Wat vinden jullie fijner? Veel afbeeldingen of veel bijlagen?

• 10 januari 2020
  • 5 reacties
  • 196 keer bekeken

Stel, gelukkig komt het niet veel voor, iemand plaatst heel veel afbeeldingen in een topic.

Wat vinden jullie fijner?

Veel afbeeldingen in het tekstvak bij de tekst of veel bijlagen en alleen de tekst in het tekstvak?

5 reacties

Hallo @Friesian , het gezegde luidt:

‘een plaatje zegt meer dan duizend woorden’.

Dan weet je genoeg denk ik.

Hangt van het doel af een reactie kan onbedoeld lang en slecht leesbaar worden. Dan is de spoiler optie wel handig.

Reputatie 4
Badge

@Friesian , Ik plaats er wel eens teveel,  in mijn laatste topic, maar anders kan ik niet uitleggen wat ik bedoel :nerd:

Groetjessssssssssssssss van mij :relaxed:

Een screenshot om iets te verduidelijken, prima!
Maar ik vind wel dat het heel groot afgebeeld wordt.
Dit ligt volgens mij niet aan degene die het plaatst maar aan de opzet van het Forum.

Wat ik ook vervelend vind is dat je nu de tekst in het screenshot moet plaatsen (althans de laatste keer dat ik er één geplaatst heb.)
Dus gewoon een screenshot en er gewoon onder of boven kunnen schrijven.

Dan is een bijlage weer rustiger.

En ach, als het gein is, zoals bij koetjes en kalfjes, is groot wel leuk:grin:

Reputatie 8

Zelf maak ik veel gebruik van scherm-afbeeldingen “tussen de teksten door” om iets te verduidelijken. Gewoon in chronologische volgorde met wat ik schrijf. Doe dat al jaren zo.
Gezien meestal de positieve reacties die erop volgen, werkt dat uitstekend.

Dat schermafbeeldingen te groot zouden zijn, is een samenspel van wat de gebruiker zelf als plaatje aanlevert om te uploaden, en de mogelijkheden van de forum software.

Met name zie ik wel eens afbeeldingen vanaf een smartphone die eigenlijk te groot worden afgebeeld. Die plaatjes zijn “verticaal”, dus de hoogte is aanzienlijk meer dan de breedte.
Dat wordt vaak heel vervelend kijken.

Andersom “horizontale” plaatjes van een monitor of menu “scherm-afdruk” zijn zelden te groot.

De afmetingen zoals ze worden getoond zijn afhankelijk van:
- De expliciete pixel afmetingen van het plaatje.
  (Upload van echte foto's zijn meestal erg groot, zowel in pixelgroote als bestandsgrootte)

- De breedte van het tekstveld / de kolombreedte in de forum software.
  Plaatjes worden standaard in een bericht nooit breder getoond dan die kolombreedte.
  Afhankelijk van het soort plaatje, kun je een foto “apart” nog opklikken en groter bekijken.

Voordat je een afbeelding plaatst, bekijk zelf eerst of een plaatje niet te groot is.
Met name echte “foto’s” als bronmateriaal kunnen soms vele “megapixels” groot zijn.
Zeker van tegenwoordige smartphones. Dat kan makkelijk veel kleiner.
Die kun je herschalen. (Bijvoorbeeld 50% van de grootte = pakweg ¼ van de bestandsgrootte).
Een plaatje of foto in een forumbericht van pakweg 900x600 pixels, is meestal voldoende om iets duidelijk weer te geven.

Reageer