beantwoord

Kan mijn forumaccount worden verwijderd?

• 30 maart 2018
  • 40 reacties
  • 3743 keer bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Beste moderators,

Ik las dat in 2015 een account niet verwijderd kon worden op dit forum.
Ben ik niet zo blij mee.
Hoop dat dat ondertussen anders is.

Ik gebruik het niet meer.
Ik wil er dus graag vanaf.
Wat er niet is, kan niet gehackt.
Hoe verwijder ik mijn account of hoe doet iemand anders dit.
Op een ander forum werd het gewoon een anoniem iemand zonder gegevens en was wat geschreven was nog steeds in te zien.
Als het dan niet weg kan dan graag zo. zonder mijn gegevens eraan gelinkt.
Graag hoor ik dat ik van u

Vriendelijke groet

Titel aangepast voor betere vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Jurgen - Telfort 6 april 2018, 09:47

Om terug te keren naar de oorspronkelijke vraag: “Kan ik af van mijn forumaccount?” Het antwoord is dat we het volgende kunnen doen om het account te verwijderen:

1) Je account en bijbehorende gegevens worden geanonimiseerd.
2) Alles wat zou kunnen worden herleid naar persoonsgegevens, wordt verwijderd. Inclusief privéberichten.
Beide acties zijn onomkeerbaar, dus ook op jouw verzoek kunnen we de gegevens niet later terughalen.

Berichten verwijderen heeft niet onze voorkeur en gebeurt niet automatisch, vanwege de eerder genoemde reden.

In dit geval gaat de topicstarter akkoord met de anonimisering. Mocht iemand het met het eindresultaat van het bovenstaande oneens zijn, dan gaan we met diegene in gesprek. Misschien komt een jurist dan met ons meekijken, maar ik denk dat dat meestal niet eens nodig is.
Bekijk reactie

40 reacties

Ik heb nu de Forum voorwaarden gevonden.

https://forum.telfort.nl/site/terms

Bij privacy en cookies lees ik wel dit:
Deze gegevens blijven opgeslagen zolang het gebruikersaccount bestaat.

Maar ik vind nergens dat je account niet verwijderd wordt als je daar om vraagt.
Dus ook niet de topics waar in je in geschreven hebt.
Je wordt daar dus niet goed geïnformeerd.
De mogelijkheid om alles te laten verwijderen is er dus nu niet.

De link Google Analytics werkt niet

https://code.google.com/intl/nl/apis/analytics/docs/concepts/gaConceptsCookies.html
Wat ik hier mis op het Forum, of ik kijk erover heen, is het privacyreglement.
Ik kan het niet vinden.

Wel heb ik dit op de website van Telfort gevonden, het Forum wordt niet genoemd.

https://www.telfort.nl/algemeen/privacy.htm

Dit: 11.3.6 Recht op vergetelheid
U heeft in sommige gevallen recht op verwijdering van uw persoonsgegevens. Uw heeft eerder (uitdrukkelijke) toestemming gegeven aan KPN voor het gebruik van uw gegevens, maar u trekt die toestemming nu in. KPN zal deze gegevens dan verwijderen.

Om welke gevallen het gaat staat er dus niet bij.

Maar ik ben het met Babylonia eens

Bovendien biedt Telfort aan klanten geen "schriftelijke" mogelijkheid in de vorm van "besloten" e-mail berichten om problemen te kunnen voorleggen. Gebruikers worden gedwongen van een openbaar medium (Facebook of forum) gebruik te moeten maken.
(Nog afgezien van de koppeling van gegevens via Facebook en het "lekken" van gegevens daarmee).

Er zijn echter genoeg persoonlijke situaties, waarvan de berichten helemaal niet op een openbaar forum of Facebook thuishoren. Zelfs niet met een anonieme naam erbij. En dan zou je die berichten ook nog niet eens kunnen laten verwijderen die jezelf (moet) schrijven in een openbaar forum. Kom op zeg.

Laatst zelf nog zoiets gehad.

Maar hier zo'n iemand die telefonisch kan 'verdrinken'.
Waar ik tegen aanliep is dat er vertrouwelijke documenten niet op de juiste plek stonden.
De TKS kon en wilden mij niet helpen.
Dus bellen had ook geen zin meer.

Wat mij hier ook opvalt, is dat je PB's niet kan wissen.
Moderators kunnen dit wel.

Nu speel ik advocaat van de duivel.
Let op!
Ik zeg niet dat het gebeurd!

Ik heb al wat moderators zien gaan en komen op dit Forum.
Zij hebben wel privé gegevens ect. omdat dit in een PB meegedeeld is.
Wat gebeurd er met bv. moderators die weer klant worden en bij hun account kunnen?
Kunnen zij dan nog steeds alles zien?
Kan een kwaadwillig persoon dan nog steeds bij die gegevens?
Dit weet alleen Telfort.......
Maar stel dat dat gebeurd, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Zelf heb ik bij mijn profiel helemaal niets ingevuld.
Gebruik alleen mijn nick of soms alleen mijn voornaam.
Reputatie 8
Ben je van mening dat iets niet op een openbaar forum thuishoort kan je natuurlijk bellen.
Niet alles is goed telefonisch door te geven. Er zijn nogal wat mensen die moeite hebben om zaken telefonisch te bespreken. Een "schriftelijke" uiteenzetting werkt vaak beter.
(Met name ook voor mensen met hoor- en spraak stoornissen). Bovendien willen mensen een direct "bewijs" met verzending en ontvangst van wat er wordt besproken.

Uiteraard komt het uitwisselen van gegevens genoeg voor, maar wie dat doet, heft daarmee zelfstandig bewust zijn anonimiteit op.
Daar kan geen enkele privacy wet in voorzien.

Het gaat niet zozeer om de wetenschap van die privégegevens zelf dat mensen elkaar dan kennen, maar om de berichten en data die daar aan gerelateerd zijn en zijn vastgelegd. Daar voorziet die wetgeving in. Speciaal daarvoor in het leven geroepen. Dat is juist het basisrecht waarom het gaat.
Ben je van mening dat iets niet op een openbaar forum thuishoort kan je natuurlijk bellen. Dus het is inderdaad jammer dat je niet kan Emailen, wat nog wel enigzins prive is zijn zowel via Facebook, Twitter en het forum de prive berichten, dus je hoeft niet alles openbaar te zetten. Hopelijk gaat de chat functie goed werken wat dat betreft.

Uiteraard komt het uitwisselen van gegevens genoeg voor, maar wie dat doet, heft daarmee zelfstandig bewust zijn anonimiteit op.
Daar kan geen enkele privacy wet in voorzien. En daar spelen de forumberheerders of moderators geen rol in dat is iets tussen gebruikers onderling.
Reputatie 8
ik krijg de ene bericht na de ander over update van het privacy beleid...
Ik ook. Werd vandaag toevallig gemaild door mijn web hosting provider. Erg netjes.
Zij maken verder ook extra werk van beveiliging, in de zin dat websites zonder extra kosten allemaal ook beveiligd te gebruiken zijn (https / SSL). (Die service was een jaar geleden bij hun al actief).

Ik wil hier toch het volgende over kwijt, ik ben het met de uitleg wel eens, maar bedoel je met persoonlijk echt face to face dan wel in een prive berichten wisseling?
Face to face is doorgaans niet aan de orde. De privacy wetgeving gaat niet zover dat je elkaar "gezien" zou moeten hebben. Privacy wetgeving gaat om persoons-gegevens.
Die uitwisseling van persoonlijke gegevens (naam + telefoon, en daarmee is je adres ook bekend) kan er via persoonlijke berichten wel degelijk plaats vinden. (Komt vaker voor dan je denkt).

Bovendien biedt Telfort aan klanten geen "schriftelijke" mogelijkheid in de vorm van "besloten" e-mail berichten om problemen te kunnen voorleggen. Gebruikers worden gedwongen van een openbaar medium (Facebook of forum) gebruik te moeten maken.
(Nog afgezien van de koppeling van gegevens via Facebook en het "lekken" van gegevens daarmee).

Er zijn echter genoeg persoonlijke situaties, waarvan de berichten helemaal niet op een openbaar forum of Facebook thuishoren. Zelfs niet met een anonieme naam erbij. En dan zou je die berichten ook nog niet eens kunnen laten verwijderen die jezelf (moet) schrijven in een openbaar forum. Kom op zeg.

Dat mensen zich vergissen en dan hun eigen naam op zo'n openbaar forum neerzetten, is niet de gebruiker kwalijk te nemen, maar Telfort die hen dwingt van openbare fora gebruik te moeten maken. Juist reden te meer om verzoeken om berichten in zijn geheel te verwijderen zonder enige discussie of verantwoording te honoreren.

Zo bruin en met zoveel minachting voor de menselijke integriteit van hun klanten heb ik het bij een organisatie zelden meegemaakt. Na 25 mei gaat er dan ook een uitvoerige klacht naar ACM.
Aangezien het hier toch over de avg gaat, ik krijg de ene bericht na de ander over update van het privacy beleid, dus ik ben benieuwd of en wanneer we daar iets van terug zien in de Telfort apps en dergelijke.

"In gevallen waar mensen eerder een persoonlijke berichten uitwisseling hebben gehad en elkaar nader persoonlijk aan zich hebben voorgesteld, is er daarmee direct een koppeling met forumberichten en kennen "andere forumgebruikers" dus diens berichten. Zelfs bij een andere nickname forumnaam en verwijderen van de persoonlijke berichten is het voor die "andere gebruikers" zonder enige moeite mogelijk direct de werkelijk achterliggende forumgebruikers te identificeren en te herleiden."

Ik wil hier toch het volgende over kwijt, ik ben het met de uitleg wel eens, maar bedoel je met persoonlijk echt face to face dan wel in een prive berichten wisseling? Dat zijn dan bewuste keuzes en acties geweest. Veel berichten zijn zelfs zonder een naam erbij vaak wel terug te leiden alleen al door de schrijfstijl. Maar mijn punt is alleen Telfort kent mijn echte identiteit dus wordt mijn nicknaam geanonimiseerd zullen de goede lezers mijn berichten vast herkennen, maar meer dan dat niet. (Mag ik hopen)

Als een gebruiker hier zelf ondertekent met zijn eigen Voor en Achternaam dan is deze zelf mede oorzaak van de genoemde herleidbaarheid als die namen telaat worden geanonimiseerd. Voor nieuwe forumleden of sporadische bezoekers is die link niet of lastiger te maken. Dus zo heel makkelijk is het ook weer niet behalve dan voor de vaste forumlezers. En al blijven berichten wel staan is de vergeet factor zelfs nu al aanwezig vooral bij de drukker bezochte onderwerpen. Je moet soms even goed zoeken om een ouder bericht terug te vinden.
Niets aan toe te voegen Babylonia.
Feit is dat Telfort hier niet naar wil luisteren.
Dus is het afwachten totdat iemand die stap gaat nemen.
Reputatie 8
Wat @Wieger - Telfort stelt klopt nu al niet met de praktijk in de regelgeving waar hijzelf naar verwijst.

Ten aanzien van 3.2.4 Pseudonimisering en anonimisering

Anonieme gegevens
De Verordening is niet van toepassing op anonieme gegevens, immers deze gegevens zijn niet terug te
voeren op een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Wanneer u persoonsgegevens
verwerkt en deze gegevens anonimiseert, dan is de Verordening niet langer van toepassing.
Houd er wel rekening mee dat de gegevens daadwerkelijk anoniem zijn en er geen mogelijkheden zijn tot identificatie door bijvoorbeeld herleiding, koppeling of deductie.

In gevallen waar mensen eerder een persoonlijke berichten uitwisseling hebben gehad en elkaar nader persoonlijk aan zich hebben voorgesteld, is er daarmee direct een koppeling met forumberichten en kennen "andere forumgebruikers" dus diens berichten. Zelfs bij een andere nickname forumnaam en verwijderen van de persoonlijke berichten is het voor die "andere gebruikers" zonder enige moeite mogelijk direct de werkelijk achterliggende forumgebruikers te identificeren en te herleiden.
Die informatie kan een eigen leven leiden. Waarbij dus NIET is voldaan aan die privacywetgeving als die eerste gebruiker heeft verzocht diens data te verwijderen.

Verder:
Hoe ga ik om met de rechten van de betrokkene?
7.1 Welke rechten hebben betrokkenen?
...
het recht op verwijdering van de gegevens en ‘het recht om vergeten te worden’;
...
U moet de uitvoering van deze rechten faciliteren en u mag de uitoefening ervan niet bemoeilijken

Onder het kopje: 7.1.4 Zijn er beperkingen op de rechten van de betrokkenen?

Staan berichten op een forum niet als uitzondering.

Verder is het wel een erg vreemde situatie dat Telfort "directe reacties/ weblog naar eigen inzicht en discretie kan verwijderen of bewerken,", en de betrokken zelf daar geen invloed op zouden kunnen uitoefenen van wat zij notabene met hun eigen berichten zouden willen doen?
https://forum.telfort.nl/site/terms
Dat gaat anders worden als straks iemand opstaat en er daadwerkelijk een jurist bij gaat halen.
Badge +13
Dat Telfort pas een jurist erbij gaat halen om de situatie te gaan bekijken als iemand dat verzoek in gaat dienen, lijkt mij de verkeerde insteek.

Mij niet 🙂 We voldoen zoals gezegd aan de Algemene verordering gegevensbescherming (AVG).

Een discussie over of auteursrecht de forumvoorwaarden overschrijft wanneer iemands account wordt geanonimiseerd, die stel ik uit tot het aan de orde komt. Als we op deze manier in herhaling blijven vallen, denk ik dat dit topic z’n nut verliest. Nogmaals: zonde van de tijd!
Reputatie 8
@Jurgen - Telfort
Klanten kunnen helpen door forumgebruikers is iets anders als de formele rechten die gebruikers hebben. Zijn twee verschillende onderwerpen. Theoretisch is het geenszins, omdat ik reeds praktische voorbeelden heb aangehaald van bestaande voorvallen.

Berichten verwijderen heeft niet onze voorkeur en gebeurt niet automatisch, vanwege de eerder genoemde reden.

.....Mocht iemand het met het eindresultaat van het bovenstaande oneens zijn, dan gaan we met diegene in gesprek. Misschien komt een jurist dan met ons meekijken, maar ik denk dat dat meestal niet eens nodig is.

Dat het niet de voorkeur heeft kan ik begrijpen. In het geval van de topic starter ben je er zonder teveel poespas uitgekomen. Dat is wat ik eerder ook heb gesteld dat het in de praktijk meestal niet zo'n vaart zal lopen. Als die oplossing voor de betrokkene voldoende is.... is het voldoende. Daarmee is de kous af voor die betrokkene.

Neemt niet weg dat als er een verzoek komt om berichten wel te kunnen verwijderen, Telfort daar alsnog aan zal moeten voldoen. Dat Telfort pas een jurist erbij gaat halen om de situatie te gaan bekijken als iemand dat verzoek in gaat dienen, lijkt mij de verkeerde insteek.

Juist in de voorbereiding op die bindende wetgeving die in Mei 2018 gaat gelden (en al 2 jaar terug is aangekondigd), moet men dat reeds NU implementeren in mogelijk softwarematige aanpassingen, dat zoiets snel geregeld kan worden. Niet pas als de situatie zich voordoet. Kost het Telfort enorm veel meer extra moeite (en geld) als men pas dan aan het verzoek moet voldoen en men heeft er in de achterliggende systemen geen rekening mee gehouden.

Dat is precies ook het manco ten aanzien van de internetwetgeving omtrent eindapparaten, en de consultatie die er is geweest, elders op het forum beschreven. KPN/Telfort beginnen nu pas "te denken" hoe men "eventueel" aan die wetgeving zou kunnen voldoen, en komen met allerlei bezwaren en smoesjes hoe men eronderuit kan komen met oneigenlijke redenen, en schuiven het maar voor zich uit.

Terwijl reeds enkele jaren vast staat dat ook Nederland naar Europees regelgeving er simpelweg aan moet (gaan) voldoen!! Denk maar niet dat daar uitzonderingen op worden gemaakt.
Misschien kan het Forum helpen maar dit neemt niet weg dat straks, indien de (ex)klant,
het wenst om diens account in zijn geheel te verwijderen.
Privacy gaat steeds zwaarder wegen en dit gaat boven een Forum.
Badge +13

Op het moment dat een auteursrechthebbende zijn forum account zou willen opheffen (waaraan door Telfort moet worden voldaan) of geen klant meer is van Telfort, gelden de leveringsvoorwaarden van Telfort niet meer, want de forum- en andere overeenkomsten worden daarmee beëindigd.
Een auteursrechthebbende kan zich daarmee dus volledig beroepen op dienst recht dat alleen hij/zij kan besluiten wat er verder met diens berichten (intellectueel eigendom) kan worden gedaan. Want hij blijft wel de auteur van die berichten.

Nu zal in de praktijk de soep meestal niet zo heet worden gegeten als dat die opgediend wordt. Maar als dat verzoek er komt moet men er wel aan voldoen. En heb in het verleden ook wel eens dergelijke verzoeken bij forums gezien, waarbij dat echt is afgedwongen (met inbreng van een advocaat erbij). Vanuit het forumbeheer koos men eieren voor het geld en liet het verder niet tot een rechtszaak komen.

Praktisch gezien heb ik de situatie juist ook wel eens "andersom" gezien. Dat er bij het opheffen van een account (wat door de gebruiker zelf kon worden gedaan), er expliciet een "waarschuwing" / melding kwam, dat daarmee alle berichten en data automatisch zouden worden verwijderd. (Direct of na een bepaalde periode).

Best interessant, die voorbeelden van gegevensverwijdering op andere fora! Maar ik vind het zonde om te verzanden in een discussie over theoretische gevallen op het Telfort Forum als we hier nog genoeg klanten kunnen helpen in de praktijk 🙂
Badge +13
Om terug te keren naar de oorspronkelijke vraag: “Kan ik af van mijn forumaccount?” Het antwoord is dat we het volgende kunnen doen om het account te verwijderen:

1) Je account en bijbehorende gegevens worden geanonimiseerd.
2) Alles wat zou kunnen worden herleid naar persoonsgegevens, wordt verwijderd. Inclusief privéberichten.
Beide acties zijn onomkeerbaar, dus ook op jouw verzoek kunnen we de gegevens niet later terughalen.

In dit geval gaat de topicstarter akkoord met de anonimisering. Mocht iemand het met het eindresultaat van het bovenstaande oneens zijn, dan gaan we met diegene in gesprek. Misschien komt een jurist dan met ons meekijken, maar ik denk dat dat meestal niet eens nodig is.
Reputatie 8
Dank je voor het compliment 😉
Mooi geschreven Babylonia!
Reputatie 8
Bij registratie op het forum ben je akkoord gegaan met de forumvoorwaarden.
Hierin staat onder andere het volgende:
“Je hebt ook de mogelijkheid materiaal van welke aard ook (daaronder begrepen maar niet beperkt tot teksten, foto’s en bewegend beeldmateriaal) achter te laten. Je verklaart dat jij het recht hebt jouw materiaal ter beschikking te stellen aan Telfort en de hier beschreven licentie te verstrekken.”

Auteursrecht, is iets anders als een licentie. Een licentie is niet geldig voor onbepaalde tijd.
Bij auteursrecht geldt dat alleen de auteursrechthebbende kan bepalen wat er met zijn recht wordt gedaan. Men kan auteursrecht overdragen, daarvoor geldt expliciet dat dit met een schriftelijke "getekende" overeenkomst moet zijn vastgelegd. Zo staat het in de wet. Die overeenkomst is er niet. Wetgeving gaat altijd boven eenzijdig opgelegde leveringsvoorwaarden uit.

Op het moment dat een auteursrechthebbende zijn forum account zou willen opheffen (waaraan door Telfort moet worden voldaan) of geen klant meer is van Telfort, gelden de leveringsvoorwaarden van Telfort niet meer, want de forum- en andere overeenkomsten worden daarmee beëindigd.
Een auteursrechthebbende kan zich daarmee dus volledig beroepen op dienst recht dat alleen hij/zij kan besluiten wat er verder met diens berichten (intellectueel eigendom) kan worden gedaan. Want hij blijft wel de auteur van die berichten.

Nu zal in de praktijk de soep meestal niet zo heet worden gegeten als dat die opgediend wordt. Maar als dat verzoek er komt moet men er wel aan voldoen. En heb in het verleden ook wel eens dergelijke verzoeken bij forums gezien, waarbij dat echt is afgedwongen (met inbreng van een advocaat erbij). Vanuit het forumbeheer koos men eieren voor het geld en liet het verder niet tot een rechtszaak komen.

Praktisch gezien heb ik de situatie juist ook wel eens "andersom" gezien. Dat er bij het opheffen van een account (wat door de gebruiker zelf kon worden gedaan), er expliciet een "waarschuwing" / melding kwam, dat daarmee alle berichten en data automatisch zouden worden verwijderd. (Direct of na een bepaalde periode).
Om het even te hebben over de Forumvoorwaarden.
Natuurlijk hebben wij daar mee ingestemd.
Maar Telfort laat ons weinig andere keus om dit te gebruiken.
Telfort heeft geen mailadres meer en er kan dan verder alleen contact opgenomen worden, telefonisch.
Voor de rest is een account nodig bij inderdaad het Forum, Instagram, Chat en Twitter.

En ja, er zijn genoeg profielen geblokkeerd en aangepast als het Telfort uitkomt.
Met andere woorden, het is het beleid dat Telfort hanteert.
En dat zal door de wetswijziging straks aangepast dienen te worden.
Badge +13
Naast gewone forumberichten (waarvan ikzelf persoonlijk best wel in mee kan gaan dat die in zijn algemeenheid anoniem genoeg zijn), heb je ook nog privéberichten gekoppeld aan een gebruiker. Ondanks verandering van e-mail en accountnaam die niet meer te traceren zou zijn, staan in die privéberichten vaak voldoende informatie (namen - telefoonnummers adressen) wat rechtstreeks verwijst naar mensen. Dat zijn toch echt privacy gevoelige gegevens. Als een gebruiker daar een verzoek voor doet om die te verwijderen, moeten die toch echt verwijderd worden.
Bij anonimisering is het inderdaad zo dat je niet kunt achterhalen welke privégegevens horen bij een bepaald account. Dus ook niet via privéberichten. Ik heb hierover navraag gedaan bij Insided*. Let wel: privéberichten zijn altijd privé tussen verstuurder en ontvanger en persoonlijke informatie die publiek wordt geplaatst zal altijd verwijderd worden door een moderator.

*Update: de privéberichten die bij het geanonimiseerde account horen, worden ook verwijderd - aldus Insided.

Verder --ondanks dat berichten op een forum worden geschreven van een provider-- hebben mensen die deze berichten schrijven feitelijk daar wel "auteursrecht" op. Die informatie is "geen intellectueel eigendom" van Telfort. Het zou kunnen voorkomen dat een gebruiker die informatie verwijderd zou willen hebben, (wat zijn goed recht is). Daar zal een provider daar dan toch echt aan moeten meewerken om die te verwijderen. Ondanks dat draadjes daarmee verminkt worden.

Bij registratie op het forum ben je akkoord gegaan met de forumvoorwaarden. Hierin staat onder andere het volgende:
“Je hebt ook de mogelijkheid materiaal van welke aard ook (daaronder begrepen maar niet beperkt tot teksten, foto’s en bewegend beeldmateriaal) achter te laten. Je verklaart dat jij het recht hebt jouw materiaal ter beschikking te stellen aan Telfort en de hier beschreven licentie te verstrekken.”

Het staat je vrij ons te vragen om berichten aan te passen of te verwijderen, maar je hebt niet het recht om die verwijdering af te dwingen.
Reputatie 8
Het zit toch echt genuanceerder (en complexer) in elkaar dan @Jurgen - Telfort wil laten voorkomen.

Het ligt maar net aan de inhoud van berichten of iets anoniem is of niet.
Naast gewone forumberichten (waarvan ikzelf persoonlijk best wel in mee kan gaan dat die in zijn algemeenheid anoniem genoeg zijn), heb je ook nog privéberichten gekoppeld aan een gebruiker. Ondanks verandering van e-mail en accountnaam die niet meer te traceren zou zijn, staan in die privéberichten vaak voldoende informatie (namen - telefoonnummers adressen) wat rechtstreeks verwijst naar mensen. Dat zijn toch echt privacy gevoelige gegevens. Als een gebruiker daar een verzoek voor doet om die te verwijderen, moeten die toch echt verwijderd worden.

Verder --ondanks dat berichten op een forum worden geschreven van een provider-- hebben mensen die deze berichten schrijven feitelijk daar wel "auteursrecht" op. Die informatie is "geen intellectueel eigendom" van Telfort. Het zou kunnen voorkomen dat een gebruiker die informatie verwijderd zou willen hebben, (wat zijn goed recht is). Daar zal een provider daar dan toch echt aan moeten meewerken om die te verwijderen. Ondanks dat draadjes daarmee verminkt worden.
Als je persoonsgegevens op de juiste manier onomkeerbaar anonimiseert, is er geen sprake meer van persoonsgegevens. Om die reden hoeven fora zoals het Telfort forum geen berichten te verwijderen, maar alleen accountgegevens te verwijderen door ze te vervangen door een aantal willekeurige tekens.
“Wanneer u persoonsgegevens verwerkt en deze gegevens anonimiseert, dan is de Verordening niet langer van toepassing.” Bron: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/handleidingalgemeneverordeninggegevensbescherming.pdf (3.2.4)

Mij lijkt dit afdoende en daar doelde ik ook op. Hoewel een gebruikersnaam die geen atmention heeft vervangen in een reactie zal mischien weer een heel andere uitdaging zijn om deze te anonimiseren.
Badge +13
Samen met KPN, bereidt Telfort zich al sinds enige tijd voor op Algemene verordering gegevensbescherming (AVG). Onze forumleverancier Insided is deze voorbereidingen ook aan het afronden. Zoals gezegd stellen zij ons binnenkort in staat om gegevens te anonimiseren. Deze nieuwe functionaliteit zal "het profiel volledig anonimiseren, door de gebruikersnaam te vervangen door willekeurige tekst en door alle andere profielgegevens te verwijderen zoals het e-mailadres, de avatar en de profielvelden."

De reden dat zij het profiel en de bijbehorende berichten zelf niet met behulp van één knop laten verwijderen is als volgt: “Het verwijderen van berichten van een specifieke gebruiker uit een community, dus het verwijderen van zijn profiel en berichten, zou de integriteit en consistentie van communitygesprekken drastisch beïnvloeden en onbruikbaar maken om kennis over te dragen en andere klanten te helpen.”

Als je persoonsgegevens op de juiste manier onomkeerbaar anonimiseert, is er geen sprake meer van persoonsgegevens. Om die reden hoeven fora zoals het Telfort forum geen berichten te verwijderen, maar alleen accountgegevens te verwijderen door ze te vervangen door een aantal willekeurige tekens.
“Wanneer u persoonsgegevens verwerkt en deze gegevens anonimiseert, dan is de Verordening niet langer van toepassing.” Bron: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/handleidingalgemeneverordeninggegevensbescherming.pdf (3.2.4)
Reputatie 8
Telfort moet daar dan ook de tools voor hebben.
Daar heeft men twee jaar de tijd voor gehad om zich daar op voor te bereiden.
De wetgeving is in 2016 aangekondigd, en men geeft organisaties daarin twee jaar de tijd zich op die wet aan te passen met mogelijke aanpassingen van computersystemen en software.
Per 25 mei 2018 moet men eraan voldoen. Het is nu nog geen 25 mei, maar het verbaast me als het eigenlijk niet eens bekend lijkt te zijn en men er niet eerder reeds invulling aan heeft gegeven.

Elders bij een andere provider heb ik vorig jaar al eens gezien dat een actieve forum-gebruiker, overstapte naar een andere provider. (Dat had hij van tevoren aangekondigd).
Erna was niet alleen zijn account opgeheven, maar waren ook zijn berichten weg.
Klopt allemaal, Insided zal voor de werking van het forum een oplossing moeten bedenken, hoe er wordt omgegaan met de berichten als alleen de gebruikers informatie(profiel) verdwijnt dus waar nu Galdor68 staat zal iets zoals GJC schrijft moeten komen. Anoniem-1 enzovoorts. En nu kunnen de mods wel reacties verplaatsen en prive gegevens aanpassen dus er staan hun al aardig wat tools ter beschikking, maar wil iemand alles weg hebben dan zal daar ook een knopje ofzo voor moeten komen.

Dus ik gun Telfort voordeel van de twijfel dat ze dit echt nooit eerder konden doen daarmee bedoel ik een volledig profiel verwijderen behalve handmatig de gebruikersnamen veranderen. Maar ik ben eerder genegen te denken wat jij(Mandy) ook schreef dat het meer was niet willen tenzij noodzakelijk, er zijn genoeg gebruikersprofielen of verwijderd of in ieder geval volledig geblokkeerd sinds ik op dit forum rondhang.
Verbeter mij als ik het verkeerd heb.
Insided is Webhosting of Forumleverancier.
Telfort de provider en opdrachtgever.
Het lijkt mij dat Telfort opdracht aan Insided geeft hoe het Forum naar wens aan te passen.
Dus ook de mogelijkheden, zoals hier gevraagd wordt, alle gegevens van TS te verwijderen.
Het zal dan niet aan Insided liggen of account kan worden verwijderd maar hoe Telfort,
wil dat het Forum functioneert?

Als inderdaad in mei het geval is dat de privacy zo geregeld is,
zal Telfort daar ook gehoor aan moeten geven.

Reageer