beantwoord

Asus achter Experia Box: bekabelde netwerkapparaten niet gevonden

• 6 juni 2020
  • 15 reacties
  • 397 keer bekeken

Reputatie 1

Best Forum,

Er is al veel geschreven over Asus achter Experiabox, maar ik vind mijn specifieke vraag er niet bij.

Na aansluiting van mijn Asus AC68U op de Experiabox V10, met LAN naar WAN, en LAN naar PC, zijn twee bekabelde netwerkapparaten niet meer bereikbaar. PC, TV en telefoon werken correct. De kabels van die twee apparaten rechtstreeks aansluiten op de Asus geeft geen resultaat.

Op het forum heb ik suggesties gezien omtrent netmask verschillend maken en DHCP op één van de twee uitschakelen. Maar kan iemand mij vertellen wat nou echt de oplossing is?

Ik zou de Asus wel als volwaardige router willen gebruiken, dus ook de uitbreidingen via gele poorten naar andere apparaten.

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Babylonia 13 juni 2020, 14:27

Keuze Automatic of Manually; gekozen voor automatic.

Dat is goed. (Bovenste optie van dit plaatje).

Je kunt wel manueel een IP-adres instellen. De kans op verkeerde instellingen blijft aanwezig.
(Erg veel berichten bij problemen met extra routers zijn daar op terug te voeren).
Maar meer nog de vervelende eigenschap, dat mocht je de Asus achter een andere router hangen met een ander sub-net de Asus helemaal niet meer te bereiken is. Dan moet je ofwel een volledige fabrieks reset uitvoeren, ofwel met moeilijke trucs aan instellingen in andere apparatuur om het te “herstellen”.

Wil je de Asus die nu als “Access Point” en switch opereert een vast IP-adres geven.
(Om bijv. WiFi instellingen aan te kunnen passen). Doe dan dan in de “hoofd” router zelf.
Ofwel in de Experia Box V10 met de optie van “DHCP binding”.

Bovenste plaatje van de volgende reactie < HIER >

Bekijk reactie

15 reacties

Reputatie 8

Na aansluiting van mijn Asus AC68U op de Experiabox V10, met LAN naar WAN, en LAN naar PC, zijn twee bekabelde netwerkapparaten niet meer bereikbaar.

Welke apparaten, en vanuit welke router wil je die apparaten bereiken?

Ik heb even in de PDF handleiding gekeken of het standaard sub-net van de Asus toevallig gelijk is aan het standaard sub-net van de Experia Box. Maar dat is niet zo.

Ofwel de Asus standaard uit de doos achter de Experia Box zou geen probleem mogen geven als zijnde een “NAT achter NAT” set-up. In die zin dat indien je PC’s en netwerk apparaten achter de Asus hebt aangesloten, je vanuit dat netwerk die apparaten zou moeten kunnen benaderen.

Vanuit het netwerk van de Asus kun je ook “terug” naar apparaten aangesloten op de Experia Box.
Andersom kun je niet zonder port forwarders vanuit het net-werk van de Experia Box naar apparaten achter de Asus.

Is het de bedoeling de Asus als “Acess Point” te gebruiken, moeten andere instellingen worden gemaakt. Maar heb niet het idee dat je dat zo bedoelt om het als zodanig aan te sluiten?
Indien wel, dan zie ik dat wel in een vervolgreactie terug.

Geef wat meer info van wat de bedoeling is, en welke apparaten je van waaruit wilt benaderen.

Reputatie 1

Het zijn twee streamapparaten, die niet draadloos zijn. I.v.m. kabellengte heb ik voorkeur om ze in de Experia te laten zitten. Bovendien zouden van de Asus gelijk al drie poorten in gebruik zijn. Je koopt zo'n router toch voor uitbreiding van je netwerk? Gebleken is ook dat aansluiten op de gele poorten van de Asus niet helpt.

Die twee apparaten moeten op de pc aanwezige bestanden (audio en video) kunnen ontvangen. en misschien apps laten draaien die een internetverbinding nodig hebben.

Vanuit de Experia moet de TV-ontvanger gevoed worden (en de telefoon).

WIFI op de Experia wordt uitgezet, omdat de Asus een veel betere stralingsreductie heeft.

Die standaard subnetten zijn WEL gelijk aan elkaar: beide 255.255.255.0. Voor Asus zie pagina 106; Voor de Experia blijkt dit na inloggen op het modem. Misschien zit het hier in?

Reputatie 8

Die standaard subnetten zijn WEL gelijk aan elkaar: beide 255.255.255.0. Voor Asus zie pagina 106; Voor de Experia blijkt dit na inloggen op het modem. Misschien zit het hier in?

Nee, dat zijn sub-net  maskers  (mask)  waar je het over hebt.
Dat is een schrijfweergave om te bepalen hoe groot het sub-net bereik zal worden.

Het standaard sub-net van de Experia Box ligt in de   192.168.2.xx   reeks.
Het standaard sub-net van de Asus router ligt in de   192.168.1.xx   reeks.

Bij een subnet mask van  255.255.255.0
loopt het IP bereik dan van   192.168.2.1    t/m    192.168.2.254  voor de Experia Box
loopt het IP bereik dan van   192.168.1.1    t/m    192.168.1.254  voor de Asus router.

Met ander sub-net masker, zie:  http://www.subnet-calculator.com/

Het zijn twee streamapparaten, die niet draadloos zijn.
I.v.m. kabellengte heb ik voorkeur om ze in de Experia te laten zitten.

Inderdaad kunnen apparaten in de Experia Box  dan niet “simpel” contact leggen met apparaten die achter de Asus zijn aangesloten. Juist omdat het een ander sub-net betreft.

Je zou de Asus dan in “Access Point mode” kunnen zetten.
Blz. 81 van de PDF handleiding:

To set up the operating mode:
1. From the navigation panel, go to Advanced Settings >
    Administration > Operation Mode tab.

2. Select any of these operation modes:
    • Wireless router mode (default): In wireless router mode,
      the wireless router connects to the Internet and provides
      Internet access to available devices on its own local network.
    • Media Bridge: This setup requires two wireless routers.
      The second router serves as a media bridge where multiple
      devices such as Smart TVs and gaming consoles can be
      connected via ethernet.
    • Access Point mode: In this mode, the router creates a new
      wireless network on an exising network.

3. Click Apply.

Na reboot zal de Asus dan in Access Point mode staan, en onderdeel uitmaken van het sub-net van de Experia Box. Alle apparaten krijgen dan een IP-adres toegewezen vanuit de DHCP-server in de Experia Box en zullen dan binnen hetzelfde sub-net van de Experia box bereikbaar zijn.

Probeer dat eens.

Reputatie 1

Weer wat geleerd over subnet en - maskers; ik kende dit onderscheid niet. Dankjewel.

Is de router in Access Point mode daarna wel bruikbaar om andere apparaten of zelfs andere routers op aan te sluiten?

Alvast bedankt, Geertq

Reputatie 8

De LAN-poortjes van de Asus router werken dan feitelijk als “switch”.
Je kunt er dan zondemeer extra apparaten op aansluiten en uitbreiden.
Eventueel met andere routers in Access Point mode.

Zo'n Asus router is dan overigens wel een duur betaald apparaat om die als “Access Point” te laten fungeren. Daar zijn veel meer goedkope oplossingen voor met vergelijkbare functies.

Ik heb me niet verdiept in eventuele extra functies die een Asus router zou hebben tegenover andere routers. Besef wel dat een aantal functies alleen goed werken in “router mode” en niet als Access Point.

Die extra functies zouden mogelijk kunnen liggen in het gebruik van VPN. e.d.

Reputatie 1

De Asus heeft verregaande stralingsreductie in combinatie met JRS Eco 100 Wifi firmware. Ik weet niet of dit met andere routers ook mogelijk was geweest.

Is handmatig toewijzen van IP-adressen op de Experia (en dynamisch op de Asus in router mode) nog een alternatief? Zo nee, ga ik aan de slag met Access Point. Moet ik wel even een momentje voor hebben de komende dagen.

Wederom bedankt.

Reputatie 8

Is handmatig toewijzen van IP-adressen op de Experia (en dynamisch op de Asus in router mode) nog een alternatief?

Dat maakt voor de stream-apparaten aangesloten op de Experia Box niet uit.
Het blijven in dat geval twee verschillende sub-nets.

Reputatie 1

Goed, ik ga het binnenkort proberen. Je hoort van me.

Vriendelijke groet,   Geertq

Reputatie 1

Het lijkt gelukt. De apparaten worden verbonden.

Wel kreeg ik iets andere en meer schermen.

AiMesh in de omschrijving en info. Keuze Automatic of Manually; gekozen voor automatic. Wireless settings (bevestiging)

Na apply is de verbinding met de Asus verbroken. Ik heb ontdekt dat ik er weer in kan via 192.168.2.2.

Is dit wat je bedoelde te gebeuren? Dan is het gelukt.

Maar even wachten of de JRS Eco software zich laat installeren.

Vriendelijke groet,   Geertq

Reputatie 8

Na apply is de verbinding met de Asus verbroken. Ik heb ontdekt dat ik er weer in kan via 192.168.2.2.

Is dit wat je bedoelde te gebeuren? Dan is het gelukt.

Ja, dat is namelijk een IP-adres toegewezen vanuit het sub-net van de Experia Box. Controleer nu of je vanuit de apparaten aangesloten op de Experia Box, die van de Asus kunt benaderen, en andersom.

Reputatie 1

Er zijn nog geen apparaten op de Asus aangesloten anders dan de PC.

Was de keuze voor dynamic juist?

De apparaten worden correct verbonden. Dus het is opgelost, behoudens het installeren van de JRS Eco software. Dat ga ik zeer binnenkort doen. Zit dit in je expertise, mocht er een probleem ontstaan?

Wederom bedankt en vriendelijke groet,   Geertq

Reputatie 8

Keuze Automatic of Manually; gekozen voor automatic.

Dat is goed. (Bovenste optie van dit plaatje).

Je kunt wel manueel een IP-adres instellen. De kans op verkeerde instellingen blijft aanwezig.
(Erg veel berichten bij problemen met extra routers zijn daar op terug te voeren).
Maar meer nog de vervelende eigenschap, dat mocht je de Asus achter een andere router hangen met een ander sub-net de Asus helemaal niet meer te bereiken is. Dan moet je ofwel een volledige fabrieks reset uitvoeren, ofwel met moeilijke trucs aan instellingen in andere apparatuur om het te “herstellen”.

Wil je de Asus die nu als “Access Point” en switch opereert een vast IP-adres geven.
(Om bijv. WiFi instellingen aan te kunnen passen). Doe dan dan in de “hoofd” router zelf.
Ofwel in de Experia Box V10 met de optie van “DHCP binding”.

Bovenste plaatje van de volgende reactie < HIER >

Reputatie 8
Badge +10

Dag @geertq. Van harte welkom hier. Volgens mij heeft @Babylonia je al uitstekend op weg geholpen met zijn uitgebreide kennis op dit gebied. Is je vraag zo beantwoord/kun je zo verder?

Reputatie 1

De vraag is beantwoord. Behoudens het installeren van de Eco software op de Asus. Dit is meer gerelateerd aan Asus dan aan Telfort. Mocht ik daar stranden op de ingestelde modus kom ik wellicht bij jullie terug voor alternatieven in de configuratie.

Bedankt,   geertq

Reputatie 8
Badge +10

Dag @geertq. Goed om te lezen dat je vraag is beantwoord en het verhaal iets duidelijker is geworden. Je weet ons te vinden als je nog wel ergens hulp bij nodig hebt. :thumbsup_tone2:

Reageer