Airplay valt weg bij Telfort ZYXEL P-2812HNU-F1 modem

• 14 mei 2017
  • 4 reacties
  • 301 keer bekeken

Airplay valt weg van receiver Telfort ZYXEL P-2812HNU-F1 (V3.11TUE8)
Ik beschik over een iMac een iPad mini en een Receiver met Airplay (Pioneer VSX S510).
Sinds enige tijd ondervind ik een zeer tijdelijk functioneren van Airplay.
Meestal zal een reset van de ZYXEL, Airplay laten werken.
Na soms enkele minuten verdient contact met Airplay:
In de iPad of Imac is dan geen Airplay zichtbaar.

De Pioneer is dan wel bereikbaar middels alle andere LAN services:
CONTROL APP
DLNA service
Internet radio
(Spotify niet getest)

Airplay maakt gebruik van een UDP en de andere services van TCP. Er gaat misschien iets niet goed met UDP over LAN en WLAN.

Controle:
Nu heb ik de Pioneer en de iMac met elkaar verbonden met een statisch adres en een switch (TP-LINK TL-SF1005D) tussen beiden en levert een stabiele verbinding op met Airplay. Ook als op die switch de Zyxel wordt verbonden en de apparaten weer op DHCP staan.
Door de switch is er wel verbinden onderling maar via WLAN (op de iPad) valt de Airplay nog steeds weg.

Omdat ik niet weet wat de oorzaak kan zijn probeer ik wat instellingen in de Zyxel:
Qos uitschakelen, geen verschil
firewall uitschakelen, geen verschil
de 4 LAN aansluitingen op Full duplex / 10mB, geen verschil
Nu is er stabiel geen verbinding met de iPad en wel met de iMac.
De Pioneer een ander IP geven: meteen contact via wifi Zyxel.
terug zetten op static IP werkt ook weer, dus lijkt een IP update de Zyxel router weer “open” te zetten.

wifi test:
Verbind de ipad via een andere wifi router die op een LAN is aangesloten van de Zyxel met de Firewall uitgeschakeld en kan precies hetzelfde verbinden met de Pioneer, maar niet met Airplay.
Blijkt te komen doordat de andere router op een LAN aansluiting van de Zyxel was aangesloten. Nu de TP-LINK Router op dezelfde switch als alle andere apparaten is aangesloten kan ik ook via die andere wifi router contact maken met Pioneer airplay.

Indien het IP van de Pioneer wordt veranderd zowel statisch in de Pioneer als met DHCP in de Zyxel komt de Airport van de Pioneer tevoorschijn. Na verloop van tijd valt het ook weer weg via onderlinge WLAN en LAN verbindingen. Vermoedelijk ontstaat er een fout verloop van tijd.

Waarom Airport niet goed via een van de LAN of WLAN van de Zyxel werkt is niet duidelijk.

De extra wifi router is een WR741N en probeer op dezelfde wijze De WR841N te gebruiken om met de iMac contact te maken met Pioneer Airport en dat lukt meteen als ik DHCP en de firewall van de TP-link uitschakel.
Nu maak ik met de iPad verbinding met de TL-841N en krijg ook hiermee probleemloos verbinding met airplay.
Mogelijk zet de Zyxel onderlinge LAN of WLAN verbinding open of dicht na verloop van tijd.
Waarschijnlijk kan de conclusie zijn dat bij deze Telfort ZYXEL P-2812HNU-F1 (V3.11TUE8) niet door gebruikers in te stellen is en een vaste conflicterende instelling hebben.

Oplossing kan dus zijn:
Alle interne verbindingen via een andere router (met officiele firmware van fabriek)
Een eigen modem te plaatsen met een instelbare router, die in dit geval VDSL2 ondersteunt. Dit laatste overweeg ik vanwege een andere firmware gerelateerde storing.
Het zou mooi zijn als ik alle instellingen van de Zyxel kan uitlezen die niet in te stellen zijn door gebruikers.
Heeft iemand ervaring met deze storing of suggesties?

4 reacties

Reputatie 8
AirPlay / DLNA / Chromecast e.d. werken niet goed met de ZyXEL modem/router.
Dat is een bekend gegeven. Zie volgende draad:
https://forum.telfort.nl/internet-267/airplay-werkt-niet-op-mijn-receiver-58783

Ook niet zo verwonderlijk dat zo'n ZyXEL router er niet goed op is afgestemd. Het model modem/router stamt uit een tijd dat Apple en andere leveranciers maar relatief kort met AirPlay en DLNA technieken aan de gang waren. Dat is om die reden dan ook nog niet echt goed geïmplementeerd in apparaten die ermee moeten samenwerken.

Wil je zorgeloos met hedendaags gerelateerde multicast technieken werken zoals AirPlay / DLNA / Chromecast, kun je het beste een moderne nieuwe router achter die van Telfort hangen, en daar heel je interne LAN netwerk op afstemmen. De Telfort modem/router alleen gebruiken voor TV en telefoon.

Wil je de Telfort modem/router helemaal vervangen zijn er wel opties van onder andere Fritz!box en DrayTek om die daarvoor in de plaats te hangen. VOIP / SIP-gegevens zijn via een trucje wel uit te lezen vanuit de ZyXEL modem/router. Elders op het forum zijn daarover uitgebreide berichten terug te vinden.

Waarbij in het achterhoofd bedenken dat DrayTek misschien iets minder modern is.
Wel een gedegen merk, maar loop niet voorop in innovaties. (Dit m.b.t. AirPlay / DLNA e.d.).
Hoi Babylonia
Dank voor de tips.
Ik reageer even op de opmerking van de innovatie tijdsloop.
Mijn imac is uit 2007....airplay is al een oude technologie inmiddels en dlna ook want dat is familie van upnp.
Mijn oude Zyxel van Tiscali en de opvolgers van Telfort konde prima omgaan met Airplay bij mij.
Ik ben het eens met de modem in eigen gebruik.
Ik ga voor de Fritzbox 7360.
Ik begreep dat deze ook problemen ondervond met Airplay en HDTV, en dat die na firmware waren opgelost.
Ook heb ik een oude storing met telefonie waarvan ik vermoed dat die zal oplossen.
Als de modem binnen is en werkt zal ik mijn ervaring terugkoppelen.😀
Reputatie 8
Mijn imac is uit 2007....airplay is al een oude technologie inmiddels en dlna ook want dat is familie van upnp.
Tja, Apple is begonnen met AirPlay. (Het is een Apple protocol).
Voordat andere merken daar serieus iets mee deden, moet je een aantal jaren verder denken.
De ZyXel router van Telfort, toen die op de markt kwam is ook al gauw iets van 7 jaar oud ??
(De vervangende Experia Box V8, de opvolger van de ZyXEL draait reeds enkele jaren mee, en wordt nu mondjesmaat vervangen voor een product wat ook al niet meer de nieuwste stand van zaken is).

Stop daar eigenzinnig aangepaste "provider" firmware in terug en een modem/router voldoet al gauw niet meer aan de officiële netwerk conventies en specificaties die het eigenlijk wel zou moeten hebben. Het is altijd afwachten welke functies niet meer 100% goed werken bij door providers aangepaste firmware.

Bijna een algemeen bekend verschijnsel zou ik zeggen met door providers verstrekte modem/routers.
(Bijv. erg slechte ervaringen met de door Ziggo uitgegeven "Ubee" modem/routers).

Met de in december 2016 aangescherpte wetgeving is het te hopen dat er snel een grotere keus aan modem/routers op de markt komt waar gebruikers uit kunnen kiezen.
Ik kan nu definitief deze en andere storingen afronden:8:):D
De storingen die ik ondervond met de Zyxel van Telfort zijn allemaal verdwenen.
Problemen die ik hier heb gemeld waren problemen met telefonie en intern netwerk.
Ik kon niet met mijn moeder bellen, de telefonie raakte ook helemaal offline.
Intern werkte airplay slecht en kon een netwerk printer soms onbereikbaar blijven.
Ik heb nu de Fritzbox 7360 en was heel eenvoudig te installeren en alle werkte meteen naar behoren.
Dus mochten mensen vergelijkbare storingen hebben kan ik het ten sterkste aanbevelen een modem in eigen beheer aan te schaffen.

Reageer