beantwoord

Hoe zit het met AVG en PB naar moderators?

mandy
Reputatie 5
Badge +5
  • Topper
  • 1094 reacties
Graag verneem ik hoe het zit met AVG en de PB's die verstuurd worden naar moderators.
Ik schrijf praktisch nooit, soms alleen mijn voornaam, in PB's.
Naar moderators, als je geholpen wilt worden, zend je je privacy gegevens mee.
Nu zeg ik niet dat zij niet te vertrouwen zijn of zo maar ik heb al wat moderators zien gaan en komen.
Met sommigen had ik een heel goed contact.
Maar wat gebeurd er met die privacygevoelige informatie?
icon

Beste antwoord door Jurgen - Telfort 25 juni 2018, 19:15

Jurgen - Telfort schreef:

jimny schreef:

Gewezen moderators kunnen volgens mij niet meer inloggen met hun voormalige moderator accounts dus kunnen ook niet meer bij de pv-berichten komen.
Ze kunnen wel een ander pv account aanmaken net zoals andere klanten maar ook dan kunnen ze niet bij de pv berichten komen omdat het een ander account betreft

Dat klopt!

Zie 6.1.1 Bezoek van onze website(s), inloggen op de ‘Mijn Telfort’ omgeving van het privacystatement.

Zie ook de tekst onder "Privacy & Cookies" in de Forumvoorwaarden waarmee je akkoord gaat tijdens de forumregistratie.

Bekijk reactie

28 Reacties

Stephen
Reputatie 8
Badge +16
Hallo mandy, ik verwijs je hiervoor graag door naar onze privacy statement. Zie onderstaande link.

Privacy statement
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Nou Stephen,

Dat is wel een heel ruim begrip.
Graag een specifiekere uitleg.
Galdor68
Wat pb's betreft zal dat bewaard blijven, als dit niet zo is kan je ze zelf ook niet meer terug lezen. In principe zou je als je de regels heel strikt neemt mogen vragen om verwijdering van pb's of anonimisering.
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Ik weet van een moderator, waarvan de PB's in de inbox waren opgeschoond.
Maar ik had ze nog allemaal.
Dus hoe dat werkt weet ik niet.

Een PB anonimiseren naar moderator zal weinig effect hebben.
Dit omdat het niet alleen om je nickname gaat maar om naam, klant;-telefoonnummer,
maar het kan ook voorkomen de laatste 3 cijfers van je IBAN.

Nogmaals dit vraag ik niet uit wantrouwen maar ik wil gewoon een specifiekere uitleg.
Dus niet dat ik alleen een link krijg naar het privacy statement.
Galdor68
Ook dat kan geanonimiseerd worden. Maar het lijkt er op dat je zelf het antwoord al geeft.
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Nu zal ik vast weer elders commentaar krijgen, zoals eerder, naar ik heb nog geen specifiek antwoord.

Dit is wat ik lees uit het privacy statement.

https://www.telfort.nl/algemeen/privacy-statement.htm

Wij kijken niet naar de inhoud van communicatie. Wij bekijken geen gesprekken, lezen niet wat jij in sms-berichten, e- mails of chats schrijft en houden niet bij welke websites je bezoekt.

Maar onder welk punt valt het Forum?
En onder welk punt vallen de directe gegevens die je met een (gewezen) moderator gedeeld hebt?
Hoe worden PB's behandeld en verwerkt?
Kan een gewezen moderator nog bij deze gegevens?

Ik snap echt wel dat een moderator gegevens nodig heeft om te helpen.
Maar wat gebeurd er nadat het 'probleem' opgelost is met de privacygevoelige informatie?

En om direct in huis te vallen, ik vind het echt jammer, dat sommige moderators er niet meer zijn.
Niets ten nadele van de huidige moderators overigens...….
jimny
Reputatie 8
Badge +17
Gewezen moderators kunnen volgens mij niet meer inloggen met hun voormalige moderator accounts dus kunnen ook niet meer bij de pv-berichten komen.
Ze kunnen wel een ander pv account aanmaken net zoals andere klanten maar ook dan kunnen ze niet bij de pv berichten komen omdat het een ander account betreft
Jurgen - Telfort
Badge +13
jimny schreef:

Dat klopt!
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Hallo Jurgen en jimny,

Hartelijk bedankt voor jullie reactie!
Dat is dan duidelijk.

Maar onder welk privacy punt valt nu het Forum?
Jurgen - Telfort
Badge +13
Jurgen - Telfort schreef:

jimny schreef:

Dat klopt!

Zie 6.1.1 Bezoek van onze website(s), inloggen op de ‘Mijn Telfort’ omgeving van het privacystatement.

Zie ook de tekst onder "Privacy & Cookies" in de Forumvoorwaarden waarmee je akkoord gaat tijdens de forumregistratie.
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Kijk, nu is het helemaal duidelijk.
Hartelijk bedankt!
jimny
Reputatie 8
Badge +17
Graag gedaan @mandy en natuurlijk is het jammer als moderators veranderen van werknemer cq baan maar de nieuwe moderators heb ik alle vertrouwen in
Galdor68
Of topic
Wat de moderators betreft bij Telfort en KPN blijven ze langer dan bij andere providers, dat zegt mij genoeg.
Friesian
Reputatie 5
@mandy
Ik wil hier graag nog een punt aan toevoegen.

Stel, er zouden 2 mods met dezelfde voornaam werken bij Telfort webcare, de mods zullen dit ongetwijfeld beamen.:cool::D

Bijvoorbeeld Bart en Bart, en ze noemen zich....
Bart 1 - Telfort en Bart 2 - Telfort
Of
Bart - Telfort en Bart_ - Telfort dan nog heeft ieder van hen een eigen user-id zoals jij die ook 1 hebt.

Typ maar eens een stukje in het tekstvak met - @jouw gebruikersnaam - dan zie je jouw user-id vooraan staan bij de mention functie die je hebt gebruikt.
Die zie je bij bezoek van je profielpagina ook bovenin de adresbalk staan.

Zolang men bij Telfort werkt als moderator heeft hij/zij een unieke user-id. Jouw PB-gesprekken met bijvoorbeeld Bart 1 komen alleen binnen bij zijn user-account zolang hij werkzaam is als moderator bij Telfort.

Het draait allemaal om user-id uiteindelijk.
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Friesian,

Jij ook bedankt voor de tip!
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Off Topic maar wel over het Privacy statement, de Forumvoorwaarden. en AVG.

Edit: Ik schrijf dit niet voor een klacht.

Bekijk ik zowel het privacy statement als de forumvoorwaarden,
zie ik nergens te lezen dat er op het forum, je eigen account en geschreven tekst,
niet kan worden verwijderd.

Het enige wat ik de Forum voorwaarden bij Privacy en cookies is:
Deze gegevens blijven opgeslagen zolang het gebruikersaccount bestaat.

Bij deze zin wordt wel gesuggereerd dat je je account kunt verwijderen.

Volgens Jurgen valt het Forum onder dit:

6.1 Welke gegevens verwerken we van jou?
6.1.1 Bezoek van onze website(s), inloggen op de ‘Mijn Telfort’ omgeving
Als je onze website(s) bezoekt dan verwerken wij de volgende gegevens van je:
je IP-adres, het type en de taal van je browser, de tijd van je bezoek en het webadres van waaruit je onze website bereikte, de pagina's die je daarop bekijkt, de koppelingen (links) waarop je klikt en de andere acties die je onderneemt. Hiervoor gebruiken we cookies. Meer informatie over onze cookies en de keuzes die je hierin kunt maken, vind je hieronder;
op sommige KPN-websites vragen wij je om aanvullende persoonlijke informatie, zoals je e-mailadres, naam, thuis- of werkadres of een telefoonnummer. Wanneer je een aankoop doet of een abonnement neemt op een betaalde service, vragen wij je om aanvullende informatie, zoals je bankrekeningnummer of nummer van een identificatiebewijs. Daarnaast vragen we soms profielgegevens of demografische gegevens, zoals je postcode, leeftijd, geslacht, voorkeuren, interesses en favorieten;
wanneer je toegang wilt tot de ‘MijnKPN’-omgeving op onze website(s) dan moet je je aanmelden met een gebruikersnaam en een wachtwoord.

Geen woord wordt hier gerept dat je je account niet kan laten verwijderen.

Dit staat er verder bij 6. KPN websites

6.3 Hoe lang bewaren we je gegevens?
KPN bewaart je gegevens niet langer dan wettelijk is toegestaan en noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor we jouw gegevens gebruiken. Hoelang bepaalde gegevens worden bewaard is afhankelijk van de aard van de gegevens en waarvoor we ze verwerken. De bewaartermijn kan dus per doel verschillen.

Het zijn meer aaneengeschakelde berichten wat Telfort allemaal kan en mag doen.

Verder nog een opmerking over dit:

Klachten en informatie
Als je een klacht of bezwaar hebt in verband met het gebruik van het Telfort forum, dien je deze aan Telfort kenbaar te maken, via https://www.telfort.nl/algemeen/contact.htm. Telfort spant zich er voor in de klacht zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk is af te handelen.

Ik neem aan dat als je een klacht hebt, dit schriftelijk gaat en waar moet het dan naartoe?

Postadres
Telfort Mobiel
Postbus 512
2400 AM Alphen a/d Rijn

Telfort Internet, TV & Vast Bellen (ook Glasvezel)
Postbus 217
2400 AE Alphen a/d Rijn

Telfort Zakelijk
Postbus 550
5800 AN Venray

Bezoekadres
Telfort
Teleportboulevard 121
1043 EJ Amsterdam

De Forumvoorwaarden zijn nog van 2017 en ik neem aan dat dit, net als de privacy voorwaarden,
nu ook aangepast worden?

Verder bij de privacyvoorwaarden dit:

3.3 Hoe lang bewaren we je gegevens?
KPN bewaart je gegevens niet langer dan wettelijk is toegestaan en noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor we jouw gegevens gebruiken. Hoelang bepaalde gegevens worden bewaard is afhankelijk van de aard van de gegevens en waarvoor we ze verwerken. De bewaartermijn kan dus per doel verschillen.
Als je een abonnement bij KPN hebt, dan worden je persoonsgegevens in ieder geval tijdens de looptijd van je abonnement bewaard. Je niet-gespecificeerde factuur bewaren wij maximaal zeven jaar. Om fiscale redenen zijn wij wettelijk verplicht de factuur zo lang te bewaren. Je gespecificeerde factuur en jouw belgegevens worden voor factureringsdoeleinden maximaal zes maanden bewaard. Verbruiksgegevens die worden verwerkt om ervoor te zorgen dat je mobiel bereikbaar bent, worden maximaal twee weken bewaard voor netwerkdoeleinden. Ook als je niet actief communiceert.

3.4 Wat doen we met je gegevens na afloop van de bewaartermijn?
Na afloop van de bewaartermijn worden je persoonsgegevens verwijderd of geanonimiseerd. Anonimiseren houdt in dat je persoonsgegevens worden ontdaan van alle kenmerken die laten zien dat jij het bent. Wat overblijft zijn statistische gegevens die op geen enkele manier meer aan jou kunnen worden gekoppeld. Deze statistische gegevens zijn voor ons van belang, omdat wij op basis daarvan inzicht kunnen krijgen in het gebruik dat van onze producten en diensten wordt gemaakt.

Dit is niet gespecificeerd aan het Forum.
Dus wat is het bewaartermijn?

Verder:

11.3.6 Recht op vergetelheid
In sommige gevallen heb je recht op verwijdering van jouw persoonsgegevens. Je hebt KPN dan eerder (uitdrukkelijke) toestemming gegeven voor het gebruik van jouw gegevens, maar trekt die toestemming nu in. KPN verwijdert je gegevens dan.

Over welke gevallen wordt er niet gesproken.

Dit vind ik persoonlijk een hele mooie:

11.2 Correctie van je gegevens
Je hebt het recht om jouw persoonsgegevens te laten verbeteren als ze niet kloppen. Je kunt hiervoor contact met ons opnemen, zoals er bij 'Contact' (zie H13) staat. Je krijgt dan binnen 4 weken schriftelijk antwoord van ons.

Mijn volledige naam, staat nog steeds incorrect in Mijn Telfort en op mijn facturen.
Dit schijnt niet aangepast te kunnen worden in het systeem van Telfort.
Galdor68
Het zinnetje " zolang het gebruikers account bestaat" suggereerd dit wel hoewel behalve zelf je inlog vergeten (mij gebeurd) verdwijnt het account niet en de forum bijdragen ook niet tenzij de bezem erdoor wordt gehaald.
De bewaartermijn voor het forum waar het topics en bijdragen betreft zal neem ik aan oneindig zijn.

Het Mijnkpn weet ik uit eigen ervaring en mijntelfort neem ik aan ook kan je als je hebt opgezegd na afloop van je abonnement niet meer inkomen dus in de praktijk kan je de laatste factuur niet meer zo inzien.

Het is ook niet zo dat er niks verwijderd kan worden eerder dat de geschreven bijdragen verwijderen niet altijd wenselijk is.

Wat de Naam aanpassing via mijntelfort mobiel kan dit niet zelf (geen invulbaar veld) via de thuis tab lijk je het wel te kunnen wijzigen maar dit heb ik zelf nog nooit geprobeerd.
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Kijk, dat is nu precies mijn punt.
Er staat nergens omschreven dat je je account en bij dragen niet kunt laten verwijderen.
Daar kom je pas achter nadat je een account en bijdragen geleverd hebt.

De naam kan ik zelf niet aanpassen, dat is een grijs veld en dat kan dus alleen Telfort.
Dit is al eens geprobeerd aan te passen door Telfort, maar het systeem doet het niet.
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
mandy schreef:

[...]
Er staat nergens omschreven dat je je account en bij dragen niet kunt laten verwijderen.

Dat is al zo sinds het ontstaan van internet 25 jaar geleden, en geldt zeer zeker voor forums en andersoortige websites en communities.
Je kan je hopelijk voorstellen dat de (in de database) opgeslagen informatie van websites totaal onbruikbaar wordt als accounthouders en hun reacties verwijderd (kunnen) worden.
Als je het Telfort forum als voorbeeld zou nemen... stel dat mijn account en de ruim 16.000 reacties die hierbij horen verwijderd zouden worden dan worden door het ontbreken hiervan talloze topics volledig uit hun verband gerukt en dus onleesbaar en onbegrijpelijk.
En dit geldt uiteraard voor alle accounts op dit forum, en de bijbehorende geposte reacties.
En dat lijkt me niet de bedoeling...
Jurgen - Telfort
Badge +13
mandy schreef:

Kijk, dat is nu precies mijn punt.

De naam kan ik zelf niet aanpassen, dat is een grijs veld en dat kan dus alleen Telfort.
Dit is al eens geprobeerd aan te passen door Telfort, maar het systeem doet het niet.

Sinds de ingang van de AVG kun je je forumaccount volledig laten anonimiseren. Hier zie je een voorbeeld van zo'n geanonimiseerd account.

Ik hoop dat dit duidelijk maakt dat je op het forum controle hebt over je persoonsgegevens. We nemen je feedback op het privacy statement en de forumvoorwaarden mee.
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Nou Enterprise, er zijn zeer zeker wel forums te vinden waar dit wel gebeurd.
Ook forums waar je veel langer dan een uur je post kunt aanpassen.
Waar je wel op de hoogte gesteld wordt dat er niets verwijderd wordt.
Dat terzijde.

Hallo Jurgen,
Soms heeft anonimiseren geen zin.
Ik weet wel een topic te vinden waar veel informatie staat en terug te leiden is naar de persoon.

Maar wel goed, dat je mijn feedback meeneemt.
Galdor68
Ik ken in ieder geval 1 forum waar je zover ik weet altijd je eigen startposts kan blijven aanpassen. (Niet altijd handig.)

Je profiel zou op verzoek hoe dan ook verwijderd moeten worden.

Wat dat herleiden naar de schrijver betreft daarvoor moet je die persoon ook echt kennen.
En dat is dan ook aan die persoon zelf dat deze teveel info heeft gedeeld.
Door de schrijfstijl kan je vaak ook al zeggen van welk lid bepaalde antwoorden zijn zonder de naam te lezen.

Ook nu zie je nog genoeg berichten ondertekend met voor en achternaam, ik zie daar verder geen probleem in.

Er zijn inderdaad talloze voorbeelden zoals de msn/ hotmail accounts die jarenlang bewaard blijven. Zo ook Facebook al verwijder je het hele profiel binnen een bepaalde periode is deze nog volledig aanwezig.

De uitspraak Wat op internet staat blijft op internet is al waarheid sinds de introductie van de community's en dergelijke.

Maar zowel hier als op het KPN forum zijn toch echt wel complete topics verwijderd en ook leden profielen. Indien nodig kan en gebeurd het.
mandy
Reputatie 5
Badge +5
Misschien niet altijd handig om een post aan te passen, maar het kan zeker wel van pas komen.

En ik ben het er mee eens dat, indien gevraagd, accounts verwijderd moeten worden.

Het ligt er inderdaad aan, wat herleiden naar persoon betreft, of je iemand kent.
Maar ook in welke situatie iemand zich bevind.
Sommige Fora is het ons kent ons.....

Ik zal nooit of te nimmer mijn echte naam gebruiken of ermee ondertekenen.

En natuurlijk blijft normaal gesproken alles wat je schrijft op internet.
Al heb je nu ook via Google de kans om wel alles te verwijderen.

Telfort heeft die mogelijk zeker wel om topics te verwijderen.

Bij Jouw directe mening in de Forumvoorwaarden:

Echter, we hebben het recht om zelfstandig of na ontvangst van een klacht jouw directe reacties/ weblog naar eigen inzicht en discretie te verwijderen of te bewerken,

Maar dit is meestal een compleet een eenzijdig gebeuren vanuit Telfort.
Een kleine aanpassing kan misschien nog voor de klant maar daar blijft het bij.
Er zijn nu al veel meerdere verzoeken geweest om alles te laten verwijderen.
Galdor68
Over Google en daarmee bedoel ik de zoekmachine, dat gaat om bepaalde zoek resultaten niet meer laten zien, dus heb je het alleen over het verwijderen van de zoek resultaten.
https://policies.google.com/faq?hl=nl
Ik zou Google dus kunnen vragen bij de zoek termen "Galdor68 forum telfort" dit niet meer te tonen, maar daarmee verdwijnt dit nog niet helemaal van het internet Google kan veel maar niet letterlijk alles verwijderen.

Hier op het forum heeft het verwijderen van reacties niet veel nut en zoals door Enterprise uitgelegd niet handig voor de leesbaarheid, maar de topics met dezelfde vragen bijvoorbeeld hoe kan ik netflix kijken zouden best uitgedund kunnen worden zonder dat dit heel veel effect heeft voor de leesbaarheid. Het zou wel goed zijn voor de totale database om zo'n opruiming te doen.
Bart - Telfort
Reputatie 3
Badge +3
@mandy, wij kunnen inderdaad de profielen volledig anonimiseren. Dit zullen als daar om gevraagd wordt ook doen. Zo is de Forumnaam niet meer te achterhalen. Wij zullen inderdaad niet zomaar de berichten verwijderen om de leesbaarheid van de topics te houden zoals het is.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)