beantwoord

Forum programmatuur gewijzigd: 1. verbetering 2. fouten 3. aanvullende wens

• 17 juli 2018
  • 7 reacties
  • 1382 keer bekeken

Reputatie 3
@Jurgen - Telfort, Allen

Tot mijn verrassing zag ik zojuist, dat er een wijziging in de forumprogrammatuur is doorgevoerd.
Binnen een overzichtslijst van topics staat er in de kolom "laatst actief" niet meer zoiets vaags als "een maand geleden" (zoals gisteren nog), maar de datum en tijd van de laatste reactie (zie screenshot 1). Dat is handig.

Het zou handig zijn als in de detaillijst van posts bínnen een topic dezelfde systematiek wordt gehanteerd. Daar staan nog steeds dit soort vage omschrijvingen (zie screenshot 2). Vooral bij oudere posts is het dan lastig een specifieke post terug te vinden, terwijl datum + tijd altijd uniek identificerend is. Graag dus ook deze wijziging doorvoeren.

Helaas is er ook dit keer weer iets fout gegaan bij het aanpassen van de software. Opnieuw een wijziging die niet goed getest is. Nu vloeit hier geen bloed uit (anders dan de fouten in Mijn Telfort destijds), maar toch.

Het is al merkwaardig dat je in de overzichtslijst van topics van screenshot 1 twee keer onder elkaar hetzelfde topic tegenkomt ("Hier uw internet buitenland ervaringen aub!!!"). Dit kan per defintie niet, want elk topic komt in zo'n overzichtslijst maar één keer voor. In theorie zou het overigens kunnen, maar dan alléén als twee mensen heel toevallig een topic dezelfde naam gegeven hebben. Maar dat is hier niet het geval. Bovendien zou de laatste activiteit op 14 juli 2018 om om 07:14 uur zijn geweest.

Als ik op de tweede entry druk van de overzichtslijst van topics van screenshot 1, dan zie ik screenshot 3. Ik kom dus terecht op het topic "Netwerk valt weg / geen bereik!!" Als je door dat topic bladert, dan zie je dat het laatste topic van Stephen is, en wel vier maanden geleden (screenhot 4). Dus de datum/tijd klopt ook niet in de overzichtslijst van topics.

Dit is typisch een geval van een standaardprogrammeerfout, veroorzaakt door foute verwijzingen. Als het híer voorkomt, dan geldt dit ook voor heel veel andere verwijzingen op het forum. Graag corrigeren dus, anders wordt het forum onwerkbaar. En mogelijk komen nieuw geplaatste posts onbedoeld zelfs in verkeerde topics terecht, maar dat kan ik niet beoordelen. Mocht dit zo zijn, dan is de chaos niet meer te overzien als dit niet spoedig hersteld wordt.
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 24 juli 2018, 11:56

Hoi Mensa, het gaat hier inderdaad over de vernieuwde zoekfunctie van Telfort.nl. 🙂 Dit is dus niet helemaal de zoekfunctie van het Forum. Deze kun je ook nog steeds gebruiken. Er wordt nog aan de zoekfunctie gewerkt. Er is een team hard mee bezig om het up en running zoals gewenst te krijgen. In ieder geval bedankt voor het melden. 🙂
Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8
Badge +17
hoewel ik al wat jaren "vertoef", nog een verbazing van mijn kant:
ik zie in jouw schermafdruk dat je tekst hebt staan onder de topic-titel:

dat zie ik niet:

is dat een instelling?
Reputatie 8
Badge +17
opgelost: ik zie dat je gezocht hebt op "hier uw"...

dan krijg ik die tekst ook... 🆒;)
Reputatie 8
Badge +17
dan nog een andere:
als ik zo zoek:

dan zie ik:

die hoort daar al helemaal niet te staan; bovendien is de tekst "KJ, leef je uit" uit een héél ander topic!

er is niet een "1 nieuw" post in dat topic!

@webcare: snel naar Insided melden?!
Reputatie 3
Hoi @Kees-Jan, @Jurgen - Telfort,

Dat "KJ, leef je uit" bij een ander topic hoort had ik dacht ik in mijn post van vanochtend gemeld. (By the way: ben jij KJ, @Kees-Jan?)
Jij hebt daarnaast een nieuwe gevonden: een nieuwe post in een topic, terwijl er geen nieuwe post is. Dat heeft denk ik met hezelfde te maken, foutieve verwijzingen. Vermoedelijk is het maar één fout(je) in de programmatuur. En zéker is dat er zo heel veel meer verkeerde titels, posts in verkeerde topics, verkeerde "timestamps", enzovoorts, zijn.

Het zou trouwens handig zijn als je áltijd tekst ziet onder een topic titel, dat geeft je gelijk een indruk van dat topic en kun je sneller beoordelen of dat relevant voor je is. Dus dit is wat mij betreft een aanvullend verzoek tot wijziging.

Maar eerst moeten die fouten er natuurlijk snel uit.

Ik heb al eerder mijn verbazing uitgesproken over fouten die in de software zaten nadat Telfort begin 2018 was overgestapt op een nieuw systeem (zie https://forum.telfort.nl/mijn-telfort-252/gegevens-wijzigen-mijntelfort-werkt-niet-76048/index1.html#post625300). Zelfs eenvoudige zaken in Mijn Telfort werkten niet of niet goed. Vanuit IT-perspectief zijn dit hele eenvoudige programma's. Dat geldt ook voor zo'n forumprogramma. Dat is ook eenvoudige software.

Dat er dan "na oplevering van een wijziging" fouten zitten in zulke relatief eenvoudige software is zorgwekkend. Nu is het hier allemaal niet zo spannend. Maar, als er in dit soort eenvoudige programma's al simpel te detecteren fouten zitten, dan is er nauwelijks getest. Dat zijn fouten die direct opvallen als je er ook maar éven naar kijkt. En dan zitten er natuurlijk ook fouten in de complexe systemen die het telefoon- en dataverkeer regelen, en die zorgen voor informatieuitwisseling met buitenlandse roaming providers. Ik denk dat de vele problemen die momenteel spelen in het buitenland te maken hebben met dit soort softwarefouten, veroorzaakt door onzorgvuldige systeemontwikkeling en een slechte kwaliteitscontrole/testen.

P.S. Ik zocht trouwens op "hier uw" op snel hét buitenland topic te kunnen vinden 🙂. Waar zo'n buitenlandtopic al niet goed voor is.
Die datums die je ziet lijkt inherent aan de zoek functie vermoedelijk niet echt nieuw maar niet eerder opgevallen.
Wat je een overzichtslijst noemt is een lijst van zoek resultaten.
Kijk ik bij een willekeurig onderwerp bij de oudste topics zie ik alleen 6 jaar geleden geen datum dus gewoon net zo vaag.

Ps zoek ik met "hier uw" krijg ik heel andere resultaten geen dubbel topic wellicht een eenmalige bug.

Reputatie 3
Helaas zie ik dat de zoekfunctie gewijzigd is, en op het eerste oog niet ten goede (zie screenshot 1). Op zich is het positief dat je nu (als filter) het "type informatie" kunt instellen en het "product". Maar deze sluiten niet aan op de forumcategorie (screenshot 2). Dat is natuurlijk niet handig, en maakt informatie moeilijk terug te vinden. Dit is een klassieke ontwerpfout.

Als voorbeeld het verzameltopic https://forum.telfort.nl/mobiel-in-het-buitenland-257/hier-uw-internet-buitenland-ervaringen-aub-76299. Gaat om "mobiel in het buitenland". Het enige "type informatie" dat in de buurt komt is "Buitenland bellen". Als je dat als filter instelt, dan verschijnt dit topic niet eens.

Ook gebruikelijk is dat men ná het uitvoeren van het filter ziet, waarop men gefilterd heeft, als reminder naar de gebruiker.

Jammer is, dat de kolommen Aantal reacties / Bekeken / Time Stamp ontbreken: die geven namelijk een goede indicatie van de bruikbaarheid van een topic (zie de post hierboven).

Ook jammer is dat het totaal aantal treffers niet meer vermeld wordt.

Het zou kunnen zijn dat men in het weekeinde verder aan het forum gesleuteld heeft en dat deze functie zojuist ten onrechte on line stond. Want toen ik het na een half uur opnieuw probeerde kreeg ik weer de oude lijst. Vorige week maandag zaten er ook ineens fouten in het forum (dubbele vermeldingen).

Laat bovenstaande dan alvast feed back zijn ten aanzien van voorgenomen wijzigingen. Bezint eer ge begint.
Reputatie 8
Badge +12
Hoi Mensa, het gaat hier inderdaad over de vernieuwde zoekfunctie van Telfort.nl. 🙂 Dit is dus niet helemaal de zoekfunctie van het Forum. Deze kun je ook nog steeds gebruiken. Er wordt nog aan de zoekfunctie gewerkt. Er is een team hard mee bezig om het up en running zoals gewenst te krijgen. In ieder geval bedankt voor het melden. 🙂

Reageer