beantwoord

1 powerline voor zowel TV als internet

• 20 februari 2019
  • 17 reacties
  • 1147 keer bekeken

Reputatie 1
Dag allemaal,

Met de verbouw van ons huis heb ik op meerdere plaatsen in huis UTP aangelegd zodat ik in elke ruimte een bekabelde UTP aansluiting kan hebben. In de meterkast heb ik een patchpaneel. Echter gaan we nu onze woonkamer anders inrichten waardoor de TV op een plek komt te staan ver bij zo'n aansluiting vandaan, en boren is geen optie. Nu wil ik dat probleem oplossen met een 'Powerline adapter'.

En nu ik toch zo'n adapter ga kopen wil ik eigenlijk direct van de gelegenheid gebruik maken om ook de SmartTV bekabeld aan te sluiten zodat apps als Netflix niet langer via WiFi gaan maar ook via een kabel. Nu lees ik (thanks Babylonia) dat je dan een adapter aan moet schaffen met IGMP snooping.

Dus dan wordt de nieuwe situatie:

Experiabox V8 > 1 UTP kabel > 1 Powerline adapter > Netstroom > 1 Powerline adapter met meerdere poorten. Op die poorten sluit ik dan zowel het kastje van Telfort interactieve TV aan als wel de SmartTV.
Op internet vindt ik deze: TP-LINK TL-WPA8630P AV1300. Is deze geschikt voor mijn situatie, bij de specs staat IGMP v1/v2/v3...

Of is het beter om het met een standaard powerline adapter op te lossen en vervolgens een IGMP switch neer te leggen bij de TV?
icon

Beste antwoord door Telfjord 28 februari 2019, 22:37

Even nog een update. Ik heb de TP-LINK TL-WPA8630P kit aangeschaft via de winkel die alles doet voor een glimlach. Daar kost deze set op het moment van schrijven €99. Op de site staat dat je 1200 Mbps versie besteld maar je krijgt de 1300 Mbps versie geleverd. Niet dat dat me heel veel uit maakt, maar toch.

Dit werkte echt uit de doos, ik heb de handleiding niet nodig gehad. Kwestie van beide apparaten pairen en het is klaar voor gebruik. Daarna kun je e.e.a. nog instellen via de app of webinterface. De overdracht tussen de adapters is RX 341 Mbps en TX 308 Mbps (ca 10m en in een huis van 80 jaar oud dus geen state-of-the-art stroomnet). Maar goed genoegd dus voor TV of andere dingen die maar een 100 Mbps poort hebben. Ik gebruik de adapter bij de TV overigens gewoon in een stekkerdoos en niet rechtstreeks in de muur, dit werkt dus prima. (Wel getest rechtstreeks in de muur maar dat maakte niets uit qua snelheid.)
Bekijk reactie

17 reacties

Hallo @Telfjord ,
Ik heb het opgelost zoals je in je laatste zin beschrijft.
Vanuit de switch 1 kabel naar de decoder, 1 kabel naar de smart tv en 1 kabel naar de radio voor internet radio.
Reputatie 8
Zoals je het beschrijft roept toch weer vragen op.
Maak je nu wel of niet gebruik van zo'n powerline set??

Echter gaan we nu onze woonkamer anders inrichten waardoor de TV op een plek komt te staan ver bij zo'n aansluiting vandaan, en boren is geen optie.
Nu wil ik dat probleem oplossen met een 'Powerline adapter'.

Zo'n TP-Link set lijkt me in dat geval een aanvaardbaar alternatief.
Reputatie 1
Hallo @Telfjord ,
Vanuit de switch 1 kabel naar de decoder, 1 kabel naar de smart tv en 1 kabel naar de radio voor internet radio.

Gebruik je dit in combinatie met een powerline adapter? Geen last van storingen / haperingen? Mag ik vragen welke switch je gebruikt?

Zoals je het beschrijft roept toch weer vragen op.
Maak je nu wel of niet gebruik van zo'n powerline set??

Nee, sinds de verbouw van een aantal jaar geleden staat de TV naast een UTP aansluiting, die gaat rechtstreeks in het Telfort Interactieve TV kastje. De SmartTV gaat via WiFi. Dat is dus de huidige situatie.

In de nieuwe situatie komt de TV dus op een plek zonder UTP aansluiting, in de nieuwe situatie wil ik het liefst ook de SmartTV bekabeld aansluiten.
Reputatie 8
@Telfjord
Ik begrijp jou wel hoor. Ook de situatie. 😉

Mijn vraag was gericht aan @JanD die iets schreef over een switch.
(Mijn reactie staat onder die van hem).
Dat was voor mij onduidelijk, of hij nu wel of geen Powerline gebruikte? En gezien ook jou eigen reactie ( @Telfjord ) op die van @JanD, roept dat schijnbaar dezelfde onduidelijkheid op.

Voor jou situatie (dus die van @Telfjord ), heb je naar ik denk geen switch nodig.
Of je zou buiten de TV nog een stel andere bekabelde aansluitingen willen maken, waar de 3 poortjes van de Poewerline zelf, niet voldoende zouden zijn. (Terwijl je daarbij dan ook nog extra WiFi hebt).
Reputatie 1
Mijn vraag was gericht aan @JanD die iets schreef over een switch.

Ah, nu snap ik jouw reactie inderdaad ook! :)

Ik denk ook inderdaad dat de powerline oplossing met 3 poortjes het beste werkt dan, alleen een oplossing met een enkele powerline en een switch is net wat goedkoper denk ik.
Reputatie 8
Badge +10
In de nieuwe situatie komt de TV dus op een plek zonder UTP aansluiting, in de nieuwe situatie wil ik het liefst ook de SmartTV bekabeld aansluiten.
Ik begrijp uit je vraag dat je geen fan bent van in het zicht aangelegde kabels in je woonkamer, maar is e.e.a niet op te lossen met een netjes afgewerkte kabelgoot, of (uit het zicht) toch nog een extra UTP aansluiting..?
Ik denk maar even hardop nu...

Hallo @Telfjord ,
Gebruik je dit in combinatie met een powerline adapter? Geen last van storingen / haperingen? Mag ik vragen welke switch je gebruikt

Hallo @Telfjord,
Ik gebruik de door Telfort/KPN aanbevolen switsch Netgear GS105E omdat deze IGMP-snooping ondersteunt, noodzakjelijk voor IPTV en verkrijgbaar in de webshop van Telfort voor slechts €25.
Werkt voor 99,9% storingvrij.
Vanuit de PWL gaat er een lan kabel naar de switch die alles weer verdeelt zoals ik eerder heb beschreven.
Reputatie 1
Ik begrijp uit je vraag dat je geen fan bent van in het zicht aangelegde kabels in je woonkamer, maar is e.e.a niet op te lossen met een netjes afgewerkte kabelgoot, of (uit het zicht) toch nog een extra UTP aansluiting..?
Ik denk maar even hardop nu...

Dat heb je goed daar ben ik geen fan van, en het liefst gebruik ik inderdaad een echte UTP kabel. Maar praktisch loop ik dan tegen 2 blokkades aan. Stel ik maak een nette kabelgoot bij (of achter) de plint dan kom ik linksom een deur tegen waar ik dan overheen zou moeten, of rechtsom kom ik dan bij een haard terecht die de route blokkeert. En een kruipruimte heb ik helaas niet, anders had dat de beste optie geweest.

Ik gebruik de door Telfort/KPN aanbevolen switsch Netgear GS105E omdat deze IGMP-snooping ondersteunt, noodzakjelijk voor IPTV en verkrijgbaar in de webshop van Telfort voor slechts €25.
Bedankt voor deze tip!!!
Reputatie 8
Badge +10

Dat heb je goed daar ben ik geen fan van, en het liefst gebruik ik inderdaad een echte UTP kabel. Maar praktisch loop ik dan tegen 2 blokkades aan. Stel ik maak een nette kabelgoot bij (of achter) de plint dan kom ik linksom een deur tegen waar ik dan overheen zou moeten, of rechtsom kom ik dan bij een haard terecht die de route blokkeert. En een kruipruimte heb ik helaas niet, anders had dat de beste optie geweest.

Helemaal duidelijk..!
Ik ben zelf geen voorstander van die (semi) draadloze 'oplossingen', het kan goed werken met wat geluk maar het kan evengoed problemen geven.
Reputatie 1
Weet iemand of het mogelijk is om bij de TP-LINK TL-WPA8630P AV1300 later nog een extra adapter te kopen die bijv in de schuur ingeplugd kan worden voor betere WiFi in de tuin? Anders koop ik liever nu een set die ik later nog kan uitbreiden!
Reputatie 8
Badge +11
Hallo @Telfjord, als je je huis zo ingericht hebt met UTP aansluitingen kan ik me voorstellen dat je liever geen extra losse kabels wilt hebben. Je hebt die aansluitpunten met een reden gemaakt natuurlijk.
Via een draadloze set en een switch kan je het signaal dan verplaatsen in de woonkamer, zoals ik het lees zal dat ook met de TP-Link die noemt kunnen. Die heeft IGMP Snooping en zal daarmee beide signalen ook door kunnen geven. Of die set later uit te breiden is durf ik niet te zeggen, ik heb zelf geen ervaring met dat type.
Reputatie 8
Weet iemand of het mogelijk is om bij de TP-LINK TL-WPA8630P AV1300 later nog een extra adapter te kopen die bijv in de schuur ingeplugd kan worden voor betere WiFi in de tuin?
Kennelijk zelf je eigen informatie niet goed doorgenomen.
Verder naar beneden scrollen:

Voeg gemakkelijk extra extenders toe door gebruik te maken van de Auto Sync Functie...

Er is ook nog een sneller setje dan die WPA8630P AV.
De WPA8730-KIT gaat tot 1750 Mbps (gecombineerd opgeteld 5 GHz en 2.4 GHz)
Je vind op de webpagina IGMP functionaliteit niet terug, maar wel in de Specs PDF documentatie.
(Als vergelijk met de specs van WPA8630 AV - PDF ).
Reputatie 1
Kennelijk zelf je eigen informatie niet goed doorgenomen.
Verder naar beneden scrollen:

Voeg gemakkelijk extra extenders toe door gebruik te maken van de Auto Sync Functie...

Je hebt helemaal gelijk!

Iedereen bedankt voor het meedenken! Ik ga binnenkort de knoop doorhakken of ik voor de budgetoplossing ga met alleen een enkele powerline adapter (€45) + switch (€25).

Als alternatief is er dan de powerline adapter met 3 poorten en Wifi, maar die oplossing kost minimaal €120, maar is dan evt wel uitbreidbaar v.w.b. de WiFi.

Ik laat jullie mijn bevindingen nog weten als ik het heb draaien, dat zal ergens volgende week zijn!
Reputatie 8
Badge +11
Graag gedaan 🙂 Ik ben benieuwd welke oplossing het wordt, en hoe het daarmee gaat. We horen het graag van je.
Reputatie 1
Even nog een update. Ik heb de TP-LINK TL-WPA8630P kit aangeschaft via de winkel die alles doet voor een glimlach. Daar kost deze set op het moment van schrijven €99. Op de site staat dat je 1200 Mbps versie besteld maar je krijgt de 1300 Mbps versie geleverd. Niet dat dat me heel veel uit maakt, maar toch.

Dit werkte echt uit de doos, ik heb de handleiding niet nodig gehad. Kwestie van beide apparaten pairen en het is klaar voor gebruik. Daarna kun je e.e.a. nog instellen via de app of webinterface. De overdracht tussen de adapters is RX 341 Mbps en TX 308 Mbps (ca 10m en in een huis van 80 jaar oud dus geen state-of-the-art stroomnet). Maar goed genoegd dus voor TV of andere dingen die maar een 100 Mbps poort hebben. Ik gebruik de adapter bij de TV overigens gewoon in een stekkerdoos en niet rechtstreeks in de muur, dit werkt dus prima. (Wel getest rechtstreeks in de muur maar dat maakte niets uit qua snelheid.)
Reputatie 8
Bedankt voor de terugkoppeling.
Mooi dat het je de oplossing brengt die je had gehoopt.
Geeft weer inzicht ook voor andere gebruikers als ze voor een vergelijkbare situatie staan.
Reputatie 8
Badge +11
Dat klinkt goed, het werkt zo te zien ideaal voor jouw situatie 🙂 Goed ook om te lezen dat het in een stekkerdoos ook goed werkt. Mocht je op die tv toch storingen krijgen, dan kan je die adapter het beste alsnog in de muur plaatsen, voor de zekerheid.
Andere gebruikers zullen hier ook baat bij kunnen hebben bij jouw bevindingen, dank voor het delen!

Reageer