ASUS RT-AC66U router werkt niet meer na nieuw modem/glasvezel omzetting

Onlangs is mijn bestaande (XMS) glasvezel aansluiting aangepast omdat Telfort een upgrade doorvoert. Ik wilde geen Experiabox maar graag mijn goed werkende ASUS RT-AC66U blijven gebruiken.
Helaas was de monteur alleen in staat om de standaard Experiabox aan te sluiten ivm de normtijden.

Bij het bellen van de helpdesk (nog nooit nodig gehad in 8 jaar) kreeg ik vriendelijk te horen dat men dit niet voor me kan oplossen. Ik vroeg alleen welke settings ik zou moeten aanpassen omdat voorheen alles gewoon nog werkte.

Ik gebruik enkel en alleen internet, dus geen telefoon en geen tv.

Nu staat er een zeer beknopte uitleg met onderstaande gegevens:
  • WAN Protocol: MAC Encapsulated Routing
  • WAN1 1p/VLAN ID: 1/34
  • WAN3 1p/VLAN ID: 5/4
  • PPPoE passthrough function: Enable
  • IP-adres: 192.168.2.254
  • Duplex Mode: Auto
  • Max Bit Rate: Auto
  • DHCP Server, pool Start IP: 192.168.2.1
  • DHCP Server, pool End IP: 192.168.2.252
Ik ben tot nu toe altijd in staat geweest mijn eigen ASUS te configureren waarop ik ook alarm etc heb geschakeld maar ik heb echt uren gezocht naar deze onderdelen op de ASUS:

WAN Protocol: MAC Encapsulated Routing - kan ik niet vinden

WAN1 1p/VLAN ID: 1/34
WAN3 1p/VLAN ID: 5/4

Gaat het hier om LAN -> IPTV?
Select IS Profile: Manual Setting ingevuld
Internet VID: 34 ingevuld. PRIO: 0 laten staan
LAN 3ort 4 VID 4 ingevuld PRIO: 1 ingevuld
LAN port 3 VID 34 ingevuld PRIO: 0 laten staan

Use DHCP Routes: Microsoft laten staan
Enable multicast routing (GMP proxy): Enable ingevuld
Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping) Enable ingevuld
UDP Proxy Udpxy) 0 laten staan

PPPoE passthrough function: Enable
De grote vraag is moet je nu bij WAN naar de basic config en daar het WAN Connection Type op PPPoE zetten? Deze stond voorheen in automatic IP
Indien ja kan je de standaard instellingen voor de rest laten staan? Er wordt namelijk nog een PPP Username en password gevraagd. Welke zijn hiervoor nodig?

Er is ook een tab NAT passthrough waarin op het einde Enable PPPoE Relay staat. Deze heb ik ook op Enable gezet (stond op disable).

Duplex Mode: Auto - kan ik niet vinden

Max Bit Rate: Auto - Wordt hiermee Enable Qos bedoeld die niet aan is gezet? Als ik deze aanzet kan ik bepaalde bandbreedtes zetten

Alvast dank voor jullie hulp!

Marc

4 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Hallo @Marc2019, welkom op het Telfort forum. Monteurs sluiten inderdaad alleen onze eigen apparatuur aan, daarmee kunnen zij het beste overweg en als er iets niet goed gaat is het voor alle partijen direct duidelijk wat er gedaan moet worden als iets niet werkt.
Op onze site hebben we een overzicht van de instellingen voor een eigen modem. Aan je bericht te zien heb je daar al gekeken, het kan zijn dat de opties wat anders heten of verstopt zijn in een Asus router. Doordat wij dat apparaat niet leveren heb ik daar geen specifieke gegevens over.
Beste Jasper,

Tot op heden is het mij nog niet gelukt helaas ondanks uren zoeken. Is er iemand bij de helpdesk die kan helpen met aangeven of bepaalde settings wel of niet relevant zijn bij alleen internet (dus geen bellen en geen tv) zodat ik die kan overslaan om te zoeken?

Is het mogelijk een alternatieve generieke benaming te geven voor de onderdelen die ik niet kan vinden (zoals WAN protocol) zodat ik die wel in het eigen modem kan vinden?

Groeten, Marc
Qos quailty of service wordt hoofd zakelijk gebruikt om telefonie de voorkeur boven internet te geven dus vermoedelijk niet nodig.

De Vlans hebben inderdaad met tv te maken 4 is voor TV.
Voor jou zou alleen 34 van belang zijn.
Wat ik erover vind is Max Bitrate vergelijkbaar met de term Transmission Rate dus de snelheid van de verbinding nogmaals dit vond ik door via google naar deze term te zoeken.
Dit word vooral in items over wifi gebruikt net als Duplex Mode dit slaat op simultaan verkeer 2 kanten op.
Paswords zouden leeg kunnen blijven.
code:
Voor Wan Protocol DHCP client of  PPPoE

Ik ben geen expert op dit gebied.
Reputatie 1
Ook ik worstel met deze instellingen op mijn Asus router. Hopelijk zijn er mensen die deze instellingen kunnen 'vertalen' naar Asus-router-instellingen. Ik ben actief op zoek gegaan maar ook dingen gewoon uitgeprobeerd. Helaas tot heden nog geen resultaat, ik blijf hier zoeken en lezen.

Weet iemand iets? 🙂 Bij voorbaat dank!

Reageer