beantwoord

GPRS met prepaid niet meer beschikbaar?

• 6 maart 2019
  • 5 reacties
  • 388 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Dag allen,

Eerst even kort over de situatie. Ik heb twee GPS trackers die ik op twee manieren kan gebruiken. In deze GPS trackers zitten twee aparte prepaid simkaarten van Telfort. Eerste is via SMS waarna je een URL kan openen in Google. Werkt prima.

Verder kan je ook nog via GPRS de live locatie volgen. De GPS tracker upload dan de locatie via GPRS naar mijn thuisservertje. Wel moet je hiervoor een datebundel hebben aanstaan en dat doe ik dan ook eigenlijk elke maad. Als de bundel op is stopt GPRS en na het opnieuw opwaarderen is de GPS tracker weer direct online.

Door omstandigheden heb ik deze trackers even niet gebruikt. Nu dacht ik ze weer even weer te gebruiken door een bundel aan te schaffen en dat ze weer online zouden komen. Maar helaas.. Ze komen niet online. Al meerdere instellingen gebruikt. Daarnaast heb ik ook een KPN mobiel abbonement er in geprobeerd en die doet eht ook niet.

Heb de simkaart ook in een oude mobiele telefoon gehad en daar zie ik dat hij alleen met 3G of via Edge verbindt. Echter de trackers ondersteunen alleen GPRS.

Kan het zo zijn dat Telfort/KPN gestopt is met het GPRS netwerk? En zo ja is dit bekend gemaakt? Ik weet nergens van...
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 12 maart 2019, 09:21

Dat is erg jammer. De instellingen lijken goed, maar toch werkt het niet. Dit terwijl de simkaarten wel in een telefoon werken. Het probleem lijkt dus wel ergens in de trackers te zitten. Alleen waar? Heb je de instellingen helemaal nagelopen? Wellicht is het een idee als je zelf even in contact komt met de Technische Dienst. Mijn collega aan de telefonische klantenservice: 0900-9596 kan je doorschakelen. Mogelijk kunnen jullie samen iets ontdekken.
Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 3
Hi Henkie-Jan

Er zijn alleen plannen om 3g te stoppen 2G blijft gewoon beschikbaar, benadrukt Telfort. Enerzijds als back-up voor bellen en sms’en, anderzijds voor Internet-of-Things diensten (zoals bijvoorbeeld voor een slimme thermostaat of GPS).

Bron: https://www.digiflex.nl/kpn-stopt-in-2022-met-3g-netwerk/

Ik weet niet of je een 06 nummer gebruikt voor je GPS apparaten wand dat is niet toegestaan.
zie ook: hier de ACM en Telfort regels

su6
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @Henkie-Jan, Ik lees dat je graag weer jouw oude GPRS trackers wil gebruiken. Je hebt dus jouw prepaid kaartjes weer voorzien van een bundel, maar helaas de trackers komen nog niet online. Dit terwijl jouw mobiel wel online komt. Met de simkaart is dus niets aan de hand.

Nu heb ik even contact gezocht met de Technische Dienst omtrent GPRS. Deze wordt ook gebruikt voor 3G, of eigenlijk gezegd om een data verbinding te maken. Het zou dus gewoon moeten werken. Mijn collega had het vermoeden dat de APN instellingen niet goed staan in de tracker. Deze moeten op portal.mmm.nl staan voor prepaid. Kun je inloggen in de tracker om te kijken of dat goed staat?
Reputatie 2
Badge
Hoi @Henkie-Jan, Ik lees dat je graag weer jouw oude GPRS trackers wil gebruiken. Je hebt dus jouw prepaid kaartjes weer voorzien van een bundel, maar helaas de trackers komen nog niet online. Dit terwijl jouw mobiel wel online komt. Met de simkaart is dus niets aan de hand.

Nu heb ik even contact gezocht met de Technische Dienst omtrent GPRS. Deze wordt ook gebruikt voor 3G, of eigenlijk gezegd om een data verbinding te maken. Het zou dus gewoon moeten werken. Mijn collega had het vermoeden dat de APN instellingen niet goed staan in de tracker. Deze moeten op portal.mmm.nl staan voor prepaid. Kun je inloggen in de tracker om te kijken of dat goed staat?

Dank je wel Bart voor je uitzoeken! Ik heb er nu iets anders staan volgens mij. Ik ga het even aanpassen en kijken of hij het nu wel doet! :)

Gecheckt: stond goed en helaas geen oplossing... Graag nog even ter info: het heeft gewerkt tot medio december/januari. Als de bundel dan op was en ik waardeerde op was hij binnen 2 minuten weer online.
Reputatie 8
Badge +11
Dat is erg jammer. De instellingen lijken goed, maar toch werkt het niet. Dit terwijl de simkaarten wel in een telefoon werken. Het probleem lijkt dus wel ergens in de trackers te zitten. Alleen waar? Heb je de instellingen helemaal nagelopen? Wellicht is het een idee als je zelf even in contact komt met de Technische Dienst. Mijn collega aan de telefonische klantenservice: 0900-9596 kan je doorschakelen. Mogelijk kunnen jullie samen iets ontdekken.
Reputatie 8
Badge +11
Heb je nog contact gehad @Henkie-Jan? Is het gelukt om de trackers weer online te krijgen? Ik ben erg benieuwd.

Reageer