingen voor te doen.

Vanuit de Experia Box naar een "Access Point" hoef je niet te splitten. Dat gaat met één UTP-kabel.
Vanaf de 2e router (Access Point) prik je gewoon een PC in voor internet, in het andere poortje je TV-ontvanger.

Hoop wel dat die extra routers in die "switch" mode, "IGM Snooping" ondersteunt.
Maar daar kan ik voor een "Asus router" geen uitspraken over doen, wat het in die mode doet. Ik heb geen Asus.

"Zonder IGMP Snooping" met tevens PC's en TV-ontvanger aangekoppeld aan de LAN-poorten van de Asus, zullen "Multicast" streams (zoals van de TV-ontvanger) mogelijk gaan haperen.

Als je met zo'n Asus, tevens de mogelijkheid hebt om "officieel" de router als Access Point te kunnen gebruiken (met instellingen van de Asus zelf), zou je de aansluiting vanaf de Experia Box in dat geval gewoon in de WAN-poort van de Asus kunnen stoppen, en niet in een LAN-poort. Mogelijk dat dan IGMP Snooping wel gehandhaafd blijft?

Kwestie van gebruiksaanwijzing doornemen, en uitproberen.

Reageer