Asus router achter Experiabox

• 8 augustus 2016
  • 1 reactie
  • 2036 keer bekeken

Ik heb een Asus RT-AC874 router dat ik wil aansluiten achter de Experiabox 8. Ik heb de router via LAN met elkaar bekabeld en de Asus in Access Point Mode gezet. TV e.d. zitten gewoon rechtstreeks aan de Experiabox en dat wil ik graag zo houden. Het mobiele netwerk van de Experia heb ik uitgezet (disabled).

Ik krijg echter geen stabiele verbinding met de Asus (met name bij VPN-verbindingen met werk vlieg ik er voortdurend uit, dat wil zeggen de Wifi verbinding is 'beperkt' hetgeen erop wijst dat de wifiverbinding kennelijk wel werkt, maar er problemen zijn met IP-adres of de Experia).

Ik heb al diverse alternatieven gezocht op internet en geprobeerd (zoals http://glasvezelemmen.blogspot.nl/2014/08/gebruik-van-een-eigen-router-bij-kpn.html), maar zonder resultaat.

Graag tips en tricks.

Bedankt.

1 reactie

Reputatie 8
De Asus RT-AC874 router kent een "Bridge" mode waarbij die als Access Point kan worden ingezet. Dat is echter gewoon vanuit een LAN-poort van de Experia Box naar de WAN-poort van de Asus router. Zo zou je het dan ook het beste kunnen aansluiten. LAN aan LAN gekoppeld is wel een vaak gebruikt trucje om een router als "switch" en Access Point in te zetten, maar werkt niet altijd goed bij elk type router. Zou best de reden kunnen zijn waarom je nu problemen hebt.

Echter als je zo'n mooie Asus RT-AC874 router gebruikt met zoveel uitgebreide instellingen en opties, zou ik die zeker niet als Access Point gaan inzetten, maar als "hoofdrouter" om al je achterliggende apparatuur daarmee te koppelen, met uitzondering van TV-ontvangers en telefoon.

Je kunt de Experia Box en Asus router dan instellen in 2 opties:
1 - In de Experia Box DMZ op vast ingesteld LAN IP-adres naar WAN-poort van de Asus router
2 - NAT achter NAT
waarbij je handmatig alle poorten m.b.t. VPN in de Experia Box doorstuurt naar de Asus router, en van daaruit weer verder, als de VPN-server bijv. is ingesteld op een NAS, poorten doorsturen naar de NAS in het netwerk van de Asus router.

WiFi van de Experia Box uit, die van de Asus aan.
Ik plaats alvast eerst even deze reactie, vul ik nog aan met links naar bestaande draadjes waarin een en ander wordt uitgelegd. (Ik ben nu niet op de thuis locatie).

Reageer