beantwoord

Asus router gebruiken

• 31 januari 2018
  • 45 reacties
  • 1290 keer bekeken

Badge
Hallo

Ik heb een Acer RTqc87u router die ik graag wil gebruiken als eigen router zodat ik een beter wifi signaal heb.

Nu heb ik de experiabox in bridge mode gezet en heb gewoon internet maar soms lijkt het wel of er conflicten zijn met IP adressen uit delen.
En tevens kan ik mijn. nas niet van buitenaf benaderen.

Kan iemand mij helpen wat de juiste instellingen zijn om bovenstaande werkend te krijgen en op te lossen , zoals het hoort

Bedankt
icon

Beste antwoord door Enterprise 1 februari 2018, 15:43

Heeseeel erg bedankt op de port forwarding werkt alles perfect. Sorry voor mijn stomme vragen Enterprise, maar door jou heldere uitleg is het gelukt
Nou, geweldig toch..!
En Babylonia ook bedankt voor zijn bijdrage... 👍
Bekijk reactie

45 reacties

Badge
Wie o wie kan me helpen
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Mark, waaruit maak je op dat er een conflict is met IP adressen? Dit is iets wat we niet ondersteunen en daardoor weet ik er het fijne niet vanaf. Dat betekent natuurlijk niet dat ik niet met je mee wil denken. Volgens mij moet je port forwardings instellen, wil je je NAS van buitenaf benaderen.
Badge
Omdat op sommige apparaten het internet soms uitvalt.

Maar moet ik nog op de experiabox of Asus automatisch dhcp uitschakelen omdat hij nu natuurlijk van 2 apparaten IPS krijgt toegewezen ?
Reputatie 6
Badge +7
Mijn kennis gaat helaas niet verder, maar hopelijk zijn er andere gebruikers die er meer ervaring mee hebben en kunnen helpen.
Badge
Bedankt
Als op de Experiabox dhcp aanstaat, staat deze niet in bridge.
In bridge wil immers zeggen dat hij alleen als modem functioneert, niet als router.
Je weet dat er dan geen tv en telfoon wordt doorgegeven?
Reputatie 8
Badge +10
Wil je dat de ASUS router al het internetverkeer afhandelt of wil je deze eigenlijk alleen maar gebruiken als (extra) wifi accesspoint..?
In het laatste geval zet je de Experiabox NIET in Bridge mode maar sluit je de ASUS aan volgens onderstaande uitleg op tweakers.net.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465
Badge
Precies dat. Alleen als extra wifi accespoint. Als de Asus alles overneemt is zeker ingewikkeld en wat zijn dan de voordelen tegenover het accespoint
Reputatie 8
Badge +10
Precies dat. Alleen als extra wifi accespoint. Als de Asus alles overneemt is zeker ingewikkeld en wat zijn dan de voordelen tegenover het accespoint
Als de Experiabox nu probleemloos het externe en interne netwerkverkeer afhandelt heb je weinig tot geen reden om de ASUS als extra router (met DHCP) in te zetten.
De ASUS gaat uiteindelijk toch niets anders doen dan wat de Experiabox nu doet.

Van de ASUS de hoofdrouter maken is ook weer niet al te ingewikkeld maar toch lastiger dan een accesspoint maken voor alleen je wifi.
Zeker als dat eigenlijk het enige doel is.
Badge
Oké.

Maar nu deelt en de experiabox DHC uit en de Asus is dat goed en waar klapt op sommige apparaten soms het internet eruit?

En hoe of wat moet ik dan instellen om m'n nas buitenaf te benaderen ?
Reputatie 8
Badge +10
Oké.

Maar nu deelt en de experiabox DHC uit en de Asus is dat goed en waar klapt op sommige apparaten soms het internet eruit?

En hoe of wat moet ik dan instellen om m'n nas buitenaf te benaderen ?

Daarom moet je in de ASUS ook de DHCP-server uitzetten, je NAS blijft gewoon aangesloten en werken op de Experiabox.
De ASUS gaat uitsluitend fungeren als wifi-accesspoint..l
Kortom, je hoeft in de Experiabox alleen maar de ASUS een vast (fixed) IP-adres te geven buiten de IP-pool van de Experiabox.
Maar dat staat allemaal in de link die ik gaf dus volg gewoon die aanwijzingen.
Badge
Ik benaderen nu m'n Asus via 192.168.1.1
Badge

Badge
.oke
Reputatie 8
Badge +10
Via wifi op een mobiele telefoon gaat het niet lukken, je moet de ASUS configureren op bijv. een laptop met een aangesloten ethernetkabel.
Nogmaals, volg de aanwijzingen stap voor stap in de gegeven tweakers.net link en als je klaar bent meld je je weer.
Ik ga geen tijd en energie steken in je reacties als je op 'eigen houtje ' wat gaat zitten rommelen.
Badge
Zijn bedoelde ik het ook niet hoor, was meer ter verduidelijking! Ik ga er morgen even mee zitten klooien
Reputatie 8
Badge +10
Zijn bedoelde ik het ook niet hoor, was meer ter verduidelijking! Ik ga er morgen even mee zitten klooien
Dat lijkt me een prima idee... 😉
Reputatie 6
Badge +7
Bedankt nelly jacoba en Enterpise 😃. Heel fijn dat jullie Mark verder op weg helpen!
Badge
Wel nog even een vraag Enterprise.

Mijn experiabox heeft als IP adres 192.168.2.254 en wat. Voor IP moet ik mn Asus router dan geven? Die eindigde nu op 1.1
Reputatie 8
Badge +10
Bijvoorbeeld 192.168.2.100
Zolang dit adres maar buiten de IP-pool valt die de DHCP van de Experiabox automatisch uitgeeft als je een apparaat aansluit, maar wel binnen het subnet van de Experiabox zelf, dus 192.168.2.xxx

Welke Experiabox heb je, de V8 of de V10..?

Update: ik zie dat de V8 nogal een ruime IP-pool hanteert van 192.168.2.1 t/m 192.169.2.252.
Volgens KPN is dit ook niet te wijzigen naar een wat kleinere pool.
Maar als je de Asus instelt op bijvoorbeeld 192.168.2.100 en dit adres vastzet met de functie DHCP-Binding mag dat geen probleem opleveren.
Badge
De V8 .

En ben nu de Asus aan t aansluiten op m'n computer.

Als dat klaar is, moet ik m dan op de Asus op de WAN poort aansluiten en op de V8 op een van de LAN Poorten ?
Reputatie 8
Badge +10

Als dat klaar is, moet ik m dan op de Asus op de WAN poort aansluiten en op de V8 op een van de LAN Poorten ?

Nee... op een LAN-poort van de ASUS en ook op een LAN-poort van de V8.

Volgens mij heb je die handleiding op tweakers.net écht helemaal niet gelezen hè..?
Want daar staat dat gewoon duidelijk in.
Je zit toch niet een beetje te trollen hè..?
Badge
Jawel hoor, ben goed op weg nu, maar dat haalde ik er niet duidelijk uit. Nu kan ik in de ASUS ook nog de volgende opties kiezen ;

Wireless router mode (default) 2 accespoint 3media bridge.

Moet die dan op optie 2 ?
Reputatie 8
Badge +10

Moet die dan op optie 2 ?

Ja, want je maakt een.... accesspoint.

En wat is hier nou niet duidelijk aan..? ;)

Badge
Sorry hoor. Maar ik ben niet zo goed met netwerken hahaha ik ben je hulp echt zeer dankbaar. Ik ga er mee aan de slag. Dat meen ik serieus

Reageer