Access Point aanmaken in/met TP-Link Archer C7 AC1750 in Experiabox V10

• 4 maart 2020
  • 17 reacties
  • 1570 keer bekeken

Badge +1

Ik heb een TP-Link Archer C7 AC1750, die ik als Acces Point, achter mijn ExperiaBox V10 wil zetten.
Helaas is mijn (technische) Engels, Nederlandse Handleiding is niet zo uitgebreid helaas, niet zo toereikend, dat ik het ff zelf goed voor elkaar kan krijgen. Wellicht zijn hier techneuten die mij een handje kunnen helpen, in vertaling ;) 

Tips zijn van harte welkom, en mochten julie informatie missen, be my guest!

17 reacties

Hallo @FraTab2009 , de C7 even rechtstreeks op een computer aansluiten, inloggen met 192.168.0.1, gebruikersnaam en wachtwoord zijn beide admin

DHCP uitschakelen, rebooten en weer loskoppelen van de computer.

De C7 met een LAN kabel verbinden met de modem op de gele poorten en NIET op de blauwe WAN poort va  het modem.

Dan moet het werken, eventueel kun je de wifinamen en wachtwoorden op de C7 nog aanpassen en daarna weer even rebooten.

Succes.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @FraTab2009, Jan heeft je zo te zien al een stuk op weg geholpen. Lukt het daarmee om het access point aan te sluiten en te gebruiken?

Badge +1

Hoi @FraTab2009, Jan heeft je zo te zien al een stuk op weg geholpen. Lukt het daarmee om het access point aan te sluiten en te gebruiken?

Ik zal, als ik genoeg tijd heb, mijn router op deze manier erin zetten.

Reputatie 8
Badge +11

Dat is goed @FraTab2009, we wachten jouw ervaringen af :slight_smile:

Badge +1

Ik krijg het niet voor elkaar om direct via mijn laptop in de router te komen? Heb dit zowel in Chrome, Edge, Explorer en Firefox geprobeerd. Heb iets over Cache legen gelezen, iemand ervaring mee, hoe ik dit moet doen?

Badge +1

Ik had veel problemen om de Archer C7 te komen. Ik moest deze resetten en kom ik gelukkig weer in de router met idd http://192.168.0.1/ DHCP op Disable zetten.
Moet ik niet de Wireless knop op AAN zetten, wat mij logisch lijkt of…..?

Reputatie 8

Weet niet welke versie Archer C7 je hebt?
In de loop van enkele jaren zijn diverse versies gepasseerd en is de firmware aangepast.

Ik kan me voorstellen dat je met de aanwijzingen van @JanD niet verder komt. Dat is namelijk helemaal de verkeerde aanpak voor de huidige versie om als Access Point in te stellen.

Vanaf de basis eerst als “router” aansluiten (gewoon achter de Telfort modem/router),
en de basis aanpassingen inregelen, met de “Quick Setup Wizard” (zie handleiding).
Dan heb je feitelijk een 2e router achter de Experia Box set-up, alleen met een ander sub-net.

Vervolgens ga je naar een menu, zoals te vinden op blz. 21 / 22  van de PDF handleiding.
En kiest gewoon voor “Access Point” mode.

3. Go to Advanced > Operation Mode, select Access Point and click Save.

Dat is het, meer niet !!   en  Zonder kabels te verwisselen !!
Dus aansluiting vanaf een LAN-poort van de Experia Box, gaat naar de WAN-poort van de TP-Link.

Hallo @FraTab2009  en @Babylonia , met mijn advies hoeft niets mis te zijn, voor de versies V1 en V2 is mijn advies juist, voor de versies V4 en V5 is jouw advies juist, nu moet alleen @FraTab2009  nog even vertellen welke versie hij heeft.

Dan weten we welke aanpak de juiste is.

Reputatie 8

Als die versie 1 of 2 (van jaren.. terug) zou gebruiken, was hij nu niet tegen problemen aangelopen, en had hij een set-up wellicht al jaren geleden werkend of “toen” vragen erover hoe in te stellen?

Maar goed, we wachten wel af. :nerd:

Hallo @Babylonia , in het andere topic van @FraTab2009  geeft hij aan dat hij versie 2 heeft, dus hij zal het in moeten stellen zoals ik eerder binnen dit topic beschreef.

https://forum.telfort.nl/wifi-269/tp-link-inloggen-in-routers-ac1750-c7-en-wr104nd-87032#post731441

Reputatie 8

Nee, ook daarmee kom je er niet !!

Met alleen de DHCP-server uitschakelen, en je past enkele gegevens niet aan, die nodig zijn om de TP-link zelf nog te kunnen benaderen in het IP-bereik van de Experia Box, (om bijv. de WiFi te kunnen instellen of later nog eens aan te passen), schiet je daar nog maar weinig mee op.

Dat blijkt ook wel. Want de topic starter krijgt het niet werkend !!

Als het om versie 2 gaat van de firmware van de TP-Link, router het beste maar weer resetten.
En de TP-Link nog NIET aansluiten achter de Experia Box.
Via een LAN-poort van de TP-Link (als router) inloggen in de TP-Link. Het kan ook via WiFi.
(En de gegevens van de WiFi die op het apparaat staan).

Dan eerst het eigen IP-adres van de LAN aanpassen van de TP-link.
Handleiding (PDF)  blz. 32 - Hoofdstuk 4.4.2   IP wijzigen naar bijv. 192.168.2.100

Na herstart, wordt daarmee achterliggend tevens de DHCP-server in het bereik van de Experia Box gebracht. De TP-Link nog steeds gebruikt als “router” zal in dat bereik in conflict zijn met de Experia Box. Vandaar voor dit deel van de set-up de TP-Link nog niet aansluiten met de Experia Box.

Weer opnieuw inloggen in de TP-Link. Let wel met het nieuwe IP-adres 192.168.2.100
Daarna kun je de DHCP-server uitschakelen. (Handleiding blz. 60 - hoofdstuk 4.9.1 ).
Als de topic starter goed oplet, ziet hij daar het sub-net nu in hetzelfde bereik van de Experia  Box.
Na uitschakeling DHCP zal de TP-Link geen IP-adressen meer uitdelen.

Daarna kun je een kabel verbinden tussen een LAN-poortje van de Experia Box en een LAN-poortje van de TP-Link.

Waarom we eerder een erg hoog IP-nummer hebben gekozen om de TP-Link zelf nog te kunnen benaderen, is omdat het een “vast” ingesteld IP-adres is in de TP-Link zelf.
Dat wil je niet laten conflicteren met reeds uitgegeven IP-adressen aan apparaten die de Experia Box reeds heeft uitgegeven aan apparaten. (De reeks aan uit te geven IP-adressen begint doorgaans laag).

Wil je helemaal zeker zijn van geen conflicten, zou je het IP-bereik van de DHCP-server van de Experia Box nog kunnen beperken tussen 192.168.2.1  en  192.168.2.99
Dan weet je zeker dat het niet in conflict is met het vaste IP-adres van de TP-Link.

Een en ander komt overeen met het volgende filmpje, vanaf het volgende onderdeel < HIER >
Met dien verstande dat de hoofdrouter in dat filmpje een IP-bereik heeft in het 192.168.0.xx bereik.
Dat is misschien wat verwarrend. De Experia Box zit in het 192.168.2.xx bereik.

Reactie ingetrokken.

Reputatie 8

Mij is het ook gelukt met de paar simpele stappen die ik in het begin van het topic noemde..

De WiFi zal op dat moment wel werken, met hetgeen wat je eerder dan “hopelijk” al hebt ingesteld?!
Zolang je daar geen aanpassingen meer in hoeft te maken is dat prima.

Maar nu komt het.
Als je erna toch nog weer opnieuw SSID, wachtwoord of kanalen van de WiFi wilt aanpassen e.d.
Dan kom je simpelweg die TP-link niet meer in, omdat de TP-link zonder die extra aanpassing echt beslist een ander “vast” IP-adres heeft in een ander sub-net bereik dan gebruikt in de Experia Box.

Zo werkt dat nu eenmaal. Er gelden vaste internationaal erkende netwerk conventies.
Geen uitzonderingen voor wie dan ook. Daar zijn dan wel weer trucs voor te bedenken en “omwegen” om er dan wel weer in te komen. (Of opnieuw een reset). Handig is anders.

Dat soort problemen, die naar ik vermoed @FraTab2009 beslist heeft, of er alsnog tegenaan zal lopen, kun je niet zomaar toeschrijven aan diens tekortkomingen aan capaciteiten.   :astonished: 

Reactie ingetrokken.

Reputatie 8

Lees nu nog eens een keer goed terug met wat ik schrijf.
Het gaat helemaal niet om router functies maar juist om een instelling als Access Point.

De WiFi zal op dat moment wel werken, met hetgeen wat je eerder dan “hopelijk” al hebt ingesteld?!
Zolang je daar geen aanpassingen meer in hoeft te maken is dat prima.

Maar ook met die Access Point mode zul je de TP-Link willen kunnen benaderen om daar gegevens van WiFi alsnog anders in te kunnen stellen. (Andere kanalen, bandbreedte e.d).
Als dat zo nodig uitkomt. En niet telkens daar moeilijke toeren voor moeten uithalen of resetten om daar alsnog iets anders voor in te kunnen stellen. Omdat je standaard niet meer in die TP-Link kunt inloggen met een vast IP-adres vastgelegd voor een niet actief gebruikt sub-net.

Halve oplossingen zijn geen oplossingen. Dat is waar @FraTab2009 tegenaan loopt.
Daarom loopt hij erin vast.  Maar dat wil je kennelijk niet zien of eraan toegeven?

Reactie ingetrokken.

Reputatie 8

Ik sta open voor alle suggesties en nuttige tips,

Je staat juist helemaal nergens voor open. Dat blijkt telkens weer opnieuw.
Het klopt gewoon niet met wat je beweert.
Je verandert gaandeweg wat je eerder hebt geschreven.

Hallo @Babylonia ik heb het AP gewoon een IP-adres gegeven uit de modem-serie, 192.168.2.xxx en kan daarmee in het AP komen wanneer ik wil.

Niks moeilijks aan.

Dat is in tegenspraak met je allereerste reactie in het onderwerp:

Hallo @FraTab2009 , de C7 even rechtstreeks op een computer aansluiten, inloggen met 192.168.0.1, gebruikersnaam en wachtwoord zijn beide admin

DHCP uitschakelen, rebooten en weer loskoppelen van de computer.

De C7 met een LAN kabel verbinden met de modem op de gele poorten en NIET op de blauwe WAN poort va  het modem.

Dan moet het werken, eventueel kun je de wifinamen en wachtwoorden op de C7 nog aanpassen en daarna weer even rebooten.

Dat is precies de reden dat de topic starter erop vast loopt.

Met uitgeschakelde DHCP-server van de TP-Link, krijgen laptops en PC’s een IP-adres toegewezen in het sub-net van de Experia Box, ofwel in de 192.168.2.xxx  reeks.

Daarmee kunnen apparaten aangesloten in hetzelfde sub-net (van de Experia Box)
geen apparaten benaderen die een “vast” IP hebben in een andere reeks --> 192.168.0.1
Ofwel je kunt niet meer inloggen in die TP-Link.

Datgene wat @FraTab2009 in zijn eerdere reactie  < HIER >  heeft aangegeven.

Reageer