Analog Telephone Adapter verbindt niet met router na reset

• 8 december 2016
  • 10 reacties
  • 508 keer bekeken

Reputatie 1
Mijn ATA Siemens C470 is bekabeld verbonden met de Telfort router Zyxel P2812HNU-F1. Telfort vroeg dit modem te resetten. Na het resetten werd deze ata niet meer door het modem herkend. Bij inschakelen zie je kort het blauwe lampje op de ata flikkeren, maar het gaat dan uit. In de web-interface van de router zie je een verbinding getekend waar niets bij staat aan het uiteinde. Wat kan er door het resetten veranderd zijn? De ata en de router staan beide ingesteld op DHCP. Heb me al suf gezocht, dus als er iemand is die wat licht op deze zaak kan werpen ben ik haar/hem zeer erkentelijk! Heb internet instap plus bellen.

10 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Begin eens met je Telefoon stroomloos te zetten en daarna weer opnieuw verbinden met je modem. Waarschijnlijk moet je het toestel volledig resetten en alle instellingen weer opnieuw invoeren.

Weet niet of je toestel zelf nog een apart SIP protocol hanteert maar Telfort heeft de SIP instellingen voor vaste telefonie gewijzigd.
Reputatie 1
Tuut-Tuut, wat fijn dat je weer zo prompt reageert. Iets meer informatie: de C470 is met een telefoonkabeltje verbonden met tel1. Daarlangs loopt de Telfort vaste telefoonverbinding. En aan de C470 zit een netwerkkabel die naar poort 4 van de P2812gaat. In de C470 is nog een VOIP verbinding ingesteld naar VOIPCHEAP voor het uitgaande telefoonverkeer. Daar draai ik al lang op. Na resetten van de P2812 was het mis. Het basisstation C470 heb ik al stroomloos gehad en ook de P2812 opnieuw opgestart. Ik zie dan bij het opstarten van de C470 dat er even LAN-contact is met de P2812, maar dan stokt het. Normaal brandt op de C470 een blauw lichtje. Dat flikkert even tijdens opstarten en gaat dan uit. Poort 1 van de P2812 gaat met een tweede ethernetkabel naar een router die op de bovenverdieping staat. Die wordt goed bediend door de P2812.
Reputatie 8
Badge +16
Heb je al geprobeerd wat het resultaat is met aansluiten op een andere LAN poort dan poort 4?
Reputatie 8
Voor wat het waard is.
Ikzelf experimenteer geregeld met adapters en andere VOIP providers achter verschillende modem/routers.

Om twee afwijkende VOIP-providers die in een Linksys PAP2T zijn ingesteld te gebruiken,
heb ik de Linksys PAP2T een vast IP-adres gegeven in de modem/router.
En alternatieve poorten doorgestuurd voor die VOIP-services. (Telfort gebruikt namelijk zelf poort 5060).
- Voor CheapConnect is poort 5070 in gebruikt (en is die poort doorgestuurd naar de VOIP-adapter).
- Voor VoipBuster wordt poort 6000 gebruikt (en is die poort doorgestuurd naar de VOIP-adapter).

De Linksys PAP2T is enkel via ethernet verbonden met de modem/router.
Op de twee analoge RJ11 telefoon-poortjes de telefoon.
Dat werk hier ongeacht welke modem/router ik daarvoor inzet (verschillende modellen).

Bij de Siemens Gigaset C470 gebruik je geen RJ11 poortjes om daar extra telefoons op aan te sluiten, maar is de functionaliteit van de Gigaset draadloze telefoons feitelijk vergelijkbaar als het aankomt op gebruik van VOIP-providers.
Zou je willen voorstellen een vergelijkbare set-up te proberen.

De website van "VoipCheap" lijkt erg sterk op die van "VoipBuster"
Het zou zomaar hetzelfde achterliggende bedrijf kunnen zijn, maar alleen met een andere naam.
Probeer om die reden dan ook poort 6000 als alternatief te gebruiken.
Poort 5060 wordt gebruikt door Telfort en is eigenlijk niet beschikbaar voor andere VOIP-providers.
(Althans voor inkomende gesprekken, maar kun je wel gebruiken voor uitbellen).
Reputatie 1
Dank aan jullie beiden voor de reacties!
Aan Tut-Tuut: andere poort heb ik nog niet geprobeerd. Heb het idee dat dat niets uit zal maken. Maar ik ga dat proberen.
Aan Babylonia: In juli kreeg ik van Telfort een mail dat ik de telefoon moest aansluiten op Tel1 (RJ11) van de P2812. Deed eerder alleen via ethernet op tweede router. Voor Voipcheap ging ik de ethernetverbinding op P2812 gebruiken en dat werkte prima (dus een RJ11 plus een ethernetverbinding tussen P2812 en de C470). Ik zal weer proberen of alleen ethernet nu ook werkt.
Voipcheap en Voipbuster zijn beide van Betamax in Keulen.
De gebruikte poorten zouden invloed kunnen hebben op het al dan niet werken van de SIP-verbinding, maar de router zou dan toch de C470 wel moeten herkennen als aangesloten apparaat?
Ik ga experimenteren met een statisch IP-adres. Wordt na het week-end.
Reputatie 8
In juli kreeg ik van Telfort een mail dat ik de telefoon moest aansluiten op Tel1 (RJ11) van de P2812.
Dat betreft dan mogelijk alleen de standaard telefoonverbinding met een Telfort SIP-account.
(Je zou het net zo goed op de andere poort kunnen activeren). Door die door te koppelen naar de Siemens C470 kun je die dan wellicht gebruiken voor de telefoons gebruikt met die Siemens C470?

Wil je de Telfort SIP-gegevens volledig in de Siemens C470 ingeven, heb je mogelijk een aardige hulp met een verwant Siemens VOIP-basis station de Gigaset N300A IP in de volgende draad < HIER > en lees dan de volledige draad.
Reputatie 1
VRAAG AAN TELFORT MODERATORS:
Ik ben nu al dagen aan het foutzoeken en kan mijn tweede lijn niet gebruiken. De fout is er in gekomen nadat ik het modem gereset heb. Voor die reset draaide het perfect. Als TELFORT in de nieuwe firmware iets heeft uitgehaald dat een ATA niet meer geaccepteerd wordt, zeg het dan. Of is het beter dat ik naar een andere provider ga? Een scan met nmap toont aan dat de ATA niet door de router is verbonden terwijl hij hardware matig met een ethernet kabel (net als voor de reset) is verbonden. DHCP staat zowel in de router als in de ATA aan. Ook al zouden er zaken voor de SIP verbinding verkeerd staan, de router dient dit apparaat te accepteren en dus moet het via nmap zichtbaar zijn. Ik kan zelfs niet bij de webconfigurator van de ATA om poorten in te stellen.
Reputatie 1
Heb een oude router aangesloten op een LAN-poort van de P2812 en daarop de ethernetverbinding van mijn ATA. De ATA is ook via een analoog kabeltje op de TEL1 aansluiting van de P2812. Nu werkt mijn telefoon weer voor zowel Telfort vast als voor mijn andere SIP provider. Laat dit probleem voorlopig even rusten. Doel is wel de ATA rechtstreeks op de P2812 aan te kunnen sluiten.
DEZE DRAAD STOPT
Reputatie 8
Als de ATA wel werkt via een "omleiding" van de 1e naar de 2e router, en daarmee geen problemen heeft, zou er ook geen belemmering hoeven te zijn rechtstreeks aangesloten op de 1e router (de Zyxel P2812HNU-F1).
Reputatie 1
Dank voor je reactie!
Tenzij er verborgen MAC filtering is toegepast..... Ik moet het nu even laten rusten vanwege tijdsgebrek, maar ik ga het verder uitzoeken.

Reageer