beantwoord

Accesspoint maken met Edimax

• 12 mei 2020
  • 17 reacties
  • 253 keer bekeken

Reputatie 2

Ik heb aan mijn experiabox v10 een bekabelde (5e) accesspoint gemaakt van een Edimax router. Alles werkt maar de wifi van de Edimax is ontzettend traag up/down 10/10 mbps tegen de wifi van de Experiabox 170/200 mbps.

Ik heb voor iedere gebruiker een SSID (5stuks) aangemaakt.

Hoe kan het dat wifi bij iedere SSID traag is? Wordt alles verdeeld over de SSID's of moet de wifi van de experiabox uit?

Groeten,

Alphons

icon

Beste antwoord door Funske 15 mei 2020, 15:21

Vandaag een TP-Link Archer C7 gehaald. Alles geïnstalleerd en nagelopen en warempel, ik haal naast de router via de wifi verbinding meestal tegen de 200/200. Helaas in één slaapkamer hapert de 5Ghz soms, maar dat zal wel door de waterleidingen en electra komen die door de muur lopen. De overige drie slaapkamers halen 170 meestal wel. De 2,4Ghz schiet rond de 40 overal.

@Babylonia en @Galdor68 bedankt voor jullie inspanning!

:muscle_tone1:

Bekijk reactie

17 reacties

Heb je er een kant en klaar kabel aan zitten of zelf stekkers geknepen, mogelijk zitten niet alle draadjes goed. Ik ken de instel mogelijkheden niet kan je zelf een max instellen mogelijk is dat het geval. In principe hoor je per ssid dezelfde resultaten te behalen als de Experiabox.

Is het wel een gigabit router welk model?

Reputatie 2

Het is een kant en klare kabel (5e).

Het is een oudere 2.4Ghz modem/router. Edimax 6428NS v3.

Een gigabit router? Mijn netwerk is nog niet ingericht voor gigabit. Lijkt mij met mijn abo 200/200 overbodig.

Reputatie 2

:thinking:  per abuis op het vinkje voor het antwoord geklikt. Nog niet opgelost. :sweat_smile:

Met een 200Mb lijn is een gigabit router geen overbodige luxe anders kom je bekabeld niet boven de 100Mb uit bijvoorbeeld. Via 2,4 ghz is het beste rond 70 Mbps dat zou elk toegangspunt moeten kunnen halen afhankelijk van overige invloeden.

Ik heb nog geen handig handleiding gevonden kan je een screenshot plaatsen van de pagina waar je ssid's aan maakt staat daar ergens iets over snelheden of de optie B G N  waarbij N of mixed mode de betere keuze is.

Webcare kan vinkje veranderen/oplossen zodra ze aan dit topic toezijn.

Reputatie 2

Ik ga vanmiddag maar eens kijken voor een Gigabit router. Testen, testen en testen. Als het niet de oplossing blijkt te zijn, retour winkel. 😉

Bedankt voor je tip.

Succes, ik heb nog even verder gezocht en een handleiding gevonden.

Wat ik daar lees werken de extra in te stellen ssid's zoals een gast netwerk zou werken, bij diverse merken en modellen routers is een gast netwerk beperkt in de maximale snelheid, ik verwacht dat dit bij dit model niet anders is.

Als je maar 1 ssid gebruikt dus standaard haal je dan betere resultaten meer richting 50Mb of hoger?

Reputatie 2

Ik heb vandaag een tp-link archer a5 gehaald. Een gigabit router.

Als ik deze als access point instel raak ik de 'ouderlijk toezicht' kwijt. Ik stel hem nu in als router geef ik de router een statisch IP. 

In beide instellingen haal ik (via speedtest.net) met wifi max. 50/70. Is dat normaal?

Wifi van de experiabox haalt gewoon +- 200/200. Zou dat via de router ook niet moeten?

Of misschien ruilen voor een wifi repeater? Ouderlijk toezicht is wel belangrijk.

Hoe ben je verbonden met de A5? Via 2,4 ghz klinkt dat normaal via 5 ghz moet dit nagenoeg hetzelfde zijn als via de Experiabox. De A5 is wel bedraad verbonden met de Experia?

Het kwijtraken van diverse functies is inderdaad het grote nadeel van instellen als accespoint daarom niet doen als dit niet noodzakelijk is.

De C6 en C7 hebben bevestigde goede resultaten. Zie dit topic.

https://forum.telfort.nl/wifi-269/onvoldoende-snelheid-en-bereik-van-wifi-86998?postid=731024#post731024

Als ouderlijk toezicht van belang is dan wil ik AVM en de Fritzbox nog tippen zelfs mogelijk ter vervanging van de Experiabox. Enkel aan te bevelen als er geen telefonie wordt afgenomen bij Telfort.

https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7490/knowledge-base/publication/show/8_Internetgebruik-met-ouderlijk-toezicht-beperken/

Een veilige en goede verbinding kost de nodige eigen investeringen.

Reputatie 2

Intussen ben ik alweer wat verder.

De A5 (WAN) is inderdaad met een cat.5e kabel verbonden met de experiabox (LAN). Zowel via 2,4Ghz als 5Ghz dezelfde resultaten.

Ik zal wel een instelling verkeerd hebben staan. Is voor mij al te lang geleden dat ik hiermee gerommeld heb.

Ouderlijk toezicht en uitschakelen van WIFI zijn blijkbaar verschillende onderwerpen. Ik heb de router nu zo ingericht, dat wifi gedurende de nacht uitschakelt. Ouderlijk toezicht is dus niet nodig.

---EDIT---

Overigens blijkt de webinterface van de A5 vele malen uitgebreider dan de Tether app!

Reputatie 8

Ik heb vandaag een tp-link archer a5 gehaald. Een gigabit router.

Wifi van de experiabox haalt gewoon +- 200/200. Zou dat via de router ook niet moeten?

Nee, de TP-Link acrcher A5 is geen gigabit router, maar slechts 100 Mbps.
Dus je komt daarmee nooit aan die 200 Mbps die je met je glasvezel account zou kunnen halen.

Zie de specs van een A5:
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/wifi-router/archer-a5/#specifications

Je had beter voor een paar stuivers meer een TP-Link C6 kunnen nemen,
die heeft wel 1 Gbit WAN/LAN poortjes.
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/wifi-router/archer-c6/#specifications

https://www.update.nl/tp-link-archer-c6-draadloze-router-dual-band-2-4-ghz-5-ghz.html

Hoop voor je dat je die TP-Link A5 nog kunt omruilen?

Dom ik keek enkel naar de interne wifi overdrachts snelheid toen ik de specificaties bekeek. @Babylonia heeft helemaal gelijk, al heeft deze A5 wel 5 ghz wifi zal je inderdaad niet hoger komen dus inderdaad zolang het kan ruilen voor de C6. De C6 is als je goed shopt voordeliger.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1260793;1304988/

Reputatie 2

:joy:  Dat krijg je als je je als noob niet goed inleest. Ik dacht echt gelezen te hebben dat het een Gigabit router was. My wrong!

@Babylonia en @Galdor68 bedankt voor het meelezen. Ik ga de router morgen terugbrengen.

To be continued....

Reputatie 2

Vandaag een TP-Link Archer C7 gehaald. Alles geïnstalleerd en nagelopen en warempel, ik haal naast de router via de wifi verbinding meestal tegen de 200/200. Helaas in één slaapkamer hapert de 5Ghz soms, maar dat zal wel door de waterleidingen en electra komen die door de muur lopen. De overige drie slaapkamers halen 170 meestal wel. De 2,4Ghz schiet rond de 40 overal.

@Babylonia en @Galdor68 bedankt voor jullie inspanning!

:muscle_tone1:

Goed mogelijk of met een laminaat vloer werkt de onderlaag als dat aluminium heeft ook niet mee. Hangt de C7 een beetje centraal. 5 GHz heeft een kleiner bereik dan 2,4 de afstand kan wat dat betreft ook meespelen.

Geniet van je aankoop.

Reputatie 2

Die ondervloer van de laminaat in inderdaad ook een dingetje. Gelukkig heb ik beneden nog de Experiabox. Die komt beneden overal.

Boven staat de C7 op een slaapkamer direct naast de deur. Enigszins neutraal…

Bedankt!

Reputatie 8

Dus nog netjes kunnen omruilen. Geniet ervan. :wink:

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Funske, welkom bij ons op het forum. Goed om te lezen dat je met de hulp van Galdor en Babylonia al tot een goed werkende oplossing bent gekomen, dat is heel fijn :slight_smile:  Geniet van je snellere verbinding en als we nog iets voor je kunnen doen weet je ons te vinden.

Reageer