beantwoord

Te veel privéinfo melden in een topic, kan dat?

• 10 december 2015
  • 25 reacties
  • 1361 keer bekeken

Zo nu en dan zie ik topics waar te veel privéinfo in staat. Kunnen, ik noem maar wat, forumtoppers dit melden bij webcare zodat deze gegevens verwijderd worden maar wel bewaard door/voor de mods om misbruik te voorkomen van die gegevens? Een uur na plaatsing topic kan de TS niets meer aanpassen..
De meldknop, vlaggetje, is voor andere meldingen.
icon

Beste antwoord door Koffiemok 10 december 2015, 11:08

Het is nooit verstandig om via welk social media kanaal privégegevens openbaar te plaatsen. Op elk forum vind je wel een huisregel die aangeeft dat het niet is toegestaan.

Gebruikers kunnen elkaar op attenderen dat het niet de bedoeling is om privégegevens openbaar te plaatsen. Gebruikers kunnen een beperkte tijd hun bericht aanpassen. Daarna alleen de moderators nog.

Sommige hebben er geen flauw benul van wat de impact kan zijn. Sommige doen het bewust. Het blijft echter altijd verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf. Als ze bericht plaatsen wordt geacht dat ze ook weten wat de huisregels zijn. Of hoe een forum werkt. Helaas is dat bij een groep forumleden niet helemaal bekend.
Uit ervaring weet ik dat moderators het zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat privégegevens openbaar blijven staan.

Maarja, we blijven mensen en we struikelen wel eens.
Bekijk reactie

25 reacties

je bedoeld naw gegevens, telefoonnummers en ip adressen neem ik aan?
Ik snap je bezorgdheid maar we leven bijna in 2016.
Hoelang hebben we nou al internet. Toch alweer 'n tijdje dacht ik. Is 't niet de verantwoordelijkheid van de persoon zelf zo langzamerhand? Als mensen hun huis verlaten om boodschappen te doen laten ze toch ook de deur niet open staan?
Handiger lijkt het mij wanneer bij het aanmaken van 'n profiel voor deze site meteen 'n reminder met tekst verschijnt om toch vooral niet op 'n openbaar forum in de publieke omgeving je hele privacy te grabbel te gooien.
Doet men het dan vervolgens toch dan boeit 't kennelijk niet.
Je begrijpt me heel goed, zie ik, en ik begrijp jou ook volkomen. Maar ik vergelijk het met een soort van buurtpreventie en als ik me niet vergis bestaat dat ook al langer. Wie weet hebben ze bij Telfort een 'wall of change' en komen onze (forummers) ideeën daar te hangen.
Reputatie 3
Aub niet dezelfde onzin als in het Tele2 forum, met al die meldingen van forumgebruikers over de privacy!! Ik ben het helemaal met Nisan eens, eigen verantwoordelijkheid!

Het Tele2 forum is met al die bemoeienissen al helemaal naar de knoppen, waardeloos. Laat Telfort dit forum niet overspoelen met die onzin. Als een gebruiker privacy-gevoelige info weergeeft, dan moet hij dat helemaal zelf weten. Als hij het verwijderd wil hebben, dan benadert hij zelf maar een moderator.
@Friesian

Ja maar je loopt dan wel 't risico dat mensen gaan zeggen 'waar bemoei je je mee. Ik maakt dat zelf wel uit en ik weet t allemaal al beter dan jij' 🙂
Maar goed, laten we eens zien wat voor reacties hier op je suggestie volgen.
Beste Aragorn, bestempel mijn vraag niet als onzin a.u.b., je zou eens moeten weten wat ik ooit ontvangen heb met de post...je intentie begrijp ik !
Tis zo verdomd goed opletten geblazen..

**edit
Je noemde mijn vraag geen onzin, verdient een correctie van mij, maar zoals gezegd de intentie begrijp ik...daarom stel ik ook de vraag.....
Reputatie 3
Nou, dan waarschuw jij de betreffende mensen per PB, je bedoeling is prima, maar laat aub iedereen voor zichzelf beslissen. En ik bestempel niets van jou als onzin, maar wel de uitwerking bij Tele2. Ik weet wat de gevolgen waren bij Tele2, nog even en dan komt hier ook zo'n walgelijke goldmember lounge, nee dankjewel.

Als je op internet met je gegevens strooit, dan ben je naïef. Een forum als dit zal zeker niet de eerste bron zijn van kwaadwillenden om prive-info te vinden. Mensen die daar blind voor zijn, hebben hun persoonlijke gegevens vaak al via de geijkte sociale media-kanalen verspreid.
Reputatie 8
Badge +9
Het is nooit verstandig om via welk social media kanaal privégegevens openbaar te plaatsen. Op elk forum vind je wel een huisregel die aangeeft dat het niet is toegestaan.

Gebruikers kunnen elkaar op attenderen dat het niet de bedoeling is om privégegevens openbaar te plaatsen. Gebruikers kunnen een beperkte tijd hun bericht aanpassen. Daarna alleen de moderators nog.

Sommige hebben er geen flauw benul van wat de impact kan zijn. Sommige doen het bewust. Het blijft echter altijd verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf. Als ze bericht plaatsen wordt geacht dat ze ook weten wat de huisregels zijn. Of hoe een forum werkt. Helaas is dat bij een groep forumleden niet helemaal bekend.
Uit ervaring weet ik dat moderators het zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat privégegevens openbaar blijven staan.

Reputatie 3
Klopt, de moderators houden het echt wel in de gaten, ik denk niet dat ieder gebruiker weer vanuit zijn eigen visie hiervan melding moet maken.

Verder is er nog een risico met het waarschuwen van gebruikers, je richt de aandacht op de privégegevens, waardoor veel meer lezers bewust gaan kijken welke privégegevens bedoeld worden. Hiermee versterk je mijns inziens het probleem.
Ik kan me helemaal vinden in de gegeven reacties, maar die ene zin van Koffiemok is zo herkenbaar, zoals bij deelname aan het verkeer....de, dat had mooier / beter / anders gekund, momenten.....
Het is een digitale snelweg...

Reputatie 3
Zoals je ziet heeft Christy in het topic wat jij waarschijnlijk bedoelde al keurig alles verwijderd, daar hoef je verder geen aandacht op te vestigen, dan blijft het voor de meeste forumleden onzichtbaar, in plaats van dat je steeds weer teveel aandacht vestigt. Nogmaals, werkt averechts!

Zoals je ziet heeft Christy in het topic wat jij waarschijnlijk bedoelde al keurig alles verwijderd, daar hoef je verder geen aandacht op te vestigen, dan blijft het voor de meeste forumleden onzichtbaar, in plaats van dat je steeds weer teveel aandacht vestigt. Nogmaals, werkt averechts!

Volgens mij heb ik de vraag in zijn algemeenheid gesteld, geen topic waar het over zou gaan, geen link en geen moderator - niets - geen aandacht op gevestigd. dur is niks van averechts verlopen. Jij noemt een moderator, ikkuh niet.🆒
Zo nu en dan zie ik topics waar te veel privéinfo in staat.

Mijn vraag was een kan dat, niet moet.....
En moderatoren zijn ook mensen, hen kan ook iets ontglippen.:)
Reputatie 3
Klopt helemaal Friesian, in dat geval kun je een PB sturen naar het betreffende forumlid, daarmee voorkom je dat het topic weer ongewenst aandacht krijgt. Ik begrijp je zorgen heel goed!
Kleine toevoeging, ik besef heel goed de verantwoordelijkheid van topicstarters. Echter, anderen/jij//hij/zij/ik, de forummers die mijn zorgen delen en zien het ontschiet de modcrew hebben niets aan het sturen van een PB. Het zou misschien een optie zijn om dat vlaggetje ook deze toevoeging te geven, zodat iemand van de crew het kan beoordelen...geheel zonder een topic onder de openbare aandacht te brengen! Tis een "jungle", je moet verdomd goed opletten. Er is een tijdslimiet van een uur om een topic aan te passen, een probleem wat kan spelen is dan de mobiele versie van het forum op je telefoon bijvoorbeeld.
Ik heb de verwachting dat mods het eens zijn met de gedachte achter de reacties, net als ik !
Om nog even de zorgen van Friesian te rechtvaardigen hier een link naar de laatste aflevering van Zembla 9-12-2015

http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/09-12-2015

We zijn met z'n alle handelswaar geworden. Het is de keuze die we hebben gemaakt, al dan niet bewust.
In ruil voor gratis informatie en vertier.
Maar niks is gratis. Alles heeft z'n prijs.
Wil je echt privacy? Wil je echt al de gemakken die het internet bied opgeven om zeker te zijn dat je onder de radar blijft?
Google je eigen naam voor de grap maar eens.

Persoonlijk hecht ik nogal aan anonimiteit. Mijn gegevens vind je nergens op internet 🙂 En dat hou ik zo.
Reputatie 2
De grap is in de begin dagen van het internet voor Nederland al gauw 25 jaar geleden dat op elke pc compuserve werd geleverd en we nog in belde via modems naar voor het merendeel planet internet had iedereen in de toenmalige chatrooms nicknames en ging alles om anonimiteit. Vandaag de dag zijn mensen verbaasd als bijvoorbeeld je emailadres niet je gewone naam bevat. Of als je op Facebook en andere social media niet je eigen naam gebruikt. Nu schreeuwt iedereen om privacy maar kort gezegd zodra je jou pc verbind met het internet geef je in zekere zin je privacy op. Dat zelfde zien we ook met mobiele telefoons iedereen wil privacy maar als je jou smartphone als route planner wil gebruiken moet je toch de locatie services inschakelen en dat is een keuze die je zelf maakt.
Reputatie 3
Dan wil ik toch nog even benadrukken dat fora niet echt de problemen met de privacy veroorzaken, zoals bovenstaande voorbeelden ook benadrukken. Een telefoonnummer als naam, ach je kunt een keer gebeld worden, maar als je op de meer gebruikelijke social media je telefoonnummer verspreidt dan kun je wel degelijk problemen verwachten. Anders wordt het natuurlijk als je op een forum je privegegevens weergeeft en dan ook nog eens ongezouten je (soms kwetsende) mening laat horen. Dan vraag je eigenlijk wel om reacties..... Zoals Galdor ook zegt, gevoelig hiervoor? Neem dan weer een telefoon waarmee je alleen kunt bellen (ja, dat kunnen die dingen). En gebruik internet dan alleen als informatiebron, niet als communicatiemedium.

Als je ziet hoe sommige alles op facebook en soortgelijke media zetten, dan kan ik niet anders zeggen, dat je schreeuwt om verkeerde aandacht. Ieder zijn hobby.:8

Het leuke is ook, dat degenen die het meest verkeerd bezig zijn met social media, ook degenen zijn die zo tegen veiligheidscamera's in het openbaar zijn. terwijl daar juist enorme vooruitgang wordt geboekt tegen criminaliteit. Dat wordt zogenaamd inbreuk op de privacy genoemd, nou, hang heel NL maar vol met die camera's, prima dingen. Is een andere discussie, maar ik vind het leuk eens een balletje hierover op te gooien.🆒
Reputatie 2
Inderdaad zoals Aragorn zegt we moeten de grens opzoeken tussen veiligheid en privacy. Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor een fietspad buiten het dorp moet daar geen straat verlichting vanwege energie verspilling of moeten we dat beetje stroom in het kader van de veiligheid voor lief nemen.

Neem London hangt vol met camera's meer dan in Amsterdam. Als jij niet ergens ben waar je niet zou moeten zijn is er in het kader van de privacy niks aan de hand. Sta je op beeld omdat je van school spijbeld of ziek gemeld op het werk om naar een terras te kunnen tja dan heb je pech. Als door die zelfde camera's een aanslag kan worden voorkomen moeten we er toch blij mee zijn.
In zoverre ben ik het dus wel met de respons eens, stukkie verantwoordelijkheid in wat je aan info geeft en niet tuh errug maken voor wat betreft privacy...echte privacy in het leven wordt steeds moeilijker.:)
Echter mijn vraag was gericht op te veel, met de nadruk op te...en dan bedoel ik een/de hele reutemeteut.
Jullie geven goede voorbeelden, ik zal trachten ook goeje voorbeelden te geven.
Talloze bedrijven, waaronder ik ook zelfs verplicht van overheidswege wat eerst niet bij mijn bedrijfstak zo was, zijn ingeschreven bij de KvK. Wat ik sindsdien aan post krijg - ongevraagd - je wilt het niet weten...
Het is me zelfs gebeurt dat ik een rekening thuis kreeg dat me gevraagd werd door de medebewoners....heb jij iets besteld tis zo'n grote rekening?

Wat bleek verderop was in de "rekening" vermeld dat als ik de betaling zou doen zat ik vast aan (elke keer) 3 maandelijkse kosten omdat ik via de betaling akkoord ging met de voorwaarden.

Voorbeeld 2
Een bedrijf dat ik ken was de post onderschept met facturen, al die facturen hadden boeven het rekeningnummer gewijzigd zodat het geld naar hen toe ging.
Kostenplaatje: een getal met 6 cijfers!

Daarom mijn vraag m.b.t. tot te veel privéinfo melden om misbruik te voorkomen...

Noem me maar achterdochtig / voorzichtig, naar ik meen heb ik voor mij goede redenen om voorzichtig te zijn...zonder door te slaan. Je moet ook een leven hebben !:)
Reputatie 2
Talloze bedrijven, waaronder ik ook zelfs verplicht van overheidswege wat eerst niet bij mijn bedrijfstak zo was, zijn ingeschreven bij de KvK. Wat ik sindsdien aan post krijg - ongevraagd - je wilt het niet weten...
Daarom mijn vraag m.b.t. tot te veel privéinfo melden om misbruik te voorkomen...

Noem me maar achterdochtig / voorzichtig, naar ik meen heb ik voor mij goede redenen om voorzichtig te zijn...zonder door te slaan. Je moet ook een leven hebben !:)

Wat betreft de KvK heb je wel een punt niet zo zeer vanwege het te veel aan prive info (wat noem je teveel?) wat wel vreemd is vooral voor ZZP's is hun btw nummer gelijk aan het BSN terwijl er word gehamerd om daar niet mee te strooien.
Verder is het vrij makkelijk om als jezelf ingeschreven staat gegevens van andere bedrijven in te zien.

Vooral het eerste voorbeeld van jou heeft te maken met het doorverkopen van gegevens, nadat ik een nieuwe auto had gekocht bij de eerste keuring kreeg ik van verschillende bedrijven aanbiedingen om daar mijn auto te laten keuren zelfs het kenteken was ingevuld dus geeft het RDW die gegevens weg verkopen ze die?
Reputatie 8
Badge +9
Vooral het eerste voorbeeld van jou heeft te maken met het doorverkopen van gegevens, nadat ik een nieuwe auto had gekocht bij de eerste keuring kreeg ik van verschillende bedrijven aanbiedingen om daar mijn auto te laten keuren zelfs het kenteken was ingevuld dus geeft het RDW die gegevens weg verkopen ze die?
Als bedrijven persoonlijke informatie doorverkopen dan hoort in de algemene voorwaarden te staan. Staat er niet in dan ga je daar niet akkoord mee en mogen ze zonder toestemming je gegevens niet doorverkopen.

Maar volgens mij gaat het topic nu een hele andere kant op. Het gaat over persoonlijke gegevens plaatsen op het forum. Laat we het daar bij houden. 🙂
Niet alleen het plaatsen maar ook de vraag of het gemeld kan worden, als voorbeeld het vlaggetje als de tijdlimiet verstreken is voor correcties door de TS. Je ziet het ontglipt aan de aandacht van de/een moderator.....
Reputatie 3
Met andere woorden, als het ontglipt aan een moderator, ontglipt het gewoon aan het forum, omdat een topic niet meer bezocht wordt. Hou dat zo! Daarna openbaar melden vestigt alleen de aandacht op die topics.......
Reputatie 3
@Friesian
Ik begrijp dat je je (niet zo bedoeld) aangevallen voelt. Maar het enige dat ik wil zeggen is, dat het onverstandig is om in een topic waarin niet meer gereageerd wordt, waarin privegegevens staan, om daar te adviseren om een moderator te raadplegen. Daarmee zet je het topic weer bovenaan (zichtbaar). Geef het desnoods via een PB door aan de betreffende persoon, dan blijft het veilig. Ook een apart topic voor dit soort meldingen is onverstandig, om dezelfde reden dat je daarmee de aandacht vestigt. In een actief topic grijpen de moderatoren wel in, en verwijderen privacy-gegevens. Laat die verantwoordelijkheid daar.
@Aragorn
Ik voel me absoluut niet aangevallen, dit is pertinent niet het geval.
Daar wil ik het bij laten.
Je ziet 't steeds vaker. Ik moet er 'n beetje om lachen. Mensen die bijv. hun telefoonnummer openbaar prijsgeven of zelfs als nickname kiezen. :D
Goudmijn voor kwaadwillende personen. Zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die klakkeloos in fishing trucks trappen. Hoe dom kan je zijn vraag ik me dan af. Oh, en het zijn zeker niet alleen de oudere die zo naïef zijn hoor.
Maar goed, wie niet horen wil moet voelen. Liever later dan ook niet klagen dat er misbruik gemaakt wordt van jou eigen domheid. Onder welke steen heb je dan geleefd de afgelopen jaren?

Reageer