Aansluiten router met switch, help, tips, advies :)

• 27 februari 2017
  • 5 reacties
  • 748 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo, ben sinds afgelopen vrijdag klant bij Telfort met alles in één. Heb het hele pakket keurig ontvangen en vrijdag 3 tv's aangesloten met ITV van Telfort. Ging allemaal erg goed. Nu heb ik een ander probleem. Beneden heb ik gewoon wifi, moden staat in de meterkast, kabel doorgetrokken naar de huiskamer dus dat gaat goed. Op de 1e verdieping tv aangesloten, kabel was daar doorgetrokken dus gaat ook goed. Op zolder zelfde, kabel was daar al doorgetrokken dus alles werkt goed behalve mijn wifi daar. Ik heb daar een andere router staan waar ik mijn wifi vandaan haalde toen ik hiervoor klant bij Ziggo was. Nu werkt dit niet meer helaas. Heb wel van Telfort een Netgear prosafe gs105e gehad en deze aangesloten. Dit werkt goed voor ITV en een kabel naar mijn PS. Als ik ook nog een kabel wil doen in mijn router daar werkt wifi niet, wat doe ik fout?

Oh ja, ben een redelijk leek op dit gebied dus als iemand antwoord heeft in Jip en Janneke taal kom ik er wel uit:). Alvast bedankt voor jullie hulp, advies etc. Heb trouwens ook nog een Belkin AV Adapter liggen, is dit misschien een oplossing? Groet Marcel

5 reacties

Reputatie 8
Die router die je boven hebt staan, en wilt aansluiten voor WiFi zou ik dan als "Access Point" mode gebruiken.
Omdat je niet schrijft welke router, kan ik er ook geen aanwijzingen voor geven. Staat mogelijk in de gebruiksaanwijzing.

De juiste functies van die Belkin ken ik niet. Het lijkt een WiFi naar ethernet connectie te zijn (om aan te sluiten naar bijv. TV), hoewel het niet als WiFi Access Point gebruikt lijkt te kunnen worden. Zoiets als een Chromecast. Kun je er wat meer over vertellen.
Reputatie 1
Bedankt voor je reactie. De router is van smc, kan dat kloppen? De Belkin had ik beneden staan met een kabel naar mijn home cinema zodat ik daar via wifi gebruik kan maken van netflix en you tube etc. Adapter van Belkin met kabel naar modem en van stopcontact met kabel naar home cinema set. Dit werkte altijd prima. Als ik dit nu doe naar modem meterkast met kabel valt mijn verbinding in de woonkamer weg dus stoort waarschijnlijk het signaal dan.

Die router die je boven hebt staan, en wilt aansluiten voor WiFi zou ik dan als "Access Point" mode gebruiken.
Omdat je niet schrijft welke router, kan ik er ook geen aanwijzingen voor geven. Staat mogelijk in de gebruiksaanwijzing.

De juiste functies van die Belkin ken ik niet. Het lijkt een WiFi naar ethernet connectie te zijn (om aan te sluiten naar bijv. TV), hoewel het niet als WiFi Access Point gebruikt lijkt te kunnen worden. Zoiets als een Chromecast. Kun je er wat meer over vertellen.
Reputatie 8
Bedankt voor je reactie. De router is van smc, kan dat kloppen?
Dat zou ik niet weten. Jij bent degene die die router een keer heeft gekocht, niet ik. ;)
Staat er achter- of onderop niet een stickertje met merk en typenummer?
Reputatie 1
Het is inderdaad een SMC, type smcwbr14s-n2😃
Reputatie 8
Vond wel een gebruiksaanwijzing van die router, zie < dit PDF-bestand >

Zie niet dat die router zelf "officieel" als Access Point gebruikt kan worden als verlengstuk van de Experia Box.
Verder maakt die router van hetzelfde 192.168.2.x sub-net gebruik als de Experia Box. Dat conflicteert met elkaar.
Je zou ---zonder de router te verbinden met de Experia Box--- het sub-net zelf in ieder geval in een ander bereik kunnen zetten. Bijv naar 192.168.20.x
Stel dan verder alle WiFi parameters in die je wilt gebruiken.

Daarna zet je de router uit, en verbind je een LAN-kabel van de Experia Box met een LAN-poort van die SMC-router.
Dus NIET op de WAN-poort.
Op die wijze kun je de SMC router "onofficieel" als "switch" gebruiken als onderdeel van het sub-net van de Experia Box.
Dan werkt de router als "Access Point" van de Experia Box. (Dan zet je de router weer aan).

Volgorde van aanzetten van apparaten of herstart bij deze set-up is dan wel belangrijk.
- Eerst de Experia Box
- Daarna pas de SMC router (om als switch te kunnen gebruiken).
- (Daarna pas de rest van apparaten).

Die "onofficiële" Access Point wijze van aansluiten wil niet altijd werken. Testen of het wel werkt kun je echter altijd.

Reageer