beantwoord

Arcadyan settopbox, gebruikt deze infrarood of radiosignalen

• 2 april 2020
  • 37 reacties
  • 567 keer bekeken

Reputatie 1

Maakt de arcadyan settopbox gebruik van infrarood / radio signalen of misschien beiden?

Admin: titel aangevuld i.v.m. volledigheid

icon

Beste antwoord door elroy 8 april 2020, 14:49

@Babylonia @Jasper - Telfort 

Heb toch maarbesloten de RM4C Mini van broadlink aan te schaffen

Deze werkt op 5v.De aracdyan usbpoort zou hier dus genoeg spanning voor moeten kunnen leveren.

Tevens zou deze moeten werken op en STB en is mooi in de buurt te plaatsen doordat hij werk o de usbpoort van de STB.

Wellicht kan deze mooi ook de  infrarood afstandbediening van mijn HDMI switch en misschien zelf wel de afstandbediending van de STB vervangen.

Zal jullie op de hoogte houden

Bekijk reactie

37 reacties

Reputatie 8

Infrarood.  De afstandbediening werkt op die wijze.  (Zoals bij zoveel vergelijkbare apparaten).

Reputatie 1

Duidelijk.

Had de intentie om een  broadlink rm4 pro achterop de kast te plakken voor wat domotica.

Als de de afstandsbedieningen niet richting te tuner wijs kan ik nog wel 'zappen' of het geluid bedienen.

Zou de broadlink dan werken?

Reputatie 8

Afhankelijk van het soort connectie van apparaten onderling, bedenk dat bepaalde stuursignalen “indirect” ook met elkaar kunnen werken.

Een voorbeeld bij een TV-ontvanger, of AVR-receivers is de HDMI-aansluiting met TV m.b.t. aan/uit en audio volume. Via een “CEC”-verbinding worden signalen op die wijze met elkaar doorgegeven.

https://www.ruconnected.nl/hdmi-cec/

M.b.t. domotica waar mogelijk geen HDMI-connecties worden toegepast, maar wel Bluetooth, Wifi en/of netwerk-connecties. Kunnen afstellingen vaak weer op die wijze “gecombineerd” worden aangestuurd?

Wat de mogelijkheden met een Broadlink zijn, en hoe die wel- of niet zal reageren is mij niet bekend. Misschien dat andere gebruikers daarmee bekend zijn?  Maar denk dat je beter bij fora kunt informeren wat specifiek meer is gericht op domotica.

Reputatie 8

Aanvullend:
Die Broadlink heeft nogal wat connectie-mogelijkheden. Een combinatie van diverse technieken.
https://www.ibroadlink.com/products/ir+rf

Op basis van alleen “infrarood” zou ik hem niet achter “achter de kast” plakken.
Infrarood is namelijk relatief sterk beperkt om “in het zicht” te gebruiken.

Maar voor instellen van domotica, die naar ik denk doorgaans van andere technieken gebruik maken, maakt het op basis van die andere technieken naar ik vermoed niet zo veel uit.

Ik lees in een review dat de bediening van de Telfort/KPN tv ontvangers nog niet perfect is, enkel basis zaken.

Reputatie 1

Gebruik al jaren een Logitech harmonie. Die werkt prima samen met de settop box.

Reputatie 8

Maar het gaat hem bij de topic starter tevens om aansturing van allerlei “domotica”.
(Algemene voorbeelden zijn bijv. aan te sturen verlichting, verwarming, zonwering, garagedeur….).

Dus een universeel "tussen-apparaat” om dat soort zaken centraal aan te kunnen sturen.
Ik denk niet dat zo'n Logitech harmonie daarin voorziet?

Reputatie 1

De logitech harmony werkt met een HUb en die is tevens vaak te integreren met domotica apparatuur.

Bijv Homeassistant bied een brede ondersteuning voor allerlei merken.

Ik weet niet of broadlink apperatuur er ook mee overweg kan.

Reputatie 8

Oh kijk, dat biedt dan mogelijk toch wat meer opties dan gedacht.
Goed om dat verder te onderzoeken (op verschillende fora).

Reputatie 1

Kan op d arcadyan ook een soort infrarood 'externder' worden aangesloten?

Deze zou dan bv van de de stb naar een plekje in de buurt van en bv broadlink geplaatst kunnen worden. 

Reputatie 8

Kwestie van uitproberen, maar reken er maar niet te hard op. Door providers geleverde apparatuur is doorgaans verre van universeel in compatibiliteit met rand-apparaten.
Daar zijn providers te eigenwijs voor om dat “te willen”.

Zelfs met universele USB 2.4 of 5 GHz dongle draadloze verbindingen voor de aansturing van draadloze muizen of toetsenborden vindt daarin geen ondersteuning. Terwijl elke andere “TV of media player box” recent of al van jaren terug (Western Digital TV Live) wel daarmee samenwerkt.

Een IR extender 'aansluiten' dat zal niet lukken de ontvangers hebben hier simpelweg geen aansluiting voor.

Je hebt dan een IR emitter nodig bijvoorbeeld een set als deze hier meer uitleg 

Reputatie 8

Ik heb me niet verdiept in aansluitingen.
Een TV-ontvanger heeft een extra USB-poort.
Weet niet wat daar mee mogelijk is om extra IR apparaatjes op aan te sluiten??

Het hangt er puur vanaf wat er met een IR extender wordt bedoelt. Een IR ontvanger via de usb zal mij verbazen als dat werkbaar is. Een systeem zoals naar gelinkt dat zou mogelijk zijn.

Aanvullend bij Telfort niet beschikbaar bij KPN is het laatste model TV ontvanger via bluetooth bedienbaar. Nieuwe Hussel klanten krijgen deze standaard de Arris Vip 5202

Reputatie 8

Een IR ontvanger via de usb zal mij verbazen als dat werkbaar is.

En waarom niet?

Ik heb nu even verder gezocht naar zo’n hulpmiddeltje. Vind zoiets als dit:
https://www.bol.com/nl/p/infrarood-verlenging-extender-haverco-afstandsbediening-ontvanger-met-usb-adapter-5v/9200000089324592/

De kleine diode plakt u bij de ontvanger van uw tv, en de grote diode plakt u op een plek waar uw afstandsbediening wel bereik heeft.

Kabellengte circa 135cm. Geschikt voor televisies, DVD-spelers, video recorders, etc.

Ofwel die kleine diode vóór bij de TV-ontvanger, om IR-signalen door te geven naar TV-ontvanger.
De grote met een verlengkabel naar een plaats waar de afstandsbediening wel bereik heeft.
De USB-stekker voor de voeding past achterin de TV-ontvange zelf in de USB-aansluiting.

Dat is een gelijksoortig systeem waar ik in het eerdere bericht naar link. Voeding uit de USB halen is heel iets anders dan aansturen via de USB ingang.

Zoals het wordt gevraagd lijkt het erop dat er bedoeld wordt een ir ontvanger direct aansluiten en zo de tv ontvanger aansturen dat zal niet lukken.

Je zal de IR van de TVontvanger moeten gebruiken, wat met systemen van Marmitek of Haverco prima kan dat is waar het omgaat.

@elroy je plan is om de genoemde  Broad link achter 'de kast' te plakken,  bedoel je daarmee een meubelstuk of de TV ontvanger zelf, en waar heb je de TV ontvanger staan in zichtlijn vanaf waar je TV kijkt of ook weg gewerkt in een kast?

Reputatie 1

Dat is een gelijksoortig systeem waar ik in het eerdere bericht naar link. Voeding uit de USB halen is heel iets anders dan aansturen via de USB ingang.

Zoals het wordt gevraagd lijkt het erop dat er bedoeld wordt een ir ontvanger direct aansluiten en zo de tv ontvanger aansturen dat zal niet lukken.

Je zal de IR van de TVontvanger moeten gebruiken, wat met systemen van Marmitek of Haverco prima kan dat is waar het omgaat.

@elroy je plan is om de genoemde  Broad link achter 'de kast' te plakken,  bedoel je daarmee een meubelstuk of de TV ontvanger zelf, en waar heb je de TV ontvanger staan in zichtlijn vanaf waar je TV kijkt of ook weg gewerkt in een kast?

@Galdor68

Ik heb de tv aan de muur hangen

Daaronder staat een 'stevig' dressoir waarop de Telfort stb staat.

Mijn intentie is om de broadlink achterop dit dressoir te 'plakken'. 

Ik had gehoopt dat ik een IFR extended in de USB poort van de stb kon 'prikken' en vervolgens het oog naast de broadlink kon plaatsen.

Dit om m.b.v. de broadlink de stb aan te sturen.

'Hey Google zet de settopbox op 664'

Dat zou dan moeten met een product die Babylonia ook noemt

Reputatie 1

@Babylonia 

Kun jij bevestigen dan de usb poort in de settopbox geen functie heeft dan wel verders niet is aangesloten?

Wel ergens gelezen dat hier wel spanning op zit.

Waarvoor dient deze usb poort?

Reputatie 8

Ik zou niet weten waar die USB-poort voor wordt gebruikt of welke functies erachter zitten?
Er zijn hooguit wat specificaties bekend. (Voeding is het minimale wat je nodig hebt).

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/specificaties-van-je-tv-ontvanger.htm

Bij de fabrikant zelf ook erg summier:
http://www.arcadyan.com/contentpage.aspx?type=product-index&l2id=8

Er is voor zover mij bekend ook geen uitgebreide handleiding te vinden.

Reputatie 1

Ik zou niet weten waar die USB-poort voor wordt gebruikt of welke functies erachter zitten?
Er zijn hooguit wat specificaties bekend. (Voeding is het minimale wat je nodig hebt).

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/specificaties-van-je-tv-ontvanger.htm

Bij de fabrikant zelf ook erg summier:
http://www.arcadyan.com/contentpage.aspx?type=product-index&l2id=8

Er is voor zover mij bekend ook geen uitgebreide handleiding te vinden.

Misschien  kan Telfort (of kpn) hier eens naar informeren waar ze de stb'en kopen?

Zal er niet zonder functie opzitten lijkt mij @Babylonia ?

Reputatie 8

Zal er niet zonder functie opzitten lijkt mij @Babylonia ?

Nou, dat kan met door providers geleverde producten erg tegenvallen hoor !!  :astonished::tired_face:
Firmware wordt doorgaans uitgekleed en functies aangepast (of opgeheven).

Ik heb er wel eens een USB-dongletje ingestopt van een draadloze muis en/of toetsenbord met touchepad (makkelijker met zoekacties bij uitzending gemist).
Maar nee hoor, het wordt simpelweg niet ondersteund.

Terwijl ik hier door de tijd heen wel eens diverse media-boxjes heb geprobeerd. Heb hier ook nog een verscheidene jaren oude WD TV-Live. Daarop werken dit soort accessoires direct standaard.
Je hoeft er niet eens drivers voor te installeren.

Ook bij KPN wordt daar af en toe naar gevraagd en  nooit iets uitgebreids over gemeld. Het enige is de 5 volt functie om bijvoorbeeld je mobiel op te laden.

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/usb-aansluiting-op-arris-itv-kastje-430500

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/usb-invoer-arris-2952-435904

Hier een wat oudere Telfort topic

https://forum.telfort.nl/tv-338/usb-aansluiting-op-vip1853-niet-functioneel-40587

Het meest voor de hand liggend is bewust uit en mogelijk enkel gebruikt door de fabrikant om de software te installeren.

Hier nog een topic over het IR gebeuren.

https://forum.telfort.nl/tips-en-verbeterideeen-273/infraroodverlenger-voor-de-arris-vip2952-81135

Je zal het IR signaal uit je Broadlink via een IR ontvanger moeten sturen naar een emitter diode voor het oog van de TV ontvanger. De grote vraag is of je de ontvanger dan spraak gestuurd krijgt. Ik vermoed zelf van niet, maar ben benieuwd naar je ervaringen.

Met de door @frank3523 genoemde Logitech oplossing stuur je de tv aan met hun afstands bediening niet via de Hub zover ik weet. Of spraak gestuurd mogelijk is weet ik niet dat kan Frank mogelijk beter vertellen uit eigen ervaring.

Reputatie 1

Neen de logitech gebruikt wel degelijk die hub. Je kunt deze ook aansturen met een app op je telefoon. Ik denk dat er vast ook wel zoiets te maken is dat dit met spraakherkenning werkt, maar daar heb ik geen ervaring mee. Heb die hub in een kast zitten samen met de telfort tv box. Aan deze hub zitten een paar oogjes die je in de buurt van je device legt wat je wil aansturen. Op deze manier kan je dus alles uit het zicht monteren.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @elroy, alle Telfort tv-ontvangers gebruiken inderdaad infrarood voor de afstandsbediening. Er zit een usb-poort op de ontvanger, maar daar wordt niets mee gedaan. In de software wordt daar geen gebruik van gemaakt, daar zijn ook geen plannen voor. De HDMI-poort ondersteund ook geen HDMI-CEC, daar wordt wel naar gekeken maar er is geen indicatie of en wanneer het mogelijk wordt.
Er zijn al een aantal alternatieve opties genoemd zo te zien, je kunt kijken of het daarmee lukt :slight_smile:

Reageer