beantwoord

Hoe zit het met AVG en PB naar moderators?

  • 14 juni 2018
  • 32 reacties
  • 1919 keer bekeken

Graag verneem ik hoe het zit met AVG en de PB's die verstuurd worden naar moderators.
Ik schrijf praktisch nooit, soms alleen mijn voornaam, in PB's.
Naar moderators, als je geholpen wilt worden, zend je je privacy gegevens mee.
Nu zeg ik niet dat zij niet te vertrouwen zijn of zo maar ik heb al wat moderators zien gaan en komen.
Met sommigen had ik een heel goed contact.
Maar wat gebeurd er met die privacygevoelige informatie?
icon

Beste antwoord door Jurgen - Telfort 25 juni 2018, 19:15

Gewezen moderators kunnen volgens mij niet meer inloggen met hun voormalige moderator accounts dus kunnen ook niet meer bij de pv-berichten komen.
Ze kunnen wel een ander pv account aanmaken net zoals andere klanten maar ook dan kunnen ze niet bij de pv berichten komen omdat het een ander account betreft


Dat klopt!


Zie 6.1.1 Bezoek van onze website(s), inloggen op de ‘Mijn Telfort’ omgeving van het privacystatement.

Zie ook de tekst onder "Privacy & Cookies" in de Forumvoorwaarden waarmee je akkoord gaat tijdens de forumregistratie.
Bekijk reactie

32 reacties

@mandy
Ik wil hier graag nog een punt aan toevoegen.

Stel, er zouden 2 mods met dezelfde voornaam werken bij Telfort webcare, de mods zullen dit ongetwijfeld beamen.🆒:D

Bijvoorbeeld Bart en Bart, en ze noemen zich....
Bart 1 - Telfort en Bart 2 - Telfort
Of
Bart - Telfort en Bart_ - Telfort dan nog heeft ieder van hen een eigen user-id zoals jij die ook 1 hebt.

Typ maar eens een stukje in het tekstvak met - @jouw gebruikersnaam - dan zie je jouw user-id vooraan staan bij de mention functie die je hebt gebruikt.
Die zie je bij bezoek van je profielpagina ook bovenin de adresbalk staan.

Zolang men bij Telfort werkt als moderator heeft hij/zij een unieke user-id. Jouw PB-gesprekken met bijvoorbeeld Bart 1 komen alleen binnen bij zijn user-account zolang hij werkzaam is als moderator bij Telfort.

Het draait allemaal om user-id uiteindelijk.
Hoi Friesian,

Jij ook bedankt voor de tip!
Reputatie 8
Badge +12
Passages kunnen zeker ook in sommige gevallen aangepast worden. Dit zal altijd in goed overleg gaan. Zo blijft het topic goed bruikbaar.
Oké, heel fijn om dat ook te weten!
Of topic
Wat de moderators betreft bij Telfort en KPN blijven ze langer dan bij andere providers, dat zegt mij genoeg.
Ik heb in ieder geval dit gevonden over Google:

https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/ik-wil-gebruik-maken-van-het-vergeet-me-recht-van-/

Dus dat is duidelijk.

Dat profielen geanonimiseerd kunnen worden begrijp ik.
Maar ik vind wel, indien erom gevraagd wordt passages aangepast kunnen worden,
indien het eigenlijk te veel privéinformatie in staat verwerkt.
En ja, dat is zelf gedaan....

Ja, ik begrijp dat het forum anders onleesbaarder wordt.
En ik schrijf ook niet dat ik dit wil.
Off Topic maar wel over het Privacy statement, de Forumvoorwaarden. en AVG.

Edit: Ik schrijf dit niet voor een klacht.

Bekijk ik zowel het privacy statement als de forumvoorwaarden,
zie ik nergens te lezen dat er op het forum, je eigen account en geschreven tekst,
niet kan worden verwijderd.

Het enige wat ik de Forum voorwaarden bij Privacy en cookies is:
Deze gegevens blijven opgeslagen zolang het gebruikersaccount bestaat.

Bij deze zin wordt wel gesuggereerd dat je je account kunt verwijderen.

Volgens Jurgen valt het Forum onder dit:

6.1 Welke gegevens verwerken we van jou?
6.1.1 Bezoek van onze website(s), inloggen op de ‘Mijn Telfort’ omgeving
Als je onze website(s) bezoekt dan verwerken wij de volgende gegevens van je:
je IP-adres, het type en de taal van je browser, de tijd van je bezoek en het webadres van waaruit je onze website bereikte, de pagina's die je daarop bekijkt, de koppelingen (links) waarop je klikt en de andere acties die je onderneemt. Hiervoor gebruiken we cookies. Meer informatie over onze cookies en de keuzes die je hierin kunt maken, vind je hieronder;
op sommige KPN-websites vragen wij je om aanvullende persoonlijke informatie, zoals je e-mailadres, naam, thuis- of werkadres of een telefoonnummer. Wanneer je een aankoop doet of een abonnement neemt op een betaalde service, vragen wij je om aanvullende informatie, zoals je bankrekeningnummer of nummer van een identificatiebewijs. Daarnaast vragen we soms profielgegevens of demografische gegevens, zoals je postcode, leeftijd, geslacht, voorkeuren, interesses en favorieten;
wanneer je toegang wilt tot de ‘MijnKPN’-omgeving op onze website(s) dan moet je je aanmelden met een gebruikersnaam en een wachtwoord.


Geen woord wordt hier gerept dat je je account niet kan laten verwijderen.

Dit staat er verder bij 6. KPN websites

6.3 Hoe lang bewaren we je gegevens?
KPN bewaart je gegevens niet langer dan wettelijk is toegestaan en noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor we jouw gegevens gebruiken. Hoelang bepaalde gegevens worden bewaard is afhankelijk van de aard van de gegevens en waarvoor we ze verwerken. De bewaartermijn kan dus per doel verschillen.


Het zijn meer aaneengeschakelde berichten wat Telfort allemaal kan en mag doen.

Verder nog een opmerking over dit:

Klachten en informatie
Als je een klacht of bezwaar hebt in verband met het gebruik van het Telfort forum, dien je deze aan Telfort kenbaar te maken, via https://www.telfort.nl/algemeen/contact.htm. Telfort spant zich er voor in de klacht zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk is af te handelen.

Ik neem aan dat als je een klacht hebt, dit schriftelijk gaat en waar moet het dan naartoe?

Postadres
Telfort Mobiel
Postbus 512
2400 AM Alphen a/d Rijn

Telfort Internet, TV & Vast Bellen (ook Glasvezel)
Postbus 217
2400 AE Alphen a/d Rijn

Telfort Zakelijk
Postbus 550
5800 AN Venray

Bezoekadres
Telfort
Teleportboulevard 121
1043 EJ Amsterdam

De Forumvoorwaarden zijn nog van 2017 en ik neem aan dat dit, net als de privacy voorwaarden,
nu ook aangepast worden?

Verder bij de privacyvoorwaarden dit:

3.3 Hoe lang bewaren we je gegevens?
KPN bewaart je gegevens niet langer dan wettelijk is toegestaan en noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor we jouw gegevens gebruiken. Hoelang bepaalde gegevens worden bewaard is afhankelijk van de aard van de gegevens en waarvoor we ze verwerken. De bewaartermijn kan dus per doel verschillen.
Als je een abonnement bij KPN hebt, dan worden je persoonsgegevens in ieder geval tijdens de looptijd van je abonnement bewaard. Je niet-gespecificeerde factuur bewaren wij maximaal zeven jaar. Om fiscale redenen zijn wij wettelijk verplicht de factuur zo lang te bewaren. Je gespecificeerde factuur en jouw belgegevens worden voor factureringsdoeleinden maximaal zes maanden bewaard. Verbruiksgegevens die worden verwerkt om ervoor te zorgen dat je mobiel bereikbaar bent, worden maximaal twee weken bewaard voor netwerkdoeleinden. Ook als je niet actief communiceert.

3.4 Wat doen we met je gegevens na afloop van de bewaartermijn?
Na afloop van de bewaartermijn worden je persoonsgegevens verwijderd of geanonimiseerd. Anonimiseren houdt in dat je persoonsgegevens worden ontdaan van alle kenmerken die laten zien dat jij het bent. Wat overblijft zijn statistische gegevens die op geen enkele manier meer aan jou kunnen worden gekoppeld. Deze statistische gegevens zijn voor ons van belang, omdat wij op basis daarvan inzicht kunnen krijgen in het gebruik dat van onze producten en diensten wordt gemaakt.

Dit is niet gespecificeerd aan het Forum.
Dus wat is het bewaartermijn?

Verder:

11.3.6 Recht op vergetelheid
In sommige gevallen heb je recht op verwijdering van jouw persoonsgegevens. Je hebt KPN dan eerder (uitdrukkelijke) toestemming gegeven voor het gebruik van jouw gegevens, maar trekt die toestemming nu in. KPN verwijdert je gegevens dan.

Over welke gevallen wordt er niet gesproken.

Dit vind ik persoonlijk een hele mooie:

11.2 Correctie van je gegevens
Je hebt het recht om jouw persoonsgegevens te laten verbeteren als ze niet kloppen. Je kunt hiervoor contact met ons opnemen, zoals er bij 'Contact' (zie H13) staat. Je krijgt dan binnen 4 weken schriftelijk antwoord van ons.

Mijn volledige naam, staat nog steeds incorrect in Mijn Telfort en op mijn facturen.
Dit schijnt niet aangepast te kunnen worden in het systeem van Telfort.
Reputatie 1
Algemene forumposts vallen niet onder het vergeetrecht van de AVG, daar is rekening mee gehouden. Als er specifieke persoonsgegevens in die posts staat, dient dit wél op verzoek verwijderd te worden. Al jou posts dienen bij verwijdering op verzoek weer wel geanonimiseerd te worden. Maar de posts zelf vallen onder vrijheid van meningsuiting en niet onder de AVG.

De algemene voorwaarden hebben hier gelukkig niets mee te maken, de wet gaat boven algemene voorwaarden. Gelukkig maar, ik kom zat bedrijven tegen die daar de grootste onzin in zetten. Ik lees ze dan ook zelden door. Het doet er niet toe...

Je kunt altijd zelf posts aanpassen voordat je je account laat verwijderen.
Reputatie 8
Badge +11
.....Je kunt altijd zelf posts aanpassen voordat je je account laat verwijderen......
Nee, dat gaat niet. Dat kan tot een uur na plaatsing.
Reputatie 1

.....Je kunt altijd zelf posts aanpassen voordat je je account laat verwijderen......Nee, dat gaat niet. Dat kan tot een uur na plaatsing.


Dan heb je daar geen rechten.
zul je als gebruiker zelf moeten uitvogelen of er door jou posts zijn geplaatst met persoonsgegevens en enkel die kun je laten aanpassen.

Daarnaast de username in al je posts anonimiseren. Maar verder gaat de AVG niet voor fora...
Het zinnetje " zolang het gebruikers account bestaat" suggereerd dit wel hoewel behalve zelf je inlog vergeten (mij gebeurd) verdwijnt het account niet en de forum bijdragen ook niet tenzij de bezem erdoor wordt gehaald.
De bewaartermijn voor het forum waar het topics en bijdragen betreft zal neem ik aan oneindig zijn.

Het Mijnkpn weet ik uit eigen ervaring en mijntelfort neem ik aan ook kan je als je hebt opgezegd na afloop van je abonnement niet meer inkomen dus in de praktijk kan je de laatste factuur niet meer zo inzien.

Het is ook niet zo dat er niks verwijderd kan worden eerder dat de geschreven bijdragen verwijderen niet altijd wenselijk is.

Wat de Naam aanpassing via mijntelfort mobiel kan dit niet zelf (geen invulbaar veld) via de thuis tab lijk je het wel te kunnen wijzigen maar dit heb ik zelf nog nooit geprobeerd.
Dat is dus de ellende met Facebook het is op moment van schrijven jou mening maar op moment van posten liggen alle gebruiksrechten bij hun. Gelukkig kan je eigen activiteiten wel verwijderen tot heel ver terug. Blijkbaar doen we hier meer afstand van wat we posten.

Dat tot na een uur kunnen aanpassen lijdt vaak ook weer tot verwarring als iemand ergens op reageerd en terwijl je zelf een reactie schrijft wordt het oorspronkelijke bericht of aangevuld of compleet veranderd.

Die vrijheid van meningsuiting is een raar ding.
Reputatie 8
Badge +18
Gewezen moderators kunnen volgens mij niet meer inloggen met hun voormalige moderator accounts dus kunnen ook niet meer bij de pv-berichten komen.
Ze kunnen wel een ander pv account aanmaken net zoals andere klanten maar ook dan kunnen ze niet bij de pv berichten komen omdat het een ander account betreft
Ik weet van een moderator, waarvan de PB's in de inbox waren opgeschoond.
Maar ik had ze nog allemaal.
Dus hoe dat werkt weet ik niet.

Een PB anonimiseren naar moderator zal weinig effect hebben.
Dit omdat het niet alleen om je nickname gaat maar om naam, klant;-telefoonnummer,
maar het kan ook voorkomen de laatste 3 cijfers van je IBAN.

Nogmaals dit vraag ik niet uit wantrouwen maar ik wil gewoon een specifiekere uitleg.
Dus niet dat ik alleen een link krijg naar het privacy statement.
Ook dat kan geanonimiseerd worden. Maar het lijkt er op dat je zelf het antwoord al geeft.
Kijk, dat is nu precies mijn punt.
Er staat nergens omschreven dat je je account en bij dragen niet kunt laten verwijderen.
Daar kom je pas achter nadat je een account en bijdragen geleverd hebt.

De naam kan ik zelf niet aanpassen, dat is een grijs veld en dat kan dus alleen Telfort.
Dit is al eens geprobeerd aan te passen door Telfort, maar het systeem doet het niet.
Reputatie 8
Badge +10
[...]
Er staat nergens omschreven dat je je account en bij dragen niet kunt laten verwijderen.
Daar kom je pas achter nadat je een account en bijdragen geleverd hebt.

Dat is al zo sinds het ontstaan van internet 25 jaar geleden, en geldt zeer zeker voor forums en andersoortige websites en communities.
Je kan je hopelijk voorstellen dat de (in de database) opgeslagen informatie van websites totaal onbruikbaar wordt als accounthouders en hun reacties verwijderd (kunnen) worden.
Als je het Telfort forum als voorbeeld zou nemen... stel dat mijn account en de ruim 16.000 reacties die hierbij horen verwijderd zouden worden dan worden door het ontbreken hiervan talloze topics volledig uit hun verband gerukt en dus onleesbaar en onbegrijpelijk.
En dit geldt uiteraard voor alle accounts op dit forum, en de bijbehorende geposte reacties.
En dat lijkt me niet de bedoeling...
Badge +13
Kijk, dat is nu precies mijn punt.
Er staat nergens omschreven dat je je account en bij dragen niet kunt laten verwijderen.
Daar kom je pas achter nadat je een account en bijdragen geleverd hebt.

De naam kan ik zelf niet aanpassen, dat is een grijs veld en dat kan dus alleen Telfort.
Dit is al eens geprobeerd aan te passen door Telfort, maar het systeem doet het niet.


Sinds de ingang van de AVG kun je je forumaccount volledig laten anonimiseren. Hier zie je een voorbeeld van zo'n geanonimiseerd account.

Ik hoop dat dit duidelijk maakt dat je op het forum controle hebt over je persoonsgegevens. We nemen je feedback op het privacy statement en de forumvoorwaarden mee.
Badge +13
Gewezen moderators kunnen volgens mij niet meer inloggen met hun voormalige moderator accounts dus kunnen ook niet meer bij de pv-berichten komen.
Ze kunnen wel een ander pv account aanmaken net zoals andere klanten maar ook dan kunnen ze niet bij de pv berichten komen omdat het een ander account betreft


Dat klopt!
Hallo Jurgen en jimny,

Hartelijk bedankt voor jullie reactie!
Dat is dan duidelijk.

Maar onder welk privacy punt valt nu het Forum?
Badge +13
Gewezen moderators kunnen volgens mij niet meer inloggen met hun voormalige moderator accounts dus kunnen ook niet meer bij de pv-berichten komen.
Ze kunnen wel een ander pv account aanmaken net zoals andere klanten maar ook dan kunnen ze niet bij de pv berichten komen omdat het een ander account betreft


Dat klopt!


Zie 6.1.1 Bezoek van onze website(s), inloggen op de ‘Mijn Telfort’ omgeving van het privacystatement.

Zie ook de tekst onder "Privacy & Cookies" in de Forumvoorwaarden waarmee je akkoord gaat tijdens de forumregistratie.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo mandy, ik verwijs je hiervoor graag door naar onze privacy statement. Zie onderstaande link.

Privacy statement
Nou Enterprise, er zijn zeer zeker wel forums te vinden waar dit wel gebeurd.
Ook forums waar je veel langer dan een uur je post kunt aanpassen.
Waar je wel op de hoogte gesteld wordt dat er niets verwijderd wordt.
Dat terzijde.

Hallo Jurgen,
Soms heeft anonimiseren geen zin.
Ik weet wel een topic te vinden waar veel informatie staat en terug te leiden is naar de persoon.

Maar wel goed, dat je mijn feedback meeneemt.
Ik ken in ieder geval 1 forum waar je zover ik weet altijd je eigen startposts kan blijven aanpassen. (Niet altijd handig.)

Je profiel zou op verzoek hoe dan ook verwijderd moeten worden.

Wat dat herleiden naar de schrijver betreft daarvoor moet je die persoon ook echt kennen.
En dat is dan ook aan die persoon zelf dat deze teveel info heeft gedeeld.
Door de schrijfstijl kan je vaak ook al zeggen van welk lid bepaalde antwoorden zijn zonder de naam te lezen.

Ook nu zie je nog genoeg berichten ondertekend met voor en achternaam, ik zie daar verder geen probleem in.

Er zijn inderdaad talloze voorbeelden zoals de msn/ hotmail accounts die jarenlang bewaard blijven. Zo ook Facebook al verwijder je het hele profiel binnen een bepaalde periode is deze nog volledig aanwezig.

De uitspraak Wat op internet staat blijft op internet is al waarheid sinds de introductie van de community's en dergelijke.

Maar zowel hier als op het KPN forum zijn toch echt wel complete topics verwijderd en ook leden profielen. Indien nodig kan en gebeurd het.
Nou Stephen,

Dat is wel een heel ruim begrip.
Graag een specifiekere uitleg.

Reageer