beantwoord

Welkom op het nieuwe Telfort Forum

Badge +13
Leuk dat je er bent! We hebben een pot blauwe verf opengetrokken en zijn aan de slag gegaan om het forum flink op te knappen. Wij zijn er blij mee. We hopen jij ook. Al het fijne aan het oude forum is natuurlijk gebleven. Maar we hebben naast een nieuwe look ook een paar nieuwe handige functies. In dit topic lees je wat er nieuw is.

Homepagina

Het bovenste deel van het forum is nu helemaal Telfort-blauw en @Cindy - Telfort heet je welkom met een stralende lach. Onder de uitgelichte topics vind je drie links: ‘Categorieën’; ‘Recent actief’; en ‘Help anderen’. Hiermee schakel je snel tussen verschillende overzichten van onze topics. En heb je de iconen al gezien van alle subfora? Die maken het forum nog gezelliger.

Subforumpagina

Dat we van blauw houden, zie je ook terug op de subforumpagina’s met uitgelichte topics. Op deze pagina’s zie je onder een topic een inleidende tekst over het topic. Zo is het direct duidelijk waar het topic over gaat. Op het bord 'Nieuws' lees je alleen nog berichten terug van Telfort zelf en nieuws van gebruikers staat in 'Koetjes en Kalfjes'. Zo houden we het overzichtelijk.

Veelzijdige Editor

Als je een nieuw topic maakt, zie je de vernieuwde editor. In deze editor zie je alles zoals het er uit komt te zien nadat je het plaatst. Je kunt nog steeds gebruik maken van codes zoals [b], maar dat hoeft niet meer. Ben jij een Emoji-liefhebber (net als @Alexandra – Telfort)? Dan kun je vanaf nu helemaal los. We hebben er nu maar liefst 50. Ook kun je in de nieuwe editor meer soorten media plaatsen, zoals Vimeo-filmpjes en muziek op Soundcloud.

Abonneren op categorieën

Heb je een favoriete categorie of een categorie waar je veel in doet? Goed nieuws! Vanaf nu kun je je daarop abonneren. Dat doe je door een bord te openen: daar zie je rechtsboven de knop “abonneren”. Klik je daarop, dan ontvang je een e-mail wanneer er een nieuw topic in jouw favoriete board is gemaakt. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er speelt.

Veel plezier! Laat hieronder vooral je feedback achter.
icon

Beste antwoord door Jurgen - Telfort 31 juli 2018, 15:50

Laatste update: 28 september 2018

Hallo iedereen! Dank voor al jullie feedback tot nu toe. Hieronder vind je de status van jullie input:

Bugs en foutjes🐛

- Ontbrekende Emoji (Babylonia) - Opgelost ✅
- Een ‘verdwijnende’ Cindy banner (Galdor68) - Opgelost ✅
- Een ontbrekende ‘Abonneren’ knop - Opgelost ✅
- De ‘Nieuw topic’-knop overlapt op mobiel de knop om te plaatsen - Opgelost ✅
- Niet-kloppende ’Aantal keren bekeken’-teller, teller blijft op 0 staan - Bekend 🚩
- Cursor springt bij @-mention naar het einde van de alinea (Knorde) - Opgelost ✅
- Link naar eigen topics en reacties op profielpagina van een andere gebruiker - Opgelost
✅
- Witruimte tussen citaat en eigen tekst is niet zichtbaar tijdens opstellen, wel tijdens plaatsen
(Knorde) - Bekend 🚩
- "Er staat grootte afbeelding max 2 MB. Klopt dit?" (moet 5MB zijn) - Opgelost ✅
- Forum reageert traag op virtuele en echte toetsenborden (nelly jacoba) - Wordt onderzocht 🔬
- Berichten die na plaatsing niet te bewerken zijn of code bevatten - Wordt onderzocht 🔬

Niet reproduceerbaar ⚠

Deze fouten kan ik niet ‘naspelen’, dus het lijkt aan specifieke omstandigheden te liggen: het apparaat, (de versie van) het besturingssysteem of de browser. Op dit moment ondersteunt het forum niet alle combinaties van devices, besturingssystemen en browsers, dus het is erg belangrijk om te weten 1) welke browsers en besturingssystemen te maken hebben met deze problemen en 2) hoeveel gebruikers hinder ondervinden.

- “Bij het tikken op een afbeelding werd deze groot weer gegeven of de keuze bekijk afbeelding. Nu werkt openen in nieuw tabblad ook maar minder handig dan op de afbeelding tikken om deze te vergroten dan wel ware grote te zien.” (Galdor68)
- “Bij het oude forum kon ik ingelogd blijven, nu moet ik elke keer opnieuw inloggen ook als ik “onthoud mijn gegevens” aan vink. Lastig!” - (Ed W.)
- "Het is heel erg verraderlijk wanneer je ergens beneden op een pagina bent en terug scrollt omhoog verschijnt er menu. Klik je per ongeluk op menu en je dus niet helemaal omhoog scrollt naar forummenu dan kom je in een andere omgeving." (Friesian)
- Diverse issues met de editor, waaronder “Het link symbool werkt niet op de telefoon” (Friesian)
- “Ook worden sommige woorden als verkeerd, zie rood, aangemerkt, terwijl het er echt goed staat. Als ik het opnieuw intyp, exact hetzelfde, gaat het wel goed.” (Mandy)
- Bij ‘Media toevoegen’ is YouTube-video na plaatsing niet ingesloten, maar als link zichtbaar (Friesian, Galdor68, Enterprise)
- Problemen met afbeeldingen: "Screenshot is niet alleen als bijlage te plaatsen.", "Nu wilde ik net een screenshot plaatsen en dat doet het niet.", - "Wil ik net bij een ander topic iets plaatsen, met een screenshot, ververst het topic zich en alles is weg.", "Ik had net alles kruisen weggehaald, maar de screenshots zijn niet verdwenen. Als ik tekst erboven of eronder probeer te schrijven, springt het weg." Afbeeldingen haal je weg in de lopende tekst met de knop 'backspace' op je toetsenbord.

Mocht je als enige het issue ondervinden, dan kun je het best een nieuw topic starten met een uitgebreide omschrijving plus uitleg van wat je al hebt geprobeerd (bijvoorbeeld een andere browser), zodat een moderator kan doorvragen en onderzoeken wat de oorzaak is.

Verbeterideeën 💡

De onderstaande punten van feedback heb ik namens jullie ingediend als verbeterideeën voor Insided.

- Het laatst actieve topic tonen per subforum (Knorde, Mandy, Ed W.) - Wachtend op meer stemmen 🕖
- Een plaatje eerst alleen als bijlage toevoegen (in plaats van automatisch plakken in het bericht) (Galdor68) - Wachtend op meer stemmen 🕖
- De bijlage openen in een groter scherm - Wachtend op meer stemmen 🕖
- Een kleurkiezer toevoegen aan de editor of gekleurde tekst laten knippen en plakken uit andere bronnen (Babylonia) - Niet geaccepteerd ❎
- De actieve pagina in een lang topic beter zichtbaar maken (Babylonia) - Geaccepteerd op de backlog 🆗
- De tijdsmarkering van een activiteit onderscheidender maken op profielpagina’s (GJC) - Doorgevoerd ✅
- Gebruikersnaam tonen bij tijd van laatste reactie onder topic op subforum (Knorde) - Wachtend op meer stemmen 🕖
- "Zou het mogelijk zijn om op mobiel niet EN menu EN forummenu te gebruiken en ze gescheiden te houden, separate pagina's?" - Niet geaccepteerd ❎

Ik kan geen enkele garantie geven over óf deze ideeën worden doorgevoerd, en zo ja wanneer. Of een idee wordt doorgevoerd is mede afhankelijk van hoeveel werk het kost en in hoeverre andere forumafnemers het idee toejuichen.

Bekijk reactie

192 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Ziet er prima uit Jürgen. Nu op jacht naar foutjes 😎
Reputatie 8
Badge +17
ziet er mooi en gelikt uit jurgen
Reputatie 8
Badge +19
Ziet er goed uit Jurgen, we gaan er mee spelen en indien nodig feedbacken... 👍
https://m.youtube.com/watch?v=J90WFEiG_ME#
Ziet er goed uit, Jurgen..Eerste test al geslaagd. Kijken of ik iets kapot kan maken.😛 Tablet.
[ Tablet Firefox ]
Eerste wapenfeit gevonden. Tekst van Enterprise laat zich niet kopiëren om daarna met 3 puntjes QUOTE toe te passen.🙂

Edit nu lukt het wel..

Bij tekst bewerken lukt het niet een link te plaatsen. Verspringen van tekstveld. Ook niet mogelijk bij een nieuw tekstveld. Link symbool geeft probleem niet te gebruiken.
Test
Test
Test

• test
  1. test

De scaling laat op mijn SM-T550 iets te wensen over geen stralende glimlach voor mij.
Even wennen aan de nieuwe layout.

Reputatie 8
Ed W. schreef:

Als er bij het onderhoud ook veranderingen worden doorgevoerd dan hoop ik dat deze veranderingen ook verbeteringen zijn .........

Heb nu net kennis gemaakt met de nieuwe indeling, maar zie al direct wat zaken die bijgesteld moeten worden. Eerdere smileys die in forumberichten stonden worden nu niet meer weergegeven. Er komt een "gebroken" plaatje icoon voor te staan.

De nieuwe smileys werken overigens ook nog niet.
Voorbeeld van enkele "nieuwe" icoonjes. 🕰 🏍 🇳🇱 🤓
Ik heb een "klok" gekozen, een "motorrijder", "NL-vlag" en smiley "met brilletje".
Dat is slechts een kleine fout, die nog is te overzien (en te corrigeren).

Een absoluut veel meer irritante verandering is, dat bij het overzicht van de verschillende onderwerpen, er nauwelijks verschil te zien is in de tint van de icoontjes van draadjes die je al gelezen had (waar nog geen nieuwe aanvullingen zijn bijgekomen), en van draadjes die inmiddels zijn aangevuld met nieuwe berichten die men nog niet had gelezen.

Eerder waren dat "witte" ronde iconen (met blauwe rand), die men reeds gelezen had.
Of blauwe iconen, van draadjes waar nieuwe berichten bijstaan die men nog niet had gelezen.
In één opslag van de hele pagina kon je zien wat je al had gehad.

Dat verschil is nu nauwelijks te zien.
Alleen bij icoontjes waar mensen geen avatar bij hebben gezet, is er "enig" verschil in de kleurstelling. Maar bij mensen die een fotootje of ander grafisch plaatje als avatar gebruiken, is er helemaal geen verschil.

Onder elk bericht staat dan wel een regeltje of er nieuwe berichten bijstaan of niet (was in de oude situatie ook zo). Maar in één opslag de hele pagina overzien, wat men al wel heeft gelezen of niet, is er niet meer bij. Wordt het op die wijze wel erg vermoeiend om berichten door te nemen.

Verder mis ik onderaan het tekstveld een makkelijke methode om een stuk tekst een anders kleur te geven. Gelukkig werk daarbij nog wel de oude methode, om dat handmatig tussen "tags" te zetten. Maar het zou handiger zijn als er al direct een kleur gekozen zou kunnen worden.

Test in rood
Hoe mooi het er ook uitziet, kwam de vorige layout functioneler over.

De tekst zichtbaar onder de topic titel is handig maar neemt vooral op een telefoon meer ruimte van het beeldscherm in beslag.

Maar zoals alles een kwestie van wennen
Reputatie 5
Badge +4
De nieuwe layout is wel even wennen, maar ik mis ook wel een (voor mij maar ik gok ook voor anderen) belangrijke functie. Eerder zag je naast alle rubrieken de laatste post (waar je meteen op kon klikken). Nu moet je verplicht eerst op de rubriek klikken. Ik vind dat echt heel erg jammer. Aangezien ik kleurenblind ben zie ik moeilijk wat nieuwe posts zijn (wat @Babylonia ook al aangeeft).

Volgens mij zag je eerder ook de datum dat een topic gestart was, deze mis ik nu (bij het overzicht van de topics in de betreffende rubriek). Ook wordt als je een rubriek gekozen hebt de laatste post alleen weergegeven met een icoontje (avatar). Ik vind het zelf veel overzichtelijker als daar de gebruikersnaam staat. Als je iemand quote is het heel onoverzichtelijk omdat de tekst direct (zonder tussen regel) eronder begint. Ik zou hier zelf een tussen regel laten. Alles zal wel even wennen zijn hier en daar en ik heb ook niets tegen vernieuwing, ik vind het alleen jammer dat daar vaak bij komt kijken dat er goed werkende functies verdwijnen.

Ik heb trouwens een bugje gevonden, als je iemand wilt "noemen" werkt dan alleen aan het eind van de tekst. Als ik een stuk tekst heb en daartussen een "@" zet blijft de "@" staan maar gaat de cursor helemaal naar onder.
Reputatie 3
Badge
Het is duidelijk weer even wennen.........
Reputatie 3
Badge
Ik concludeer dat wederom veranderingen geen verbeteringen zijn. Het lijkt wel mode: veranderingen voor de veranderingen. Het ziet er gelikt uit, daar niet van .......het zal de leeftijd wel zijn, maar ik mis het overzicht wat er in de vorige layout wel was totaal.
Reputatie 8
Badge +18
Ed W. schreef:

Ik concludeer dat wederom veranderingen geen verbeteringen zijn. Het lijkt wel mode: veranderingen voor de veranderingen. Het ziet er gelikt uit, daar niet van .......het zal de leeftijd wel zijn, maar ik mis het overzicht wat er in de vorige layout wel was totaal.

Zou mooi zijn als Jurgen de uitgangspunten voor deze aanpassingen kan geven.
Wat wilde men verbeteren, en hoe.
Reputatie 6
Badge +6
Het Forum zelf ziet er wel fris uit.
Maar ik vind deze lay-out er niet functioneler en overzichtelijker uitzien.
Bij recente reacties, zie alleen de recente reacties maar dan wel over het gehele Forum.
Je kunt nu niet meer direct zien wie er ergens bij een sub forum op een onderwerp gereageerd heeft.
Als je nu een topic aanklikt, kom je bij de eerste reactie niet bij de recente.
Daar ben ik nu ook achter dat de laatste reactie piepklein is.
Ik hoef ook niet te zien wie mij liked of wie ik like.
Verder moet ik nog even kijken wat de verdere functionele zijn, deze heb ik nog niet geprobeerd.
Badge +13
Hi iedereen,

Dank voor de feedback. Alle reacties op het nieuwe ontwerp heb ik hierheen verplaatst. Wel zo logisch! Ik heb de bugjes, waaronder de emoji, doorgegeven aan Insided. Zodra ik een reactie heb, zal ik die doorgeven.

Op alle inhoudelijke feedback geef ik morgen een reactie 😊
Reputatie 8
De icoontjes werken inmiddels. 😎
(Wel kleiner dan de afbeeldingen onder EDIT-mode doen vermoeden).

Nog een punt om te verbeteren:
Als een draad meerdere pagina's beslaat, zijn onderaan de pagina nummers te zien.
Alleen zie je niet op welke pagina men zich bevindt.

Kunnen jullie zien welke pagina actief is ?

Graag een beter verschil in tekst-font of andere aanwijzing (bijv. onderstreept), op welke pagina men zich bevindt. (Onderstreept valt ook beter op voor mensen die kleurenblind zijn, of op andere wijze een minder goed zicht hebben).

Nu kun je in de adresregel van een browser dat nog wel zien.
Maar vaak is de adresregel zodanig lang dat het eind niet meer zichtbaar is.
Vreemde vraag wellicht op mijn telefoon Huawei p10 zie ik geen knop voor icoontjes 😢
Wel de standaard iconen of is dat de verandering?
Badge +13
”GJC” schreef:

Ziet er prima uit Jürgen.

Fijn dat de nieuwe look bevalt, GJC.

”Enterprise” schreef:

Ziet er goed uit Jurgen.

Dank je, @Enterprise!

”Friesian” schreef:

Ziet er goed uit, Jurgen

Top dat je het er goed uit vindt zien. 😃

”Mandy” schreef:

Het Forum zelf ziet er wel fris uit.

Ben ik met je eens, maar ook:

”Knorde” schreef:

Het is duidelijk weer even wennen.........

”Ron.” schreef:

De nieuwe layout is wel even wennen

Klopt helemaal!
Badge +13
”Galdor68” schreef:

De scaling laat op mijn SM-T550 iets te wensen over

Hi, Galdor! Zo’n lach maakt toch wel verschil, he? Als het goed is, zie je ‘m inmiddels ook op je tablet. Als je het forum op een megabreed beeldscherm bekijkt, zie je Cindy wel een beetje “verdrinken”. Daar is op dit moment helaas niks aan te doen.
Badge +13
”Babylonia” schreef:

Bij het overzicht van de verschillende onderwerpen is er nauwelijks verschil te zien in de tint van de icoontjes van draadjes die je al gelezen had (waar nog geen nieuwe aanvullingen zijn bijgekomen), en van draadjes die inmiddels zijn aangevuld met nieuwe berichten die men nog niet had gelezen.

”Knorde” schreef:

De nieuwe layout is wel even wennen, maar ik mis ook wel een (voor mij maar ik gok ook voor anderen) belangrijke functie. Eerder zag je naast alle rubrieken de laatste post (waar je meteen op kon klikken).

Gemak en overzicht is natuurlijk belangrijk op een forum. Ik hoop dus dat jullie je weg weer kunnen vinden in het nieuwe ontwerp. Gebruiken jullie de functie ‘Toon aantal nieuwe reacties in de instellingen’ al? Dit kun je aanzetten in de Algemene instellingen. Als je dit aanzet, zie je zowel op de homepagina als op de forumpagina’s hoeveel nieuwe reacties alle topics hebben. Je kunt op de subforumpagina’s ook doorklikken naar de eerste nieuwe reactie.

Als je op de subforumpagina op het tijdstip klikt, ga je naar de laatste reactie:

Ik hoor graag of dit helpt!
Badge +13
Babylonia schreef:

Verder mis ik onderaan het tekstveld een makkelijke methode om een stuk tekst een anders kleur te geven. Gelukkig werk daarbij nog wel de oude methode, om dat handmatig tussen "tags" te zetten.

Maar het zou handiger zijn als er al direct een kleur gekozen zou kunnen worden.

Test in rood

Babylonia schreef:

De icoontjes werken inmiddels. 😎

(Wel kleiner dan de afbeeldingen onder EDIT-mode doen vermoeden).

Nog een punt om te verbeteren:
Als een draad meerdere pagina's beslaat, zijn onderaan de pagina nummers te zien.
Alleen zie je niet op welke pagina men zich bevindt.

Kunnen jullie zien welke pagina actief is ?

Graag een beter verschil in tekst-font of andere aanwijzing (bijv. onderstreept), op welke pagina men zich bevindt. (Onderstreept valt ook beter op voor mensen die kleurenblind zijn, of op andere wijze een minder goed zicht hebben).

Nu kun je in de adresregel van een browser dat nog wel zien.
Maar vaak is de adresregel zodanig lang dat het eind niet meer zichtbaar is.

Goeie verbetertips @Babylonia, ik zal ze doorgeven aan Insided.
Badge +13
Galdor68 schreef:

Vreemde vraag wellicht op mijn telefoon Huawei p10 zie ik geen knop voor icoontjes 😢
Wel de standaard iconen of is dat de verandering?

Dat komt doordat daar iets te weinig ruimte voor is. Gelukkig kun je ook de emoji die op je telefoon staan plaatsen, probeer dat vooral eens 🙂
Badge +13
nelly jacoba schreef:

Ed W. schreef:

Zou mooi zijn als Jurgen de uitgangspunten voor deze aanpassingen kan geven.
Wat wilde men verbeteren, en hoe.

Onze uitgangspunten zijn vooral geweest: een fris uiterlijk en eenvoud in het gebruik. Het feit dat je ziet hoe je post er uit komt te zien, maakt het wat makkelijker om een post te plaatsen. Zeker voor gebruikers die bleu zijn op het forumvlak 😉

Daarnaast gebruiken we vanaf nu een platform waarop Insided verder ontwikkelt. Waar we voorheen een forum hadden dat zich aan de voorkant niet of nauwelijks ontwikkelde, krijgen we nu zo nu en dan een nieuwe functie. Wel zo leuk!
De scaling is inderdaad beter. Zowel op mobiel als de tablet. En inderdaad de gewone smileys werken prima.

Reageer